به یاد استن وینستون "خداوندگار جلوه های ویژه"
- توضیحات
-
تاریخ ایجاد در جمعه, 08 دی 1391 21:02
-
نوشته شده توسط مدیریت سایت
-
بازدید: 4265
این مقاله تحت کپی رایت سایت سینماسنتر منتشر شده است لذا هر گونه کپی از این نوشته بدون مجوز نویسنده و سایت سینماسنتر CinemaCenter.ir
نقض آشکار قوانین کپی رایت محسوب میگردد.
با سلام خدمت کاربران گرامی سینماسنتر
امروز داشتم به طور اتفاقی فیلم کوتاه روح رو میدیدم. اثری به کارگردانی استن وینستون و بازیگری چندگانه مایکل جکسون.
نمیدونم تا چه حد با استن وینستون آشنا هستید، اما باید گفت سینمای جهان بخش مهمی از جلوه های ویژه خودش رو به استن وینستون مدیونه. حتی اگر اسم استن وینستون را نشنیده باشید قطعا زمانی که در سال 1991 فیلم ترمیناتور 2 را بر پرده سینما یا تلویزیون دیدید از جلوه های ویژه آن شگفت زده شدید. بله جلوه های ویژه ای که در ترمیناتور 2 دیده شد نوع جدیدی از استفاده از این تکنیک در سینما بود که استن وینستون ابداع گر آن بود. همین ابداعات او سبب شد تا در ادامه امکان ساخت فیلمهایی چون پارک ژوراسیک، دنیای گمشده، تایتانیک، هوش مصنوعی، مرد آهنی و آواتار فراهم گردد.
استن وینستون از دهه هفتاد کار خود را با گریم آغاز کرد و البته همچنان تا پایان زندگی اش یکی از بهترین گریمورهای سینما بود. اوج هنر گریم ویسنتون را میتوان در همین فیلم روح دید. جائی که مایکل جکسون توسط گروه گریم وینستون بدل به یک مرد چاق با چهره ای کاملا متفاوت میشود.
با این که وینستون همواره یکی از برترین متخصصین میکاپ در هالیوود بوده است اما شکوفا شدن استعدادهای وینستون مربوط به همکاری های خاص او با جیمز کامرون است. سختگیری های بی انتهای کامرون و وسواس وینستون در طی دو دهه مجموعه ای از بهترین آثار سینمای آمریکا را از نظر جلوه های ویژه پدید آورد.
ترمیناتور 1984 فیلمی بود که با تنها 4 میلیون دلار جلوه های ویژه آن ساخته شد، اما فروشی معادل 78 میلیون دلار داشت و شروع موفقیتهای جیمز کامرون بود. وینستون بار دیگر با بیگانه ها 1986 به همکاری با جیمز کامرون پرداخت و نتیجه این همکاری بهترین فیلم از سری بیگانه بود. جلوه های ویژه این فیلم ترکیبی از هنر جلوه های ویژه و عروسک سازی استن وینستون بود که به شکل جدی سینمای آن زمان را از خود متاثر کرد. به جرات میتوان گفت بیگانه 3 اثر ابتدائی دیوید فینچر کمترین ردپائی از هنر وینستون در خود ندارد.
استن وینستون در سال 1987 به همکاری با جان مک تیرنان در فیلم خاطره انگیر غارتگر پرداخت و که این اثر هم ترکیبی از عروسکهای خاص وینستون و جلوه های ویژه بود و توانست یک نامزدی اسکار برای او به ارمغان بیاورد.
اما فیلمی که سبب شد تا جلوه های ویژه به شکل امروزی آن وجود داشته باشد همکاری مشترک دیگری بود از استن وینستون و جیمز کامرون. ترمیناتور 2 "روز داوری" 1991 اثری بود که جلوه های ویژه کامپیوتری را به شکل امروزی آن وارد صنعت سینما کرد. با این که استن وینستون یکبار برای بیگانه ها جایزه اسکار را بدست آورده بود اما در "روز داوری" هم تیم جلوه های ویژه موفق به کسب جایزه اسکار شد و هم گروه گریم که تحت مدیریت وینستون کار خود را انجام میداد.
ترمیناتور 2 به حدی از جلوه های ویژه رسید که بلافاصله سبب برداشتن یک گام بزرگ به سمت فیلمهایی شد که تا آن زمان کمتر امکان ساخته شدن یافته بودند.
استن وینستون بعد از ترمیناتور 2 با سفارش های بسیار زیادی روبرو شد اما جذابترین کاری را که میشد را در بین آنها انتخاب کرد. پارک ژوراسیک 1993 یک تحول دیگر در هنر جلوه های ویژه و ارتقای چیزی بود که در حال حاضر به آن cgi گفته میشود. وینستون و گروهش برای پارک ژوراسیک 1993 نیز اسکار بهترین جلوه های ویژه را بدست آوردند و همچنین برای قسمت دوم آن دنیای گمشده 1997 نیز نامزد اسکار شدند. درگیری وینستون در پروژه دنیای گمشده باعث شد او از همکاری درتیم جلوه های ویژه تایتانیک باز بماند و نتواند چهارمین اسکار جلوه های ویژه اش را بدست آورد.
پروژه بعدی، a.i کار دیگری بود که استن وینستون با اسپیلبرگ انجام داد و باز هم برای آن نامزد اسکار شد. با این که از سال 2002 به بعد به دلیل افزایش بیش از حد فیلمهائی که از cgi استفاده میکردند دیگر زیاد نام وینستون را نمیشنویم اما او همچنان فعال بود و همچنان در همکاری تنگاتنگ با فیلمسازان علاقمند به جلوه های ویژه. استن وینستون در سال 2001 جلوه های ویژه پارک ژوراسیک 3 را طراحی کرد. در سال 2003 به همکاری با جاناتان موستو پرداخت که نتیجه آن ترمیناتور 3 بود، همچنین فیلمهای دیگری نظیر کنستانتین 2005، ماهی بزرگ 2003 و بسیاری فیلم بلند و کوتاه دیگر از تجربیات او در زمینه جلوه های ویژه و گریم استفاده کردند.
آخرین اثر ماندگار استن وینستون در سالی شکل گرفت که او در آن دنیا را بدرود گفت. مرد آهنی 2008 با بازی رابرت دونی جونیور یک اثر خوش ساخت و با جلوه های ویژه عالی و تاثیر گذار بود. این آخرین اثری بود که استن وینستون به طور مستقمی در آن کار جلوه های ویژه انجام داد. با این وجود جالب است بدانید که قبل از درگذشتش قرارداد فیلمهای ترمیناتور 4، جی ای جو، شاتر آیلند و آواتار با استودیوی او بسته شده بود.
فیلم روح به کارگردانی استن وینستون و با سرمایه مایکل جکسون با مدت زمان 35 دقیقه در سال 1997 ساخته شد و میتوان آنرا ترکیبی از هنر گریم و افکتهای تصویری استودیوی استن وینستون دانست. دیدن آن قطعا برای دوستداران وینستون جالب خواهد بود.
استن وینستون در طول شصت و دو سال عمر خود در بیش از 300 اثر مختلف در سینما، تلویزیون و کلیپهای تجاری همکاری داشت و شکی نیست که این همکاری سبب پیشرفت اقسام هنرهای بصری در تاریخ سینما بوده است.
استن وینستون پس از یک عمر فعالیت موثر در سینما و تلویزیونی در 15 جون 2008 چشم از جهان فرو بست.
افتخارات استن وینستون
نامزد اسکار برای فیلم های ...
هوش مصنوعی 2001 (جلوه های ویژه)
پارک ژوراسیک "دنیای گمشده 1997 (جلوه های ویه)
پارک ژوراسیبک 1993 (جلوه های ویژه)
بازگشت بتمن 1992 (گریم)
ترمیناتور 2 "روز داوری" 1991 (جلوه های ویژه و گریم)
ادوارد دست قیچی 1991 (گریم)
غارتگر 1988 (جلوه های ویژه)
بیگانه ها 1987 (جلوه های ویژه)
نداهای قلب 1981 (گریم)
برنده 4 اسکار برای فیلمهای ...
پارک ژوراسیک 1993 (جلوه های ویژه)
ترمیناتور 2 "روز داوری" 1991 (جلوه های ویژه و گریم)
بیگانه ها 1987 (جلوه های ویژه)
نامزد 17 جایزه از جوایز آکادمی فیلمهای ترسناک و فانتزی آمریکا
و برنده همین جایزه برای فیلمهای ...
ترمیناتور 1984
بیگانه ها 1986
ترمیناتور 2 "روزداوری" 1991
بازگشت بتمن 1992
پارک ژوراسیک 1993
هوش مصنوعی 2001
نامزد 6 جایزه از بفتا و برنده جایزه بفتا برای فیلمهای ...
پارک ژوراسیک 1993
ترمیناتور 2 "روز داوری" 1991
بیگانه های 1986
برنده دو جایزه امی در سالهای 1972 و 1974
ارادتمند ... فرخ فرمان
سی و کم شهریور ماه یکهزار و سیصد و نود و یک
این مقاله تحت کپی رایت سایت سینماسنتر منتشر شده است لذا هر گونه کپی از این نوشته بدون مجوز نویسنده و سایت سینماسنتر CinemaCenter.ir
نقض آشکار قوانین کپی رایت محسوب میگردد.
ارسال نظر
ترجمه و پشتیبانی توسط:شرکت جومی