Limon Tour
World Guide
DriveZona
Tranzito
سه شنبه, 29 اسفند 1402
ثبت نام
صفحه اصلی  >  سینمای جهان  >  ارزشگذاری فیلم جهان  >  Mwr.33- ارزشگذاری فیلـــم: بی‌نوایان (2012)

ارزشگذاری سینمای جهان

Mwr.33- ارزشگذاری فیلـــم: بی‌نوایان (2012)
Les Misérables

 

  اطلاعات فیلم  
  کارگردان: تام هوپر
نویسنده: ویلیام نیکلسون - الین بوبلیل - کلود مایکل شونبرگ - هربرت کژمر (براساس رمان بی‌نوایان اثر ویکتور هوگو)
مدیر فیلمبرداری: دنی کوهن
موسيقي: کلود مایکل شونبرگ
تدوین: کریس دیکنز - ملانی اولویر
تهیه کننده: تیم بوان - اریک فلنر - دبرا هایوارد - کمرون مکینتاش
 
  بازیگران  
  هیو جکمن: ژان واژان
راسل کرو: ژاور
آن هاتاوی: فانتین
آماندا سیفیلد: کوزت
ساشا بارون کوهن: تناردیه
هلنا بونهام کارتر: مادام تناردیه
ادی ردماین: ماریوس
 
  خلاصه داستان  
  ژان واژان پس از آزادی مشروط به کلیسایی پناه می‌برد اما فشار فقر باز هم او را به دزدی وا می‌دارد. گذشت کشیش و نجات او از دست پلیس باعث انقلاب روحی ژان شده و زندگی جدیدی را آغاز می‌کند...  
  يادداشت منتقدان  
  فرخ فرمان (FFKIA)  
  alt  
  با این که با فیلمهای موزیکال مشکل عمده ای ندارم اما خیلی دلم میخواست که این ترکیب بازیگران و گروه فنی وارد ماجرای یک فیلم موزیکال نمیشدند. از دید من ضعف بزرگی که بر کلیت بینوایان سایه افکنده همان موزیکال بودنش است.
اگر از سازنده هم پرسیده شود که چرا فیلم را موزیکال ساخت احتمال نخواهد توانست پاسخ دقیقی به این سوال بدهد. فیلم آشکارا با کتاب دارای تفاوتهائی است که شاید بتوان به این خاطر به آن گفت برداشت آزادی از کتاب بینوایان نوشته ویکتور هوگو. داستان فیلم فاقد آن حس کامل حزن و اندوهی است که در سراسر کتاب بینوایان گسترده شده است، حداقل باید بگویم که من این حس را از فیلم بدست نیاوردم. موزیکال بودن فیلم شدیدا از بار دراماتیک فیلم کاسته و آن را به اثری دست دوم بدل کرده است که قطعا برای سازنده اش امتیاز ویژه ای محسوب نخواهد شد.
بینوایان تام هوپر دارای صحنه پردازی های زیبا، طراحی لباس عالی، بازی های روال و قابل تقدیر، فیلم برداری قابل قبول و تدوینی چشم گیر است. اما همه این برتری ها در زمانی که با موسیقی فیلم و دیالوگ ها تلفیق میشوند یکسره رنگ میبازند و تاثیر فیلم را به شدت کاهش میدهند.
با این که فیلم تام هوپر دارای نوآوری هائی در زمینه ساخت چنین اثر پر شکوهی است اما نتوانسته ماموریت خود را به خوبی به انتها برساند. از دید من بینوایان تام هوپر یک نگاه کاملا انگلیسی و سرخوشانه به یک اثر تراژیک و بی اندازه عمیق فرانسوی است که بی شک باید آن را در میان 10 اثر برتر تاریخ کتابت به حساب آورد.
از دید من همچنان بهترین بینوایان همان نسخه ای است که در سال 1982 به کارگردانی روبرت حسین و با بازی فوق العاده لینو ونتورا ساخته شد.
برای این فیلم 2.5 ستاره در نظر گرفتم که همه آن برای کیفیت فنی فیلم است و نه محتوا و روح اثر.
 
     
  علي بيات (Don Corleone)  
  alt  
  هیچ وقت نتونستم با فیلم های موزیکال ارتباط خوبی برقرار کنم. ولی انصافا باید گفت فیلم بینوایان بسیار خوش ساخت است و بازیگران فیلم به خوبی در این فیلم به نمایش در آمده اند. الببه معتقد هستم اگر فیلم به صورت جدی تر و بدور از زرق و برق شعر خواندن و موسیقی به شکل کلاسیک خودش ساخته می شد و سکانس های طولانی و خسته کننده تک خوانی بازیگران به سکانس های تکمیلی داستان پرداخته می شد. فیلم یک اثر بسیار با ارزش تر از این می شد.
با این حال تام هوپر که برای فیلم سخنرانی پادشاه جایزه اسکار را در کارنامه خودش داشت به خوبی توانست این فیلم موزیکال را به روی پرده ها ببرد و باز هم نشان داد که در بازی گرفتن از بازیگران حرف زیاد برای گفتن دارد.
تک خوانی ان هاتوی در سکانس قبل از مرگش بسیار زیبا و تاثیر گذار است و شاید دلیل اصلی گرفتن جایزه اسکارش هم باشد.
 
     
  سام محسنى (Death Magnetic)  
  alt  
  "بی نوایان" تام هوپر فیلم متوسطی است. از دید تکنیکی یک فیلم هالیوودی تمام عیار با طرای صحنه ی و جلوه های ویژه ی عالی است اما از دید داستان و فیلم نامه می لنگد. از نظر من شخصیت های فیلم در این فیلم به بلوغ شخصیتی نمی رسند و در تمام مدت فیلم ( نزدیک به 3 ساعت) شخصیتی هموار باقی می مانند.به بیانی ساده تر، شخصیت های فیلم خوب پرداخته نشده اند.

فیلم کمی طولانی است و ریتم ثابتی ندارد.گاهی فیلم به شدت جذاب و گاهی به شدت خسته کننده است و حتی حوصله ی مخاطب را هم سر می برد.این یکی از مشکلات فیلم است.کارگردان نمی تواند ریتم فیلم را یک دست کند و این یک دستی را ادامه دهد و شخصیت هایش را در طول فیلم پخته تر کند و به بلوغ برساند.

برخی از صحنه های فیلم کمی آزار دهنده نیز هستند اما یکی از سکانس های خیلی خوب فیلم که شاید تنها سکانسی باشد که من را تحت تاثیر قرار داد، سکانس "I Dreamed a Dream" با بازی عالی Anne Hathaway بود.

"بی نوایان" موزیکال نسبتا خوب و یا متوسطی با ریتمی نامنظم است که گاهی اوقات خسته کننده و گاهی جذاب ،اما خوش ساخت است.
 
     
  علی معصومی (Ali)  
  alt  
  بر اساس برخي تحليل و المان ها احتمالا بهترين انتخاب براي خواندن در فيلم‌های موزیکال شخصيت‌هایی همچون استاد شجريان هستند، بدون توجه به اينكه قرار است چه کاراکتری را بيافرينند! در اين ميزان، زاويه ديد به فيلم های موزيكال از وجه وكال است و اولويت اول با كيفيت صدای خواننده. اما اين ها به هيچ وجه دلايل قابل قبول و منطقي در حوزه سينما نيست. سينما حوزه كانسپت است، سينما حوزه هارموني است، سينما حوزه هم آهنگی است. بدین جهت برخلاف اکثر نظرات، بنده صدای راسل کرو را در فیلم اخیر برتر از هیو جکمن می دانم، با آن آغاز دلنشین و زیبا در نقشی که از المان‌های آن جدی و خشن بودن است. البته در میانه فیلم شاهد یک اجرای استثنایی هم از هیو جکمن هستیم، که بارها دیدن آن باز هم چیزی از ارزش‌هایش کم نمی کند. این تنها مثال از بازی زیبای جکمن نیست و در جای دیگری از فیلم زمانی که مشغول صحبت با خداست، آنچنان زیبا و سخت در نقش یک گناهکار توبه کرده ظاهر می شود که تماشاگر ژان والژان را زنده بر روی پرده درک می کند.

بازی ساشا بارن کوهن کارکرد خود را داشته و بخوبی فضای سخت و سنگین فیلم را تلطیف می کند. میزانسن بسیار خوب افتتاحیه بازی ساشا بارن کوهن و هلنا بونهام کارتر بسیار خوب از آب درآمده و تعریف مناسبی از دو نقش منفی فیلم ارائه می دهد.

در کل می توان اجراهای فیلم و بازی های آن را قابل قبول دانست اما وجود ضعف های بسیار زیاد ساختاری و فنی باعث می شود که بینوایان فیلمی درخور نباشد.

معلوم نیست که چرا و به چه دلیل فیلمبرداری قرار است که همه چیز را بلد کند و فراتر از آن معلوم نیست که چرا کارگردان یک تئاتر ساخته و سپس از آن فیلمبرداری کرده؟ سینما احتیاج به فیلم دارد نه تئاتر تلویزیونی. از دکور و فیلمبرداری گرفته تا افکت‌های تصویری، تمامی دکوپاژها برای ساخت فرانسه قرن نوزدهم، همه و همه دست به دست هم می دهند تا تماشاگر احساس دیدن فیلم را از دست بدهد، اما بجای آن شاهد یک تئاتر با بازی بازیگران توانای هالیوود باشد.

در مجموع بنده مقصود تام هوپر از تلاش برای ساخت متنی که بارها و در ورژن های مختلف از آن اقتباس شده و تقریبا در تمامی رشته های هنری ردپایی دارد، درک نکردم. اما یک چیز را بخوبی فهمیدن و آن هم اینکه تام هوپر نتوانسته آنطور که باید و شاید، متن عظیم ویکتور هوگو را به پرده سینما منتقل کند.
 
  جدول ارزشگذارى  
 
فرخ فرمان على بيات سام محسنى علی معصومی ستاره نهایی نمره نهایی (از 10)
alt alt alt alt alt 5.2
 
  © 2013 by CinemaCenter. All rights reserved  
  alt  
     

 

ارسال نظر


کد امنیتی
بارگزاری مجدد

مطالب مرتبط با مطلب در حال مطالعه

تحلیل و بررسی ها

فروش ایالات متحده

53 $-M
فروش جهانی
3.4 $-M
فروش کلی
56.4 $-M

The Conjuring

 The Conjuring (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

279 $-M
فروش جهانی
308 $-M
فروش کلی
587.8 $-M

Despicable Me 2

 Despicable Me 2 (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

82 $-M
فروش جهانی
8.7 $-M
فروش کلی
90.8 $-M

Grown Ups 2

 Grown Ups 2 (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

33.7 $-M
فروش جهانی
--- $-M
فروش کلی
33.7 $-M

Turbo

 Turbo (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

72.8 $-M
فروش جهانی
110 $-M
فروش کلی
183 $-M

Pacific Rim

 Pacific Rim (2013) on IMDb

کپی رایت

این سایت تحت مالکیت مجموعه فرهنگی سینماسنتر میباشد و فعالیت آن مطابق قوانین میباشد، کلیه حقوق مطالب منتشر شده در این مجموعه متعلق به مجموعه فرهنگی سینماسنتر و مشمول قوانین کپی رایت و حفظ حقوق مولفین است. لذا هر گونه کپی برداری بدون قید منبع و نام نویسندگان نقض صریح قوانین کپی رایت محسوب گشته و مشمول مجازاتهای تعریف شده برای این نوع جرم می گردد. برای هر گونه برداشت از مطالب قبلا با مسئولان سایت هماهنگی حاصل نمائید.

سینماسنتر
مرجع نقد و بررسی فیلم و سریالهای تلویزیونی
 
تلفن: 
ایمیل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
وبسایت: http://CinemaCenter.ir

آمار سایت

بازدیدکنندگان
2746
مطالب
1050
وب لینک ها
6
نمایش تعداد مطالب
3358211
 

ما 81 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

آخرین اخبار

ورود/خروج

ثبت نام

*
*
*
*
*
*

پر کردن فیلد های ستاره دار ضروری است.