نام فیلم: ســعادتآبــاد | ||
اطلاعات فیلم | ||
تهیه کننده: همایون اسعدیان کارگردان: مازیارمیری نویسنده: امیر عربی مدیر فیلمبرداری: محمد آلاپوش تدوین: محمدرضا موئینی موسیقی: کریستوف رضایی طراح چهرهپردازی: مهرداد میرکیانی طراح صحنه و لباس: امیر اثباتی و آتوسا قلمفرسایی منشی صحنه: نفیسه ذاکری مدیر تولید: علیرضا ابوالقاسمی عکاس: علی زارع صدابردار: ساسان نخعی صداگذار: مسعود بهنام |
||
بازیگران | ||
لیلا حاتمی، حامد بهداد، مهناز افشار، حسین یاری، هنگامه قاضیانی، امیر آقایی، مینا ساداتی | ||
اطلاعات دیگر | ||
میزان فروش : 1.5 میلیارد | ||
افتخارات و جوایز | ||
افتخارات: سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن از جشنوارهی 29 فیلم فجر (مهناز افشار) تندیس شایستگی بهترین تدوین از جشن پانزدهم خانهی سینما (محمدرضا موئینی) |
||
تحلیل و برررسی از: علی ali.121 |
این تحلیل تحت کپی رایت سایت سینماسنتر منتشر شده است لذا هر گونه کپی از این نوشته بدون مجوز نویسنده و سایت سینماسنتر CinemaCenter.ir نقض آشکار قوانین کپی رایت محسوب میگردد. | ||
تحلیل فیلم سعادت آباد | ||
فیلم سعادت آباد
یاسی پس از دعوایی که با همسر خود داشته است تصمیم میگیرد که در سالروز تولد همسرش، محسن، جشن کوچکی را با حضور دوستانشان برای او برگزار کند و او را با این جشن غافلگیر کند. مهناز و علی و بهرام و تهمینه از دوستان آنها، برای این تولد به خانه آنها می آیند. یاسی تدارک زیادی برای این جشن ديده است و تمام تلاش خود را به كار مي بندد تا این جشن بدون مشکل برگزار شود اما درگیری ها و مشکلات این شش نفر و روابط بین آنها نمی گذارد که این مهمانی آنچنان که یاسی میخواهد پیش برود. سعادت آباد فیلمی است که از طبقه متوسط جامعه حرف می زند و می خواهد مشکلات این قشر را مطرح كند که بیشترین افراد جامعه کنونی ایران را تشکیل میدهند. بحث قشر متوسط و صحبت از این طیف جامعه مبحثی است که در سینمای ایران در این چند ساله به آن علاقه زيادي نشان داده شده است و سعی دارد این قشر از جامعه را مورد کندوکاو قرار دهد که متاسفانه اغلب این فیلم ها، فیلم های متوسط و ضعیفی هستند که نه توانسته اند مشکلات این قشر را معرفی کنند و نه آنها را از دید خود تحلیل و بررسی نمایند و با بیان بد، این مشکلات و معضلات اجتماعی را گسترش هم داده اند.
نگاه کارگردان به فیلم و کلا به مقوله فیلم سازی باعث می شود که این فیلم به یک کار قدرتمند و توانمند در راستای هدف و ارزش های خود تبدیل نشود و یک کار دم دستی و سطحی از آب درآید .مازیار میری کارگردان فیلم، در یکی از گفتگوهای خود پس از اکران فیلم گفته است که قصد و هدف او از فیلم سازی بیان مشکلات است و نه تحلیل و بررسی آنها.
یاسی زنی خانه دار است که به همسرش متکی است. این وابستگي و همينطور داشتن فرزند باعث مي شود با تمام مشکلاتی که در زندگی اش دارد او را کنار مردش نگاه دارد و تمام تلاش خود را برای داشتن یک زندگی بهتر انجام دهد. یکی دیگر از مسائلی که در فیلم به آن پرداخته نشده و آن سکانس از فیلم حذف شده است و به نظر من به بهتر شدن فیلم کمک کرده است موضوع خیانت محسن به یاسی و رابطه پنهانی او با خدمتکارش است. محسن داراي شخصيتي عصبي است و بیشتر از هر چیزی همیشه درگیر مشکلات کاری اش است و سعی میکند که از هر طریقی به جایگاه بالاتری دست یابد .حال به رابطه لاله و علی می پردازیم، دونفری که آتش مشکلات آن شب را روشن کردند و بیشتر بحث ها را با هم انجام دادند، چرا لاله فرزند خود را بدون اينكه علي بداند سقط میکند. به او دروغ می گوید چون علی با کار کردن زن خود مخالف است؟ چرا؟ به طور قطع بهتر بود جواب این سوالات را در فیلم می دیديم و اینجا به جای جواب دادن به آنها، به بررسی آنها می پرداختیم و اگر اینگونه بود چه بسا ما با فیلمی بهتر روبرو بودیم. علی با این که دکترا دارد و در دانشگاه تدریس میکند از یک جامعه سنتی مي اید، جامعه ای که در آن مرد به تنهایی مشکلات را به گردن میگرد و دوست ندارد همسر خود را وارد مسائل مالی و مشکلات آن کند. ازدواج سنتی او هم این موضوع را حادتر میکند تا جایی که فشار به همسرش، که در دوران نامزدی پس از عقد هستند را آنچنان زیاد میکند که همسرش برای رسیدن به خواسته خود مجبور به دروغ و پنهان کاری می شود. پنهان کاری که خود علی هم به آن دچار است. لاله به عنوان فردی که تحصیل کرده است و از نظر عقاید مذهبی با همسرش کاملا مخالف است دست به ازدواجی میزند که حدس زدن در مورد پایان این رابطه برای هر فردی کار آساني است زیرا عقاید مذهبی متفاوت میتواند به سرعت مشکلات زندگی را به اوج برساند همانطورکه در اینجا این مشکلات به زودی خود را بروز دادند و آیا لاله آنقدر علی را دوست دارد که در آن علي بتواند جایگزین همه چیز از دست رفته اش شود؟ به طور قطع خیر. با یک نگاه اجمالی بر فیلم و اینکه خیانت را تنها خیانت جنسی ندانیم و عشق دروني دیگري داشتن و دروغ گویی را هم به عنوان مصادیق خیانت برشماریم میتوانیم ببینیم که در این فیلم خیانت موج میزند و اگر خواسته باشیم آن را مصداقی از جامعه روز بدانیم باید به جرات بگویيم که فیلم ساز و فیلم نامه نویس به کل در اشتباهند و مسئله خیانت به همسر در جامعه ما تا این حد گسترده نیست که بخواهد همه جامعه را شامل شود.حال ما چرا این شخصیت ها را دوست نداریم؟ به یک دلیل. باور ناپذیر بودن آنها برای ما و اغراق گونه بودن شخصیت ها که باعث شده بیننده نتواند شخصيتها را بپذيرد هر چند که کارگردانی (اگر آن را تنها میزانسن و دکوپاژ بدانیم) در حد بسیار خوبی باشد . |
||
با تشکر از فرخ فرمان بابت گرافیک و مهناز عابدینی بابت ویراستاری | ||
این تحلیل تحت کپی رایت سایت سینماسنتر و با شماره Cia.07 برای بار اول به تاریخ 28-07-2012 در انجمن سینماسنتر منتشر شده است، لذا هر گونه کپی از این نوشته بدون مجوز نویسنده و سایت سینماسنتر CinemaCenter.ir نقض آشکار قوانین کپی رایت محسوب میگردد. | ||
تحلیل و بررسی از علی |
فروش ایالات متحده | |
53 $-M | |
فروش جهانی | |
3.4 $-M | |
فروش کلی | |
56.4 $-M | |
فروش ایالات متحده | |
279 $-M | |
فروش جهانی | |
308 $-M | |
فروش کلی | |
587.8 $-M | |
فروش ایالات متحده | |
82 $-M | |
فروش جهانی | |
8.7 $-M | |
فروش کلی | |
90.8 $-M | |
فروش ایالات متحده | |
33.7 $-M | |
فروش جهانی | |
--- $-M | |
فروش کلی | |
33.7 $-M | |
فروش ایالات متحده | |
72.8 $-M | |
فروش جهانی | |
110 $-M | |
فروش کلی | |
183 $-M | |
این سایت تحت مالکیت مجموعه فرهنگی سینماسنتر میباشد و فعالیت آن مطابق قوانین میباشد، کلیه حقوق مطالب منتشر شده در این مجموعه متعلق به مجموعه فرهنگی سینماسنتر و مشمول قوانین کپی رایت و حفظ حقوق مولفین است. لذا هر گونه کپی برداری بدون قید منبع و نام نویسندگان نقض صریح قوانین کپی رایت محسوب گشته و مشمول مجازاتهای تعریف شده برای این نوع جرم می گردد. برای هر گونه برداشت از مطالب قبلا با مسئولان سایت هماهنگی حاصل نمائید.
ما 79 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم
ترجمه و پشتیبانی توسط:شرکت جومی