نام فیلم: زندگي پاى (2012) |
کارگردان: انگ لى نویسنده: ديويد مگي (بر اساس نولي از يان مارتل) مدیر فیلمبرداری: كلوديو ميراندا تدوین: تيم اسكويرز تهیه کننده: انگ لي، گيل نتر، ديويد ومارك |
بازیگران: گواتام بلور (پاي پاتل - 5 سالگي) آيوش تاندون (پاي پاتل - 11/12 سالگي) سوراج شارما (پاي پاتل جوان) عرفان خان (پاي پاتل) |
خلاصه داستان: خانوادهای به خاطر شرایط نامناسب مالی مجبور به فروش باغ وحش خود و مهاجرت ميشوند... |
سروش ممدوحي |
فیلم انگ لی خصوصیت یک فیلم تک رو داراست. و انگ لی این کار رو با استفاده از تصاویری زیبا و ناب از دریا و اقیانوس آرام به زیبایی تونسته زیبایی هایی که این طبیعت بکر و زیبا داره رو به نمایش بگذاره.انگ لی این بار تو فیلمش به سراغ اقیانوس بی پایان رفته بود و فردی رها شده در این اقیانوس رو به نمایش گذاشته بود و البته همراه با یک ببر... فیلمی که توش میشود کامل امید به زندگی و از دست ندادن امید رو دید. اعتقاد به خدا رو مشاهده کرد و... انگ لی با استفاده از نبوغ سینمایی خود و البته جلوه های ویژه ای که در فیلم آفریده بود همه زیبایی های آفریده خدا را تو اقیانوس آرام به زیبایی به تصویر کشوند. با دیدن این فیلم یاد چند مستند افتادم که شبکه national geo gherapic نشون داد، یکیش در مورد فردی بود که با قایقش به سراغ اقیانوس پیمایی میره و در وسط اقیانوس قایقش نابود میشه و او میمونه و یک قایق آبی و یک اقیانوس... که دقیقا کارهای این پاتل رو تو اقیانوس انجام میداد و در آخر هم همین طور که پاتل نجات پیدا کرد او نیز نجات پیدا کردش. شاید داستان این فیلم بر گرفته از داستان زندگی آن دریانورد بوده باشد. اما فیلم زندگی در کنار یک ببر یک حیوان وحشی که بویی از محبت نبرده است رو به زیبایی به نمایش میزاره و آنطور که باید باشه سکانس ها هستند. البته بعضی چیزها آدم رو عذاب میداد که سکانس های بیخودی بود. البته آن را هم به چشم اقیانوس بیکرانش میزاریم کنار و به پیش میریم... در کل فیلم رو پسندیدم اما نه به عنوان بهترین فیلم سال. راستی این رو هم اضافه کنم تنها عاملی که فکر کنم باعث شد اسکار بهترین فیلم به این فیلم داده نشه همون اسلامداگ میلیونر بودش! فکر کنید 3ومین فیلمی میشد که هندی بود و اسکار میگرفت دیگه نمیشد هند رو گرفت و خودشون رو زیادی بزرگ میپنداشتن البته باز هم این فیلم ها ساخته هالیوود هستند تا بالیوود. |
احمد منادي |
فیلم "زندگی پای" به کارگردانی آنگ لی را میتوان به دو بخش تقسیم کرد:
بخش اول که در واقع بخش شکلگیری شخصیت پای است و در آن نحوه آشنایی وی با موجودیت خدا و ادیان الهی و علاقمندی پای به قبول وجود خداوند و انجام دستورات او میباشد: در این بخش کارگردان سعی در به تصویر کشیدن چگونگی بزرگ شدن پای و شکلگیری روحیات وی دارد |
سام محسنی |
قطعا جدیدترین ساخته ی کارگردان تایوانی موفق هالیوود، "آنگ لی" پایین تر از "کوهستان بروکبک" و "ببر خیزان، اژدهای پنهان" قرار میگیرد. هم از دید کارگردانی و هم از دید فیلم نامه، اما هم چنان فیلم خوبی است به این منظور که به راحتی می توان این فیلم را یک فیلم "خوب" خواند. فیلم داستان هیجان انگیز "پای پتل" و ببر داستان،"ریچارد پارکر" را در اقیانوس آرام دنبال می کند. "زندگی پای" با ایرادات اندکاش، شما را از ابتدا تا انتهای فیلم میخکوب می کند، البته به شرطی که نسخه ی سه بعدی فیلم را تماشا کنید. فیلمنامه ی فیلم ناقص است. منظور از ناقص این است که فیلمنامهنویس اقتباس خوبی از سه فصل کتاب نکرده و با عجله، از هر فصل کتاب، گلچینی از بخش های "جذاب" از دید خودش را در فیلم نامه قرار داده. شخصیت "پای" شخصیت کاملی نیست، مخاطب نمی تواند او را خوب بشناسد و کارگردان سعی کرده با خلق صحنه های جذاب و به یاد ماندنی، شخصیت "پای" را هم به یادماندنی کند که برای عده ای از مخاطبان جواب داده و برای عده ای نه. اما از حق نگذریم که نابازیگر شخصیت "پای" خوب از عهدهی نقشش برآمده. به نظرم کامل ترین و با یاد ماندی ترین شخصیت این فیلم، "ریچارد پارکر" یا ببر انیمیشنی فیلم است و شخصیتاش خوب پرداخته شده است و مخاطب او را باور می کند. از کارگردانی "آنگ لی" هم بگوییم... "آنگ لی" به خودی خود کارگردان خوبی است و دو فصل ابتدایی این فیلم (هند و اقیانوس آرام) هم عالی کارگردانی کرده و از تکنیک سه بعدی به درستی استفاده کرده است، اما کارگردانی او در فصل سوم فیلم که در بیمارستان و ماجراهای پس از بیمارستان می گذرد، به شدت افت می کند و به همین دلیل، پایان فیلم که باید تاثیر گذار و عظیم باشد، نیست! و همین لطمه ی بزرگی به این فیلم زده است. اما فیلم برداری و جلوه های ویژه ی فیلم فوق العاده است و هم چنین، دو فصل ابتدایی فیلم تدوین خوبی دارد. در نهایت فیلم جدید "آنگ لی"، فیلم خوبی است، اما هرگز به پای کتابش نمی رسد و تنها با جلوه های ویژه ی فوق العاده، تصاویری شگفت انگیر با تکنیک سه بعدی خلق کرده تا این فیلم را به یاد ماندی کند، اما آیا کارگردان در روایت داستان و فیلمنامهنویس در نوشتن فیلمنامه، موفق بوده است؟ فکر نمی کنم! |
علی معصومی |
اگر بخواهم با استفاده از سينما كسي را به خدا دعوت كنم، قطعا هيچ كدام از اولويت هايم زندگي پاي نيست. ترجيح ميدهم مسير سبز يا حتي خيلي دور خيلي نزديك خودمان را پيشنهاد كنم.
زندگي پاي براي اين مفهوم بسيار انتخاب نامناسبي است چون بيشتر از آنكه مفهوم ايمان را در تصاوير و كانسپت فيلم دريافت كنيم، بايد آن ها را از توضيحات راوي داستان بفهميم. به زبان ديگر اگر داستان راوي نداشته باشد، پروژه ايمان به خدا، نه تنها شكست خورده كه اصولا به سختي به ذهن متبادر ميشود، چه رسد به آنكه شكل و شمايلي نيز پيدا كند. |
جدول ارزشگذاری فیلم زندگي پاي:
سروش ممدوحي | احمد منادي |
سام محسنی
|
علی معصومی | ستاره نهایی | نمره نهایی (از 10) |
6.0 |
عالی | خیلی خوب | خوب | متوسط | ضعیف | بی ارزش |
فروش ایالات متحده | |
53 $-M | |
فروش جهانی | |
3.4 $-M | |
فروش کلی | |
56.4 $-M | |
فروش ایالات متحده | |
279 $-M | |
فروش جهانی | |
308 $-M | |
فروش کلی | |
587.8 $-M | |
فروش ایالات متحده | |
82 $-M | |
فروش جهانی | |
8.7 $-M | |
فروش کلی | |
90.8 $-M | |
فروش ایالات متحده | |
33.7 $-M | |
فروش جهانی | |
--- $-M | |
فروش کلی | |
33.7 $-M | |
فروش ایالات متحده | |
72.8 $-M | |
فروش جهانی | |
110 $-M | |
فروش کلی | |
183 $-M | |
این سایت تحت مالکیت مجموعه فرهنگی سینماسنتر میباشد و فعالیت آن مطابق قوانین میباشد، کلیه حقوق مطالب منتشر شده در این مجموعه متعلق به مجموعه فرهنگی سینماسنتر و مشمول قوانین کپی رایت و حفظ حقوق مولفین است. لذا هر گونه کپی برداری بدون قید منبع و نام نویسندگان نقض صریح قوانین کپی رایت محسوب گشته و مشمول مجازاتهای تعریف شده برای این نوع جرم می گردد. برای هر گونه برداشت از مطالب قبلا با مسئولان سایت هماهنگی حاصل نمائید.
ما 73 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم
ترجمه و پشتیبانی توسط:شرکت جومی