Limon Tour
World Guide
DriveZona
Tranzito
شنبه, 30 دی 1396
ثبت نام
صفحه اصلی  >  سینمای جهان  >  ارزشگذاری فیلم جهان  >  Mwr.27- ارزشگذاری فیلـــم: زندگي پاى (2012)

ارزشگذاری سینمای جهان

Mwr.27- ارزشگذاری فیلـــم: زندگي پاى (2012)
alt
 
alt
نام فیلم: زندگي پاى (2012)
کارگردان: انگ لى
نویسنده: ديويد مگي (بر اساس نولي از يان مارتل)
مدیر فیلمبرداری: 
كلوديو ميراندا
تدوین: تيم اسكويرز
تهیه کننده: انگ لي، گيل نتر، ديويد ومارك
بازیگران:
گواتام بلور (پاي پاتل - 5 سالگي)
آيوش تاندون (پاي پاتل - 11/12 سالگي)
سوراج شارما (پاي پاتل جوان)
عرفان خان (پاي پاتل)
 
خلاصه داستان: خانواده‌ای به خاطر شرایط نامناسب مالی مجبور به فروش باغ وحش خود و مهاجرت مي‌شوند...
 
سروش ممدوحي 
alt
فیلم انگ لی خصوصیت یک فیلم تک رو داراست. و انگ لی این کار رو با استفاده از تصاویری زیبا و ناب از دریا و اقیانوس آرام به زیبایی تونسته زیبایی هایی که این طبیعت بکر و زیبا داره رو به نمایش بگذاره.انگ لی این بار تو فیلمش به سراغ اقیانوس بی پایان رفته بود و فردی رها شده در این اقیانوس رو به نمایش گذاشته بود و البته همراه با یک ببر... فیلمی که توش میشود کامل امید به زندگی و از دست ندادن امید رو دید. اعتقاد به خدا رو مشاهده کرد و... انگ لی با استفاده از نبوغ سینمایی خود و البته جلوه های ویژه ای که در فیلم آفریده بود همه زیبایی های آفریده خدا را تو اقیانوس آرام به زیبایی به تصویر کشوند.
با دیدن این فیلم یاد چند مستند افتادم که شبکه national geo gherapic نشون داد، یکیش در مورد فردی بود که با قایقش به سراغ اقیانوس پیمایی میره و در وسط اقیانوس قایقش نابود میشه و او میمونه و یک قایق آبی و یک اقیانوس... که دقیقا کارهای این پاتل رو تو اقیانوس انجام میداد و در آخر هم همین طور که پاتل نجات پیدا کرد او نیز نجات پیدا کردش. شاید داستان این فیلم بر گرفته از داستان زندگی آن دریانورد بوده باشد.
اما فیلم زندگی در کنار یک ببر یک حیوان وحشی که بویی از محبت نبرده است رو به زیبایی به نمایش میزاره و آنطور که باید باشه سکانس ها هستند. البته بعضی چیزها آدم رو عذاب میداد که سکانس های بیخودی بود. البته آن را هم به چشم اقیانوس بیکرانش میزاریم کنار و به پیش میریم...
در کل فیلم رو پسندیدم اما نه به عنوان بهترین فیلم سال.
راستی این رو هم اضافه کنم تنها عاملی که فکر کنم باعث شد اسکار بهترین فیلم به این فیلم داده نشه همون اسلامداگ میلیونر بودش!
فکر کنید 3ومین فیلمی میشد که هندی بود و اسکار میگرفت دیگه نمیشد هند رو گرفت و خودشون رو زیادی بزرگ میپنداشتن
البته باز هم این فیلم ها ساخته هالیوود هستند تا بالیوود.
 
احمد منادي
alt

فیلم "زندگی پای" به کارگردانی آنگ لی را میتوان به دو بخش تقسیم کرد:

بخش اول که در واقع بخش شکل‌گیری شخصیت پای است و در آن نحوه آشنایی وی با موجودیت خدا و ادیان الهی و علاقمندی پای به قبول وجود خداوند و انجام دستورات او می‌باشد: در این بخش کارگردان سعی در به تصویر کشیدن چگونگی بزرگ شدن پای و شکل‌گیری روحیات وی دارد
بخش دوم که در واقع از لحظه ملاقات پای با ببر بنگال شکل میگیرد را میتوان به گونه‌‌ای شروع شکل مستند داستان دانست، "زندگی پای" از این لحظه و بخصوص پس از ورود پای به اقیانوس رنگ و بویی شبیه به یک مستند به خود میگیرد، مستندی که سعی در نشان دادن چگونگی همزیستی یک حیوان وحشی با یک انسان و نمایش نقش امید و اعتقاد به خداوند را دارد، شاید نزدیک‌ترین واژه برای نام‌گذاری بخش دوم داستان بکارگیری کلمه شبه مستند باشد. زیرا در برخی از ویژگی‌ها از جمله فیلم‌برداری و تعداد کم کاراکتر به مانند مستند و به لحاظ برخی دیگر از ویژگی‌ها به مانند یک فیلم سینمایی است، اما فیلمی بیشتر مشابه به سبک بالیوود و نه هالیوود!!! (از لحاظ داستان)
از نظر بنده زندگی پای در نشان دادن همزیستی حیوان و انسان عملکرد خوبی دارد، اما به لحاظ نشان دادن نقش خدا، آن هم با وجود بخش مذهبی ابتدایی فیلم کمی ناکام بوده است.
البته زندگی پای از بعد‌هایی نظیر فیلمبرداری و جلوه‌های ویژه قابل ستایش است، به گونه‌ای که اگر بدون اطلاعات قبلی و با سطح هوشیاری معمولی به دیدن فیلم بنشینید ممکن است ببر بنگال را حیوانی واقعی و نه ساخته نرم‌افزار تصور کنید!
در مورد فیلمبرداری نیز خلق صحنه‌های زیبا و لطیف از طبیعت که به مخاطب نشاط میبخشد همراه با حرکت‌های بجا و معنادار دوربین؛ فیلمبرداری این فیلم را قابل تحسین میکند.
ذکر این موضوع بجاست که کارگردانی این فیلم، که غالب دقایق آن تنها توسط یک کاراکتر انسان ادامه میابد از لحاظ کشش و جلوگیری از ایجاد خستگی برای مخاطب کاری موفق بوده است
از لحاظ اینجانب زندگی پای فیلمی است که در رده فیلم‌های خوب قرار میگیرد، و دیدن آن برای مخاطب حس تازه‌ای را ایجاد مینماید.

 
سام محسنی
alt
قطعا جدیدترین ساخته ی کارگردان تایوانی موفق هالیوود، "آنگ لی" پایین تر از "کوهستان بروکبک" و "ببر خیزان، اژدهای پنهان" قرار می‌گیرد. هم از دید کارگردانی و هم از دید فیلم نامه، اما هم چنان فیلم خوبی است به این منظور که به راحتی می توان این فیلم را یک فیلم "خوب" خواند.
فیلم داستان هیجان انگیز "پای پتل" و ببر داستان،"ریچارد پارکر" را در اقیانوس آرام دنبال می کند. "زندگی پای" با ایرادات اندک‌اش، شما را از ابتدا تا انتهای فیلم میخکوب می کند، البته به شرطی که نسخه ی سه بعدی فیلم را تماشا کنید. فیلم‌نامه ی فیلم ناقص است. منظور از ناقص این است که فیلم‌نامه‌نویس اقتباس خوبی از سه فصل کتاب نکرده و با عجله، از هر فصل کتاب، گلچینی از بخش های "جذاب" از دید خودش را در فیلم نامه قرار داده. شخصیت "پای" شخصیت کاملی نیست، مخاطب نمی تواند او را خوب بشناسد و کارگردان سعی کرده با خلق صحنه های جذاب و به یاد ماندنی، شخصیت "پای" را هم به یادماندنی کند که برای عده ای از مخاطبان جواب داده و برای عده ای نه. اما از حق نگذریم که نابازیگر شخصیت "پای" خوب از عهده‌ی نقشش برآمده.
به نظرم کامل ترین و با یاد ماندی ترین شخصیت این فیلم، "ریچارد پارکر" یا ببر انیمیشنی فیلم است و شخصیت‌اش خوب پرداخته شده است و مخاطب او را باور می کند. از کارگردانی "آنگ لی" هم بگوییم... "آنگ لی" به خودی خود کارگردان خوبی است و دو فصل ابتدایی این فیلم (هند و اقیانوس آرام) هم عالی کارگردانی کرده و از تکنیک سه بعدی به درستی استفاده کرده است، اما کارگردانی او در فصل سوم فیلم که در بیمارستان و ماجراهای پس از بیمارستان می گذرد، به شدت افت می کند و به همین دلیل، پایان فیلم که باید تاثیر گذار و عظیم باشد، نیست! و همین لطمه ی بزرگی به این فیلم زده است. اما فیلم برداری و جلوه های ویژه ی فیلم فوق العاده است و هم چنین، دو فصل ابتدایی فیلم تدوین خوبی دارد.

در نهایت فیلم جدید "آنگ لی"، فیلم خوبی است، اما هرگز به پای کتابش نمی رسد و تنها با جلوه های ویژه ی فوق العاده، تصاویری شگفت انگیر با تکنیک سه بعدی خلق کرده تا این فیلم را به یاد ماندی کند، اما آیا کارگردان در روایت داستان و فیلم‌نامه‌نویس در نوشتن فیلمنامه، موفق بوده است؟ فکر نمی کنم!
 
علی معصومی
alt

اگر بخواهم با استفاده از سينما كسي را به خدا دعوت كنم، قطعا هيچ كدام از اولويت هايم زندگي پاي نيست. ترجيح مي‌دهم مسير سبز يا حتي خيلي دور خيلي نزديك خودمان را پيشنهاد كنم.

زندگي پاي براي اين مفهوم بسيار انتخاب نامناسبي است چون بيشتر از آنكه مفهوم ايمان را در تصاوير و كانسپت فيلم دريافت كنيم، بايد آن ها را از توضيحات راوي داستان بفهميم. به زبان ديگر اگر داستان راوي نداشته باشد، پروژه ايمان به خدا، نه تنها شكست خورده كه اصولا به سختي به ذهن متبادر مي‌شود، چه رسد به آنكه شكل و شمايلي نيز پيدا كند.
دليل اين امر آن است كه اصولا داستان به شكلي تعريف مي‌شود كه بيشتر از رئال بودن، فانتزي به نظر مي‌رسد و شما چطور مي‌توانيد از يك سري مفاهيم فانتزي برداشتي رئال داشته باشيد!؟
به عقيده بنده فيلم در اين مورد دچار مشكلاتي ريشه‌اي است. در نهايت و نتيجه داستان هم ارتباطي به عقيده به خدا ندارد.
در وجهي ديگر هر چيزي كه در فيلمي وجود دارد اما در داستان كاربردي ندارد را بايد درون زباله‌دان انداخت، از اين نظر كل قسمت اول فيلم كه در هندوستان مي‌گذرد فاقد كمترين ارزش در ادامه داستان است. از خانواده پاتل گرفته تا عشق پاي، از باغ وحش گرفته تا آميتاب باچان...

نكته بعدي آن است كه آنگ لي شروع به تعريف داستاني مي‌كند اما در ميانه راه به نظر مي‌رسد خود او دچار سردرگمي ميان درآوردن داستان و جلوه‌هاي ويژه فيلم شده است. بدين معنا كه هر قدر فيلم و زمان آن پيش مي‌رود گسستگي ميان داستان‌پردازي و جلوه هاي ويژه تأثير بيشتري بر ضعف كلي آن مي‌گذارد.
آنگ لي فرصت ايده آلي براي خلق يك شاهكار داشته كه آن را هم به راحتي از دست داده. سينما به معناي خلق تصاوير، كمتر شاهد چنين ايده اي است كه مدت ها يك انسان و يك حيوان را در كنار هم داشته باشد. اين موقعيتي است كاملا سينمايي، جايي است كه ديگر ديالوگ محوريت ندارد و بايد تصاوير را ساخت، هر چند كه نمي توان گفت تصاوير آنگ لي در اين فيلم ضعيف است اما آن چيزي كه بايد در تصاوير جلوه كند ارتباط پاي با ريچارد پاركر است كه بسيار سطحي و ضعيف از آب در آمده.

در مجموع فيلم بايد گفت كه زندگي پاي فيلم يكدستي نيست و به همين دليل ارتباط خوبي با تماشاگر برقرار نمي‌كند و حداكثر تأثير آن براي لحظاتي خواهد بود، فردا فراموش خواهيد كرد كه قرار بوده كه اين فيلم مفهومي الهي به شما منتقل كند.

 

جدول ارزشگذاری فیلم زندگي پاي:

سروش ممدوحي احمد منادي
سام محسنی
علی معصومی ستاره نهایی نمره نهایی (از 10)
alt alt alt alt alt 6.0

جدول راهنمای ارزشگذاری فیلم:
alt alt alt alt alt alt
عالی خیلی خوب خوب متوسط ضعیف بی ارزش

alt

 

ارسال نظر


کد امنیتی
بارگزاری مجدد

مطالب مرتبط با مطلب در حال مطالعه

تحلیل و بررسی ها

فروش ایالات متحده

53 $-M
فروش جهانی
3.4 $-M
فروش کلی
56.4 $-M

The Conjuring

 The Conjuring (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

279 $-M
فروش جهانی
308 $-M
فروش کلی
587.8 $-M

Despicable Me 2

 Despicable Me 2 (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

82 $-M
فروش جهانی
8.7 $-M
فروش کلی
90.8 $-M

Grown Ups 2

 Grown Ups 2 (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

33.7 $-M
فروش جهانی
--- $-M
فروش کلی
33.7 $-M

Turbo

 Turbo (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

72.8 $-M
فروش جهانی
110 $-M
فروش کلی
183 $-M

Pacific Rim

 Pacific Rim (2013) on IMDb

کپی رایت

این سایت تحت مالکیت مجموعه فرهنگی سینماسنتر میباشد و فعالیت آن مطابق قوانین میباشد، کلیه حقوق مطالب منتشر شده در این مجموعه متعلق به مجموعه فرهنگی سینماسنتر و مشمول قوانین کپی رایت و حفظ حقوق مولفین است. لذا هر گونه کپی برداری بدون قید منبع و نام نویسندگان نقض صریح قوانین کپی رایت محسوب گشته و مشمول مجازاتهای تعریف شده برای این نوع جرم می گردد. برای هر گونه برداشت از مطالب قبلا با مسئولان سایت هماهنگی حاصل نمائید.

سینماسنتر
مرجع نقد و بررسی فیلم و سریالهای تلویزیونی
 
تلفن: 
ایمیل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
وبسایت: http://CinemaCenter.ir

آمار سایت

بازدیدکنندگان
2697
مطالب
1049
وب لینک ها
6
نمایش تعداد مطالب
1594854
 

ما 88 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

آخرین اخبار


مرجع نقد و بررسی فیلم و سریالهای تلویزیونی

ورود/خروج

ثبت نام

*
*
*
*
*
*

پر کردن فیلد های ستاره دار ضروری است.