Limon Tour
World Guide
DriveZona
Tranzito
سه شنبه, 29 اسفند 1402
ثبت نام
صفحه اصلی  >  آخرین اخبار  >  آخرین اخبار سینمای جهان  >  برای 43 سالگی «کریستوفر نولان»، مرد خلاق سینما
برای 43 سالگی «کریستوفر نولان»، مرد خلاق سینما

alt

«کریستوفر نولان» که از او به عنوان یکی از خلاق‌ترین و نوآورترین تصویرسازان سینمای جهان یاد می‌شود، امروز (سه‌شنبه) 43 ساله شد. «کریستوفر جاناتان جیمز نولان»، کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده صاحب‌نام سینمای جهان که آثاری چون «شوالیه تاریکی»، «آغاز»، «ممنتو»، «پرستیژ» و «بی‌خوابی» را در کارنامه سینمایی دارد متولد سی‌ام جولای 1970 در لندن است.
 
فیلم‌های ساخته این کارگردان نوآور آمریکایی - انگلیسی تا کنون به فروش 4.1 میلیارد دلار در سینماهای جهان دست یافته و یک نامزدی اسکار بهترین کارگردانی و دو نامزدی بهترین فیلمنامه را برایش به ارمغان آورده است.
 
«نولان» که دوران کودکی خود را در محله "هایگیت" در شمال لندن سپری کرد، ساخت فیلم‌های هشت میلیمتری از گیاهان و اسباب‌بازی‌هایش را از هفت سالگی آغاز کرد و بعدها به تحصیل در رشته ادبیات انگلیسی در کالج دانشگاهی لندن پرداخت و در همان زمان‌ سه فیلم کوتاه ساخت و در سال 1997 با «اِما توماس»، تهیه‌کننده آمریکایی ازدواج کرد و پس از آن بود که شروع به ساخت فیلم های بلندش کرد.
 
«نولان» اولین فیلمش ر ا در سال 1998 با عنوان «تعقیب» و با بودجه 3000 پوندی در طول یک سال ساخت. داستان این فیلم سیاه و سفید درباره نویسنده بیکاری است که برای یافتن شخصیت‌های رمان‌اش به تعقیب افراد در خیابان می‌پردازد، اما در نهایت به سبب این عادت درگیر یک باند تبهکار زیرزمینی می‌شود. این فیلم با نمایش در جشنواره فیلم «سانفرانسیسکو» مورد توجه منتقدین قرار گرفت و علاوه‌بر کسب چندین جایزه برای نولان جوان، راه را برای حضور جدی‌تر وی در سینمای جهان گشود.
 
فیلم روانشناسانه «ممنتو» دومین تجربه کارگردانی نولان بود که با نمایش در جشنواره ونیز با بازخورد بسیار مثبت منتقدین همراه شد. نولان این فیلم را بر اساس داستان کوتاهی به قلم برادرش «جاناتان نولان» ساخت. این فیلم فروش موفقی در گیشه داشت و نامزدی اسکار بهترین فیلمنامه و تدوین را نیز کسب کرد و بسیاری از منتقدین از آن به عنوان یکی از برترین فیلم‌های دهه 1990-2000 یاد می‌کنند.
 
نولان در سال 2002 فیلم جنایی «بی‌خوابی» را بازی «آل‌پاچینو» مقابل دوربین برد. این فیلم که در واقع نسخه بازسازی‌شده یک فیلم نروژی با همین نام است، درباره یک افسر پلیس است که به پیگرد قانونی یک قتل می‌پردازد، اما از بی‌خوابی شدید رنج می‌برد. این فیلم نیز بازخوردهای مناسبی دریافت کرد و در گیشه به فروش نسبتا خوب 13 میلیون دلار دست یافت.
 
پس از ساخت فیلم «بی‌خوابی»، نولان فیلمنامه‌ای بر اساس زندگی «هاوارد هیوز» - خلبان و کارگردان آمریکایی - نوشت و جیم کری را برای نقش اصلی آن برگزید، اما زمانی که متوجه شد «مارتین اسکورسیزی» در حال ساخت فیلم «هوانورد» با بازی «لئوناردو دی‌کاپریو» درباره همین شخصیت است، ناچار فیلمنامه را رها کرد و به سراغ پروژه دیگری رفت.
 
وی پس از رد پیشنهاد ساخت فیلم «تروی» در سال 2003 برای ساخت فیلم «بتمن آغاز می‌کند» وارد مذاکره با کمپانی برادران وارنر شد و ساخت این فیلم موفقیت تجاری فراوانی برای وی به همراه داشت. این فیلم در سال 2005 به عنوان نهمین فیلم پرفروش سال رسید و نامزد اسکار بهترین فیلمبرداری و سه جایزه بافتا شد.
 
پیش از ساخت قسمت دوم فیلم موفق «بتمن»، نولان فیلم معمایی و دلهره‌آور «پرستیژ» (حیثیت) را با بازی «هیو جکمن» و «کریستین بیل» در نقش دو شعبده‌باز رقیب در قرن 19 را مقابل دوربین برد. این فیلم اقتباسی از رمان نوشته «کریستوفر پرایست» با بودجه 40 میلیون دلاری در نهایت به فروش 109 میلیون دلار رسید.
 
سال 2008 همزمان با ساخت قسمت دوم از مجموعه فیلم‌های بتمن بود که این بار نولان نام «شوالیه تاریکی» را برای آن برگزید. این فیلم که از آن به عنوان یکی از برترین فیلم‌های ابرقهرمانی تاریخ سینما یاد می‌شود، رکوردهای فراوانی را شکست و در نهایت به مجموع فروش جهانی بیش از یک میلیارد دلار دست یافت.
 
«شوالیه تاریکی» به عنوان اولین فیلمی که با فرمت «آی‌مکس» ساخته شد، در هشتادویکمین دوره جوایز سینمایی اسکار نامزد دریافت هشت جایزه شد، اما در نهایت تنها دو جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل برای «هیث لجر» و بهترین تدوین صدا را گرفت و دست نولان از جایزه بهترین کارگردانی کوتاه ماند.
 
پس از موفقیت فیلم «شوالیه تاریکی»، نولان نگارش فیلمنامه فیلم تحسین‌شده «آغاز» را شروع کرد. این فیلم درباره رخنه کردن مخفیانه به رویاهای دیگران و ربودن اسرار آنها بود و در سال ۲۰۱۱ در هشتادوسومین دوره مراسم اسکار برنده جایزه اسکار بهترین فیلم‌برداری، بهترین جلوه‌های تصویری و بهترین تدوین صدا شد.
 
این فیلم قبل از اکران بر اساس برخی گزارش‌ها بسیار پیچیده و غیرقابل فهم برای مخاطبان معرفی شد و پیش‌بینی شد در گیشه به مشکل برخواهد خورد. این فیلم در نهایت در 16 جولای 2010 اکران شد و به یک موفقیت بزرگ سینمایی و تجاری مبدل شد. «آغاز» که در آن بازیگران شاخصی چون «دی‌کاپریو»، «ماریو کوتیلار» و «تام هاردی» نقش‌آفرینی می‌کنند، به فروشی بالغ بر 800 میلیون دلار در سینماهای جهان دست یافت.
 
نولان سال 2012 را برای ساخت آخرین فیلم از مجموعه فیلم‌های بتمن با عنوان «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» انتخاب کرد. این فیلم نیز مانند دو قسمت قبلی با موفقیت تجاری و تحسین منتقدین همراه شد و با وجود حادثه تیراندازی در جریان نمایش فیلم در کلرادو به فروش بیش از یک میلیارد دلار رسید.
 
فیلم «بین ستاره‌ای» جدیدترین ساخته نولان خواهد بود که خبر ساخت آن به کارگردانی، نویسندگی و تهیه کنندگی خود وی در اوایل سال منتشر شد. نسخه اولیه فیلمنامه «بین ستاره‌ای» پیش از این قرار بود توسط «استیون اسپیلبرگ» برای کمپانی وارنر و پارامونت ساخته شود.
 
این فیلم بر اساس تئوری میدان جاذبه از «کیپ تورن»، فیزیکدان صاحب‌نام است و در آن بازیگرانی چون «جسیکا چستین» و «آن هاتوی» ایفای نقش می‌کنند. این فیلم قرار است از هفتم منوامبر 2014 در سینماهای جهان اکران شود.
 
کریستوفر نولان که یکی از شاخصه‌های فیلم‌هایش ساختار غیرخطی داستان است، تا کنون مورد ستایش بسیاری از منتقدین از جمله «راجرت ایبرت» - منتقد فقید سینمای جهان - قرار گرفته، اما با این وجود هیچگاه آنگونه که باید مورد توجه آکادمی اسکار در رشته بهترین کارگردانی قرار نگرفت و بسیاری او را از این حیث با «استنلی کوبریک»، کارگردان صاحب‌سبک سینمای جهان مقایسه می‌کنند که او نیز مورد بی‌اعتنایی آکادمی قرار می‌گرفت.
 
منبع: ایسنا

ارسال نظر


کد امنیتی
بارگزاری مجدد

تحلیل و بررسی ها

فروش ایالات متحده

53 $-M
فروش جهانی
3.4 $-M
فروش کلی
56.4 $-M

The Conjuring

 The Conjuring (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

279 $-M
فروش جهانی
308 $-M
فروش کلی
587.8 $-M

Despicable Me 2

 Despicable Me 2 (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

82 $-M
فروش جهانی
8.7 $-M
فروش کلی
90.8 $-M

Grown Ups 2

 Grown Ups 2 (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

33.7 $-M
فروش جهانی
--- $-M
فروش کلی
33.7 $-M

Turbo

 Turbo (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

72.8 $-M
فروش جهانی
110 $-M
فروش کلی
183 $-M

Pacific Rim

 Pacific Rim (2013) on IMDb

کپی رایت

این سایت تحت مالکیت مجموعه فرهنگی سینماسنتر میباشد و فعالیت آن مطابق قوانین میباشد، کلیه حقوق مطالب منتشر شده در این مجموعه متعلق به مجموعه فرهنگی سینماسنتر و مشمول قوانین کپی رایت و حفظ حقوق مولفین است. لذا هر گونه کپی برداری بدون قید منبع و نام نویسندگان نقض صریح قوانین کپی رایت محسوب گشته و مشمول مجازاتهای تعریف شده برای این نوع جرم می گردد. برای هر گونه برداشت از مطالب قبلا با مسئولان سایت هماهنگی حاصل نمائید.

سینماسنتر
مرجع نقد و بررسی فیلم و سریالهای تلویزیونی
 
تلفن: 
ایمیل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
وبسایت: http://CinemaCenter.ir

آمار سایت

بازدیدکنندگان
2746
مطالب
1050
وب لینک ها
6
نمایش تعداد مطالب
3358087
 

ما 65 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

آخرین اخبار

ورود/خروج

ثبت نام

*
*
*
*
*
*

پر کردن فیلد های ستاره دار ضروری است.