Limon Tour
World Guide
DriveZona
Tranzito
سه شنبه, 29 اسفند 1402
ثبت نام
Cma.21 - دختری با خالکوبی اژدها
  دختری با خالکوبی اژدها
معرفی آخرین ساخته دیوید فینچر
 
   
  اطلاعات مقاله اختصاصی  
 
نویسنده مقاله: سروش ممدوحی
تاریخ ارائه در مجله: بیستم فروردین ماه یکهزار و سیصد و نود و یک
اطلاعات نشریه: مجله شماره 03 سینماسنتر
اطلاعات دریافت نسخه منتشر شده: دانلود مجله سینماسنتر شماره 03
تاریخ ارائه در انجمن سینماسنتر: بیست و چهارم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و نود دو
طراح بنر: فرخ فرمان
ارائه دهنده: انتشارات الکترونیکی سینماسنتر
 
     
   
     

 

  این تحلیل تحت کپی رایت سایت سینماسنتر منتشر شده است لذا هر گونه کپی از این نوشته بدون مجوز نویسنده و سایت سینماسنتر CinemaCenter.ir نقض آشکار قوانین کپی رایت محسوب میگردد.  
   
  مقاله شماره سی و یک  
 

دختری با خالکوبی اژدها
معرفی آخرین ساخته دیوید فینچر


دختری با خالکوبی اژدها نام کتابی است از استیگ لارسن نویسنده فقيد سوئدی که در سال 2004 از دنیا رفت. او که روزنامه نگاری بنام در کشور سوئد بود این کتاب را با قلم شیوای خود نگاشت. البته این کتاب اولین سری از 3 سری کتاب های میلینیوم می باشد و جلدهای دیگر آن، دختری که با آتش بازی میکند و دختری که به آشیانه زنبور لگد زد نام دارد. قبل از اینکه فینچر نسخه خود را درباره این کتاب پرطرفدار بسازد در کشور سوئد، زادگاه نویسنده همین کتاب، از هر 3سری این کتاب فیلم ساخته شده است و دختری با خالکوبی اژدها به یکی از پرطرفدارترین فیلم های تاریخ سینمای سوئد تبدیل شد، اما فینچر با دید اینکه میتواند از اقتباس از این کتاب نسخه خود را آماده کند شروع به ساخت این فیلم کرد. با شنیدن این خبر همه متعجب و ذوق زده شدند اما داستان فرق میکرد. با شروع نگارش فیلم نامه این فیلم، فینچر به دنبال بازیگران این فیلم مي گشت و در لیست بلندبالایی که برای این فیلم در نظر گرفته بود، میتوان به اسکارلت یوهانسون، انجلینا جولی، ناتالی پورتمن و.... اشاره كرد که برای نقش لیزبث سالندر دست و پا میزدند. اما در بین این نام های بزرگ بازیگری بی نام به نام رونی مارا برای این نقش انتخاب شد و برای نقش روبروی لیزبث نیز دنیل کریگ که او را با فیلم های جدید جیمزباند می شناسیم انتخاب گردید.

فیلم دختری با خالکوبی اژدها فیلمی است كه با فضایی کاملا تاریک ساخته شده است و اگر بخواهیم فیلم فینچر را با نسخه سوئدی مقایسه کنیم به این نتیجه میرسیم که فینچر با فضای تاریک گونه ای که به فیلم داده است فیلمی رویایی تر از نسخه قبلي آن ساخته است. با اینکه این فیلم به هیچ عنوان از ارزشهای نسخه سوئدی کم نمیکند اما باید این را در نظر داشت که فینچر با کمک فیلمنامه نویسان و عوامل تولید و انتخاب بجای بازیگران خود توانسته است فیلم یک دست و پیروزمندانه تری بسازد. فیلم، داستان روزنامه نگاری را روایت میکند به نام میکائیل که به دلیل کنجکاوی های بیش از اندازه خود در کارهای سیاسی شغل خود را در مخاطره قرار میدهد و به ورشکستی میرسد و حتی تهدید به زندان می شود، اما این آغازگر خط روایت داستان است و استیگ لارسن برای میکائیل در داستان خود نقشه ها کشیده است! در جاي ديگري از داستان، ما با دختری روبرو میشویم که طرز لباس پوشیدن و راه رفتن او به دختران ولگرد شباهت دارد اما دختری تیزهوش و زبردست است که برای افراد مختلف کار میکند و هر اطلاعاتی که از او درخواست می شود را در اختیار آنها قرار میدهد. لیزبث سالندر با تیزهوشی در کار با کامپیوتر و هک کردن آن توانسته است در شغل نیمه وقت خود اسمی برای خود دست و پا کند که از قرار معلوم یکی از این اطلاعاتی که او باید به دست بياورد اطلاعاتی است كه براي فردی به نام هنریک وگنر (کریستوفر پلامر) جمع میکند. هنریک فردی است پولدار که در جوانی نوه خود را از دست داده است. او مي خواهد بداند كه در سال 1966 چه بر سر نوه اش آمده است و میکائیل را استخدام مي كند تا پرده از اين راز بردارد. میکائیل با کنار هم قراردادن تكه هاي پازل کم و بیش به نوه وگنر نزدیک میشود و از دستیاران وگنر درخواست یک دستیار برای خود میکند که آنها نیز لیزبث سالندر را پیشنهاد میکنند و این شروع همکاری این دو در داستان است...

در نسخه سوئدی این فیلم نيز روال داستان با نسخه فینچر یکی است اما نسخه فینچر به مراتب تاریک تر و دراماتیک تر از نسخه سوئدي آن است و پیچیدگی های سینمایی خاصی دارد. فینچر قبل از ساخت این فیلم با کارگردانی فیلم هایی چون هفت و بازی و صد البته کلاب مشت زنی تبحر خود را در ساخت فیلم های این چنینی نشان داده است و با تهیه این فیلم بعد از ساخت شبکه اجتماعی دوباره به فیلم های رازآلود تاریک بازگشته است و با ساخت این فیلم دوباره ثابت کرد که کارگردان زبردستی است. دختری با خالکوبی اژدها صحنه های خشن و بعضا بدی دارد که اشک بیننده را نیز در مي آورد. صحنه های آزار جنسی لیزبث یکی از بدترین صحنه های این فیلم است. بازی بازیگرها در حد قابل توجهی فوق العاده است. رونی مارا به خوبي توانسته است نقش خود را ایفا کند و جواب اعتماد فینچر را بدهد. دنیل کریگ نیز از نقش جیمز باندی خود خارج شده است و نقشی متفاوت را در این فیلم به نمایش می گذارد و البته لازم میدانم این را هم اضافه کنم که در کنار رونی مارا بازنده مطلق است و به حق و انصاف رونی مارا با نامزدی در اسکار توانست پاداش مناسبي از بازی زیبایش در این فیلم بگیرد.

دختری با خالکوبی اژدها تمام فاکتورهایی که از یک فیلم فینچری انتظار دارید را برای شما فراهم می کند. بازی خوب بازیگران، فیلم نامه قوی، موزیک زیبای متن و صد البته تیتراژی بی نظیر و رمزآلود، شما را برای دیدن یک فیلم کاملا فینچری آماده میکند. در کل، این فیلم را به عاشقان سینما و کسانی که منتظر دیدن تمام فاکتورهای یک فیلم خوب هستند توصیه میکنم و البته کسانی که دنبال فیلم های ساده هستند بعد از دیدن این فیلم، با افسردگی بیش از اندازه به دنبال فیلم دیگری خواهند رفت! اگر بخواهیم از 4 ستاره معروف منتقدین، به این فیلم ستاره و امتیاز بدهیم به راحتی 4 ستاره را از آن خود خواهد کرد. همان طور که منتقدینی چون جمز برادینلی و راجر ایبرت به ترتيب، 4 ستاره و 3.5ستاره را برای این فیلم در نظر گرفته اند.

THE GIRL WITH THE DRAGON TATTO
دختری با خالکوبی اژدها 
دیوید فینچر

 
     
  با تشکر از مهناز عزیز RASHNOبابت ویراستاری  
   
   
  این تحلیل تحت کپی رایت سایت سینماسنتر منتشر شده است لذا هر گونه کپی از این نوشته بدون مجوز نویسنده و سایت سینماسنتر CinemaCenter.ir نقض آشکار قوانین کپی رایت محسوب میگردد.  
  نویسنده: سروش ممدوحی  

 

ارسال نظر


کد امنیتی
بارگزاری مجدد

مطالب مرتبط با مطلب در حال مطالعه

تحلیل و بررسی ها

فروش ایالات متحده

53 $-M
فروش جهانی
3.4 $-M
فروش کلی
56.4 $-M

The Conjuring

 The Conjuring (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

279 $-M
فروش جهانی
308 $-M
فروش کلی
587.8 $-M

Despicable Me 2

 Despicable Me 2 (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

82 $-M
فروش جهانی
8.7 $-M
فروش کلی
90.8 $-M

Grown Ups 2

 Grown Ups 2 (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

33.7 $-M
فروش جهانی
--- $-M
فروش کلی
33.7 $-M

Turbo

 Turbo (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

72.8 $-M
فروش جهانی
110 $-M
فروش کلی
183 $-M

Pacific Rim

 Pacific Rim (2013) on IMDb

کپی رایت

این سایت تحت مالکیت مجموعه فرهنگی سینماسنتر میباشد و فعالیت آن مطابق قوانین میباشد، کلیه حقوق مطالب منتشر شده در این مجموعه متعلق به مجموعه فرهنگی سینماسنتر و مشمول قوانین کپی رایت و حفظ حقوق مولفین است. لذا هر گونه کپی برداری بدون قید منبع و نام نویسندگان نقض صریح قوانین کپی رایت محسوب گشته و مشمول مجازاتهای تعریف شده برای این نوع جرم می گردد. برای هر گونه برداشت از مطالب قبلا با مسئولان سایت هماهنگی حاصل نمائید.

سینماسنتر
مرجع نقد و بررسی فیلم و سریالهای تلویزیونی
 
تلفن: 
ایمیل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
وبسایت: http://CinemaCenter.ir

آمار سایت

بازدیدکنندگان
2746
مطالب
1050
وب لینک ها
6
نمایش تعداد مطالب
3357770
 

ما 39 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

آخرین اخبار

ورود/خروج

ثبت نام

*
*
*
*
*
*

پر کردن فیلد های ستاره دار ضروری است.