Limon Tour
World Guide
DriveZona
Tranzito
سه شنبه, 29 اسفند 1402
ثبت نام
Cma.15 - "یادآوری خاطرات با ماجراهای تن تن"
  یادآوری خاطرات با ماجراهای تن تن
معرفی اثری محبوب از استیون اسپیلبرگ
 
   
  اطلاعات مقاله اختصاصی  
 
نویسنده مقاله: سروش ممدوحی
تاریخ ارائه در مجله: بیستم فروردین ماه یکهزار و سیصد و نود و یک
اطلاعات نشریه: مجله شماره 03 سینماسنتر
اطلاعات دریافت نسخه منتشر شده: دانلود مجلهسینماسنتر شماره 03
تاریخ ارائه در انجمن سینماسنتر: چهارم تیرماه یکهزار و سیصد و نود دو
طراح بنر: فرخ فرمان
ارائه دهنده: انتشارات الکترونیکی سینماسنتر
 
     
   
     

 

  این تحلیل تحت کپی رایت سایت سینماسنتر منتشر شده است لذا هر گونه کپی از این نوشته بدون مجوز نویسنده و سایت سینماسنتر CinemaCenter.ir نقض آشکار قوانین کپی رایت محسوب میگردد.  
   
  مقاله شماره پانزده  
  یادآوری خاطرات با ماجراهای تن تن
معرفی اثری محبوب از استیون اسپیلبرگ


شاید کمترین کسی باشد که نام تن تن و میلو را نشنیده باشد و کتاب های آن را نخوانده باشد. سری داستان های تن تن و میلو که نویسنده آن ژرژ رمي بلژيكي با نام مستعار هرژه، نویسنده نام آشنای دنیای ادبیات است، این بار سوژه استیون اسپیلبرگ در انیمیشنی به همین نام شده است و اسپیلبرگ در تلاش است یک سه گانه از این سری کتاب ها بسازد. که البته مجوز ساخت آن را اسپیلبرگ قبل از مرگ هرژه نویسنده این سری کتاب ها، خریداری کرده است.
اولین انیمیشنی که اسپیلبرگ از این سری داستان ها ساخته است ماجراهای تن تن و راز اسب شاخدار است که به کارگردانی خود او و تهیه کنندگی پیتر جکسون در سال 2011 به روي پرده سینماها رفته است. 
در فیلم اسپیلبرگ تن تن، به همراه سگش در بازار قدیمی شهر بروکسل، ماکت کوچک یک کشتی قدیمی قرن هفدهمی به نام یونیکورن (اسب شاخدار) را می خرد که متعلق به سر فرانسیس است که به دنبال حمله دزدان دریایی به ریاست مرد خبیثی به نام راکام سرخپوش در دریا غرق شده و گنج گران قیمتی را با خود به قعر اقیانوس برده است. تن تن پی می برد که سر فرانسیس، سه ماکت مشابه ساخته و نقشه گنج غرق شده را در آنها جاسازی کرده است و اكنون مرد شیطان صفتی به نام سکرین که از نوادگان «راکام سرخپوش» است به دنبال آن نقشه هاست. بقیه ماجرا، رقابت تن تن و راکام سرخپوش برای دست یابی به ماکت های سرفرانسیس است.

داستان فيلم، از اروپا شروع مي‌شود و سپس در مراكش ادامه مي‌يابد و در پايان ديگر بار به اروپا باز مي‌گردد. داستان هرگز بيش از حد معين در يك جا نمي‌ماند و مدام همه چيز در حركت و تكاپو است. بخشي از اين حركت و تكاپو مديون موسيقي متني است كه جان ويليامز براي «تن تن» نوشته است. موسيقي اين فيلم نيز مانند نقاشي‌هاي آن برگرفته از سبك موسيقي دهه 60 است، در طول فيلم اگر تكنيك موشن كپچر گاهي مواقع در جايي بين اكشن حقيقي و انيميشن قرار گيرد، بر اجراها نيز تأكيد مي‌شود تا فيلم رواني و سبكي خود را از دست ندهد. از اين شيوه به ويژه در سكانس‌هايي كه ديالوگ‌هاي سنگيني وجود دارد، استفاده شده است. اين كار باعث مي‌شود مخاطب احساس كند در حال مشاهده يك ويديو گيم حقيقي است. در اينجا بايد به كار اندي سركيس نيز اشاره كرد. او كه پيش از اين در فيلم‌هاي كينگ كنگ و ارباب حلقه‌ها نقش بازي كرده است در اينجا نيز هادوك را به يكي از به يادماندني‌ترين شخصيت‌هاي اين فيلم تبديل كرده است. جيمي بل بازيگر بيلي اليوت نيز تن تن را به همان جالب توجهي كه بايد باشد، ارائه داده است.
دو قلوهاي كارآگاه يعني «تامسون» و «تامپسون» كه نويسنده فيلمنامه آنها را براي نيك فراست و سيمون پگ نوشته است، طوري طراحي شده‌اند كه بتوانند مخاطبان بزرگسال را نيز در كنار مخاطبان نوجوان و كودكاني كه شيفته تن تن مي‌شوند، پاي فيلم نگه دارند.
البته ضعف هایی هم بر این انیمیشن وارد است اما کم و بیش میتوان بر آن چشم پوشی کرد چون پای تن تن و میلو، کاپیتان هادوک و دیگر شخصیت های این داستان در میان است و ما خاطرات جالبی با این سری داستان ها داریم.
این انیمیشن را میتوان یکی از بخت های مسلم اسکار دانست و شاید در اسفند امسال نام اسپیلبرگ برای گرفتن اسکار بهترین انیمیشن شنیده شود.
این فیلم برای اولین بار در بروکسل بر روی پرده رفت.
 
     
  با تشکر از مهناز عزیز RASHNOبابت ویراستاری  
   
   
  این تحلیل تحت کپی رایت سایت سینماسنتر منتشر شده است لذا هر گونه کپی از این نوشته بدون مجوز نویسنده و سایت سینماسنتر CinemaCenter.ir نقض آشکار قوانین کپی رایت محسوب میگردد.  
  نویسنده: سروش ممدوحی  

 

ارسال نظر


کد امنیتی
بارگزاری مجدد

مطالب مرتبط با مطلب در حال مطالعه

تحلیل و بررسی ها

فروش ایالات متحده

53 $-M
فروش جهانی
3.4 $-M
فروش کلی
56.4 $-M

The Conjuring

 The Conjuring (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

279 $-M
فروش جهانی
308 $-M
فروش کلی
587.8 $-M

Despicable Me 2

 Despicable Me 2 (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

82 $-M
فروش جهانی
8.7 $-M
فروش کلی
90.8 $-M

Grown Ups 2

 Grown Ups 2 (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

33.7 $-M
فروش جهانی
--- $-M
فروش کلی
33.7 $-M

Turbo

 Turbo (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

72.8 $-M
فروش جهانی
110 $-M
فروش کلی
183 $-M

Pacific Rim

 Pacific Rim (2013) on IMDb

کپی رایت

این سایت تحت مالکیت مجموعه فرهنگی سینماسنتر میباشد و فعالیت آن مطابق قوانین میباشد، کلیه حقوق مطالب منتشر شده در این مجموعه متعلق به مجموعه فرهنگی سینماسنتر و مشمول قوانین کپی رایت و حفظ حقوق مولفین است. لذا هر گونه کپی برداری بدون قید منبع و نام نویسندگان نقض صریح قوانین کپی رایت محسوب گشته و مشمول مجازاتهای تعریف شده برای این نوع جرم می گردد. برای هر گونه برداشت از مطالب قبلا با مسئولان سایت هماهنگی حاصل نمائید.

سینماسنتر
مرجع نقد و بررسی فیلم و سریالهای تلویزیونی
 
تلفن: 
ایمیل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
وبسایت: http://CinemaCenter.ir

آمار سایت

بازدیدکنندگان
2746
مطالب
1050
وب لینک ها
6
نمایش تعداد مطالب
3357953
 

ما 27 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

آخرین اخبار

ورود/خروج

ثبت نام

*
*
*
*
*
*

پر کردن فیلد های ستاره دار ضروری است.