Limon Tour
World Guide
DriveZona
Tranzito
یکشنبه, 19 مرداد 1399
ثبت نام
Bw.52- بیوگرافی جان ویلیامز

 

  بیوگرافی جان ویلیامز  
  alt  
 
BW.52- John Towner Williams Biography
تاریخ تولد
8 فوریه 1932
تاریخ مرگ
-
ملیت
آمریکایی
حرفه
موسیقیدان
مترجم
امیرحسین
(backstreetboy)
"جان تاونر ویلیامز" متولد 8 فوریه 1932، رهبر ارکستر، پیانیست و آهنگساز آمریکایی است. وی به مدت 6 دهه در حال انجام این شغل است، و در این مدت برای فیلم‌های بزرگ و معروفی همچون "حماسه جنگ ستارگان" ، "آرواره ها" ، "سوپرمن" ، "ایندیانا جونز" ، "ای.تی مهمان زمین" ، "تله" ، "پارک ژوراسیک" ، "فهرست شیندلر" ، "خانه تنها" و سه قسمت اول "هری پاتر" آهنگسازی کرده است...
 
  altalt  
  Cinema Center Biography Group  

 

نام: جان تاونر ویلیامز

متولد: 8 فوریه 1932 (79 ساله)
اصلیت: فلاشینگ، کویینز، نیویورک، ایالات متحده آمریکا
نوع موسیقی: آهنگسازی برای فیلم، موسیقی کلاسیک معاصر، جاز
حرفه: پیانیست، آهنگساز، رهبر ارکستر
مدت فعالیت: 1952 تا‌کنون
 
بیوگرافی مختصر
 
"جان تاونر ویلیامز" متولد 8 فوریه 1932، رهبر ارکستر، پیانیست و آهنگساز آمریکایی است. وی به مدت 6 دهه در حال انجام این شغل است، و در این مدت برای فیلم‌های بزرگ و معروفی همچون "حماسه جنگ ستارگان" ، "آرواره ها" ، "سوپرمن" ، "ایندیانا جونز" ، "ای.تی مهمان زمین" ، "تله" ، "پارک ژوراسیک" ، "فهرست شیندلر" ، "خانه تنها" و سه قسمت اول "هری پاتر" آهنگسازی کرده است. جان با کارگردانی همچون "استیون اسپیلبرگ" همکاری‌های زیادی داشته؛ به طوری که به جز دو فیلم، برای تمامی فیلم‌های اصلی "اسپیلبرگ" آهنگسازی کرده است.
از کارهای قابل توجه دیگر "ویلیامز" ، میتوان آهنگسازی برای چهار بازی المپیک "NBC Sunday Night Football" ، "NBC Nightly News" ، "rededication of the Statue of Liberty" ، "DreamWorks Pictures production logo" و سریال تلویزیونی "Lost in Space" اشاره کرد. وی همچنین تعداد بیشماری قطعه موسیقی را آهنگسازی کرده و به عنوان عضو اصلی در "ارکسترای پاپ بوستون" - از سال 1980 تا 1993 - خدمت کرده است و هم اکنون رهبر ارکستر برجسته‌ای است.
"ویلیامز" 5 جایزه اسکار، 4 جایزه گلدن گلوب، 7 جایزه جشنواره "BAFTA"، و 21 جایزه از جشنواره "Grammy" را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. همچنین 47 نامزدی در جشنواره اسکار از دیگر افتخارات وی است، که با این حساب او بعد از "والت دیزنی" بیشترین نامزدی را در جشنواره‌ها دارد. جان اعتبار زیادی را با بردن جایزه "ریچارد کیرک"، در سال 1999، در "جشنواره فیلم و تلویزیون بی ام آی" از آن خود کرد. این جایزه هر ساله به آهنگسازانی اهدا میشود که کارهای قابل توجهی در زمینه موزیک، فیلم و تلویزیون انجام داده باشند.
 
alt
 
زندگی‌نامه
 
"جان تاونر ویلیامز" در 8 فوریه 1932 در "فلاشینگ" نیویورک متولد شد. فرزند "اسثر" و "جان ویلیامز" است و پدرش درامر "جاز" بوده که با "ریموند اسکات" همنوازی کرده است.
در سال 1948 خانواده "ویلیامز" به "لس آنجلس" نقل مکان کردند، که "جان" در همانجا به دبیرستان "هالیوود شمالی" رفت و در سال 1950 فارغ التحصیل شد. وی بعد از آن به دانشگاهی کانادایی واقع در لس آنجلس (UCLA) رفت و به طور خصوصی نزد یک آهنگساز ایتالیایی به نام "ماریو کاستیلناوو تِدِسکو" درس خواند. در سال 1952، "ویلیامز" در نیروی هوایی امریکا سرباز وظیفه شد، که در آنجا گروه موسیقی نیروی هوایی را سرپرستی میکرد.
بعد از اینکه خدمتش در نیروی هوایی در سال 1955 به اتمام رسید، "ویلیامز" به نیویورک سیتی رفت و وارد مدرسه "جولیارد" شد و در آنجا به همراه "روزینا لون" پیانو را فرا گرفت. در طول این مدت، "ویلیامز" به عنوان یک پیانیست جاز در باشگاه‌های نیویورک مشغول به کار بود، که بعد‌ها به استودیو رفت و در استودیو بیشتر برای آهنگسازی همچون "هنری مانچینی" کار میکرد. موسیقیدانان همدوره‌ای او در هنگام تحصیل افرادی از جمله "رالی بانداک" در بیس، "جک اسپرلینگ" در درامز و "باب بین" در گیتار بودند، که این 4 نفر برای آهنگسازی سریال تلویزیونی "آقای خوش شانس" باز هم در کنار یکدیگر جمع شدند. ویلیامز در اوایل دهه 60 کم کم به "جانی کوچولو" معروف شد و برای آهنگسازی سریالی هم با "فرانکی لین" – خواننده – همکاری کرد.
"ویلیامز" در سال 1955 با "باربرا رووک" – بازیگر - ازدواج کرد و تا هنگام مرگ وی، 3 مارچ 1974، با یکدیگر زندگی کردند. آنها صاحب 3 فرزند به نامهای "جنیفر" (1956) ، "مارک" (1958) ، و "جوزف" (1960) شدند. پسر کوچکتر "ویلیامز" یکی از چندین خواننده ای است که گروه "Toto" در طول چندین دهه داشته است. "جان" در 21 جولای 1980 با همسر دوم خود، "سامانتا وینسلو" ازدواج کرد. "ویلیامز" عضو افتخاری گروه "Kappa Kappa Psi" ، اتحادیه‌ای ملی برای اعضای گروه‌های دانشگاهی نیز بود.
بعد از اتمام تحصیلاتش در "جولیارد" ، "ویلیامز" به لس آنجلس بازگشت و کارش را از استودیو فیلم آغاز کرد. از میان آهنگسازان، وی با "فرنز وکسمن" ، "الفرد نیومن" ، همچنین با "کانرد سلینجر" و "باب فرنکلین" همکاری داشت. وی همچنین در موسیقی متن فیلمها، ساخته آهنگسازانی همچون "جری گلداسمیت" ، "المر برنشتاین" و "هنری مانچینی" ، پیانو مینواخته است. "ویلیامز" و "هنری مانچینی" موسیقی فیلمهایی چون "پیتر گان" (ساخته سال 1959) ، "روزهای شراب و رُز" (ساخته سال 1962) ، و "جدول (Charade) " (ساخته سال 1963) را با همکاری یکدیگر ساخته اند. وی همچنین برای برنامه‌های تلویزیونی نظیر سریال "جزیره جیلیان" ، "پدر مجرد" (1959 – 1960) ، تئاتر "کاغذ معلق" ، "گمشده در فضا" (1965 – 1968) ، "تونل زمان" (1966 – 1967) و "سرزمین غولها" آهنگسازی کرده است.
 
اولین کار اصلی آهنگسازی وی در سال 1958 برای "Daddy-O" بوده و اعتبار خود را دو سال بعد با "به خاطر اینکه آنها جوان اند" بدست آورد. خیلی زود در هالیوود به دلیل کار آمد بودن در آهنگسازی جاز، پیانو، و سمفونی مورد توجه قرار گرفت. اولین نامزدی خود را در اسکار برای موسیقی فیلم "دره عروسکها" - ساخته سال 1967 – و برای دومین بار نامزدیش را برای فیلم "خداحافظ آقای چیپس" – ساخته سال 1969 – دریافت کرد.
 
"ویلیامز" با کار موفقیت آمیزش در "ویولون زن روی پشت بام" – ساخته سال 1971 – اولین جایزه اسکار را از آن خود کرد. در سال 1972 برای فیلمی ساخته "رابرت آلتمن" در ژانر هیجانی، به نام "تصاویر" آهنگسازی کرد، که این کارش نیز برای وی یک نامزدی اسکار در بخش بهترین موزیک متن درام در سال 1973، به ارمغان آورد. در اوایل دهه 70، امتیاز و اعتبار "ویلیامز" به خاطر آهنگسازی برای فیلم‌های "اِروین آلن" ، "ماجرای خدای دریا" – ساخته سال 1972 - و "برزخ" – ساخته سال 1974 – بیشتر از قبل شد. وی همچنین یک کار خاطره انگیز را با آهنگسازی فیلم "کابوی‌ها" – ساخته سال 1972 – ، به کارگردانی "مارک ریدل" و نقش آفرینی "جان وین" ، را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. در سال 1974 "ویلیامز" با "استیون اسپیلبرگ" برخورد کرد؛ وی با "اسپیلبرگ" همراه شد تا برای آغاز به کار کارگردانی او که فیلمی با نام "فهماندن سرزمین شیرینی" بود آهنگسازی کند. "اسپیلبرگ" با دیدن کار "ویلیامز" در فیلم "The Rivers" – ساخته سال 1969 - شگفت زده شده بود و متقاعد شده بود که "ویلیامز" میتواند موسیقی‌ای را که او برای تمام فیلمهایش دنبالش بود را بسازد. "ویلیامز" سال بعد هم برای فیلم دوم "اسپیلبرگ" به نام "آرواره ها" با او همکاری کرد. این کار ویلیامز برایش دومین اسکار را به همراه آورد.
 
بعد از مدت کوتاهی "ویلیامز" و "اسپیلبرگ" در مدت زمان طولانی، برای فیلم "رویارویی نوع سوم" با یکدیگر به همکاری پرداختند. در یک حرکت غیر معمول برای یک فیلم هالیوودی، "اسپیلبرگ" و "ویلیامز" فیلمنامه و موسیقی خود را ارائه دادند، که در فیلم خیلی با یکدیگر هماهنگ شدند. در طول همکاری دو ساله آنها، "اسپیلبرگ" وی را به دوست کارگردان خود "جورج لوکاس" ، که به دنبال یک آهنگساز برای فیلم "جنگ ستارگان" – ساخته سال 1977 – میگشت، معرفی کرد. تم اصلی آهنگ این فیلم "تم لوک" ، در تاریخ سینما بسیار معروف و شناخته شده است و همچنین تم‌های "اجبار" و "پرنسس لیا" هم به عنوان قطعه‌های برجسته‌ای شناخته میشوند. فیلم و همچنین موسیقی متن آن کارهای موفقی از آب درآمدند و "ویلیامز" اسکار دیگری را با خود به خانه برد.
 
"ویلیامز" برای آهنگسازی فیلم "سوپرمن" – ساخته سال 1978 – با کارگردان آن "ریچارد دانر" نیز همکاری کرده است. موسیقی متن دوست داشتنی و پر هیاهوی آن به نام "میتوانی ذهن مرا بخوانی؟" است که در 4 نسخه بعدی این فیلم نیز تکرار شده.
 
در سال 1981، وی برای فیلمی مشترک از "اسپیلبرگ" و "لوکاس" به نام "مهاجمین کشتی گم شده" موسیقی متنی فوق العاده به نام "مهاجمین مارس" ساخت، که برای وی کار بعدی‌اش را در فیلم "ایندیانا جونز" تضمین کرد. وی موزیک متنی زیبا و نافذ را برای "ای.تی مهمان زمین" – ساخته سال 1982 - "اسپیلبرگ" ساخت. این موزیک متن ابتدای فیلم، حس معصومیت کودکی موجود در این فیلم را هدایت میکند، به خصوص به همراه تم هایی برای قسمتهای دیگری از فیلم مانند دوستی "ای.تی" و "الیوت". موزیک پایانی این فیلم کاری بزرگ در تاریخ سینما محسوب میشود که "ویلیامز" برای این کارش چهارمین اسکار خود را دریافت کرد.
 
در سال 1985، "اسپیلبرگ" تنها کار تئاتری خود را با نام "رنگ بنفش" ارائه داد؛ در حالی که "ویلیامز" برای آن آهنگسازی نکرد! تهیه کننده فیلم "کوئینسی جونز" میخواست که شخصاً برای این فیلم آهنگسازی کند. وی همچنین برای "منطقه گرگ و میشی" هم آهنگسازی نکرد و این در حالی بود که "اسپیلبرگ" تنها یک قسمت از آن فیلم را کارگردانی کرد. کارگردان و تهیه کننده آن فیلم، "جری گلد اسمیت" را برای آهنگسازی انتخاب کردند. همکاری "اسپیلبرگ" و "ویلیامز" با فیلمی دیگر در سال 1987 با نام "امپراطوری خورشید" ادامه یافت و تا به امروز هم ادامه دارد. اسپیلبرگ گفته است : "من نگاه کردن به "ویلیامز" را به عنوان یک دوست افتخار میدانم".
 
alt
 
در هزاره جدید، از "ویلیامز" خواسته شد تا برای سری فیلمهای "هری پاتر" آهنگسازی کند. وی برای سه نسخه اول از سری‌ "هری پاتر" همانند تمی که در "سوپرمن" ساخته بود، آهنگسازی کرد. مهمترین تمی که وی برای سری فیلمهای "جی.کی رولینگ" ساخته بود، تم "هدویگ" بود که در نسخه های 4 و 5 و 6 و 7 و 8 (هر دو قسمت آن) استفاده شد. مانند تم های دیگر "ویلیامز" در "جنگ ستارگان" ، "آرواره ها" ، "سوپرمن" و "ایندیانا جونز" بینندگان "Harry Potter" نیز آن را با موسیقی متن‌های فوق العاده "ویلیامز" شناختند. از "ویلیامز" خواسته شده بود تا برای قسمت آخر این سری، "هری پاتر و یادگاران مرگ – قسمت دوم" نیز آهنگسازی کند که کارگردان "دیوید یِیتز" اعلام کرده بود که، برنامه های آنها با یکدیگر تنظیم نیست.
 
در سال 2006، "بازگشت سوپرمن" با کارگردانی "برایان سینگر" که بیشتر برای کارگردانی دو نسخه اول "مردان ایکس" معروف است، به پایان کار خود رسید. اما سینگر برای موسیقی متن این فیلم از "ویلیامز" استفاده نکرد.
در سال 2008، "ویلیامز" به سری فیلمهای "ایندیانا جونز" بازگشت تا نسخه چهارم – امپراطوری جمجمه کریستالی- آن را نیز آهنگسازی کند. وی برای این کار نامزدی جایزه جشنواره "Grammy" را از آن خود کرد. در طول سال 2008، او برای دو مستند هم کار آهنگسازی انجام داد. این دو فیلم "هشدار دهنده در جنگ" و "تماس بی پایان" بودند که فیلم دوم را "اسپیلبرگ" کارگردانی کرده بود.
 
بعد از 3 سال دوری از کار آهنگسازی، در سال 2011 "ویلیامز" برای انیمیشنی ساخته "اسپیلبرگ" به نام "ماجراهای تین تین : راز تکشاخ" و "اسب جنگی" آهنگسازی کرد. هر دو کارش در این دو فیلم، نظرها و انتقادات مثبتی را به خود جلب کرد، که هر دو کار وی در این سال نامزدی جایزه اسکار و کار دومش نامزد جایزه گلدن گلوب شد. با این نامزدی ها، وی بیشترین نامزدی را به عنوان یک موسیقی‌دان در جشنواره اسکار دارد، و بعد از "والت دیزنی" در رده بندی نامزدی‌های اسکار، جایگاه دوم را در اختیار دارد.
کار بعدی "ویلیامز" آهنگسازی برای "لینکون (Lincoln)" ، فیلمی از "اسپیلبرگ" در سال 2012 است.
 
از سال 1980 تا 1993، "ویلیامز" عنوان رئیس ارکستر پاپ بوستون را به جای "آرتور فیدلر" گرفت. "ویلیامز" هیچ وقت "فیدلر" را حضوری ندیده بود و تنها با او از پشت تلفن صحبت کرده بود. با رسیدن به این مقام، وی توانست قسمتی از برنامه رادیویی "PBS" را به اجرای موسیقی "بازگشت امپراطوری ضربت" اختصاص دهد. "ویلیامز" در سال 1984، دنیای پاپ را تصرف کرد؛ که البته با رسیدن به این جایگاه کم کم زمزمه‌هایی درباره او بین نوازنده‌ها پخش شد، به صورتی که در یک جلسه تمرین عادی، بعضی از آنها پچ پچ هایی کردند که باعث شد تا "ویلیامز" استعفای خود را سریع اعلام کند.
 
ویلیامز هنوز هم به "سمفونی ارکسترای بوستون" – BSO – وابسته است. وی تعداد بیشماری قطعه‌های موسیقی مختلفی نوشته است. همانند: یک سمفونی قطعه ای برای "دیل کِلِوِنجر" ، قطعه ای برای شیپور اصلی سمفونی شیکاگو، قطعه ای برای "میشل زوکووسکی"، پیش درآمدی (مقدمه ای) برای کوک کردن انواع ساز، قطعه ای برای ویولون سول که به دست "یویو ما" اجرا شد و "سمفونی ارکسترای بوستون" نیز آن را در "تنگل وود" در سال 1994 اجرا کرد؛ قطعه‌هایی برای فلوت و ویولون که توسط "سمفونی ارکسترای لندن" ضبط شد، قطعه‌ای برای ترامپت که توسط ترامپت زن اصلی ارکسترای "کلو لند" در سال 1996 اجرا شد، و قطعه‌ای دیگری که نامبردن آنها خارج از حوصله این بیوگرافی است.
 
شبکه BBC مستندی از زندگی وی را – که به مدت 1 ساعت بود – در سال 1980 پخش کرد.
در سال 1985، "ویلیامز" برای ساخت پکیج موسیقی اخبار تلویزیونی، برای شبکه‌های مختلف اخبار استخدام شد. این پکیج، که "ویلیامز" آن را "ماموریت" نامید، شامل چهار ترک بود که دوتا از آنها کماکان از طرف شبکه NBC که یکی برای "نمایش امروز" - The Today Show – که اخبار شبانگاهی NBC است، و دیگری هم برای "ملاقات با خبرگذاری ها" - Meet the Press - استفاده میشود. وی همچنین "نمایش آزادی" را برای اهدای مجدد مجسمه آزادی ساخت. "وضع ما خوب است" - We're Lookin' Good! – را نیز برای مراسم ویژه المپیک در آلبوم "7 برای شانس" – 7 for Luck - ساخت. "7 برای شانس" اولین اجرای جهانی خود را توسط سمفونی بوستون تحت نطارت "ویلیامز" ارائه داد.
"ویلیامز" هرساله به همراه ارکسترای سمفونی لس آنجلس در "هالیوود بول" - Hollywood Bowl – اجراهایی انجام میدهد و به عنوان آهنگساز و رهبر ارکستر در ارکسترای افتتاحیه کنسرت‌ها، برای "Walt Disney Concert Hall"، در سال 2003، شرکت کرد.
 
در آوریل 2005، "ویلیامز" و گروه پاپ بوستون، به خاطر برد تیم "رِد ساکس" بوستون در جام قهرمانی، تم "اجبار" – از فیلم "جنگ ستارگان" – را در پارک "فِن وِی" اجرا کردند. در آوریل 2004، فوریه 2006، و سپتامبر 2007، وی گروه ارکسترای نیویورک را در همین شهر رهبری کرد. برنامه اولیه قرار بود که یک برنامه فوق العاده و تکرار نشدنی، با اجرای آهنگهایی که "ویلیامز" برای آنها اسکار برده بود، با اجرای خود