منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
مراسم اختتامیه بخش بینالملل جشنواره فیلم فجر با اهدای سیمرغ های دو بخش مسابقه سینمای بین الملل و سینمای سعادت برگزار شد.به گزارش خبرنگار ستاد خبری سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، در این مراسم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن خوشامدگویی به مهمانان خارجی سیویکمین جشنواره فیلم فجرگفت: امسال ۱۱۰ فیلم در بخش بینالملل جشنواره به نمایش درآمد که این تعداد تقریبا دو برابر تعداد سال گذشته است. همچنین بخش فیلمسازان جنبش عدم تعهد به جشنواره اضافه شد که حرکتی قابل تحسین است و امیدواریم در سالهای آینده جایزهی ویژهای برای این بخش هم در نظر گرفته شود.
حسینی در ادامه سخنانش با اشاره به بخش سینمای «سعادت» جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: ما در ایران تجربیات بسیار خوبی در ساخت فیلمهایی با مضامین دینی، تاریخی و اخلاقی داریم. فیلمهای متنوعی در ایران ساخته شده است که میتواند الگویی برای سایر کشورها باشد به هر حال سینمای ایران یک سینمای نجیب است که میتواند تجربیاتش را در اختیار فیلمسازان دنیا بگذارد.
وی با اشاره به آمارهای مختلف درباره این بخش اظهار کرد: از مجموعهی فیلمهایی که فرم درخواست حضور در جشنواره را پر کردهاند، هشت بخش رقابتی و غیررقابتی سامان داده شد و فیلمها در یک برنامهریزی دقیق به نمایش درآمد که این نمایشها تا ۲۲ بهمنماه ادامه خواهد داشت.
در بخش مسابقهی بینالملل (جام جهاننما) ۱۶ فیلم از ۱۵ کشور، در بخش سینمای سعادت ۱۲ فیلم از ۱۶ کشور در بخش غیررقابتی جشنواره جشنوارهها ۱۳ فیلم از ۱۷ کشور، در بخش نمایشهای ویژه ۱۲ فیلم از ۱۲ کشور حضور داشتند. همچنین امسال با توجه به ریاست جمهوری اسلامی ایران بر جنبش کشورهای عدم تعهد «نم»، ۱۲ فیلم از این کشورها به همراه دو اثر ایرانی بخش ویژهای را تشکیل دادند.
دبیر جشنواره فجر در ادامه سخنانش به برگزاری شانزدهمن بازار بینالمللی فیلم ایران اشاره کرد و گفت: در شانزدهمین بازار بینالمللی فیلم سینمای ایران، ۱۱۰ کمپانی حضور داشتند که در میان آنها ۷۵ کمپانی بینالمللی دیده میشد.محمدرضا عباسیان در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: امیدوارم نمایندگان و مدیران محترم فستیوالهایی که برای انتخاب فیلمها به ایران آمدند از آثار خوششان آمده باشد و افتخارات سینمایی کشور ما مانند سالهای قبل در سال ۹۲ هم ادامه داشته باشد.
در ادامهی این مراسم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رییس سازمان سینمایی کشور و دبیر سیویکمیم جشنواره فیلم فجر از پنج فیلمساز برتر خارجی در حوزهی هالیوودیسم تقدیر کردند.
در ادامه، جوایز بخش بینالملل توسط داوران بخشهای مختلف و مسئولان حاضر در مراسم به برگزیدگان اهدا شد.بر اساس این گزارش، اسامی برگزیدگان دو بخش سینمای سعادت و مسابقه سینمای بین الملل به شرح زیر است:
سیمرغ بلورین بهترین فیلم: Sandra Harms (ساندرا هارمز)(برای تهیهکنندگی فیلم بیکاس)
سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: پناه بر خدا رضایی(برای فیلم گهوارهای برای مادر)
سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه: علی قویتن(برای فیلم آفتاب،مهتاب،زمین)
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن: الهام حمیدی(برای فیلم گهوارهای برای مادر)
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد: Zamand Taha (زاماند تاها) و Sarwar Fazil (سرور فَضیل) (برای فیلم بیکاس)
سیمرغ بلورین بهترین دستآورد فنی هنری: Akan Satayev (آکان ساتایِف) (کارگردان فیلم جنگجویان جلگه از قزاقستان) و محمداحمدی(فیلمبردار فیلم گهوارهای برای مادر)
سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیئت داوران: Akan Satayev(آکان ساتایِف) (برای کارگردانی فیلم Myn Bala از قزاقستان)
بیرق طلایی (جایزه مصطفی عنقاد): مهرداد خوشبخت (برای کارگردانی فیلم عقاب صحرا)
سیمرغ بلورین بهترین فیلم: بهنام بهزادی(برای تهیهکنندگی فیلم قاعده تصادف)
سیمرغ بلورین بهترین فیلم آسیایی: بهرام توکلی(برای کارگردانی فیلم آسمان زرد کمعمق)
سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیئت داوران: Eva Neymann(برای کارگردانی فیلم خانه و برجک از اوکراین)
سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: بهنام بهزادی(برای فیلم قاعده تصادف)
سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه: Zhenyun Liu(برای فیلم بازگشت به سال1942)
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد: Oliver Litondo(برای فیلم سال اولی)
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن: Emili Watson(برای فیلم پرتقالهاوآفتاب)
سیمرغ بلورین بهترین دستآورد فنی هنری: پیمان شادمانفر(برای فیلمبرداری فیلم آسمان زرد کمعمق)
جایزه حقوق بشر اسلامی: رامتین لوافی(برای کارگردانی فیلم برلین منفی هفت)
محمد سلوکی مراسم اختتامیهی بخش بینالملل سی و یکمی جشنواره فیلم فجر را اجرا میکند. محمد سلوکی چند روز قبل، اجرای مراسم افتتاحیه جشنواره فجر را بر عهده داشت. این مجری تلویزیونی برای اجرای مراسم اختتامیه بخش بینالملل جشنواره فیلم فجر نیز امشب، 16 بهمن ماه ساعت 19 در تالار وحدت تهران حاضر میشود.
منبع: ایسنا
روابط عمومی سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در اطلاعیه ای اعلام کرد:
از زمان آغاز سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر که با شکوه خاصی در تهران و 10 استان کشور در حال برگزاری است، پیامک هایی تحت عنوان «روزنگر» با هدف تخریب و زیر سوال بردن اقدامات این دوره از جشنواره برای مسئولان ارشد نظام و برخی اهالی رسانه ارسال می شود.
این پیامک ها که حاوی اخباری کذب است، در راستای تشویش اذهان مسئولان نظام و عموم مردم شریف ایران و تخریب مهم ترین رویداد فرهنگی و سینمایی کشور از سوی فرد یا گروهی ناشناس ارسال می شود.
جالب اینجاست که روز قبل یکی از خبرگزاری ها با مشاهده این پیامک، به سرعت نسبت به انتشار پیامکی این خبر مبادرت ورزید که با توضیح روابط عمومی جشنواره، مسئولان خبرگزاری متوجه اشتباه خود شدند.
روابط عمومی سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر ضمن تکذیب این گونه اقدامات اعلام کرد: این اقدام غیر حرفه ای و ناشایست را از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد کرد.
این اولین جلسه پرحاشیه جشنواره فیلم فجر بود که سوژه خبرنگاران و عکسان شد.
به گزارش خبرنگار مهر، حمید گودرزی پس از سریال "پنجمین خورشید" به کارگردانی علیرضا افخمی که در ماه رمضان سال 88 از شبکه سه سیما روی آنتن رفت، در سریال تلویزیونی دیگری ظاهر نشد؛ گرچه با "قلب یخی" در شبکه نمایش خانگی حضور داشت.
با این حال حضور مجدد او در یک سریال پربیننده در شبکه سه آن هم با طرح مختلف اجتماعی بهانه خوبی برای گپ و گفت با او شد. بازیگری که در این سریال به شکل قابل قبولی ظاهر شده و چهره دیگری از خود را در بازی ارائه داده است.
خبرگزاری مهر - گروه فرهنگ و هنر: تغییر محسوسی در بازی شما به ویژه در انتقال حس کار به چشم میخورد. این موضوع را ناشی از چه میدانید. متن سریال، کارگردانی یا رشدی که به مرور زمان در بازیگر شما ایجاد شده است؟
حمید گودرزی، بازیگر: متن که طبیعتا نیست. ولی رشد سنی و عقلی خودم که به تجربه چند ساله من انجامیده و از طرفی کارگردانی حسن فتحی، در این امر بسیار موثر بوده است. اما باز هممی گویم این موضوع قطعا به متن برنمیگردد.
*چرا؟ ماجرای تغییر نویسنده و تعطیلیهای کار برای بازنویسی متن برای چه بود؟
- ابتدای کار متنها ایراد داشت و نویسنده عوض شد. دوست نویسندهای داشتیم که در مشهد به سر میبرد و به ما نمیرسید.
*این موضوع به راکورد (تداوم در حس و حال بازی) شما صدمه نزد؟
- این تغییرات از همان ابتدا به طور کلی در متن لحاظ شد و اینگونه نبود که در میانه کار اعمال شود و راکورد بازیگران را به هم بریزد.
*منظورتان این است که کار با فیلمنامه کامل آغاز شد؟
-خیر. اما میدانستیم چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.
*"زمانه" جزو معدود آثاری است که به ازدواج موقت آن هم با این رویکرد پرداخته است. انتقاداتی هم به این بخش از سریال شده و آن را بدآموزانه معرفی کردهاند.
-واقعا اینطور نیست. ما نمیخواهیم جوانان را به ازدواج پنهانی ترغیب کنیم. نباید برای قضاوت عجله کرد. وقتی قسمتهای بعدی را ببینید متوجه میشوید این ازدواج عواقبی دارد که نشان داده میشوند. اگر عاقبت این کار خوب بود به این معنا است که ما جوانان را ترغیب کردهایم. اما آن دو به بدبختی و آوارگی میافتند. در واقع ما مخالف این موضوع هستیم.
*اما به نظر میرسد این عقوبت بیشتر دامنگیر ارغوان میشود. همانطور که موکلش (امید روحانی) به او میگوید برگ برنده دست بهزاد است...
- نه اینطور نیست. هر دو طرف عاقبت این کار دیده خواهد شد. طبیعتا هر دو آسیبهایی میبینند و ضررهایی متحمل میشوند که بر هیچکس پوشیده نیست. دختر و پسر هم ندارد. بهزاد و ارغوان در این ماجرا زیاندیده هستند. اینطور نیست که بهزاد در برود و خوشحال و شاد باشد. بلکه خواهیم دید برای هر دو طرف اتفاقاتی رخ خواهد داد.
*شما هم در سرنوشت بهزاد نقشی داشتید؟ یا کاملا به متن وفادار بودید؟
- نه چندان. بیشتر حسن فتحی در این زمینه دخیل بوده است و هر چه او خواسته ما همان را اجرا کردهایم. ما نظراتی داشتهایم که فتحی گوش داده و برخی مواقع پذیرفته اما سرنوشت قطعی را فتحی مشخص میکند.
* نکته جالب اینکه "زمانه" به هنرهایی چون موسیقی نیز توجه ویژه دارد.
- بله اینها عنایات ویژه حسن فتحی است که به هنرهای تجسمی و موسیقی علاقه نشان میدهد. حتی ما سکانسی درباره مرحوم اکبر رادی داشتیم. درباره مهجور بودن هنرها، اینکه باید به هنرمندان عرصه موسیقی پرداخته شود و... اینها به تنهایی حاصل نگاه فتحی است و ما کارهای نیستیم. حتی اینکه اگر کسی وارد اعتیاد شود دیگر با هنر هم ارضاء نمیشود نیز موضوعی است که فتحی هوشیارانه به آن پرداخته است.
*همزمانی پخش و تصویربرداری این سریال امکان دریافت بازتابها و اعمال آنها در سریال را دارد یا صرفا دغدغه آنتن را بیشتر میکند؟
- در متنی که آخرین قسمتهایش در حال نگارش است، بیشتر استرس ایجاد میکند اما اگر سریالی با پنج قسمت فیلمنامه آماده تصویربرداری و همزمان پخش شود، امکان اعمال بازتابها در متن وجود دارد و میتوان به شخصیتهایی که محبوب میشوند پر و بال بیشتری داد، اما "زمانه" اینطور نیست. امکان دست بردن در فیلمنامه وجود ندارد و همزمانی با پخش کمکی به ما برای در نظر گرفتن فیدبکها نکرده است.
*با این همه فشار و عدم پرداخت حقوق چطور گروه هنوز سرپا مانده است؟
- واقعیت این است که وقتی گروهی 10 ماه در حال کار است 20 روز آخر را هم کار میکند دیگر.
*گویا سه ماه است کسی حقوق نگرفته است...
- بله. حتی برخی از دوستان پنج، شش ماه است دریافتی نداشتهاند. به خاطر آقای فتحی و عفیفه و به خاطر مردم ماندهایم. میتوانستم شعار بدهم و فقط بگویم به خاطر مردم. اما دو نفری که نام بردم احترامی در این گروه دارند که بچهها ماندند و کار کردند و تأثیر این اتفاق را نیز مردم میبینند؛ یعنی به خاطر مردم هم هست.
*شنیدهام مخاطبان 86 درصد از سریال رضایت داشتهاند. این در حالی است که بسیاری از کارگردانان شکست سریالهایشان را به گردن ماهواره میاندازند. گویی در این کار دوباره مخاطبان با تلویزیونی آشتی کردهاند.
- این موضوع به جدیت حسن فتحی و سختگیریای برمیگردد که او در کارش دارد. سریالهای پیش از این او نیز در خور توجه بوده، مخاطب داشته و دیده شده است. این سریال هم از آن آثار مستثنی نیست و در این شرایط هم توانسته مخاطب خود را جذب کند.
*فتحی رگ خواب مخاطب ایرانی را میشناسد.
- بله. او ذائقه تماشاگر را میشناسد. تعارف نداریم. خیلیها چنین شناختی ندارند. سریالهای زیادی میسازند که نمیگیرند. اما فتحی در سریالسازی موفق است. حتما علتی دارد دیگر. او نبض مخاطب را در دست میگیرد.
*علت بیش از حد طولانی شدن روند ساخت چه بود؟
- ما دو سه ماه به دلیل اصلاحات متن تعطیلی داشتیم. اینطور نبود که فتحی کار را طول بدهد. ما روزهای زیادی را برای اصلاح متن تعطیل بودیم. حساسیتهای فتحی هم که به جای خود. او هر متنی را نمیگیرد و هر سکانسی را فیلمبرداری نمیکند. بلکه اول با هنرپیشهها به جمع بندی میرسد و بعد کار را اجرا میکند. بسیاری از سکانسهای فیلمنامه "زمانه" نواقصی داشت که باید برطرف میشد و این امر طول کشید. گاه پیش میآمد ما هفت صبح میآمدیم و 11 کار کلید خورد. یا به خاطر متن تعطیل میشدیم. اینطور نبود که بیاییم و تصویربرداری طول بکشد. در واقع این سریال در حالت عادی 6، 7 ماه تمام میشد.
*چه شد بعد از غیبت دو ساله به تلویزیون برگشتید؟
- پیشنهادهای به شدت سطح پایینی به من میشد تا اینکه فتحی به من پیشنهاد داد من هم با کمال میل پذیرفتم و از این به بعد هم میپذیرم.
*پس مدیوم برایتان تفاوتی ندارد.
- خیر. مهم کارگردان و کار خوب است. من در کارنامهام 20 فیلم سینمایی و چهار - پنج سریال دارم. در این دو سالی که کار نکردم منتظر بودم انسانی درست و درمان به من پیشنهاد بدهد که خدارا شکر این اتفاق افتاد.
خبرگزاری مهر
هیس دخترها فریاد نمی زنند (پوران درخشنده) ۳.۳۲
حوض نقاشی (مازیار میری) ۳.۳۰
رسوایی (مسعود ده نمکی) ۲.۳۳
دهلیز (بهروز شعیبی) ۲.۰۵
کلاس هنرپیشگی (علیرضا داودنژاد) ۱.۷۵
گفتنی است در آیین اختتامیه جشنواره فیلم فجر به بهترین فیلم از نگاه تماشاگران سیمرغ داده می شود.
منبع: ایسنا
فتح الله زاده در خصوص حضورش در جشنواره فجر گفت: تمایل بسیاری دارم که در جشنواره فیلم فجر شرکت کنم اما گرفتاری و مشکلات گاهی مانع این کار می شود. من گاهی به بچه های فوتبالیست می گویم که هنرمندان علاقه بسیاری به فوتبال و تماشای آن دارند. باید شرایطی فراهم کنیم تا آنها بتوانند به راحتی بیایند و از نزدیک فوتبال را تماشا کنند.
وی که سال های در عرصه مدیریت تئاتر فعالیت کرده، در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه بین سینما و تئاتر کدام را می پسندید، گفت: من به شخصه تئاتر را بیشتر از سینما دوست دارم، زیرا در تئاتر نفس گرم تماشاگر همواره با شماست. شما نگاه کنید برجسته ترین افراد پیشکسوت سینمای ما همچون علی نصیریان و محمد علی کشاورز در ابتدا کار خود را با تئاتر آغاز کرده اند و در نهایت به سینما رسیدند.
فتح الله زاده در باره ساخت فیلم های فوتبالی گفت: به نظرم باید کارگردانانی وارد عرصه فیلمسازی در زمینه فیلم های فوتبالی شوند که در زمینه فوتبال تخصص کافی پیدا کرده اند. فیلم سینمایی «مثلث آبی» به لحاظ فیلمبرداری بسیار ضعیف بود، در حالی که سناریو خیلی قوی داشت که اگر همه فاکتورهای ساخت فیلم در آن رعایت می شد، قطعا فیلم قابل توجهی به مخاطب عرضه می شد.
وی افزود: در حوزه سینما می توان گام هایی در زمینه تولید فیلم های فوتبالی برداشت، گرچه کارگردانان ما هنوز به این موضوع نرسیده اند که می شود از فوتبال فیلم سینمایی ساخت که به اسکار هم معرفی کرد.من اعتقاد دارم که فیلم سینمایی فوتبالی خوب اگر ساخته شود می توانیم با آن به اسکار برویم اما متاسفانه فیلم های سطحی بسیاری از فوتبال ساخته ایم.
فتح الله زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شما نمی خواهید شروع کننده ساخت فیلم های فوتبالی باشید؟ گفت: بله با خانم برومند و استاد جمشید مشایخی صحبت کرده ایم و می خواهیم فیلمی که شایسته فوتبال ایران است را بسازیم.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما فکر می کنید با چه فوتبالیستی می توان فیلم فوتبالی ساخت؟ اظهار داشت: فرهاد مجیدی و علی کریمی می توانند سوپراستارهایی برای سینمای فوتبالی ما باشند.
مدیرعامل باشگاه استقلال در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آقای رویانیان هم در این پروژه هستند، با خنده گفت: آقای رویانیان که همیشه خودش نقش اصلی را بازی می کند اما برای بازی باید نقش اول را به کسی داد که توانایی و کشش این کار را داشته باشد.
به گزارش ستاد خبری سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، دومین روز از سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در حالی به پایان رسید که در اولین سانس، فیلم سینمایی «آفتاب، مهتاب، زمین» ساخته علی قوی تن روی پرده رفت.
علی قوی تن کارگردان این فیلم در نشست خبری آن عنوان کرده بود کاش جدول نمایش فیلم ها تغیر پیدا نمی کرد تا بازیگران فیلم من که تماما بومی بودند اینجا حضور پیدا می کردندو او که از ساخت این فیلم بسیار ابراز خرسندی می کرد، گفت: ای کاش به جای اینکه «آفتاب، مهتاب، زمین» یازدهمین کارم باشد، دومین کارم بود.
دومین فیلم به نمایش در آمده در برج میلاد فیلم سینمایی «تابستان طولانی» به کارگردانی علی خزاعی فر بود که ترجیح داده بود از هیچ بازیگری در فیلمش استفاده نکند.
سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در دومین روز برگزاری میزبان میهمانان داخلی و خارجی بسیاری بود و بازیگرانی چون پگاه آهنگرانی، مریلا زارعی، مازیار میری، محمدرضا شریفی نیا، هانیه توسلی، مهوش وقاری، مهراوه و ملیکا شریفی نیا، لیلا بلوکات، ستاره اسکندری و ... در برج میلاد حضور یافتند و به تماشای فیلم سینمایی «آسمان زرد کم عمق» ساخته بهرام توکلی نشستند.
یکی از حاشیه های روز دوم جشنواره این بود که بهرام توکلی کارگردان فیلم سینمایی «آسمان زرد کم عمق» در سالن نمایش فیلم حضور یافت اما در جلسه پرسش و پاسخ فیلمش حاضر نشد و در نهایت این نشست بدون حضور کارگردان برگزار نشد.
یکی دیگر از اتفاقات مهم روز گذشته، ضیافت نهار میهمانان خارجی جشنواره بود که با حضور این میهمانان و بسیاری از سینماگران و هنرمندان کشورمان در هتل آزادی برگزار شد.
جواد شمقدری، محمدرضا عباسیان، شفیع آقامحمدیان، جلیل عرفان منش، مهدی عظیمی میرآبادی، هاشم میرزاخانی، پوران درخشنده، مسعود ده نمکی، محمدرضا عرب، پگاه آهنگرانی، ابراهیم فروزش، بهنوش بختیاری، هادی مقدم دوست، جهانگیر الماسی، شیرین بینا، حبیب الله بهمنی، رضا ناجی، مسعود فراستی، مصطفی زمانی، پناه بر خدا رضایی، محمد احمدی، علی معلم، علی شاه حاتمی، محمدرضا شفیعی، ابراهیم اصغری، علی خزاعی فر، سیاوش حقیقی، سعید رجبی فروتن، الهام حمیدی رامتین لوافی، همایون ارشادی، علی عطشانی و ... ازجمله حاضران این ضیافت بودند.
همچنین شب گذشته رئیس تلویزیون لهستان نیز در راس هیئتی سینمایی و تلویزیونی در جشنواره حضور پیدا کرد و با جواد شمقدری و محمدرضا عباسیان دیدار و گفت وگو کرد.
فروش ایالات متحده | |
53 $-M | |
فروش جهانی | |
3.4 $-M | |
فروش کلی | |
56.4 $-M | |
فروش ایالات متحده | |
279 $-M | |
فروش جهانی | |
308 $-M | |
فروش کلی | |
587.8 $-M | |
فروش ایالات متحده | |
82 $-M | |
فروش جهانی | |
8.7 $-M | |
فروش کلی | |
90.8 $-M | |
فروش ایالات متحده | |
33.7 $-M | |
فروش جهانی | |
--- $-M | |
فروش کلی | |
33.7 $-M | |
فروش ایالات متحده | |
72.8 $-M | |
فروش جهانی | |
110 $-M | |
فروش کلی | |
183 $-M | |
این سایت تحت مالکیت مجموعه فرهنگی سینماسنتر میباشد و فعالیت آن مطابق قوانین میباشد، کلیه حقوق مطالب منتشر شده در این مجموعه متعلق به مجموعه فرهنگی سینماسنتر و مشمول قوانین کپی رایت و حفظ حقوق مولفین است. لذا هر گونه کپی برداری بدون قید منبع و نام نویسندگان نقض صریح قوانین کپی رایت محسوب گشته و مشمول مجازاتهای تعریف شده برای این نوع جرم می گردد. برای هر گونه برداشت از مطالب قبلا با مسئولان سایت هماهنگی حاصل نمائید.
ما 89 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم