نام فیلم: ورود آقایان ممنوع | ||
اطلاعات فیلم | ||
کارگردان: رامبد جوان نويسنده فيلمنامه: پيمان قاسم خانی تهيه کننده : علي سرتيپي مدير فيلمبرداري: داوود اميري تدوين: مصطفي خرقهپوش موسیقی متن: حیدر ساجدی طراح صحنه و لباس: آتوسا قلمفرسايي طراح چهره پردازي: فاطمه کمالي صدابردار: پرويز آبنار مدير توليد: جعفر عروجي عکاس: مهرداد اميني منشي صحنه: راحله پروين نيا گروه طراحي صحنه: جواد فاضلي، شقايق پور امين، علي خدادي پور مجري طرح: منيژه حکمت |
||
بازیگران | ||
رضا عطاران، ويشکا آسايش، پگاه آهنگراني، ماني حقيقي، بهاره رهنما، فلامک جنيدي | ||
اطلاعات دیگر | ||
ژانر: خانوادگی سال ساخت : 1390 |
||
افتخارات و جوایز | ||
تحلیل و برررسی از: علی امامی |
این تحلیل تحت کپی رایت سایت سینماسنتر منتشر شده است لذا هر گونه کپی از این نوشته بدون مجوز نویسنده و سایت سینماسنتر CinemaCenter.ir نقض آشکار قوانین کپی رایت محسوب میگردد. | ||
تحلیل فیلم ورود آقایان ممنوع | ||
ورود آقايان ممنوع
داستان این فیلم درباره مدرسه ای غیرانتفاعی است که شاگردانش جزو بهترین های منطقه هستند و به عبارتی مدرسه ای نمونه است. این مدرسه توسط خانمی با نام بیتا دارابی (ویشکا آسایش) اداره می شود. خانم دارابی از آن دسته مدیرانی است که به هیچ عنوان اعتقادی به دبیر مرد ندارد و همیشه اطرافیان و شاگردان مدرسه را از معاشرت با مردان منع می کند و به آنها می فهماند که اصولاً جنسیت مرد چیز مزخرفی است! اما با فارغ شدن دبیر شیمی مدرسه، خانم دارابی مجبور می شود تا به منظور افزایش آمادگی شاگردان برای حضور در المپیاد شیمی و همچنین رقابت نزدیکی که با یک مدیر مدرسه پسرانه دارد، یک دبیر بسیار معروف به نام آقای جبلی (رضا عطاران) را بکار بگیرد تا از قافله عقب نماند. ورود این معلم به مدرسه سبب می شود تا دانش آموزان باهوش این مدرسه به این فکر بیفتند که معلم جدید را با خانم مدیر صمیمی کنند تا شاید این 2 از همدیگر خوششان بيايد اما...
در این سالها آنقدر کمدی های کم ارزش و نازل ساخته شده است که مخاطب با شنیدن نام کمدی ناخوداگاه در برابر آن موضع میگیرد. اما ورود آقایان ممنوع از آن دسته کمدی های سخیفی نیست كه جایگاهش بقالی ها و شانه های خالی تخم مرغ باشد (فیلم های سخیف ویدیویی). این فیلم یکی از بهترین طنزهایی است که در این سال ها ساخته شده است اما بهترین آنها هم نیست. جذابیت این فیلم در دو امر خلاصه میشود: اول از همه، فیلم نامه ی جذاب پیمان قاسم خانی است که به شعور مخاطبانش توهین نمی کند و بعد از آن بازی های جذاب و تماشایی بازیگران این فیلم است. بی تردید می توان گفت که ورود اقایان ممنوع پیش از اینکه فیلم رامبد جوان باشد فیلم پیمان قاسم خانی است. فیلمنامه ی قاسم خانی پر است از رعایت جزئیات و نقطه عطف های مهم کمدی در فضا و روابط بین شخصیت ها که به درستی در فیلم درآمده است. هرچند که این فیلم نامه هم مشکلاتی دارد. مثل پایان بندی فیلم که به هیچ وجه با فضای فیلم همخوانی ندارد. گویی کارگردان یا نویسنده قصد داشته تا یک پایان غیر قابل پیش بینی برای فیلم رقم بزند تا فیلم جذاب تر به نظر آید. اما این کار نه تنها باعث جذابیت فیلم نشده بلکه باعث این اتفاق می شود که مخاطب پس از خارج شدن از سالن سینما به این فکر کند که "چی شد؟ فیلم به این خوبی چقدر بد و احمقانه تموم شد کل فیلم سر کار بودیم." و یک مشکل دیگر شخصیت های تکراری و دست و پا چلفتی قاسم خانی در فیلمنامه هایش. تقریبا در بیشتر فیلمنامه های قاسم خانی شخصیت دست و پا چلفتی یا متغیر با دیگر شخصیت های فیلم وجود دارد که همه با کارها و رفتارهای او مشکل دارند یا همه تقصیرها به گردن اوست. مثل آقای جبلی این فیلم یا نیما افشار در مجموعه ی ساختمان پزشکان یا کیانوش استقرار زاده در طنز شب های برره. هر چند که آقای جبلی این فیلم با دیگر کاراکترهای نوشته شده به دست قاسم خانی فرق دارد و همیشه تقصیرها را به گردن او نمی اندازند اما باز هم می توان نشانی از شخصیت های مورد علاقه قاسم خانی در او یافت مثل دست و پا چلفتی بودنش و تیپ و قیافه اش که شبیه آدم های عقب افتاده است. یکی دیگر از مشکلات این فیلم فضای مدرسه و کارهای بچه هاست. در کدام یک از مدرسه های ایران شما دانش آموزانی را مثل بچه های این فیلم می بینید که به جای توجه به درس خود به فکر ازدواج مدیرشان هستند و با کمک یکی دیگر از معلم هایشان قصد عاشق کردن او را دارند و برای این کار برنامه ریزی میکنند؟ و چه قسمتی از شخصیت دختران شبیه به کسانی است که المپیاد علمی دارند؟ ما در مدرسه دختران زیادی را می بینیم که از بین آنها این چهار دختر انتخاب شده اند تا در المپیاد شیمی شرکت کنند و رتبه بیاورند. واقعا چه چیز این بچه ها شبیه کسانی است که المپیاد دارند؟ آن ها به همه چیز و همه کس فکر میکنند به جز درس خواندنشان و آیا این خصوصیت بچه های درس خوان است که در المپیادهای علمی شرکت میکنند؟
و باز هم در کجای ایران دیده شده است که مدیر و ناظم یک مدرسه برای اردو بچه ها را به ویلای یکی از اولیا برده و با هم ناهار هم بخورند، جوک تعریف کنند و با هم مسابقه ی والیبال هم برگزار كنند؟ آموزش و پرورش ایران هر چقدر هم که ضعیف عمل کند و وضعش بد باشد دیگر چنین اوضاع خرابی ندارد که هر مدیری که دلش خواست دانش آموز را به این دلیل که ازدواج کرده است از مدرسه اخراج کند حتی اگر مدرسه غیر انتفاعی باشد. یک مشکل دیگر هم شخصیت خانوم دارابی است که اندکی اغراق شده به نظر می رسد ولی بازی خوب ویشکا آسایش این اجازه را به شما نمی دهد که خیلی درباره ی شخصیت او فکر کنید. با همه ی این اشکالات که بیشترشان به خاطر عدم آشنایی پیمان قاسم خانی با فضای مدارس امروزی است باز هم فیلمنامه ی او عالی است و یک سر و گردن از بقیه فیلمنامه های فیلم های کمدی که این روزها ساخته می شود بالاتر است و دلیل آن هم شخصیت پردازی خوب او در فیلمنامه و روابط بین شخصیت ها است.
مهمترین شخصیت فیلم، خانم دارابی است. او دارای شخصیتی ضدمرد است و کلا با مردها مشکل دارد. در فیلم توضیح آنچنانی داده نمی شود که چرا خانم دارابی با مردها مشکل دارد اما همان یک صحنه خیلی کوتاه کافی است تا بتوانیم درباره ی گذشته ی او حدس هایی بزنیم و باید گفت یکی از نکات مثبت فیلمنامه ی قاسم خانی این نکته است که به گذشته ی خانم دارابی نمی پردازد. پرداختن به این موضوع فقط باعث می شد که بر زمان فیلم افزوده شود و خیلی از جذابیت هایی که در روابط او با اقای جبلی می بینم از دست برود. درباره ی او میتوان گفت که در گذشته اش با مردها دچار مشکل شده است و این مشکل باعث بوجود آمدن شخصیت فعلی او شده است. نکته ی دیگري که میتوان درباره ی شخصیت او گفت این است که او اصلا تحمل ندارد که مردی خود را بهتر و بالاتر از زنان فرض کند و این نکته دقیقا نشان دهنده ی آن است که او یک فمنیست است. دومین شخصیت فیلم اقای جبلی است. او یک مرد دست و پا چلفتی و ساده است که تیپ شلخته ای دارد.او به راحتی گول بچه ها را میخورد و خام آنها میشود. کاراکتر او به خوبی با کاراکتر خانم دارابی تکمیل می شود و این مهمترین نکته مثبت فیلمنامه ی قاسم خانی است. او شخصیت شیرین و بامزه ای دارد و در کل ساده است. درست است که شخصیت بچه ها در فیلم خیلی خوب کار نشده اما شخصیت دکتر به زیبایی هرچه تمام تر به تصویر کشیده شده است. شخصیت پردازی خوب در فیلمنامه و بازی عالی مانی حقیقی باعث میشود که ناخوداگاه به فکر یک دکتر که میشناسید بیافتید. محال است که در هنگام تماشای دکتر فیلم این اتفاق برای شما رخ ندهد. بازی مانی حقیقی و شخصیت پردازی فوق العاده پیمان قاسم خانی دست به دست هم میدهند تا با یک شخصیت سینمایی قابل لمس روبرو باشیم. بازی بازیگران خوب و یکدست است. اما به دلیل مشکلات فیلم نامه و شخصیت پردازی دانش آموزان و بازی های جذاب بازیگران باتجربه ی فیلم، بازی چهار دختر دانش آموز فیلم خیلی به چشم نمی آید. در این میان نمیتوان از بازی سیمرغی و جسورانه ی ویشکا آسایش یادی نکرد. او در قالب شخصیتی قرار گرفته که کمترین لغزشی در بازی او میتوانست فیلم را به نابودی بکشاند اما او با بازی کنترل شده ی خود توانست خانم دارابی را به شخصیت چند وجهی تبدیل کند. بازی او در زمانی به اوج خود میرسد که میخواهد خانم دارابی قدیم را با آن تفکرات ضدمردانه به خانم دارابی جدید تبدیل کند. بازی رضا عطاران در فیلم های کمدی هم مثل همیشه خوب است و جواب میدهد. در هر سکانسی که عطاران حضور ندارد دل تماشاگر برایش تنگ میشود و برای برگشت او لحظه شماری میکنند. عطاران تقریبا تبدیل به یک برند شده که در نقش های کمدی و طنز جواب میدهد. البته برای تماشاگران هم سخت است که او را در نقشی غیرکمدی ببینند. به نظر من بازی مانی حقیقی در نقش دکتر فیلم از همه ی بازی ها در این فیلم بهتر است و قابل لمس ترین شخصیت فیلم هم همین آقای دکتر است. کاراکتر او نسبت به همه ی شخصیت های این فیلم واقعی تر به نظر می رسد و کاش قاسم خانی بیشتر به شخصیت دکتر می پرداخت تا بقیه ی کاراکتر ها. با ورود علی صادقی به فیلم قهقه های تماشاگران حاضر در سینما هم شروع می شود. درست است که علی صادقی خیلی در پیش برد داستان نقشی ندارد اما گویی تماشاگران عادت کرده اند که با دیدن او به خنده بیافتند. انتخاب و چینش بازیگران هم بسیار خوب است و همه ی بازیگران به درستی انتخاب شده اند. گواه این امر هم صحنه ی اندازه گرفتن قد خانم دارابی با آقای جبلی است که بازیگران این دو نقش در این سکانس از لحاظ فیزیکی خیلی به هم می آیند. کارگردانی رامبد جوان هم خوب است و نشان دهنده ی سیر صعودی او در کارگردانی است. او در سینما به جز ورود آقایان ممنوع دو فیلم دیگر به نام های اسپاگتی در هشت دقیقه و پسر آدم دختر حوا را ساخته است. و هر فیلم از فیلم قبلی او بهتر بوده است. هرچند که کارهای او در تلويزیون به خوبی کارهای او در سینما نبوده است. در هنگام اکران فیلم ورود آقایان ممنوع یک سریال تلوزیونی به نام توطئه ی فامیلی از شبکه ی یک سیما از او در حال پخش بوده است که به هیچ عنوان اثر خوب و قابل اعتنایی نبود. پخش این سریال به همراه اکران ورود اقایان ممنوع به همه اهمیت فیلمنامه را نشان داد و به همه یاداوری کرد که تعریف کردن داستان بیش از هر چیزی در کار های نمایشی اهمیت دارد. کافی است تا یک داستان خوب در اختیار داشته باشیم تا نیمی از مشکلات از سر راه برداشته شود و با کمک یک داستان خوب و گرفتن بازی خوب از بازیگران فیلم می توان به محصول خوبی دست یافت که مخاطبان از آن استقبال می کنند و به تماشای فیلم می روند و منتقدان هم آن اثر را دوست خواهند داشت. نمیتوان به فیلم ورود آقایان ممنوع اشاره کرد و درباره موسیقی متن فیلم و چهره پردازی آن چیزی نگفت. الحق والانصاف ویشکا آسایش بازیگر بدچهره و زشتی نیست اما چهره پردازی و گریم خوب در این فیلم باعث می شود که در ابتدا او را نشناسیم و یا از چهره ی او بدمان بیاید. همانقدر که انتخاب درست بازیگرانی چون عطاران و یا بازی بسیار زیبای ویشکا آسایش و همچنین بازی متفاوت مانی حقیقی در نقش یک جنتلمن بر کیفیت فیلم افزوده است انتخاب درست ساز ها و اجرای بی نقص نت ها نیز بر ارزش های فیلم می افزاید. مثل سکانس های مربوط به مسافرت گروه المپیاد شیمی به لواسان همزمان با بازی والیبال آنها به خوبی هر چه تمام تر از موسیقی به عنوان عاملی مکمل برای افزودن بر هیجام درام افزوده شده است. باید گفت که فیلم برای کسانی که فضای مدرسه را تجربه کرده اند قابل لمس تر و زیباتر خواهد بود تا بچه هایی که هنوز وارد مدرسه نشده اند یا در فضای مدرسه جا نیافتاده اند. در پایان باید گفت که ورود آقایان فیلم خوبی است و حتما باید آن را دید. و از آن هم باید لذت برد چون بعید است تا آینده ای نزدیک با چنین کمدی خوبی در ایران روبرو شویم. همکاری قلم طناز پیمان قاسم خانی با کارگردانی خوب رامبد جوان و بازی خوب و جذاب بازیگران باعث شده تا با یک طنز واقعی بدون استفاده از فحش ها و کارهای تکراری حلیمه سعیدی و احمد پورمخبر روبرو باشیم. تماشای ورود آقایان ممنوع همچون پیدا کردن قطره ای آب در یک بیابان خشک است. |
||
با تشکر از علی علیزاده بابت گرافیک و مهناز عابدینی بابت ویراستاری | ||
این تحلیل تحت کپی رایت سایت سینماسنتر و با شماره Cia.02 برای بار اول به تاریخ 17-08-2011 در انجمن سینماسنتر منتشر شده است، لذا هر گونه کپی از این نوشته بدون مجوز نویسنده و سایت سینماسنتر CinemaCenter.ir نقض آشکار قوانین کپی رایت محسوب میگردد. | ||
تحلیل و بررسی از علی امامی |
فروش ایالات متحده | |
53 $-M | |
فروش جهانی | |
3.4 $-M | |
فروش کلی | |
56.4 $-M | |
فروش ایالات متحده | |
279 $-M | |
فروش جهانی | |
308 $-M | |
فروش کلی | |
587.8 $-M | |
فروش ایالات متحده | |
82 $-M | |
فروش جهانی | |
8.7 $-M | |
فروش کلی | |
90.8 $-M | |
فروش ایالات متحده | |
33.7 $-M | |
فروش جهانی | |
--- $-M | |
فروش کلی | |
33.7 $-M | |
فروش ایالات متحده | |
72.8 $-M | |
فروش جهانی | |
110 $-M | |
فروش کلی | |
183 $-M | |
این سایت تحت مالکیت مجموعه فرهنگی سینماسنتر میباشد و فعالیت آن مطابق قوانین میباشد، کلیه حقوق مطالب منتشر شده در این مجموعه متعلق به مجموعه فرهنگی سینماسنتر و مشمول قوانین کپی رایت و حفظ حقوق مولفین است. لذا هر گونه کپی برداری بدون قید منبع و نام نویسندگان نقض صریح قوانین کپی رایت محسوب گشته و مشمول مجازاتهای تعریف شده برای این نوع جرم می گردد. برای هر گونه برداشت از مطالب قبلا با مسئولان سایت هماهنگی حاصل نمائید.
ما 59 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم
ترجمه و پشتیبانی توسط:شرکت جومی