تحلیل و بررسی سینمای جهان
Cwa.80- تحليل و بررسي فيلـــــــم مردعنکبوتی شگفت انگیز (The Amazing Spider-Man)
- توضیحات
-
تاریخ ایجاد در چهارشنبه, 25 بهمن 1391 11:55
-
نوشته شده توسط مدیریت سایت
-
بازدید: 7222
|
نام فیلم: مرد عنکبوتی شگفت انگیز |
|
|
|
|
|
اطلاعات فیلم |
|
|
کارگردان: مارک وب
تهیه کننده: لورا زیسکین، آوی آراد، مت تالماچ
فیلمنامه: جیمز وندربیلت
برگرفته از مرد عنکبوتی شگفت انگیز اثر استن لی و استیو دیتکو
موزیک متن: جیمز هورنر
فیلم بردار: جان شوارتزمن
تدوین: آلان ادوارد بل، پیترو اسکایلا
توزیع کننده: کلمبیا پیکچرز
استودیو ساخت: لورا زیسکین پروداکشن، مارول انترتیمنت |
|
|
بازیگران |
|
|
اندور گارفیلد: اسپایدرمن/پیتر پارکر
اما استون: گیون استایسی
ریس آیفنز: دکتر کورت کونورز
دنیس لری: کاپیتان استایسی
کمپل اسکات: عمو بن |
|
|
اطلاعات دیگر |
|
|
ژانر: اکشن، تخیلی، ماجراجویانه
درجه نمایش PG-13
اکران: 30 ژوئن 2012
مدت زمان: 136 دقیقه
ساخته شده توسط: آمریکا
زبان: انگلیسی
بودجه: 230 میلیون دلار
فروش کل فیلم: تقریبا 700 میلیون دلار |
|
|
افتخارات و جوایز |
|
|
نامزد جوایز آلما سال 2012 بهترین هنرپیشه مرد فیلم
نامزد جوایز انی سال 2013
نامزد جایزه تریلر طلائی 2012 |
|
|
تحلیل و بررسی از: علی اصغر بیات |
|
|
این تحلیل تحت کپی رایت سایت سینماسنتر منتشر شده است لذا هر گونه کپی از این نوشته بدون مجوز نویسنده و سایت سینماسنتر CinemaCenter.ir نقض آشکار قوانین کپی رایت محسوب میگردد. |
|
|
|
|
|
تحلیل فیلم مرد عنکبوتی شگفت انگیز |
|
|
مقدمه:
فیلم مرد عنکبوتی شگفت انگیز ساخته "مارک وب"، از فیلمهای برگرفته از کامیک بوکها و یا همان داستانهای مصور آمریکایی است که در بین مردم جهان از محبوبیت ویژهای برخوردار است. همین امر بعد از ساخت سه فیلم از مجموعه مرد عنکبوتی که تقریبا به صورت دنباله دار بودند و فروشهای بسیار بالایی داشتند توانست کمپانی مارول استودیو، که به عنوان اصلیترین کمپانی سازنده فیلم از روی داستانهای مصور است، را راضی کند به فکر ساخت مرد عنکبوتی جدید و البته نه با داستانی جدید بلکه همان داستان ابتدایی و اولیه مرد عنکبوتی و با مقداری تغییرات در جزییات و داستان فیلم اول بیفتد.
کامیک استریپ یا داستان های مصور:
داستانهای مصور عمر بسیار طولانی دارند و تاریخ دقیقی را نمیتوان برای آنها بیان کرد. برخی آغاز آن را دوران مصر باستان میدانند که روی دیوارهای آن زمان نقاشی شده است ولی کامیک استریپهای مدرن ابتدا در انگلستان و آمریکا شکل گرفت که بنای آن داستان پردازی به صورت نقاشی و مقداری روایت جزئی در خلال نقاشیها است. داستانهای مصور امروزه یکی از پر طرفدرارترین کتابهای به فروش رفته در سراسر جهان است.
مهمترین شرکت ساخت و توزیع کامیک استریپها "کمپانی مارول" است که چند سالی است که به صنعت سینما هم روی آورده است و با ساخت داستانهای مصور به صورت فیلم توانسته است به پول بسیار زیادی دست پیدا کند.
از معروفترین داستانهای مصور میتوان به مرد عنکبوتی، بتمن، سوپرمن، هالک و شخصیتهای محبوب دیگر اشاره کرد.
داستان اصلی:
عموما داستانهای کامیک نماد انسانهای مظلوم جامعه است، کسانی که همیشه چه از نظر مالی و چه از نظر فیزیکی از بقیه افراد ضعیفتر هستند، معمولا به قدرتهای خارق العاده دست پیدا میکنند و در راه خوبی و علیه شر از آن استفاده میکنند و شاید همین دلیل کشش بیش از حد این داستانها در میان قشر کودک و نوجوان باشد. اکثر نوجوانها و مخاطبین این ابر قهرمانها با همذات پنداری و قرار دادن شخصیت خودشان بهجای این قهرمانها، دنیای کودکی خود را بنا میکنند.
داستان مرد عنکبوتی شگفت انگیز برگرفته از داستان اولین فیلم مرد عنکبوتی شگفت انگیز است، فیلمی که درست ده سال قبل به اکران در آمد و با استقبال بسیار خوبی روبهرو شد و فروش بسیار بالایی هم داشت. بعد از آن دو فیلم دیگر در سالهای 2004 و 2007 از این مجموعه تقریبا دنباله دار ساخته شد که همگی با کارگردانی "سم ریمی" بود.
داستان در مورد پیتر پارکر (دقیقا هم نام با شخصیت اصلی مرد عنکبوتی نخستین) جوان و البته ترسو و بدون اعتماد به نفس است که پسر یک دانشمند بیولوژیک به نام "ریچارد پارکر" است. پدر و مادر پیتر در دوران کودکی او را به عموی او "بن پارکر" میسپارند تا برای مدتی از شهر خود دور شوند ولی هیچگاه به خانه بر نمیگردند و عموی پیتر سرپرست و قیم او میشود.
به طور اتفاقی پیتر با کیف دوران جوانی پدرش که در انباری خانه بن است برخورد میکند و عکس پدرش را با یک دانشمند دیگر میبیند که بعدا متوجه میشود دوست و همکار پدرش به نام "دکتر کرت کانر" است.
پس از پیدا کردن مکان دکتر کانر در شرکت تحقیقاتی آسکورپ، پیتر به صورت مخفیانه وارد شرکت میشود تا با دکتر کانر ملاقاتی داشته باشد و سؤالاتی در مورد تحقیقات پدرش و گذشته مبهم او بپرسد. در این حین او "گوئن استیسی" (با بازی اما استون) همکلاسی و دختر مورد علاقه خود را که از کارمندان شرکت است، در ساختمان میبیند.
پیتر با تعقیب دکتر کانر به اتاقی میرسد که اتاق تحقیقات اصلی پدرش، که در مورد تکامل و نحوه زیست عنکبوتهاست، میباشد. در این هنگام تعدادی از عنکبوتهای پرورش یافته پیتر را نیش میزنند، پیتر نیز بعد از خروج از ساختمان با سرگیجه متوجه میشود که تغییرات شدیدی در او ایجاد شده است. پیتر بسیار قدرتمند و چالاک شده است و تمامی رفتار یک عنکبوت را دارد، از جمله تنیدن تار و چسبیدن به اشیاء.
مرگ عمو بن و تبدیل شدن به قهرمان مردم
در شبی که پیتر و بن با هم مجادله میکنند، پیتر برای خرید به فروشگاه میرود و بعد از مشاجرهای که بر سر قیمت با صاحب مغازه میکند سعی میکند از مغازه خارج شود که در همین هنگام دزدی دخل مغازه دار را میزند و از فروشگاه خارج میشود. پیتر هیچ توجهی به این مسأله نمیکند و از فروشگاه خارج میشود. مغازه دار به دنبال دزد میرود و در راه عمو بن که برای قدم زدن بیرون آمده است روبهروی دزد قرار میگیرد و زمانیکه تلاش میکند تا دزد را متوقف کند، با شلیک گلوله دزد به قتل میرسد. پیتر خود را مسئول مرگ عمو بن میداند که در نتیجه غرور و سهل انگاری او رخ داده است و این مسأله به اندازهای روی پیتر تأثیر میگذارد که تصمیم میگیرد از این پس با هر خلافکار و دزدی در خیابان به مقابله بپردازد. در نتیجه کار همیشگی پیتر پوشیدن یک لباس خاص، که برای پنهان کردن صورت و افزایش چالاکی است، و کمین کردن برای دزدها و خلافکاران و تحویل آنها به پلیس میشود. کم کم نام مرد عنکبوتی بر سر زبانها افتاده و بین مردم به محبوبیت بینظیری دست پیدا میکند ولی همواره اداره پلیس در پی پیدا کردن مرد عنکبوتی است زیرا پلیس بر این باور است که مرد عنکبوتی یک مجرم و آشوبگر است.
دکتر کرت کانر
دکتر کانر در حال پیدا کردن درمانی برای اعضای معلول و ناقص است، زیرا دست راست خود او قطع شده است و همین مسأله انگیزه اصلی او برای پیدا کردن راهی است که اعضای از دست رفته بدن بتوانند خود به خود، خود را درمان کنند. او با تکامل ژنهای مارمولک (مارمولک میتواند اعضای بدن خود را احیا کند) سرمی ایجاد میکند و با تزریق به خود تبدیل به یک مارمولک غول پیکر میشود. همچنین دکتر کانر میخواهد که به روشی داروی خود را در سطح شهر پراکنده کند تا همه به تکامل مورد نظر او برسند.
تقابل کانر و پیتر (مرد عنکبوتی و مرد مارمولکی):
بالاخره لحظه برخورد فرا میرسد و پیتر و کانر رو در روی عقاید یکدیگر قرار میگیرند. این دو در حد مرگ با یکدیگر میجنگند و بالاخره به وسیله پادزهری که گوئن در آزمایشگاه آسکورپ میسازد موفق میشوند تا دکتر کانر مارمولکی را از پا در آورند.
نقد فیلم:
متأسفانه فیلم مرد عنکبوتی شگفت انگیز دچار ضعفهای بسیار زیادی است؛ موضوعات کلیشهای و عشق پسر تو سری خور مدرسه به مورد توجهترین دختر مدرسه، درگیریهای پدر و پسر، انتقام از قلدر مدرسه و بسیاری از مسائل گوناگون دیگر که باعث شده است با یک فیلم نامه درجه دوم روبهرو شویم.
پیتر برای بدست آوردن گوئن لازم نیست هیچ تلاشی بکند، چون گوئن همیشه در دسترس است و هیچ رقیبی وجود ندارد. شخصیت منفی فیلم اصلا به شخصیتهای منفی نمیخورد و بیشتر شبیه یک مارمولک خنده دار است.
البته کمپانی مارول با علم بر اینکه قشر نوجوان از فیلم او حمایت میکنند، هرچند که فیلمی اقتباسی باشد که کمتر از 10 سال از عمر داستان اصلی میگذرد، دست به ساخت این فیلم زد.
متأسفانه فیلم مرد عنکبوتی شگفت انگیز در هیچ زمینهای نتوانست از فیلم اقتباسی اصلی خود بالاتر باشد. فیلمنامه، بازیگران، کارگردانی و همه مسائل فیلم اول که توسط سم ریمی ساخته شده بود، به مراتب بهتر و زیباتر از فیلم مارک وب بود و حتی عشق پیتر به معشوقه در داستان اول ملموستر و جذابتر بود تا یک عشق ساده و بدون دردسر.
در نهایت با پیشرفت تکنولوژی و تصویر برداری سه بعدی حداقل فیلم مرد عنکبوتی شگفت انگیز در زمینه تصویر برداری و جلوههای ویژه از نسخه اولیه بهتر شده است.
نتیجه گیری:
دو دیدگاه را میتوان برای سینما در نظر گرفت که اولی "سینما به عنوان هنر" است که منظور از آن، سینمای خاص و منتقد پسند است که فقط فیلمهایی ساخته میشوند که تا سالیان سال در اذهان باقی میمانند و همیشه منتقدین از این فیلمها یاد میکنند. دسته دوم "سینما به عنوان پول" است که صرفا از سینما به عنوان یک تجارت یاد میشود.
متأسفانه باید اذعان داشت که فیلم مرد عنکبوتی شگفت انگیز صرفا برای کسب درآمد از سینما ساخته شده است و قشر جوان بدون هیچ شناختی همیشه فیلمهای محبوب خود را دنبال میکنند. فیلم مذکور تنها پس از ده سال از ساخت فیلم موفق و خوب مرد عنکبوتی ساخته می شود و دلیلی برای این کار وجود ندارد چون هر دو فیلم در یک کشور و با یک زبان ساخته شده است. ضمن اینکه هنوز زمان چندانی از اکران فیلم اول نگذشته است تا مردم آن را فراموش کنند و میتوانست این هزینه هنگفت برای ساخت یک اثر جدید و البته با سربلندی بیشتری ساخته شود.
متأسفانه باید گفت در زمان حاضر فیلمهای معنا گرا و داستانهای بزرگسالانه جای خود را به فیلمهای اقتباسی از داستانهای مصور و داستانهای علمی-تخیلی کودکانه داده است و فروش تقریبا بد فیلمهای منتقد پسند در سالهای اخیر گواه این مدعا است.
|
|
|
با تشکر از فرخ FFKIA بابت گرافیک و پرنیان عزیز "parnian"بابت ویراستاری |
|
|
|
|
|
|
|
|
این تحلیل تحت کپی رایت سایت سینماسنتر و با شماره Cwa.80 برای بار اول به تاریخ 05-02-2013 در انجمن سینماسنتر منتشر شده است، لذا هر گونه کپی از این نوشته بدون مجوز نویسنده و سایت سینماسنتر CinemaCenter.ir نقض آشکار قوانین کپی رایت محسوب میگردد. |
|
|
تحلیل و بررسی از علی اصغر بیات |
|
ارسال نظر
ترجمه و پشتیبانی توسط:شرکت جومی