Limon Tour
World Guide
DriveZona
Tranzito
سه شنبه, 29 اسفند 1402
ثبت نام
صفحه اصلی  >  سینمای جهان  >  ارزشگذاری فیلم جهان  >  Mwr.30- ارزشگذاری فیلـــم: كتاب روزنه اميد (2012)

ارزشگذاری سینمای جهان

Mwr.30- ارزشگذاری فیلـــم: كتاب روزنه اميد (2012)

alt

  اطلاعات فیلم  
 

کارگردان: ديويد او. راسل

نویسنده: ديويد او. راسل، (براساس نولي از متيو كويك)

مدیر فیلمبرداری: ماسانوبو تاكاناياگي
موسيقي: دني الفمن
تدوین: جي كسيدي، كريسپين، استروترز
تهیه کننده: بروس كوهن، دنا جيگليوتي، جاناتان گوردون

 
  بازیگران  
  پت: بردلي كوپر
تيفاني: جنيفر لاورنس
پدر پت: رابرت د نيرو
 
  خلاصه داستان  
  پس از يك دوره رمان رواني، مت سوليتانو (بردلي كوپر) به جمع خانواده بازگشته و سعي بر احياي دوباره رابطه با همسر خود است كه او را ترك كرده...  
  يادداشت منتقدان  
  فرخ فرمان (FFKIA)  
  alt  
  به نظر من این فیلم از معدود فیلمهای خوش داستان سال گذشته بود.
از آن جائی که باید داستان را یکی از عوامل اصلی جذابیت فیلمها دانست باید عرض کنم که فیلم پیش رو را بد ارزیابی نمیکنم، هر چند که دارای مشکلات فنی عدیده ای باشد.
بارقه امید داستانی دارد که بیننده عادی (که بیش از 90 درصد مخاطب سینما را تشکیل میدهد) آنرا خواهد پذیرفت و با آن ارتباط خوبی برقرار میکند. به همین دلیل است که فیلمی با بودجه ای 21 میلیون دلاری بیش از 130 میلیون دلار میفروشد و این در حالی است که جز چند هنرپیشه و دوربین چیز دیگری در فیلم وجود ندارد.
داستان از دید بنده یکی از مهمترین عوامل جذابیت آثاری از این دست است و اتفاقا برای بنده هم این فیلم از حیث داستان دارای جذابیت بود. فیلم را تا به انتها با حساسیت دنبال کردم و داستان آن را به خوبی درک کردم.
از موقعیت فنی فیلم که بگذریم باید گفت که داستان فیلم بارقه امید به یکی از مشکلات بلقوه بشر پرداخته، مشکلی که میتوان بر آن عنوان جنون پنهان گذاشت. شاید در اکثر ابنا بشر بتوان چنین جنون نهفته ای را پیدا کرد. رفتارهای به شدت ناهنجار و حرکات به ظاهر معقول و البته دارای بار جنون آمیز. نمونه کاملی از این نوع رفتار را میتوان در پدر پت دید. با این که داستان کاملا طنز به نظر میرسد اما واقعیتی بزرگ در پس آن قرار دارد.
از دید فنی فیلم دارای ضعف های بسیار است. ضعف هائی که عملا فیلم را به یک اثر درجه دو مبدل میکند اما این ضعف های آخرین چیزی است که ممکن است بیننده عام به آن توجه کند.
بنده برای این فیلم 2 ستاره در نظر گرفتم که البته به خاطر جذابیتهای داستانی فیلم بود.
 
  سروش ممدوحي (ScarFace)  
  alt  
  کتاب بارقه امید یا هرچی که معنی شده !! 
به نظرم تنها یک داستان خوب داشت و فیلم اصلا برای من راضی کننده نبود.. داستانی کمدی عاشقانه همراه با رقص و امید و..... که در کنار هم میخواستند یک فیلم خوب را تشکیل بدهند! 
فیلم همین طور برای خود سرگردان بود و بیننده بدتر از ان.... فیلم همان طور که پیش بینی میشود به جلو میرود و همان طور که باید به پایان میرسد . فیلم انگار در بالیوود ساخته شده است نه در هالییود . داستانی عاشقانه به سبکی واقعا ساده! اگر این فیلم نامزد اسکار شده است پس در حق فیلم های عاشقانه دیروز و امروز هالیوود به مانند داستان عشق و.... ظلم عظیمی صورت گرفته است .. شاید در بهر این فیلم دارم کمی نیز کمدی قاطی بوده باشد اما باز نیز نمیتوان از ضعف عمده فیلمنامه که بارها و بارها در گوشه کنار فیلم دیده شد به راحتی گذشت !
تنها نکته مثبت فیلم همان بازی عالی بازیگرهای فیلم بود همه بازیگرها از نقش های اول گرفته تا دوم عالی نقش های خود را ایفا کردند اما باز میشد جایزه اسکار بهترین بازیگر را به امانوئلا ریوا برای ایفای نقش در فیلم عشق داد نه به جنیفر لارنس جوان و جوای نام ... بای جنیفر کجا بازی دیدنی امانوئلا کجا!!
در کل فقط به خاطر 2 ساعت نگه داشتن من پشت لپ تاب برای دیدن فیلم و اخر سر نیز اعصاب خوردکنی به فیلم نمره 4 میدم ... شاید حتی کمتر از این نیز حق فیلم باشه ....
 
  احمد منادي (MoonCity)  
  alt  
  silver linings playbook فیلمی کمدیست که غرق در مسائل رمانتیک است. اگرچه با دیدن فیلم حس خوبی به مخاطب منتقل میشود اما به هیچ وجه نمیتوان این حس را دلیل بر خوب بودن فیلم دانست!... شاید با کمی کار بیشتر بر فیلمنامه و مسائل فنی، silver linings playbook تبدیل به فیلمی ماندگار در ژانر کمدی رمانتیک میشد اما این اتفاق نیفتاد و تنها فیلمی شاد همراه با چاشنی عشق را به مخاطب خود عرضه میدارد، از مسائل ناکامی فیلمنامه میتوان به مرز بسیار مبهم میان رفتار یک انسان عادی و یک انسان دچار مشکلات روانی دانست، آنجا که گاهی زوج داستان بسیار احمق و گاهی بسیار عاقل و همراه با تصمیمات عاقلانه به نظر می‌آیند و این برخلاف داستان است، بخصوص در انتهای داستان که این زوج (با بازی برادلی کوپر و جنیفر لارنس) بسیار معقول‌تر از سایر افراد فیلم به نظر می‌آیند.
از نظر بنده silver linings playbook در کارگردانی و تدوین دچار ضعف است و این ضعف بارها به چشم مخاطب می‌آید.
از نکات مثبت نیز میتوان به بازی خوب برادلی کوپر و بازی تحسین برانگیز جنیفر لارنس اشاره کرد، بدون تردید لارنس از عهده بازی در نقش یک انسان دارای عدم تعادل روحی به خوبی برآمده است و بنده اسکار امسال را به حق ازان ایشان میدانم.


بنده برای این فیلم 5 امتیاز در نظر میگیرم آن هم تنها برای حس خوبی که در حین دیدن فیلم به بنده منتقل شد.
 
  سام محسنى (Death Magnetic)  
  alt  
  "کتاب بارقه ی امید" فیلمی overrated است که بیش از حد خود فیلم مورد توجه منتقدان قرار گرفته است.بزرگ ترین ایراد فیلم در فیلم نامه و فیلم برداری فیلم دیده می شود.این نکته نیز قابل ذکر است که کارگردانی فیلم هم از کارگردانی ای متوسط، فراتر نمی رود.

فیلم با (ظاهرا) شخصیت اصلی اش "پت" شروع می شود و مخاطب مطمئن می شود که این شخصیت اصلی فیلم است اما هر چه جلوتر می رویم ،متوجه می شویم که شخصیت اصلی مان،"پت" نابود و نابود تر می شود و برای فیلم شخصیت اصلی باقی نمی ماند،بلکه "شخصیت های" اصلی باقی می ماند.این بزرگ ترین ایراد فیلم در کارگردانی و فیلم نامه ی فیلم است.فیلمی که شخصیت اصلی را معرفی کند اما در ادامه این شخصیت بی هویت می شود و با همان بی هویتی به پایان می رسد "نمی تواند" فیلم خوبی باشد.در ادامه دوست دختر جدید "پن" وارد ماجرا می شود و به ناگهان تبدیل به شخصیت اصلی فیلم می شود و جالب این است که این شخصیت نیز همانند "پت"، شخصیت پردازی ای ناقص و ضعف دارد و بعد خانواده و دوستان "پت" نیز به همین ترتیب.

فیلم برداری فیلم به طور کل متوسط است و در برخی صحنه ها(به خصوص صحنه ی رقص تیفانی و پت) مانند فیلم برداری فیلم برداران آماتوری می شود که تازه استدی کم به دست گرفته اند.حال این که چه طور کارگردان به خود اجازه می دهد چنین صحنه ای را در نسخه ی نهایی فیلم قرار دهد و حتی آن صحنه را دوباره نگیرد،من نمی دانم! 

در نهایت و برای پایان دادن به این نوشته ی کوتاه باید گفت که بازی های فیلم عالی هستند.به خصوص بازی جنیفر لارنس در نقش تیفانی ستودنی است."دیوید ا.راسل" کارگردان خوبی است و برای این فیلم رمان بسیار خوبی را به عنوان منبع در دست داشت اما این فرصت را به راحتی از دست داد."کتاب بارقه ی امید" تنها با بازی های خوب و کارگردانی و فیلم نامه و البته،فیلم برداری ضعیف و سطحی،حتی به مرز فیلمی متوسط هم نمی رسد.شاید طرفداران ساده پسند سینمای رومانس از این فیلم لذت ببرند.
 
  علی معصومی (Ali)  
  alt  
  كتاب روزنه اميد تنها داستان خوبي دارد و... همين.

المان هاي داستاني درست و بجا در فيلم اخير حتي اگر ندانيم اين گزينه را به ذهن متبادر مي كند كه فيلم از روي قصه اي درست و درمان است. پس اصلا تعجب نكردم زماني كه دانستم، فيلم برگرفته از نولي با همين عنوان است اما تنها يك داستان خوب دليل بر مطلوب بودن بقيه قضايا نمي شود.

كتاب روزنه اميد، سراسر ضعف هاي فاحش كارگرداني و فيلمنامه است. در حالي كه كارگردان كه همان نويسنده فيلمنامه هم هست، يك سورس مناسب براي فيلمنامه خود داشته است، اما نتوانسته آن طور كه بايد به هدف خود دست يابد.
شكل تعريف داستان در فيلم اخير براي بنده يادآور فيلم نسل‌ها (2011) بود. كاراكتر اصلي كه اصلا وجود ندارد و ايده اوليه داستان از او شروع مي شود اما او را حداكثر در چند سكانس و آن هم بي خاصيت مي بينيم اما داستان بصورت غير مستقيم بيننده را به سمتي ديگر هدايت مي كند. تا اين جاي كار را داشته باشيد و همين سناريو را در پروژه كتاب بارقه اميد ارزيابي كنيد، شكست در ميزانسن، فيلمنامه، كارگرداني و از همه گل درشت تر، فيلمبرداري!

حقيقتا فيلمبرداري فيلم اخير يك مدل از عدم استفاده صحيح از بسياري متدهاي فيلمبرداري است، از اسنوريكم گرفته تا استدي كم؛ از پنينگ گرفته تا هندهلد كم، همه و همه داراي ايرادات اساسي است. اين كه چرا در بسياري مواقع دوربين خود را به رخ مي كشد و كانسپت صحيحي منطبق بر داستان ندارد، به كنار. فيلمبردار حتي نتوانسته اين تكنيك ها را به درستي استفاده كند و در مواقع مختلف شاهد لرزش هاي بسيار در اسنوريكم و استدي كم و... هستيم. حتي زماني كه قرار است دوربين 360 بازيگر را بگيرد،‌ آنچنان غير فني و بي رمق است كه هر انسان آماتور آشنا با فيلمبرداري را هم متعجب مي كند!

فيلمنامه كه آنقدر باگ شخصيت پردازي و روايتي دارد كه پرداخت و مثال آوردن از آن وقت تلف كردن است.


در مجموع تمامي ضعف ها نشان از مشكل عمده كارگرداني بخصوص در مسائل فني دارد اما در كنار همه اين‌ها بازي هاي فيلم در مجموع قابل قبول است، اما به هيچ عنوان در حدي نيست كه اين قدر مورد توجه انواع جشنواره ها و جوايز قرار گيرد. بلد شدن ناگهاني يك بازيگر معمولي آن هم تا اين حد تنها يك گزينه را به ذهن متبادر مي كند كه شايد او براي سال هاي آينده به دنبال جمع كردن سرمايه است!
 
  جدول ارزشگذارى  
 
فرخ فرمان سروش ممدوحى احمد منادى سام محسنی علی معصومی ستاره نهایی نمره نهایی (از 10)
alt alt alt alt alt alt 3.8
 
  © 2013 by CinemaCenter. All rights reserved  
  alt  
     

 

ارسال نظر


کد امنیتی
بارگزاری مجدد

مطالب مرتبط با مطلب در حال مطالعه

تحلیل و بررسی ها

فروش ایالات متحده

53 $-M
فروش جهانی
3.4 $-M
فروش کلی
56.4 $-M

The Conjuring

 The Conjuring (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

279 $-M
فروش جهانی
308 $-M
فروش کلی
587.8 $-M

Despicable Me 2

 Despicable Me 2 (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

82 $-M
فروش جهانی
8.7 $-M
فروش کلی
90.8 $-M

Grown Ups 2

 Grown Ups 2 (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

33.7 $-M
فروش جهانی
--- $-M
فروش کلی
33.7 $-M

Turbo

 Turbo (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

72.8 $-M
فروش جهانی
110 $-M
فروش کلی
183 $-M

Pacific Rim

 Pacific Rim (2013) on IMDb

کپی رایت

این سایت تحت مالکیت مجموعه فرهنگی سینماسنتر میباشد و فعالیت آن مطابق قوانین میباشد، کلیه حقوق مطالب منتشر شده در این مجموعه متعلق به مجموعه فرهنگی سینماسنتر و مشمول قوانین کپی رایت و حفظ حقوق مولفین است. لذا هر گونه کپی برداری بدون قید منبع و نام نویسندگان نقض صریح قوانین کپی رایت محسوب گشته و مشمول مجازاتهای تعریف شده برای این نوع جرم می گردد. برای هر گونه برداشت از مطالب قبلا با مسئولان سایت هماهنگی حاصل نمائید.

سینماسنتر
مرجع نقد و بررسی فیلم و سریالهای تلویزیونی
 
تلفن: 
ایمیل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
وبسایت: http://CinemaCenter.ir

آمار سایت

بازدیدکنندگان
2746
مطالب
1050
وب لینک ها
6
نمایش تعداد مطالب
3358037
 

ما 31 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

آخرین اخبار

ورود/خروج

ثبت نام

*
*
*
*
*
*

پر کردن فیلد های ستاره دار ضروری است.