Limon Tour
World Guide
DriveZona
Tranzito
جمعه, 02 آذر 1403
ثبت نام
صفحه اصلی  >  آخرین اخبار  >  آخرین اخبار سینمای ایران

سری سوم "شام ایرانی" در شبکه خانگی

alt

 

سری سوم برنامه " شام ایرانی" روانه  شبکه خانگی شد.

این برنامه الهام گرفته از مجموعه ‌های مشابه خارجی است که در کشورهایی مانند استرالیا، بلژیک، فرانسه، آلمان، هلند، روسیه، نروژ و... با شکلی شبیه و البته اسامی متفاوت پخش شده است.

سری اول و دوم این برنامه با کارگردانی بیژن بیرنگ پخش شد. گروه اول این برنامه هنرمندان خانم سینمای ایران: بهاره رهنما، لادن طباطبایی، سحر ذکریا و شقایق دهقان بودند. که البته شایعات و وحواشی جنجال‌برانگیز پس از آن به خداحافظی خانم طباطبایی از دنیای سینما منجر شد.

گروه دوم این برنامه هنرمندان مرد سینمای ایران: سروش صحت، رامبد جوان، اشکان خطیبی و مهدی پاکدل بودند.

این برنامه پس از وقفه‌ای طولانی با گروه سوم پخش می‌شود. شرکت‌کنندگان این مجموعه آقایان: حمید عسگری، امیرحسین رستمی، مهران غفوریان و کامبیز دیرباز هستند.

قسمت اول این مجموعه با میزبانی امیرحسین رستمی در شبکه خانگی عرضه شده است. 

 

 
صابر ابر و ساره بیات از دیوار آویزان شدند

alt

 
صابر ابر و ساره بیات با کمک تیم «بدل‌کاری 13» از پشت‌بام فیلم «زندگی دوگانه فیروز» آویزان شدند.
امیررضا بدری از اعضای تیم «بدلکاری 13» که در فیلم سینمایی «زندگی دو گانه فیروز» با کارگردانی فریدون جیرانی فعالیت می‌کند در گفت‌و‌گو با ایسنا، درباره‌ی حضور صابر ابر و ساره بیات در صحنه‌هایی که نیاز به بدل‌کار داشته خبر داده است. 
 
این بدلکار که یکی از اعضای تیم بدلکاران فیلم جیمز باندی‌ «اسکای‌فال» بود، درباره‌ امنیت اجرای صحنه‌های معلق توسط بازیگران فیلم توضیح داد: «سیستم ریگینگ سیستمی شناخته شده در بدلکاری جهانی است و به کارگردان این امکان را می‌دهد که تا حد ممکن و با رعایت 100 درصد اصول ایمنی از چهره‌ بازیگر در صحنه‌های خارق‌العاده و اکشن استفاده کند. در این روش بدلکاران بازیگران اصلی را حمایت می‌کنند تا بازیگر پس از احساس امنیت 100 درصد بتواند خود نقشش را ایفا کند.»
در فیلم کمدی –اجتماعی «زندگی دوگانه فیروز» اکبر عبدی، فرهاد اصلانی، شقایق فراهانی و... نیز به ایفای نقش پرداخته‌اند.
«زندگی دوگانه فیروز» داستان مردی میانسال را روایت می‌کند که بسیار خسیس است و بروز ماجراهایی، تحولاتی در زندگی‌اش ایجاد می‌کند. اکبر عبدی در این فیلم در نقش مادر و خاله‌ فرهاد اصلانی به ایفای نقش پرداخته است.

 

 
تلفن همراه رئیس‌جمهور اکران می‌شود

alt

فیلم سینمایی تلفن همراه رئیس‌جمهور با کارگردانی علی عطشانی و تهیه‌کنندگی محسن علی‌اکبری از 25 اردیبهشت ماه سال جاری در گروه سینما آزادی اکران می‌شود.

مهدی هاشمی، اکبر عبدی، نیکی کریمی، بهناز جعفری، نیما شاهرخ‌شاهی، آتیلا پسیانی، علی دهکردی، حسام شجاعی، خشایار راد و مجید یاسر بازیگران این فیلم هستند.

داستان فیلم تلفن همراه رئیس جمهور پیرامون پیرمردی‌ست که باربر بوده و زندگی ساده‌ای دارد. پیرمرد قصد خرید سیم‌کارت و تلفن همراه دارد که بطور اتفاق در معامله‌ای، سیم‌کارت خاموش سالیان گذشته رئیس‌جمهور را خریداری می‌نماید و این موضوع اتفاقات بی‌شمار بعدی را رقم می‌زند...

این فیلم در سال 1390 و برای اولین بار در سی‌امین جشنواره فیلم فجر اکران شد. پس از این اکران، فیلم به دلایلی توقیف شد و اکنون در سال 1392 روانه سینماها می‌شود.

 

 
ساخت سریال «صدام» در ابهام...

alt

مدیر شبکه یک سیما درپاسخ به سوال سینماپرس در خصوص ساخت سریال «صدام» به کارگردانی سیروس مقدم گفت: طرح فیلمنامه صدام به قلم نادری با من در میان گذاشته شده و به نگارش درآمده و پس از مطالعه فیلم نامه و انجام تحقیقات درآینده تصمیم نهایی درباره ساخت آن گرفته می شود. 


گزارش خبرنگار تلویزیون سینماپرس،نشست خبري مهدی فرجی مدیر شبكه يك سيما بعد از ظهر امروز دوم ارديبهشت ماه برگزار شد، در اين نشست مهدی فرجی در خصوص روند موفقیت برنامه های شبکه یک در ایام نوروز 92 گفت: شبکه یک سیما هم در ایام نوروز 92 برنامه هایی را روی آنتن برد که شاید در حد ایده آل نباشد، ولی خوشبختانه توانست مخاطبان خود را با وجود شبکه های دیگر حفظ کند.

وی افزود: از مهم ترین برنامه ریزی های شبکه یک در سال جدید یکی در زمینه برگزاری انتخابات و دیگری برنامه هایی در خصوص نامگذاری سال جدید از سوی رهبری است.

فرجی اظهار داشت:که در این زمینه از اولین روز سال برنامه «دریچه» را با دعوت از میهمانان آغاز کردیم تا بتوانیم بیشتر حماسه سیاسی حماسه اقتصادی را تشریح کنیم.همچنین برنامه دیگری مثل «پایش» را از ابتدای سال با توجه به پر‌مخاطب بودن، نامگذاری سال از شبکه یک پخش شده است.
مدیر شبکه یک سیما در خصوص دیگر برنامه های ویژه انتخابات اعلام کرد:برنامه «سراج» به موضوع و تاریخچه انتخابات می پردازد و برنامه «نوبت مردم» به بحث و گفتگو در خصوص انتخابات خواهند پرداخت که نتیجه آن دعوت مردم برای شرکت در انتخابات است.
وی ادامه داد: برنامه هایی همچون مستند «مدرسه در دست بچه ها» از دیگر برنامه های انتخاباتی است. همچنین برنامه پرمخاطب سفرنامه های اقبال واحدی در چند استان کشور اجرا می شود که به موضوع انتخابات خواهد پرداخت.
مدیر شبکه یک سیما در خصوص ویژه برنامه های نمایشی انتخابات بیان کرد: تله فیلم طنز «از طاهر‌‌آباد تا نادر‌آباد» با موضوع انتخاب شوارا‌ها ساخته شده است که چند روز قبل از انتخابات روی آنتن شبکه یک سیما می رود.همچنین در سریال پرمخاطب «پایتخت۲» نیز که در ایام نوروز پخش می شد در یک قسمت از قبل برنامه ریزی کرده بودیم که به بحث شوراها بپردازیم.
فرجی با اشاره به برنامه «حرف حساب» که چهار روز در هفته ساعت 9 صبح پخش می شود، اظهار داشت: برنامه «حرف حساب» که از ساعت 9 پخش می شود توانسته تحلیل های خوبی را در حوزه اقتصادی کشور روی آنتن ببرد و با اینکه صبح پخش می شود و در نگاه اول زمان پخش آن چندان مناسب نیست، گاهی پیامک های آن به ۵۰۰ هزار نیز می رسد.
وی در خصوص برنامه «پارک ملت» بیان کرد: از ابتدای تابستان برنامه «پارک ملت» با اجرای شهیدی فر و موضوعی متفاوت روی آنتن شبکه یک سیما می رود.

فرجی درخصوص برگزاری مناظره ها اعلام کرد: شورای معاونین سازمان درخصوص مناظره‌ها تصمیم گیری کرده و قرار است بصورت زنده پخش شود. به دلیل پخش این برنامه‌ها نیز تغییری در پخش سریال‌ها وبرنامه‌ها ایجاد نمی‌شود.اما اگر تعداد کاندیداهای رد شده از فـیلتر شورای نگهبان زیاد باشد به دلیل کم بودن زمان سازمان به جای برگزاری مناظره باید فکر دیگری بکند.

مدیر شبکه یک سیما در خصوص برنامه «وقت اضافه» و کوتاه شدن ناگهانی برنامه توضیح داد:درگیری لفظی کورش باقری و بهداد سلیمی در برنامه زنده ورزشی نباید اتفاق می افتاد و بحث اخلاق باید در آن برنامه رعایت می شد كه البته مجري نهايت تلاش خود را انجام داد ولي در هر صورت آن بحث ها پيش آمدولی انتظار از چهره‌های ملی این است که مراعات کنند و با هر لحنی در آنتن زنده صحبت نکنند.
مدیر شبکه یک درخصوص سریال ماه رمضان این شبکه اعلام کرد: با کارگردانان و تهیه کنندگان سریال ها صحبت کرده ایم و تا دو هفته دیگر نتیجه انتخاب سریالمان برای ماه رمضان مشخص خواهد شد.

وی در پاسخ به خبرنگاران درخصوص احتمال تغییر کارگردان سریال عصر پاییزی توضیح داد: کارگردان سریال «عصر پائیزی» تغییر نخواهد کرد و در حال حاضر نیز نیمی از فیلم برداری به پایان رسیده است.

فرجي در پاسخ به سؤال يكي از خبرنگاران در خصوص متوقف شدن سریال «نون خامه اي» اظهار داشت: مجموعه «نون خامه اي» دو فاز دارد كه فاز اول آن چهار قسمت بوده كه ضبط آن به پايان رسيده است و در فاز دوم همه بازيگران تغيير مي كنند و فقط محمدرضا هدايتي به عنوان نقش اصلي باقي مي ماند ولي به دليل تغيير فيلمنامه اين پروژه متوقف شده كه با توجه به وضع مالي سازمان در شرایط بهتری و به زودي توليد خود را آغاز مي كند. 


وی با اشاره به نبود جذابیت کافی درکنداکتور شبکه یک سیما در روزهای پنجشنبه و جمعه، تصریح کرد:‌ قبول می کنم که جذابیت کنداکتور شبکه یک سیما در روزهای پایانی هفته از جذابیت برخوردار نیست ولی باید به برنامه های جذابی چون «ورزش و مردم» که جمعه صبح بر روی آنتن می رود توجه داشت. دارابی نیز در جلسه خود با مدیران سیما، تاکیدی به وجود جذابیت برنامه ها در روزهای پایانی هفته داشته و او در ابتدا تغییراتی را در گروه اجتماعی و بعد در برنامه های گفتگو محور داد و اکنون هم خواستار تغیر در کنداکتور روزهای آخر هفته شبکه ها شدند.
مدیر شبکه یک سیما افزود: ولی محدودیت ما هم درشبکه زیاد است و خیلی از برنامه های جای ثابت خود را در شبکه یک دارند ولی سعی براین است که بهترین فیلمهای سینمایی را برای پنجشنبه و جمعه مخاطبان پخش کنیم تا به دنبال آن هم مخاطبان از ما راضی باشند.
به گفته مدیر شبکه یک سیما ممیزی ها و سانسورهای فیلم های سینمایی خارجی در سالهای اخیر بسیار کاهش یافته و به حدود ۵ الی ۶ دقیقه رسیده است و عموما حذفیات در جهت حذف خشونت ها از فیلم هاست.

فرجی ادامه داد: همه سعی ما ساخت سریالهای جذاب و ویژه برای مخاطبان شبکه ملی است و بعد از سریال «بالهای خیس» مخاطبان شاهد مجموعه پلیسی «ماتادور» هستند که محصول مشترک شبکه یک سیما و نیروی انتظامی است و متن سریالهای دیگری چون «پوریای ولی» و «حماسه می شان» به نگارش درامده است که به زودی مراحل پیش تولیدآن دردستور کار قرار میگیرد. 


مدیر شبکه یک سیما درخصوص ادامه پخش برنامه «سین مثل سریال» گفت: خوشبختانه برنامه «سین مثل سریال» با حضور هنرمندان در ایام نوروز توانست مورد توجه قرار گیرد که ادامه آن نیز از اوایل تابستان هر پنچشنبه با موضوعات و مهمانانی متفاوت روی آنتن شبکه یک سیما می رود و آثار متفاوت هر کارگردان با حضور خودش بررسی می شود و بهترین آن انتخاب می شود.
فرجی در خصوص ادامه فعالیت مجری مذهبی صداوسیما بیان کرد:از هیچ دادگاه و مرجع قضایی درباره فرزاد جمشیدی، نامه یا متنی که مبنی بر قطع رابطه با او باشد به ما نرسیده؛ از نظر ما مشکلی برای ادامه کارش وجود ندارد.

وی گفت: درخصوص سریال «فصل بی‌پروایی» نیز جلسه‌ای با حضور فریدون جیرانی و علی دارابی داشته‌ایم که تصمیم بر ساخت آن گرفته شد.

مدیر شبکه یک در خصوص سریال های الف ویژه بیان کرد:از نتایج نظرسنجی ها این طور به نظر می رسد که هم اکنون سریال تاریخی «کلاه پهلوی» مخاطبان خوبی دارد که پس از پایان آن نیز سریال الف «معمای شاه» را بر روی آنتن می بریم.سریال‌های فاخر معمولا به دلیل بودجه و وقت بیشتر عموما جذاب هستند که همچنان در دستور کار ما قرار دارند.

وی ادامه داد: سریال «چاه شماره پنجاه» که کاری مشترک با وزارت نفت بود به دلیل عدم همکاری و در اختیار قرار ندادن برخی از امکانات وزارت نفت پروژه متوقف است.
فرجی با اشاره به موفقیت برنامه های نوروزی اظهارداشت: شبکه نظر سنجی را نداشته است ولی با اعلام نظر سنجی صورت گرفته توسط اداره کل اموزش و پژوهش سیما تعداد31میلیون پیامک از تاریخ 26اسفند تا 16فروردین به دست سازمان صدا و سیما رسیده است. 

فرجی در پاسخ به سوال خبرنگار سینماپرس در خصوص انتقادات مدیران بسیج به سریال «بیدار باش» و همچنین ساخت سریال کم مخاطب «بالهای خیس» توضیح داد: برخی از مدیران بسیج به سریال «بیدار باش» انتقاداتی داشتند اما برخی دیگر نیز آن را پسندیدند و کار فرهنگی نیز به این صورت است که همواره موافقان و مخالفانی را در پی دارد اما سریال «بیدار باش» مخاطبان خوبی را به خود جذب کرده بود و «بالهای خیس هم با وجود اینکه معتقدم ضعیف شروع کرد اما با گذشت زمان هم اکنون مخاطبان خود را دارد.
وی درپاسخ به سوال دیگر سینماپرس در خصوص ساخت سریال «صدام» به کارگردانی سیروس مقدم گفت: طرح فیلمنامه صدام به قلم نادری با من در میان گذاشته شده که به نگارش درآمده و پس از مطالعه فیلم نامه و انجام تحقیقات درآینده تصمیم ساخت آن گرفته می شود. 

مدیر شبکه یک در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما در خصوص ساخت سریال جدیدی توسط اوجی و فلورا سام که در پی ساخت اثر انتقاد برگزیز سال گذشته آنها صورت می گیرد بیان کرد: سریال «باغ سرهنگ» را اوجی به مسئولیت خودش می سازد و هنوز تصمیمی برای پخش از شبکه برای آن گرفته نشده است.
وی در ادامه در پاسخ به یکی دیگر از خبرنگاران در خصوص ضغف کارهای این زوج گفت: اوجی از تهیه کنندگان خوب و متعهد است و در کنارش همسر او فلورا سام جز معدود کارگردانان خانم موفقی است که در کنار اوجی آثار خوبی را تولید می کنند و ما باید زمینه کار را برای این افراد فراهم کنیم.

منبع: سینماپرس

 
وقتی ارمـیا، خرّم سلطان و چنار، نفس صداوسیما را می گیرن...

alt

 


«دیشب ماهواره همسایه داشت فلان برنامه رو نشون میداد...»؛ خود شما چندبار این جمله را به زبان آورده‌اید یا از زبان دوست و همکار شنیده‌اید و بعد هم کلی با تمسخر خندیده‌اید؟
چند سالی است که این شوخی بی مزه بین همه ما جریان دارد. مثل یک راز مگو که از قضا همه دنیا از آن خبر دارند و تبدیل به یک شوخی تلخ شده است. گمان می‌کنم دیگر همه باید بپذیریم که تعارف بس است.

«ماهواره» پدیده‌ای است که به جای مواجهه درست با آن، سال‌هاست صورت مساله اش پاک می‌شود. به گواه آمارهای رسمی و غیررسمی درصد بالایی از ایرانیان ماهواره دارند و برنامه‌های آن را می‌بینند. برخوردهای مختلف غلاظ و شداد و ممنوعیت‌های بی نتیجه هم نه تنها تاکنون هیچ تاثیری نداشته بلکه موجب گسترش و ترویج آن هم شده است. این کار متناوباً رسیورها و دیش‌های مدل بالاتر را به بازار سرازیر می‌کند. همان آمارها طبیعتاً نشان خواهد داد که صددرصد آنها که ماهواره‌شان جمع می‌شود، به فاصله یکی دو روز، به راحتی دوباره صاحب ورژن پیشرفته‌تر این تجهیزات می‌شوند. این‌ها قابل انکار نیست.

دیگر همه می‌دانند که برای مقابله با ماهواره نه پارازیت انداختن کارگر می افتد و نه برخوردهای تند پلیسی، تنها چاره اصولی این ماجرا، ارتقاء کیفیت و رقابت است و بس.

آنها که صورت مساله را پاک کرده‌اند از این غافلند که خدمتی بزرگ تر از این نمی‌توان به شبکه های ماهواره ای کرد. ظاهراً همه فراموش کرده‌ایم که ده ها نهاد، در این باره مسوولند که شاید تنها وظیفه یکی دوتایشان(از جمله پلیس و دوستان پارازیت انداز)، مقابله سلبی و توام با شدت عمل است و بقیه تماماً موظف به اقدامات اثباتی اند. بعضی هایشان باید فرهنگ‌سازی کنند، بعضی باید قوانین مفید و کاربردی تصویب کنند، بعضی باید بودجه کافی به تولید و برنامه ریزی تخصیص دهند، بعضی هایشان باید برنامه جذاب تولید کنند، بعضی‌ها باید فقط فکر کنند و.... اما ظاهراً همه، وظایفشان را فراموش کرده اند، دستجمعی خودشان را به بی خبری زده اند و دارند فقط خودشان را گول می‌زنند.

علاوه بر اینها ممنوعیت‌هایی که در عرصه رسانه برای حرف زدن دراین باره پدید آمده است هم، امکان تحلیل، آسیب شناسی و آگاه سازی را از کارشناسان می گیرد و مخاطب را دودستی تقدیم رقیب می‌کند.

این وسط مثل همیشه تنها به بخش سلبی و مقابله خشن توجه جدی نشان داده می‌شود. آدم یاد حکایت آن سه بنده خدا می‌افتد که قرار بود زمین را حفر کنند، لوله‌ای نصب کنند و بعد چاله را پر کنند و اگر لوله گذار غایب باشد، باز هم دونفر دیگر بدون لوله گذاری، زمین را می‌کنند و بعد هم پر می‌کنند!

از اینها گذشته هیچکس هنوز به سوالات کلیدی افکار عمومی پاسخ نداده که اگر مطابق قانون ممنوعیتی وجود دارد، پس این همه – میلیون ها دستگاه - تجهیزات پیشرفته ماهواره ای از کجا می آید؟ توسط چه کسانی وارد می شود؟ و چرا سرِ مرزها جلوی این تجهیزات گرفته نمی‌شود؟

در میانه این همه سیاست های غلط، سوء مدیریت، کم کاری و خواب غفلت، میلیون ها نفر دارند «حریم سلطان» می بینند، با «شعر یادت نره» و «چراکه نه» همراه می شوند، «بفرمایید شام» تماشا می‌کنند، برای آکادمی موسیقی از تلفن‌های مختلف رای می فرستند، بحث‌های داغ خانوادگی شان درباره آینده رابطه مثلث یشیم، چنار، توپراک و سرگذشت یوسف و حوّا و لامیا و ایزل است و حول محورِ تحلیل دشمنی خرّم با ماهی دوران و والده سلطان یا خوشمزگی‌های سنبل خان و سرنوشت ابراهیم پاشا و نگار کالفا دور می‌زند. 

هنوز بحث اول شدن ارمیا و حذف شدن امیرحسین، داغ است. برای خیلی ها اخبار یعنی «60 دقیقه» و خیلی ها اخبار فرهنگی شان را از «شباهنگ» کسب می کنند و تحلیل هایشان را از «افق». داروهای لاغری، موسسات کاشت مو، افزایش قد و کرم های رنگ و وارنگ دکترمظاهری و ... برای خودشان جای محکمی توی خانواده ها باز کرده اند. حالا دیگر نه تنها برنامه دکتر هلاکویی پربیننده است بلکه سی دی های او دست به دست می چرخد.

در خیلی از میهمانی ها سرِشام، بحث مِین کورس و استارتر و این شوخی که از یک تا ده به میزبان چند می دهند متداول است، «تیرامیسو» حالا مثل شیرینی دانمارکی و «زبون» توی همه قنادی‌ها هست، توی دشت و صحرا خیلی ها دارند می گویند؛ «اینجا فلانجاست مام فلانی‌ایم، آی لاو یو پی ام سی»، یا توی آسانسور و کلاس درس و بیمارستان و دستشویی دارند برای سالی تاک، ویدیو می گیرند. بچه ها را به سختی می شود از پای شبکه "پرشین تون" بلند کرد. همین کودکان یا نقاشی می کشند یا با اسلحه اسباب بازی عکس می گیرند و می فرستند برای دکتر کپی.

یکی از دوستان که اخیراً سفری به ترکیه داشت نقل می کند کودک چهارساله اش در جزیره بیوک آدا از مادر پرسیده که؛ مامان اینجا خونه "لامیا" نیست؟! خدا می داند ترکیه با همین سریال ها به قاعده چندهزارمیلیارد برای تاریخ و فرهنگ و گردشگری اش تبلیغ موثر کرده و ما هم در خلاء خوراک فرهنگی خودمان، هرچه را سریال های ترکی – راست و دروغ – به خوردمان دادند، پذیرفته ایم. وقتی تلویزیون خودمان علاقه ای به شناساندن شاه عباس و نادرشاه و کوروش و کریم خان زند ندارد، سلطان سلیمان عثمانی با کلی ضعف و تحریف، می شود مرد اول شب های زنان و مردان و کودکان و نوجوانان ما. چرا نشود؟ واقعاً چرا که نه؟!

وقتی بخشی از تاریخ این سرزمین از کتاب های درسی حذف می شود و انگار کوروش و داریوش و خشایار و نادر هرگز وجود خارجی نداشته‌اند، چرا نباید توقع داشته باشیم کودک و نوجوان ایرانی تاریخ عثمانی و سلطان سلیمان و شاهزاده مصطفی را بهتر از تاریخ پرافتخار ایران بشناسد؟ جداً جای شرمندگی است.

وقتی برنامه های کودک تلویزیون ما از هر خلاقیت وجذابیتی خالی می شود، چرا یکی دو شبکه خارجی نیایند و این فضای خالی را با انواع و اقسام کارتون ها پرنکنند؟ کارتون هایی که بعضاً تصاویر خشن و یا غیرمتعارفشان، مناسب این رده های سنی نیست. وقتی تلویزیون ما دوست دارد هم فیلم های سینمایی امریکایی پخش کند و هم سروتهش را بزند و حتی برایش داستان جدید بنویسد، چرا کلی شبکه مثل قارچ نرویند و صبح تا شب فیلم پخش نکنند؟

ترا به خدا از خط قرمزها و محدودیت های ناگزیر حرف نزنیم که این خط قرمزها از فرط سلیقه ای شدن و نامشخص بودن و تنگ و تار بودن امان همه را بریده اند.

گاهی هم برنامه ریزان ما از کارها و ایده های آنطرفی ها الگو می گیرند؛ وقتی بعضی تلویزیون های آنها صبح تا شب سریال ها و فیلم های سال های گذشته تلویزیون و سینمای خود ما را پخش می کنند، تازه حواس تلویزیون خودمان جمع می شود که می توان شبکه نمایش و آی فیلم و تماشا را با نمایش تکراری همین فیلم ها و سریال ها پر کرد. یا وقتی می بینند که مردم به فلان شبکه که فقط مستند پخش می کند اقبال نشان می دهند، یک شبکه مستند تاسیس می کنند و همینگونه است ماجرای تاسیس شبکه پویا که مشابه یکی دو شبکه ماهواره‌ای فقط کارتون پخش کند. 

ناگفته پیداست که موفقیت چنین اقدامات واکنشی و تقلیدی و توفیق شان درجذب مخاطبانی که به آن یکی شبکه عادت کرده اند، چقدر دشوار است و نیاز به محتوای فوق العاده دارد.

قرار شد تعارف نداشته باشیم؛ قضیه ماهواره گسترده‌تر و جدی‌تر از این حرف‌هاست. عامی و نخبه هم نداریم، روشنفکر و امّل هم نداریم، پیر و جوان وکودک هم نداریم. ماه و خورشید همین آینه می گردانند.

با یک نگاه، حریم سلطان و عمرگل لاله و عشق و جزا و ... را باید به عنوان یک فرصت نگاه کرد. فرصتی برای بیدار شدن مدیران تلویزیون و ترغیب آنها برای آنکه تکانی به خود بدهند و از بی اعتنایی به نیازها و خواست های مردم دست بردارند. این برنامه ها ثابت می کنند چقدر کم کاری و سوء مدیریت در تلویزیون و البته سینمای ما بیداد می کند، که چقدر پول کلان و ارزشمند بیت المال دارد به دلیل نابلدی و بی کفایتی در حوزه فرهنگ هرز می رود، که چقدر بی خیالی و سهل انگاری در مدیریت فرهنگی ما وجود دارد. اینها ثابت می کنند که ما چقدر نسبت به ظرفیت های داستانی، تاریخی، فرهنگی، اسطوره ای و گردشگری مان بی توجهیم. در تلویزیون ما بحران خلاقیت وجود دارد؛ خلاقیت در مدیریت و خلاقیت در برنامه سازی. این برنامه ها ثابت می کند چقدر خلاقیت در مدیریت و برنامه ریزی و برنامه سازی در تلویزیون ما عنصری کمیاب و حتی نایاب است.

متاسفانه باید اعتراف کرد در حال حاضر رقابت تنگاتنگی میان سه چهار شبکه تلویزیونی فارسی زبان برون مرزی برای جذب مخاطب ایرانی داخل کشور درجریان است و صداوسیمای ما بیشتر در نقش یک ناظر بی آزار، بی هدف و ناامید در این بازی نقش آفرینی می کند که نیازی هم به شرکت در رقابت نمی بیند.

شبکه‌ای با تنها شش هفت ساعت برنامه در روز - که کمتر از نیمی از آن تولیدی است- با سه چهاربار تکرار در شبانه روز، صدا و سیمای ما با این عرض و طول را مستاصل کرده است؛ چرا واقعاً؟ آن یکی شبکه با چهارتا سریال ترکی زیر متوسط توانسته آنچنان مخاطب انبوهی را جذب کند که شگفت آور است. واقعاً چطور؟

این وسط تلویزیون ما دارد چکار می‌کند؟ نگویید آنها دارند پول بی حساب خرج می‌کنند – که می کنند – که این دلیل ابداً قابل قبول نیست. سازمان صدا و سیمای ما با بودجه و درآمد هنگفت، ده ها شبکه، صدها ساعت برنامه در روز، هزاران نفر پرسنل و امکانات نرم افزاری و سخت افزاری بسیار وسیع، اصلا قابل مقایسه با هزینه و امکانات هیچکدام از آنها نیست. واقعاً نیست. و نگویید که جذابیت های آنها «خط قرمزی» است و دست شبکه های داخلی از این بابت بسته. این هم اصلاً پذیرفتنی نیست. هروقت تلویزیون خودمان درست عمل کرده و برنامه جذابی نزدیک به سلیقه عمومی و خواست مخاطبان تهیه و درست عرضه شده، اقبال مخاطبان را نیز به همراه داشته است. 

سریال های خوب گذشته مثل هزاردستان، امام علی، مدار صفردرجه، صاحبدلان و میوه ممنوعه یا همین مختارنامه و شوق پرواز و خیلی قبل تر سربداران، سلطان و شبان، گرگ ها، ابن سینا، روزی روزگاری و ... هرکدام توانسته اند در زمان خود مخاطبان انبوه را به خود جلب کنند. حتی سریال هایی مثل «زمانه» یا قبل تر«ستایش» و قبل‌ترش «نرگس» با وجود تمام انتقاداتی که به آنها وارد است توانستند نظر جمعی از بینندگان تلویزیون را معطوف به خود کنند. یا مثلاً همین سریال «پایتخت» با وجود برخی کاستی‌هایی که دارد با خلق شخصیت‌های جذاب، موقعیت های کمیک و روابط صمیمانه و باورپذیر ایرانی، توانسته به کیفیت استاندارد برسد، رضایت بسیاری از مخاطبان را جلب کند و به شبکه های آن طرفی ترجیح داده شود. 

یا وقتی کلاه قرمزی شروع می شود همه قید ماهواره را می زنند تا شیرینکاری های فامیل دور و پسرعمه زا و پسرخاله را ببینند. و مثلاً «نود» که رسماً تلاش شبکه های آن طرفی را برای ساخت برنامه ای مشابه ناکام گذاشت و رادیو هفت که یک اتفاق خیلی خوب و دلنشین در تلویزیون این روزهاست.

واقعاً کجایند سریال هایی که خیابان ها را خلوت می کردند؟ کجاست یک مسابقه تلویزیونی اریژینال جذاب مثل مسابقه هفته، که اصطلاحاتش بعد از نزدیک به دو دهه هنوز ورد زبان هاست؟ کجاست برنامه ای که دوروزه فراموش نشود و دریادها بماند؟ جای موسیقیدانان و خواننده های پرطرفدار این مملکت در تلویزیون کجاست؟ یکی در این مملکت پیدا نمی شود که یک تَلِنت شو جذاب بسازد؟ آدم های خلّاق تلویزیون ما کجا هستند؟

اما بداقبالی را ببینید که همین تلویزیون خودمان با کمال بی ذوقی و بی سیاستی، یا از برخی برنامه های ماهواره ای و ایده های آنها گرته برداری می کند – که طبعاً برابر اصل هم نیست – و یا با همان برنامه ها شوخی می کند و قصد دارد با استفاده از علاقه مندی های مخاطبان و با تکیه بر پیش زمینه ذهنی آنها با تمسخر برنامه های اصلی ایجاد جذابیت کند. جای تاسف است که همین شوخی ها دقیقاً کارکرد ضد خود را پیدا می کنند و به تبلیغ مستقیم و مفت و مجانی برای برنامه های مورد اشاره بدل می شوند. آنها که برنامه های اصلی را ندیده باشند به تماشای نسخه اصل ترغیب می شوند.

ضمناً با این برنامه، تلویزیون رسماً پذیرفته که اکثریت مردم ایران بطور گسترده ماهواره تماشا می کنند. یکی نیست بپرسد، اگر مردم ماهواره تماشا نکنند اصلاً این برنامه شما برای کسی دیدنی است؟ درآن صورت اصلاً شوخی های شما را کسی می فهمد؟ واقعاً چرا باید این همه هزینه شود تا این دوستان برنامه ساز بی ذوق بنشینند بارها و بارها برنامه های ماهواره را ببینند تا بتوانند با جزییات کامل از آنها تقلید کنند و به خورد خلق الله بدهند؟ جداً فکر می کنند مردم با دیدن این برنامه های جلف، از ماهواره متنفر می شوند؟ یااینکه به سرعت برای خلاصی از شرِّ همین برنامه های لوس و بی مایه، کانال را عوض می کنند و به نسخه اصل پناه می برند؟

اتفاقاً مخاطبان تلویزیون ایران بیش از میزانی که ما تصور می کنیم قانع هستند. اما توقع آنها و اعتمادشان، یک "حداقل" دارد که متاسفانه تلویزیون ما مدت هاست از رسیدن به آن کف و حداقل، ناتوان است. قضیه اصلی، بودجه نیست، کم کاری و سوء مدیریت است و کارهایی که به کاردان سپرده نمی شود، مشکل در سختگیری ها و خط قرمزهای تنگ و بی مورد است، درخانه نشین کردن چهره‌ها و مجریان و بازیگران مورد علاقه مردم و فراری دادن مدیران، برنامه سازان، فیلمنامه نویسان و کارگردانان کاربلد است، در فاصله گرفتن از نیازها و خواست های مردم و نشناختن علائق آنهاست، در فهم نادرست از مفهوم جذابیت، درغفلت از کارکرد رسانه تلویزیون و نشناختن اهمیت و وسعت نفوذ آن و در یک کلام، احترام نگذاشتن به مخاطب است وگرنه، نه بودجه تلویزیون ما کم است و نه سوژه برای تولید برنامه های قابل توجه مردم کمیاب.

آنچه کم است مدیریت و ذکاوت و تخصص است و بس. تلویزیونی که "یه حبه قند" در آن سانسور می شود تکلیفش روشن است. قبول کنید که اعتماد کردن به چنین تلویزیونی کار بسیار دشواری است.

با این حساب دو راه بیشتر نداریم؛ یا باید بپذیریم که مخاطبان ما کج سلیقه اند و برنامه های آن ور آبی را به برنامه های جذاب شبکه های داخلی ترجیح می دهند و یا بپذیریم که برنامه هایمان یارای رقابت با برنامه های آنها را ندارند که شوربختانه درهر دو حالت قافیه را باخته ایم و متاسفانه میدان را کاملاً واگذار کرده ایم.

اگر خوراک فکری و فرهنگی برنامه های ماهواره ای را نامناسب می دانیم – که در بسیاری موارد اینگونه است – و اگر فکر می کنیم در فرهنگ و جامعه خودمان به اندازه کافی سوژه سالم و جذاب برای برنامه سازی وجود دارد که بتواند مخاطب ایرانی را راضی و از تماشای برنامه های آنطرفی ها بی نیاز کند و اگر معتقدیم برنامه سازان توانا و خلّاقی داریم که حریف آنها می شوند، پس باید دست بجنبانیم. همین حالا هم خیلی دیر است.

منبع: خبرآنلاین
 
سازنده فیلم موهن علیه پیامبر (ص)، مسلمان شد

alt
 

«ارنود فاندور» یکی از سازندگان فیلم اهانت‌آمیز به پیامبر (ص) از مسجد پیامبر (ص) زیارت کرد و وقتی به قبر پیامبر رسید اشک‌هایش جاری شد. «ارنود فاندور» از راستگرایان افراطی پارلمان هلند و یکی از سازندگان فیلم اهانت‌آمیز به پیامبر (ص)، مسلمان شد.

روزنامه سعودی «عکاظ آن لاین» گزارش داد، این سازنده فیلم توهین‌آمیز به شخصیت پیامبر(ص) که خشم شدید مسلمانان سراسر دنیا را به دنبال داشت، پس از پذیرش اسلام، به زیارت حرمین شریفین مشرف شد.

وی از مسجد پیامبر (ص) زیارت کرد و وقتی به قبر پیامبر رسید اشک‌هایش جاری شد.

او درباره مسلمان شدنش اینگونه می‌گوید: واکنش مسلمانان به ساخت این فیلم موهن درباره پیامبر(ص)، بسیار شدید بود، وقتی این حجم گسترده اعتراضات و انتقادات درباره این فیلم را دیدم، سوالات بسیاری در ذهنم ایجاد شد که چرا مسلمانان به این میزان به دین و پیامبر خود عشق می‌ورزند و رمز این عشق چیست؟


برای این‌که جواب سوالاتم را بیابم شروع به تحقیق درباره دین اسلام کردم؛ هر چه پیش می‌رفتم متوجه می‌شدم که حزب سابقی که عضو آن بودم چه جرم بزرگی مرتکب شده است. هر چه آگاهی‌ام نسبت به این دین بیشتر می‌شد علاقه‌ام نیز به آن افزایش می‌یافت و تصمیم گرفتم خود را به مسلمانان هلند نزدیک کنم تا بیشتر با تعالیم این دین آشنا شوم. در نهایت به این نتیجه رسیدم که این دین حق است و مسلمان شدم.

«فاندور» با زیارت کوه احد، گفت: مطالب بسیاری درباره این مکان و جنگ آن خوانده‌ام و بسیار خوشحالم که امروز در این مکان هستم.

به نوشته‌ روزنامه، فاندور پس از دیدار با امام جماعت مسجد نبوی، قرار است با امام جماعت مسجد قباء نیز ملاقات کند و پس از آن‌ برای ادای مناسک حج،‌ راهی مکه مکرمه خواهد شد.

وی در سخنانش گفت: وداع با مدینه برایم ناراحت کننده است،‌ اما خوشحالم که برای ادای حج عمره به مکه می‌روم و در زمان نزدیکی دوباره به زیارت این بقاع متبرک و مقدس خواهم آمد.

ساخت فیلم اهانت‌آمیز در هلند، با اعتراضات گسترده مسلمانان در سراسر کشورهای عربی و اروپا مواجه شد،‌ به نحوی که دامنه آن به استرالیا نیز رسید و در این تظاهرات که برخی از آنها به خشونت کشیده شد، هفت تن نیز در سراسر دنیا کشته شدند.

منبع: ایسنا

 
واکنش مهران مدیری از حذف نام و تصویرش در تلویزیون


 

 

alt

مهران مدیری که این روزها درگیر آماده‌سازی بخش‌های تازه مجموعه تلویزیونی «ویلای من» است؛ برخلاف شایعاتی که درباره حذف نامش در تیزر تلویزیونی فیلم سینمایی « تهران 1500» منتشر شده، با ابراز بی‌اطلاعی از آن در گفت‌وگو با «شرق» می‌گوید که دوست دارد با تلویزیون همکاری کند و اگر شرایط مناسبی پیش‌آید حتما بار دیگر با این رسانه همکاری خواهد کرد.

به گزارش کافه سینما، بنا به گفته تهیه‌کننده فیلم سینمایی «تهران 1500» بخش بازرگانی صدا و سیما به عوامل فیلم گفته است که نام مدیری را از تیزر تلویزیونی حذف کنند. مهران مدیری از این تصمیم اظهار بی‌اطلاعی کرد اما در گفت‌وگویی کوتاه با «شرق» ترجیح داد درباره ویلای من صحبت کند. به گفته او، این مجموعه در مرحله فیلمبرداری فصل تازه است: «در حال حاضر مشغول ویلای من هستم و مراحل ضبط و آماده‌سازی این مجموعه را طی می‌کنم. فیلمبرداری ویلای من تا اواخر اردیبهشت به پایان می‌رسد و امیدوارم که بتوانیم مجموعه خوبی را برای مردم آماده کنیم.»
ویلای من دومین تجربه مدیری برای ساخت مجموعه تلویزیونی در شبکه نمایش خانگی بود. مجموعه قهوه تلخ که طی سال‌های 90 و 91 ساخته شد؛ به‌رغم استقبال خوب مخاطبان به آن حین تولید و پخش با مشکلات زیادی روبه‌رو بود؛ مشکلاتی که کارگردان این مجموعه می‌گوید تجربه‌ای شده تا بتوانند ویلای من را با مشکلات کمتری بسازند:
«ویلای من تجربه بسیار خوبی بود که در مقایسه با قهوه تلخ مشکلات زیادی نداشت. تجربیاتی را که ما در قهوه تلخ به دست آوردیم در این کار پیاده کردیم و از نتیجه کار بسیار راضی هستم.»
او می‌گوید: «من همیشه دوست داشته و دارم که با تلویزیون همکاری کنم. به این دلیل که مخاطبان تلویزیون در مقایسه با شبکه خانگی بیشتر هستند و اگر شرایط مناسبی فراهم شود حتما با تلویزیون همکاری می‌کنم.»
فیلم انیمیشن «تهران 1500» در اکران نوروزی بر پرده سینماهای ایران رفته است؛ آن هم با صدا و انیمیشن بازیگران سرشناسی چون مهران مدیری، هدیه تهرانی، بهرام رادان، مهتاب نصیرپور، حبیب رضایی، گوهر خیراندیش و محمدرضا شریفی‌نیا. اما در تیزرهای تلویزیونی تنها نامی که به‌رغم نشان دادن تصویرش به آن اشاره نمی‌شود؛ تصویر مهران مدیری است که از بازیگران اصلی این فیلم است. او در این فیلم نقش هنرمند سیاه‌باز مسنی را بازی می‌کند که سال‌هاست بازنشسته شده، او پدربزرگ «نازی» است که هدیه تهرانی نقش او را بازی می‌کند.
ابوالحسنی تهیه‌کننده «تهران 1500» در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام ممنوعیت برده شدن نام مهران مدیری گفت: «به ما اعلام کردند در هیچ‌یک از شبکه‌های تلویزیون امکان پخش اسم و تصویر مهران مدیری وجود ندارد. از سوی بازرگانی صدا و سیما به ما اعلام شد که نام ایشان را از تیزرها حذف کنیم.»ابوالحسنی در حالی این نکته را مطرح کرده است که نه‌تنها مجموعه‌های «شب‌های برره»، «مرد هزارچهره» و «دو هزار چهره» با بازی و کارگردانی مهران مدیری از شبکه‌های‌ آی‌فیلم و شبکه نمایش و برخی از شبکه‌های استانی پخش می‌شود، بلکه در برنامه تلویزیونی «سین مثل سریال» که در ایام نوروز از شبکه اول سیما پخش شد دو مجموعه از کارهای او تا مرحله نهایی انتخاب پیش ‌رفت. در نهایت نیز مدیری بعد از محسن تنابنده و رضا عطاران در انتخاب مردمی به عنوان سومین بازیگر برتر انتخاب شد. در طول 15 روزی که این مجموعه از تلویزیون پخش می‌شد بارها نام مهران مدیری و تصاویری از فیلم‌هایش پخش یا به صورت زیرنویس از شبکه اول سیما پخش شد و هیچ ممنوعیتی وجود نداشت.
به نظر می‌رسد این تصمیم در حالی در مورد تیزر فیلم «تهران 1500» گرفته شده که مجموعه ویلای من از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مجوز رسمی در حال پخش است و بیلبوردهای این مجموعه در شهر نصب شده و از سوی مردم نیز با استقبال همراه شده است. ویلای من با بازی مهران مدیری و سیامک انصاری درباره پیرمردی ۹۰ساله و پولدار است که قرار است به‌زودی فوت کند. وی هرگز ازدواج نکرده و فرزندی ندارد. او فقط چند برادر دارد که همه آنها فوت کرده‌اند. وکیل درستکار وی به دنبال وراث واقعی است تا اینکه به طور اتفاقی ارسلان (مهران مدیری) و هدایت (سیامک انصاری) که در یک رستوران کار می‌کنند متوجه این ماجرا می‌شوند و تصمیم می‌گیرند خود را به عنوان برادرزاده «مشکات» معرفی کنند. ارسلان فردی باهوش و خلافکار با سابقه است و هدایت نیز سابقه زندان دارد و در جعل مدرک استاد است.

کافه سینما

 
اعلام نام مهران مدیری در تلویزیون ممنوع شد!!!

 

تهیه کننده «تهران 1500» اعلام کرد: به ما اعلام کردند در هیچ یک از شبکه‌های تلویزیون امکان پخش اسم و تصویر مهران مدیری وجود ندارد.

فیلم "Identity Thief" در صدر این هفته

 

گزارش پایان هفته سینما

alt
 

 

"Identity Thief" به کارگردانی ست گوردون و نویسندگی کریگ مازین در اولین هفته اکران خود با فروشی معادل 36.6 میلیون دلار، در صدر جدول پرفروشترین های هفته قرار گرفت. در این فیلم بازیگرانی چون جیسون بیتمن ، ملیسا مک کارتی و جان فاورو ایفای نقش کرده‌اند.



 

alt

 

"Warm Bodies" در دومین هفته اکران خود، با فروشی معادل 11.5 میلیون دلار مجموع فروش خود را به 36.7 میلیون دلار رساند و در رتبه دوم جدول پرفروشترین های هفته قرار گرفت.

 

خلاصه داستان:بعد از اینکه جولی توسط یک زامبی غیر طبیعی به نام "آر" از یک حمله نجات داده می شود رابطه ای نا متعارف بین آنها شکل می گیرد رابطه ای که می تواند زندگی بقیه زامبی ها را تحت تاثیر خود قرار دهد و ...

 

 
alt

 

" Side Effects" به کارگردانی استیون سودربرگ و نویسندگی اسکات زد. بورنز در اولین هفته اکران خود، با فروشی معادل 10 میلیون دلار در رتبه سوم جدول پرفروشترین های هفته قرار گرفت.

 

خلاصه داستان: امیلی و مارتین یک زوج موفق نیویورکی هستند. زمانی که یک داروی جدید توسط روانشناسِ امیلی برای درمان اضطراب وی تجویز می شود، به دلیل عوارض جانبی دور از انتظار این دارو زندگی شان دگرگون می شود و ....


 

alt

 


جدول فروش فیلم ها براساس فروش پایان هفته

  تعداد هفته
اکران
فروش کل درصد تغییرات فروش پایان هفته عنوان فیلم رتبه 
فروش
 
  1 $36,593,000 ----- $36,593,000 Identity Thief 1  
  2 $36,652,000 -43.5% $11,500,000 Warm Bodies 2  
  1 $10,015,000 ------ $10,015,000 (Side Effects (2013 3  
  13 $90,002,000 -10.7% $6,908,000 Silver Linings Playbook 4  
  3 $43,833,000 -39.0% $5,750,000 Hansel and Gretel: Witch Hunters 5  
  4 $64,046,000 -34.4% $4,323,000 Mama 6  
  8 $83,600,000 -22.7% $4,000,000 Zero Dark Thirty 7  
  18 $123,734,000 +23.2% $2,500,000 Argo 8  
  7 $154,501,000 -23.8% $2,288,000 Django Unchained 9  
  2 $8,171,000 -56.5% $1,980,000 Bullet to the Head 10  
               

 

این هفته با عکس هایی از فیلم "Identity Thief" را برای مشاهده شما قرار داده ایم...

 

alt alt
alt alt
alt alt


 

 

علاقمندان میتوانند برای مشاهده باکس آفیس به صورت لحظه به لحظه به ادرسhttp://boxoffice.cinemacenter.ir/ مراجعه نمایند.
alt
 
 
بیانیه هیئت داوران بخش مسابقه سینمای ایران سی و یکمین جشنواره فیلم فجر

 

به گزارش ستاد خبری سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، بیانیه هیئت داوران بخش مسابقه سینمای ایران سی و یکمین جشنواره فیلم فجر که در آیین اختتامیه این رویداد بین المللی توسط مهدی فخیم زاده قرائت شد، به شرح زیر است:

alt


نه هر که چهره بر افروخت دلبری داند .... نه هر که آینه سازد سکندری داند
نه هر که طرف کله کج نهاد و تند نشست .... کلاه داری و آیین سروری داند
هزار نکته ی باریک تر زمو اینجاست .... نه هر که سر بتراشد قلندری داند

سالی که گذشت برای سینمای ایران سال خوبی نبود. از میان فیلم هایی که به نمایش عمومی درآمدند، آنها که می توانستند پرفروش باشند و تماشاگر قهر کرده را به سینما برگرداند، در نیمه راه نمایش، از پرده پایین آمدند و یا در فضایی نا امن و متزلزل به نحوی ناقص و نا مطلوب آن هم فقط در تهران نمایش داشتند.

نهادها و موسسات فرهنگی و هنری که وظیفه حمایت از رشد و اعتلای سینمای ایران را بر عهده دارند از نمایش فیلم هایی که اجازه نمایش داشتند سر باز زدند و نه تنها سینماها را سوت و کور کردند بلکه موجب بی اعتباری نهادهای قانونی نظام و تشویش اذهان عمومی و بی اعتمادی اهل سینما به اقتدار مسئولین و مدیران دولتی شدند. با این سنگ اندازی ها مجموع تعداد بلیت فروخته شده برای فیلم های ایرانی در طول سال گذشته از ده درصد جمعیت کم تر شده و به عبارت دیگر بیش از نود درصد ایرانیان در طول سال گذشته حتی یک بار قدم به سالن های سینمایی نگذاشتند.

اما از طرف دیگر همین سینمای ضربه خورده و رنجور با همین سالن های خالی و سوت و کور در طول سال گذشته بیش از صد فیلم تولید کرده است. از میان این صد فیلم نزدیک به پنجاه فیلم، آن قدر خوب بودند که در یکی از بخش های جشنواره بین امللی فیلم فجر به مسابقه در آیند و از این جا برای حضور در جشنواره های خارجی یا حضور در نمایش عمومی و تجاری خارج از کشور دورخیز کنند.

بیشتر این فیلم ها را جوانان پرشور و شیفته ای ساخته اند که از سنگ اندازی ها و سیاست بازی های فلج کننده باکی ندارند و عاشقانه تلاش می کنند برای مردمی فیلم بسازند که خود سینما را دوست دارند، این ها دارند یاد می گیرند قصه های خوب بگویند و خوب قصه بگویند و فیلم های با روح و جان داری بسازند که پرده بزرگ سینما را کفایت کند و تماشاگران قهر کرده با سینما را به سالن های خالی برگرداند.

از «استرداد» تا «دربند» و از «دهلیز» تا «قاعده تصادف» و از «گناهکاران» تا «روز روشن» و «کلاس هنرپیشگی» فیلم های خوبی دیدیم که روی پرده بزرگ سینما کم نمی آورند و ضعف نمی کنند. فیلمسازان تازه رسیده نشان می دهند که فیلم ساختن برای پرده بزرگ و سالن سینما را هدف گرفته اند و فهمیده اند که فیلم ساختن برای سینما با فیلم ساختن برای تلویزیون و اینترنت و حتی فیلم ساختن برای جشنواره های سیاست زده و فرمایشی اروپایی فرق دارد.

تب تند فیلمسازی با داستان های کوتاه و کم مایه با شخصیت های سست عنصر و بلاتکلیف و افسرده و شکم سیر هم خوشبختانه عرق کرده است اما هنوز جای قهرمان ها و کاراکترهای پرخون و جذاب که تماشاگر را شگفت زده کنند و در حد و اندازه پرده سینما ابهت داشته باشند، کم و بیش خالی است. پرده بزرگ نیاز به آدم های بزرگ دارد که چشم تماشاگر را خیره کنند و در یاد باقی بمانند.

ما ملت بزرگی هستیم و قهرمان کم نداریم، ما هنرمندان بزرگ و استادان فیلمسازی هم کم نداریم. استادان فیلمسازی ما بلد بودند که پرده بزرگ را با تصویرهای قهرمانی و رفاقت و اخلاق پهلوانی پر کنند. جوانان باذوقی که اکنون به میدان آمده اند، چنین می نمایند که از ذوق و کارآمدی سرشارند و جای آن ها را که به آرامش رسیده اند، به شایستگی پر خواهند کرد. فیلمساز برجسته و بزرگ ما «ناصر تقوایی» زمانی گفت: «ایرانیان آن قدر ذوق و شور قصه پردازی و فیلمسازی دارند که اگر سینما اختراع نشده بود، خودشان آن را اختراع می کردند.»

این حرف حقیقت دارد. ایرانیان مردم شگفت انگیزی هستند و سینمای ایران هم سینمای شگفت انگیزی بوده است اما درخشش های باشکوه و شگفتی هایبزرگ هنوز در راه است و ما پیرمردها که هنوز امید داریم فیلم های خوب و ماندگار بسازیم، این را هم از خدای بزرگ می خواهیم که در سال های نزدیک، بالندگی و بزرگی نسل جدید را به چشم ببینیم.

مهدی فخیم زاده، داود میرباقری، سید ضیاء الدین دری، مصطفی شایسته، رسول صدرعاملی، بهروز افخمی، جمال شورجه

 

 
برندگان جشنواره سی و یکم فیلم فجر مشخص گردید

برگزیدگان بخش‌های مختلف سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در مراسم اختتامیه این جشنواره در برج میلاد معرفی شدند.
امشب در سالن همایشهای بین المللی برج میلاد مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر برگذار گردید و جوایز به شکل زیر میان برندگان تقسیم شد.
 
برندگان با رنگ قرمز مشخص شده اند...
 

جلوه‌های ویژه میدانی جلوه‌های ویژه بصری
1. محسن روزبهاني (استرداد)
2. عباس شوقي (جیب‌بر خیابان جنوبی)
3. آرش آقابیک (دهلیز)
4. محسن روزبهاني (زیباتر از زندگی)
5. رضا ترکمان (عقاب صحرا)
6. اصغر پورهاجريان (گناهکاران)
1. مجيد شوندي (استرداد)
2. امیر سحرخیز (ترنج)
3. محراب مشهدبان (دهلیز)
4. بهنام خاکسار (عقاب صحرا)
5. پیام نبوتی (فرزند چهارم)
صداگذاری صدابرداری
1. محمدرضا دلپاك (استرداد)
2. محمد رضا دلپاك (برلین منفی 7)
3. ايرج شهزادي (جیب‌بر خیابان جنوبی)
4. فرامرز ابوالصدق (دربند)
5. مهران ملكوتي (گناهکاران)
1. حسن زاهدي (استرداد)
2. منصور شهبازي (دربند)
3. وحيد مقدسي (دهلیز)
4. نجفي / دانشمند (قاعده تصادف)
5. بهمن حيدري (گناهکاران)
طراحی صحنه و لباس چهره پردازی
1. ايرج رامين‌فر (استرداد)
2. آتوسا قلمفرسايي (حوض نقاشی)
3. ايرج رامين فر (خسته نباشید!)
4. کیوان مقدم (دربند)
5. مجيد ميرفخرايي (رسوایی)
1. سعید ملکان (آسمان زرد کم‌عمق)
2. محسن بابايي (استرداد)
3. فاطمه و زهرا كمالي (دهلیز)
4. امير اسكندري (رسوایی)
5. مسعود ولدبیگی (عقاب صحرا)
تدوین موسیقی
1. بهرام دهقان (آسمان زرد کم‌عمق)
2. بهرام دهقان (استرداد)
3. مصطفي خرقه‌پوش (برلین منفی 7)
4. محمدرضا و میثم مویینی (جیب‌بر خیابان جنوبی)
5. حميدرضا قرباني (دهلیز)
1. ستار اوركي (استرداد)
2. حامد ثابت (برلین منفی 7)
3. آرمان موسی‌پور (خاک و مرجان)
4. فریدون شهبازیان (فرزند چهارم)
5. كارن همايونفر (هیس دخترها فریاد نمی‌زنند)
فیلمبرداری بهترین بازیگر نقش مکمل زن
1. پیمان شادمانفر (آسمان زرد کم‌عمق)
2. محمود كلاري (استرداد)
3. فرشاد محمدي (برلین منفی 7)
4. هومن بهمنش (دربند)
5. محمد آلادپوش (حوض نقاشی)
6. تورج منصوری (عقاب صحرا)
1. پگاه آهنگرانی (دربند)
2. ندا جبرائیلی (قاعده تصادف)
3. زهرا داود نژاد(کلاس هنرپیشگی)
4. مریلا زارعی (هیس دخترها فریاد نمی زنند)
5. شقایق فراهانی (گناهکاران)
بهترین بازیگر نقش مکمل مرد بهترین بازیگر نقش اول زن
1. رامبد جوان (گناهکاران)
2. مسعود رایگان (برلین منفی 7)
3. یداله شادمانی (خسته نباشید)
4. محمدرضا شریفی نیا (رسوایی)
5. بهرنگ علوی (دربند)
6. فرهاد قائمیان (استرداد)
1. نازنین بیاتی (دربند)
2. هانیه توسلی (دهلیز)
3. نگار جواهریان (حوض نقاشی)
4. الهام حمیدی (گهواره ای برای مادر)
5. ترانه علیدوستی (آسمان زرد کم عمق)
بهترین بازیگر نقش اول مرد فیلمنامه
1. مهران احمدی (روز روشن)
2. امیر جعفری (قاعده تصادف)
3. اکبر عبدی (رسوایی)
4. رضا عطاران (دهلیز)
5. حمید فرخ نژاد (استرداد)
1. رضازاده / طالب زاده (استرداد)
2. پرويز شهبازي (دربند)
3. علي اصغري (دهلیز)
4. بهنام بهزادی (قاعده تصادف)
5. محمدسام قريبيان (گناهکاران)
کارگردانی بهترین فیلم
1. علی غفاری (استرداد)
2. پرویز شهبازی (دربند)
3. بهروز شعیبی (دهلیز)
4. بهنام بهزادی (قاعده تصادف)
5. علیرضا داودنژاد (کلاس هنرپیشگی)
1. محسن آقا علی اکبری/ بنیاد (استرداد)
2. پورشريف / موسسه (برلین منفی 7)
3. سمواتی / بنیاد (دربند)
4. محمود رضوی مجد (دهلیز)
5. فرامرز قریبیان (گناهکاران)

جایزه ویژه هیئت داوران: علیرضا داودنژاد کارگردان «کلاس هنرپشگی» به خاطر حضور نجیبانه مستمر و پرتلاش در راستای اعتلا و تکریم محیط خانواده ایرانی.
جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران (سودای سیمرغ): 
منوچهر محمدی به خاطر فیلم حوض نقاشی
جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران (سودای سیمرغ):
پوران درخشنده به خاطر فیلم هیس... دخترها فریاد نمی زنند.
جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران بخش بین الملل:
بهنام بهزادی به خاطر فیلم قاعده تصادف.
جایزه ملی: به خانم انسیه شاه حسینی و آقای سید سعید سید زاده به خاطر فیلم زیباتر از زندگی.

 

 

تحلیل و بررسی ها

فروش ایالات متحده

53 $-M
فروش جهانی
3.4 $-M
فروش کلی
56.4 $-M

The Conjuring

 The Conjuring (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

279 $-M
فروش جهانی
308 $-M
فروش کلی
587.8 $-M

Despicable Me 2

 Despicable Me 2 (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

82 $-M
فروش جهانی
8.7 $-M
فروش کلی
90.8 $-M

Grown Ups 2

 Grown Ups 2 (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

33.7 $-M
فروش جهانی
--- $-M
فروش کلی
33.7 $-M

Turbo

 Turbo (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

72.8 $-M
فروش جهانی
110 $-M
فروش کلی
183 $-M

Pacific Rim

 Pacific Rim (2013) on IMDb

کپی رایت

این سایت تحت مالکیت مجموعه فرهنگی سینماسنتر میباشد و فعالیت آن مطابق قوانین میباشد، کلیه حقوق مطالب منتشر شده در این مجموعه متعلق به مجموعه فرهنگی سینماسنتر و مشمول قوانین کپی رایت و حفظ حقوق مولفین است. لذا هر گونه کپی برداری بدون قید منبع و نام نویسندگان نقض صریح قوانین کپی رایت محسوب گشته و مشمول مجازاتهای تعریف شده برای این نوع جرم می گردد. برای هر گونه برداشت از مطالب قبلا با مسئولان سایت هماهنگی حاصل نمائید.

سینماسنتر
مرجع نقد و بررسی فیلم و سریالهای تلویزیونی
 
تلفن: 
ایمیل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
وبسایت: http://CinemaCenter.ir

آمار سایت

بازدیدکنندگان
2746
مطالب
1050
وب لینک ها
6
نمایش تعداد مطالب
3580615
 

ما 57 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

آخرین اخبار

ورود/خروج

ثبت نام

*
*
*
*
*
*

پر کردن فیلد های ستاره دار ضروری است.