Limon Tour
World Guide
DriveZona
Tranzito
جمعه, 02 آذر 1403
ثبت نام
صفحه اصلی  >  سینمای جهان  >  ارزشگذاری فیلم جهان  >  Mwr.25- ارزشگذاری فیلـــم: جانگو آزادشده (2012)

ارزشگذاری سینمای جهان

Mwr.25- ارزشگذاری فیلـــم: جانگو آزادشده (2012)
alt
 
alt
نام فیلم: جانگو آزادشده (2012)
کارگردان: كوئينتين تارانتينو
نویسنده: كوئينتين تارانتينو
مدیر فیلمبرداری: 
روبرت ريچاردسون
تدوین: فرد راسكين
تهیه کننده: رجينالد هودلين، پيلار ساونه، استيسي شر
بازیگران:
جمي فاكس (جانگو)
كريستف والتز (دكتر شولتز)
لئوناردو دي‌كاپريو (كلوين كندي)
كري واشينگتن (برومهيلدا)
ساموئل ال.جكسون (استفن)
 
خلاصه داستان: جانگو برده اي است كه توسط دكتر شولتز از بند رها مي‌شود و اين آغازي است بر ماجراي همكاري او با دكتر شولتز براي رهايي همسرش برومهيلدا...
 
فرخ فرمان
alt

بعد از دیدن این فیلم این طور به نظرم رسید که نباید این فیلم را با دیگر آثار تارانتینو قیاس کرد. با این که ممکن است امضای تارانتینو را در جای جای فیلم مشاهده کرد اما قطعا کوئنتین تارانتینو در "جانگو رها شده" فاصله زیادی از سینمای ثابت خودش گرفته و به نظرم این ادامه راهی است که در حرامزاده های لعنتی آغاز کرد.

به نظر میرسد که تارانتینو هم در حال پیوستن به صف جایزه بگیرهاست و نیت کرده تا پا در همان مسیری بگذارد که چند سال پیش اسکوسیزی گذاشت، برون رفت از بایکوت و گرفتن جوایز رنگارنگ.
"جانگو رها شده" قبل از هر چیز یک فیلم ضد تبعیش است، البته با سبک و سیاق تارانتینو، این فیلم از همان دقایق اولیه به دنبال این است که فضای دردناک دوران برده داری را به تصویر بکشد و با این که مانند همیشه تمامی اتفاقات اگزجره هستند اما به خوبی این حس را به بیننده منتقل میکند و از این بابت به شکل مشخصی پیرو همان مسیر حرامزاده هاست. تارانتینو تلاش میکند تا واقعیات را در این فیلم به تصویر بکشد، هرچند که گاهی هم به دلیل محدودیتها توانائی نمایش همه واقعیت را ندارد.
به نظر میرسد که امسال دو فیلم لینکلن و جانگو مکمل یکدیگر شده اند، لینکلن به داستان قانون منع برده داری میپردازد و جانگو چگونگی ظلمهای سفیدپوستان بر علیه سیاه پوستان را مشخص میکند.
جانگو داستانی قابل قبول و پر کشش دارد و البته باید گفت که بیشتر این کشش تا زمانی است که شخصیت دکتر شولتز و کلوین کندی در فیلم حضور دارند و بعد از مرگ این دو دیگر برایم فرقی نمیکرد که جانگو چگونه انتقام خواهد گرفت. جانگو رها شده تا حد زیادی وابسته به حضور شخصیت شولتز است و حتی روح ظلم ستیزی و تحرک را اوست که به داستان و جانگو تزریق میکند و گرنه شاید او هم مانند دیگر سیاه پوستانی که کلوین کندی مثال زد همچنان رام و بدون واکنش میماند. "جانگو" با بازی جیمی فاکس به کل فاقد کیفیات یک شورشی است و به نظر میرسد که اتفاقات انتهای فیلم هم یک جوز پز ضد نژاد پرستی از تارانتینوست که نمونه آن را در انتهای حرامزده ها هم دیده بودیم.
فیلم از حیث فرم و اتمسفر کاملا یادآور فضای وسترن میباشد و اگر پاشیدن بزرگنمائی شده خون به در و دیوار نبود به سختی میشد گفت که این فیلم اثری از تارانتینو است. شاید از این حیث یادآور نمونه هایی مانند چابک دست و مرده و تومبستون باشد اما همچنان فاصله بعیدی با آثار برتر وسترن مانند نابخشوده، خوب، بد، زشت و ... دارد.
نکته ای که همچنان در این فیلم مشخص بود رو به ضعف رفتن سینمای تارانتینو است، سینمائی که دیگر با هیچ وصله ای نمیتوان آن را به داستان عامه پسند چسباند. ه چند که ساخته شده هر اثری از تارانتینو میتواند طرفدارانش را خوشحال کند و سر ذوق بیاورد، اما نباید واقعیت را فراموش کرد، "به نظر میرسد که دیگر از نبوغ تارانتینو اثری نیست"

برای این فیلم 2.5 ستاره در نظر میگیرم.

 
سروش ممدوحي
alt

تارانتینو تقدیم میکند...

به راحتی میتوان این فیلم تارانتینو رو در صف بهترین آثار تارانتینو قرار داد فیلمی بی پروا از نوع ژانر تارانتینویی فیلیم که حد و مرز نمیشناسد و بر خلاف وعده سینمای این روزهای هالیوود پیش میرود میتازد و به جلو میرد. تارانتینو فیلمی ساخته است که دوباره در آن خیل عظیم بازیگرانی معروف حضور دارند بازیگرانی که همگی از این که با تارانتینو همکاری میکنند خوشحال هستند. جیمی فاکس بعد چند سال و بعد از بازی در فیلم Ray دوباره به سطح اول بازیگری برگشته است و ان نقش های دسته دوم را در این فیلم به فراموشی میسپارد ، دوباره والتز بازگشتی به فیلم تارانتینو دارد تا بار دیگر با کاشف خود دیدار کند و این بار نیز توانسته است از عهده نقشی که به او سپرده شده است به زیبایی در بیاید نقش یک جایزه بگیر که در کنار جانگو آزاد شده به دنبال آزاد کردن زن جانگو هستند.. در کنار این دوبازیگر باید دی کاپریو را نیز اضافه کرد که برای اولین بار یک نقش منفی را جلوی خود میبیند و به زیبایی توانسته است این نقش را بازی کند. به راستی تارانتینو استاد بازی گرفتن از بازیگران است...
فیلم جانگو رها از بند را میتوان تارانیتنویی ترین فیلم تارانیتنو در چند سال اخیر دانست و به راستی با بازگشت جالب خود در فیلم حرومزاده های بی ابرو دوباره بازگشت خیره کننده ای به دنیای سینما با جانگو رها از بند داشته است و توانسته است فیلمی طراز اول را به نمایش بگذارد . با این که صحنه های خشونت بار فیلم در حد بالایی است و بعضا دیالوگ های تندی در فیلم رهسپار میشود اما همین صحنه ها و دیالوگ هاست که فیلم های تارانتینو را خاص میکند سینمایی که بدون هیچ حد و مرزی به جلو میرود. تارانتیو سعی کرده است برده داری را در آن زمان ان طور که بوده به نمایش بگذارد و بعضا در این کار نیز موفق عمل کرده است .. فیلم جدید تارانتینو مثل همیشه با حرکاتی جالب پیش میرود روایتی جالب دارد و البته طنز فوق العاده و صد البته صحنه های ناگهانی که بیننده را شوکه میکند به مانند تمام فیلم های تارانتینو ! یاد صحنه کشتن در تاکسی فیلم پالپ فیکشن بیوفتید ! همچین صحنه ای در فیلم جانگو فراوان است ...
در اخر یک سوال پیش می آید آیا واقعا این همه خشونت در فیلم لازم بود؟؟

من امتیاز 9 به این فیلم میدم چون از دید من که یکی از طرفداران بی چون و چرا تارانتینو هستم یکی از بهترین فیلم های امسال بوده است و فیلمی کامل از هر لحاظ...

 
علی بیات
alt

کسانی که فیلم های تارانتینو را می بینند عموما دو دسته هستند:

1-کسانی که دوستدار سینمای او هستند و هرگونه ساختارشکنی از او را می پذیرند 
2- کسانی که برای دیدن یک فیلم خوب فیلم های تارانتینو را می بینند و در خیلی از قسمت ها از ساختار شکنی های او لذت نمی برند. 
در مورد جانگو باید بگم که دوباره تارانتینو ساختار شکنی کرد و سکانس های مخصوص خودش را ساخت و باعث شد که طرفدارانش به شدت از او راضی بشوند و به الطبع دسته دوم این فیلم را ضعیف بدانند. 

در هر صورت فیلم جانگو یک فیلم خوب و قوی در کارنامه تارانتینو هست و به نظرم نقطه قوت فیلم هم فیلم نامه تارنتینویی هست که باعث جذابیت بیشتر آن شده است. موسیقی متن فیلم هم تلفیقی از موسیقی سنتی فیلم های وسترنی و رپ جدید بود که باز هم مربوط به ساختار شکنی های تارانتینو بود.

 
علی معصومی
alt
داستان از آنجا آغاز شد كه جانگو آزاد شد اما در دام تارانتينو افتاد.

سينماي تارانتينو براي كساني كه المان هاي خاص او را مي شناسند جذاب است. آنهايي در سالن بيشتر از بقيه مي خندند همان هايي هستند كه مي دانند يكي از احمقانه ترين سكانس هاي تاريخ، سكانس كشته شدن اتفاقي ماروين به دست وينست در داستان عامه‌پسند است.
در خوب، بد، زشت اگر در سكانس نشانه‌گيري بلوندي براي زدن طناب دار و البته ناتمام ماندن كار و كشته شدن شريك اش، مي خنديد، پس آمادگي لازم براي ديدن فيلم هاي تارانتينو را داريد.
در جانگو آزادشده، سكانس كشتن برادر سوم بدست دكتر شولتز و آن ديالوگ هاي سراسر حماقت حين نشانه روي جديدترين نمونه بروزسازي از خوب، بد، زشت و اين تيپ شوخي هاست. خوب، بد، زشت ي كه خود وام گرفته از يوجيمبو ي كوروساوا است.
بنده اين نكته را بارها گوشزد كرده ام كه طرفداران تارانتينو بخاطر داشته باشند كه شايد داستان عامه پسند نقطه عطفي در تاريخ سينماست اما اينطور نيست كه سينماي خاص تارانتينو تماما برگرفته از ذهن خلاق اوست. تارانتينويي كه بارها اشاره كرده بهترين فيلم تاريخ از نگاه او خوب، بد، زشت است. خوب، بد، زشتي كه نمونه اي بر اساس يوجيمبو است و زماني كه با اين ديد به تماشاي فيلم هاي او بنشينيم شايد درك بهتري از فضاي ذهني اين كاگردان-مؤلف پيدا كنيم.
اين سينماي تارانتينو است، تلفيقي از بلاهت، خشونت، حرافي، موسيقي و كاراكترهاي همگي منفي.

اما فيلم جديد تارانتينو براي او رو به پيشرفت كه نيست بلكه تكراري بر فرمت خاص او با درجاتي از ضعف است. سوال اينجاست كه اگر تارانتينو دوبار داستان عامه پسند را بسازد آيا براي بار دوم هم ارزشمند است و مي توان آن را مستقل ارزيابي كرد؟ به عقيده بنده خير و به همين دليل جانگو فيلمي است نااميد كننده براي دوستداران سينماي خاص تارانتينو، كساني كه ايده جديدي از او نمي بينند و تنها فرمول هاي تكراري او با درجاتي از ضعف را بر پرده تماشا كرده و با شناخت از فرمول هاي خاص او از فيلم لذتي ريشه دار و مربوط به گذشته مي برند.
اما نكته اي ديگر آن است كه ما كمتر سكانس هاي ضعيف در كارهاي برتر او مثل داستان عامه پسند و حرامزاده ها داريم، اما جانگو مكررا افت و خيز داشته و فيلمي يكدست نيست.
برخي سكانس ها قدرت هميشگي او را داشته اما برخي ديگر آنقدر ضعيف و سطحي اند كه فن هاي او را به تعجب وا ميدارند. يكي از بدترين سكانس هاي فيلم تجمع سفيدپوستان كيسه كشيده بر سر براي كشتن دكتر و جانگو است.

فيلم شروعي بسيار خوب دارد اما هرقدر جلوتر مي رود ضعيف تر مي شود، تا آنجا كه در سكانس مچ گيري كلوين كندي از دكتر و جانگو شاهد بي تدبيري احمقانه دكتر شولتز هستيم كه با المان هاي قبلي او كاملا متضاد است يا حتي سكانس هاي دل نازكي دكتر در برابر اعمال كلوين كندي. هر چند بنده طرفدار كريستف والتز هستم اما چه بلحاظ پردازش و چه بلحاظ بازي نمي توانم دكتر شولتز را در مقابل كلنل هانس لاندا تصور كنم.
يكي ديگر از نقاط ضعف فيلم نبود كاراكتر تأثيرگذار زن است كه هميشه در كارهاي تارانتينو وجود داشته و فضاي فيلم را عوض مي كند. عاملي كه موفقيت بسياري چه در داستان عامه پسند و چه در حرامزاده ها دارد اما در فيلم جديد تارانتينو شاهد آن نيستيم. بومهيلدا ضعيف ترين كاراكتر فيلم و نقطه ضعف فيلمنامه است.

جانگو بر خلاف پالپ فيكشن و حرام زاده ها تنها شروع خوبي دارد و هر چه جلوتر مي رود تبديل به سكانس هايي تارانتينويي مي شود كه اتصال خوبي به هم نداشته و در نهايت تبديل به فيلمي برتر از تارانتينو نمي شود اما با تمام اين احوال: ديوانه چو ديوانه ببيند خوشش آيد!
 

جدول ارزشگذاری فیلم جانگو آزادشده:

فرخ فرمان سروش ممدوحي علي بيات علی معصومی ستاره نهایی نمره نهایی (از 10)
alt alt alt alt alt 6.5

جدول راهنمای ارزشگذاری فیلم:
alt alt alt alt alt alt
عالی خیلی خوب خوب متوسط ضعیف بی ارزش

alt

ارسال نظر


کد امنیتی
بارگزاری مجدد

مطالب مرتبط با مطلب در حال مطالعه

تحلیل و بررسی ها

فروش ایالات متحده

53 $-M
فروش جهانی
3.4 $-M
فروش کلی
56.4 $-M

The Conjuring

 The Conjuring (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

279 $-M
فروش جهانی
308 $-M
فروش کلی
587.8 $-M

Despicable Me 2

 Despicable Me 2 (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

82 $-M
فروش جهانی
8.7 $-M
فروش کلی
90.8 $-M

Grown Ups 2

 Grown Ups 2 (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

33.7 $-M
فروش جهانی
--- $-M
فروش کلی
33.7 $-M

Turbo

 Turbo (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

72.8 $-M
فروش جهانی
110 $-M
فروش کلی
183 $-M

Pacific Rim

 Pacific Rim (2013) on IMDb

کپی رایت

این سایت تحت مالکیت مجموعه فرهنگی سینماسنتر میباشد و فعالیت آن مطابق قوانین میباشد، کلیه حقوق مطالب منتشر شده در این مجموعه متعلق به مجموعه فرهنگی سینماسنتر و مشمول قوانین کپی رایت و حفظ حقوق مولفین است. لذا هر گونه کپی برداری بدون قید منبع و نام نویسندگان نقض صریح قوانین کپی رایت محسوب گشته و مشمول مجازاتهای تعریف شده برای این نوع جرم می گردد. برای هر گونه برداشت از مطالب قبلا با مسئولان سایت هماهنگی حاصل نمائید.

سینماسنتر
مرجع نقد و بررسی فیلم و سریالهای تلویزیونی
 
تلفن: 
ایمیل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
وبسایت: http://CinemaCenter.ir

آمار سایت

بازدیدکنندگان
2746
مطالب
1050
وب لینک ها
6
نمایش تعداد مطالب
3580247
 

ما 89 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

آخرین اخبار

ورود/خروج

ثبت نام

*
*
*
*
*
*

پر کردن فیلد های ستاره دار ضروری است.