Limon Tour
World Guide
DriveZona
Tranzito
سه شنبه, 29 اسفند 1402
ثبت نام
Bw.85- بیوگرافی میلوش فورمن

 

  بیوگرافی میلوش فورمن  
  alt  
 
BW.85- Milos Forman Biography
تاریخ تولد
18 فوریه 1932
تاریخ مرگ
30 جولای 2007
ملیت
چکسلواکی
حرفه
کارگردان
مترجم
عادل
(10farman)
یان (ژان) توماس فورمن ملقب به میلوش فورمن، متولد 18 فوریه 1932، نویسنده، کارگردان و استاد دانشگاه، یک چکی - آمریکایی است. او یکی از مهمترین کارگردانان موج نویِ چکسلواکی است که تا سال 1968 عمدتا در چکسلواکی سابق زندگی می­کرده است.

او در سال 1967 فیلم The Fireman's Ball را با موضوعیت مواجهه طبیعت گرایانه (ناتورالیستی) با یک حادثه و رویدادی شوم در شهری دورافتاده را ساخت که مقامات چکسلواکی آن را طنزی گزنده و تلخ به کمونیسم شرق اروپا می­پنداشتند و به همین دلیل برای چند سال نمایش فیلم ممنوع شد.
 
     
  Cinema Center Biography Group  

 

alt

بیوگرافی ::
یان (ژان) توماس فورمن ملقب به میلوش فورمن، متولد 18 فوریه 1932، نویسنده، کارگردان و استاد دانشگاه، یک چکی - آمریکایی است. او یکی از مهمترین کارگردانان موج نویِ چکسلواکی است که تا سال 1968 عمدتا در چکسلواکی سابق زندگی می­کرده است.

او در سال 1967 فیلم The Fireman's Ball را با موضوعیت مواجهه طبیعت گرایانه (ناتورالیستی) با یک حادثه و رویدادی شوم در شهری دورافتاده را ساخت که مقامات چکسلواکی آن را طنزی گزنده و تلخ به کمونیسم شرق اروپا می­پنداشتند و به همین دلیل برای چند سال نمایش فیلم ممنوع شد. 

فورمن ، زمانی چکسلواکی را ترک گفت که با دو فیلم «پرواز بر فراز آشانه فاخته» و «آمادیوس» به شهرتی جهانی رسیده و برای آن دو برنده بهترین کارگردان اسکار شده بود .

«پرواز بر فراز آشیانه فاخته» دومین فیلمی بود که برنده 5 شاخه اصلی اسکار شد؛ بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد و زن و بهترین کارگردانی و نویسندگی. در سال1934 فیلم It Happened One Night برای اولین بار توانست به 5 اسکار دست یابد و این دستاورد در سال 1991 با فیلم The Silence of the Lambs برای سومین بار تکرار شد .

میلوش فورمن جوایز متعددی از جشنواره­های مختلف را در کارنامه هنری خود دارد که از جمله آنها می­توان به آکادمی فیلم اروپا، شیر چک، کن، برلین، سزار، دیوید دِ دانتِلو، بفتا و گلدن گلوب اشاره کرد .

alt
 

زندگی شخصی ::

فورمن در شهر کازلاو در چکسلواکی سابق، که اکنون در جهموری چک قرار دارد، به دنیا آمد. او فرزند آنا اس وا بو وا و رودولف فورمن است که هر دوی آنها پروتستان بودند .رودولف در طول اشغال چکسلواکی توسط نازی­ها، عضو گروه زیرزمینی ضد نازی شد و بعدها به خاطر پخش و توزیع کتاب­های ممنوعه دستگیر شد و در سال 1944 در اردوگاه کار اجباری «بوخنوالت» درگذشت. آنا نیز در اردوگاه کار اجباری «آشویتس» در سال 1943 فوت کرد .

میلوش می­گوید که او اتفاقی را که برای والدینش روی داده بود را نتوانست به­طور کامل درک کند تا اینکه برای اولین بار در 16 سالگی عکسی از اردوگاه کار اجباری را دید .میلوش در طول جنگ جهانی دوم با بستگانش زندگی می­کرد و بعدها متوجه شد که پدر واقعی و بیولوژیکی­اش، اتو کوهن، معماری یهودی بوده است. او برادری نقاش به نام پاول فورمن دارد که دوازده سال از او بزرگتر است. پاول پس از تهاجم 1968 به استرالیا مهاجرت کرد .

بعد از جنگ جهانی میلوش در مدرسه شبانه روزی شاه جرج، در شهر Poděbradyثبت­نام کرد و بعدها در رشته فیلمنامه نویسی به دانشگاه هنرهای نمایشی پراگ رفت .میلوش در طول جنگ پیمان ورشو - چکسلواکی در تابستان 1968 اروپا را به مقصد آمریکا ترک گفت .

اولین همسر فورمن، ستاره فیلم­های چک، جانا برج­چوا بود .آنها یکدیگر را در طول ساخت فیلم stenata در سال 1957 ملاقات کردند و در سال 1962 از هم جدا شدند .میلوش از همسر دومش، وِرا کراسالووا- فورمنُوا، که بازیگری چکی بود، یک پسر دوقلو دارد .پسرانش، پِتِر فورمن و ماتِج فورمن، در سال 1964 به­دنیا آمدند و هر دو دستی در تئاتر دارند. در آپریل 2007، اُپرای Dobře placená procházka با کارگردانی پِتِر فورمن در تئاتر بین­المللی پراگ به نمایش در آمد .

این ازدواج به مدت 35 سال، از 1964 الی 1999 پابرجا بود و با طلاق به پایان رسید .فورمن در 28 نوامبر 1999 با مارتینا زِبوریلو وا ازدواج کرد. حاصل این ازدواج یک پسر دوقلو به نام­های جیم و اندی است که هر دو در سال 1999 به دنیا آمدند .
او در سال 2006 جایزه شهروندی هانو . آر . النبورگ را توسط انجمن بین­المللی پراگ دریافت کرد .میلوش فورمن استاد ممتاز بازنشسته دانشگاه کلمبیا نیز می­باشد .
در سال 1996 سیاره کوچکی توسط 3 منجم جمهوری چک کشف شد که نام آن سیاره کوچک را به­خاطر میلوش فورمن، 11333 فورمن نامیدند. میلوش فورمن بعدها اشعار و زندگی­نامه خود را با نام دو جهان من به چاپ رساند ..

alt
 

زندگی حرفه­ای

فورمن به همراه فیلم بردار مورد علاقه اش ،میروسلاو اون دریک و دوست چندین ساله­اش در مدرسه ایوان پاسر، میروسلاو اون دریک، فیلمی مستند درباره تئاتر semafor با نام Semafor ساخت. اولین تولید مهم او، مستندی با موضوع رقابت­های خوانندگی بود. او چندین فیلم کمدی را نیز در چکسلواکی کارگردانی کرده است. در طول دوران بهار پراگ و پس از تهاجم 1968، میلوش در پاریس در حال مذاکره برای ساخت اولین فیلم آمریکایی­اش بود و در آن زمان کارفرمای او، یک استودیوی چکی، او را بر اساس این ادعا که به صورت غیرقانونی به خارج از کشور رفته است، اخراج کرد .

او به نیویورک نقل مکان کرد و بعدها به استادی بخش فیلم دانشگاه کلمبیا دست یافت و عضو دپارتمان فیلم دانشگاه نیز شد. از شاگردان او می­توان به جیمز منگولد اشاره کرد. فورمن در سال 1977 تابعیت ایالات متحده آمریکا را به­دست آورد .

فورمن در سال 1985 به ریاست هیأت داوران جشنواره کن انتخاب شد و در سال 2000 نیز به ریاست هیأت داوران جشنواره ونیز انتخاب شد و در سال 1988 ریاست مراسم جشنواره سزار را نیز بر عهده داشت .او در سال 1997 جایزه کریستال گلوب را به­خاطر سهم برجسته هنری­اش در سینمای جهان را از طرف جشنواره بین­المللی Karlovy Vary به­دست آورد .فورمن در سال 2009 درجه دکترای افتخاری را از دانشگاه امرسون بوستون دریافت کرد .

alt
 

فیـــــــــــــــــلم­ها :: 

Loves of a Blonde : یکی از بهترین فیلم­های موج نویِ چکسلواکی محسوب می­شود و برنده جوایزی از جشنواره های ونیز و لوکارنو و نامزد بهترین فیلم خارجی زبان اسکار در 1967 شد. 

The Fireman's Ball: اولین فیلم رنگی میلوش بوده و با همکاری مشترک ایتالیا و چکسلواکی ساخته شده است. این فیلم نیز نامزد بهترین فیلم خارجی زبان اسکار شد.
Taking Off: اولین فیلم آمریکایی میلوش است که برنده grand prix از جشنواره کن در سال 1971 شد.

One Flew Over the Cuckoo's Nest: با وجود مشکلات ابتدایی و پیش آمده، میلوش ساخت فیلم را در آمریکا شروع کرد و فیلم را براساس اقتباسی از کتاب «پرواز بر فراز آشیانه فاخته»، نوشته کِن کیسی و با بازیگری جک نیکلسون و لویز فلچر ساخت .

Hair: فورمن این فیلم را بر اساس تئاتر موزیکال برادوی در سال 1979 ساخت.

Amadeus: موفقیت مهم بعدی میلوش، ساخت فیلمی براساس زندگی ولفگانگ آمادیوس موزارت و آنتونیو سالییری است. این فیلم تحسین بین­المللی را برای بازیگران و عواملش به همراه داشت و برنده 8 اسکار، از جمله اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (مورای آبراهام) شد.

Valmont: این فیلم براساس رمانی از پیر فرانسیس لاکوز با نام رابط خطرناک ساخته شد.

The People vs. Larry Flynt: بیوگرافی لری فلینت، ناشر پورنو گرافی، برای میلوش نامزدی اسکار دیگری را به همراه داشت.
Man on the Moon: این فیلم براساس زندگی­نامه بازیگر و کمدین مشهور، اندی کافمن و با بازیگری جیم کری ساخته شده است.

Goya's Ghosts: این فیلم برداشتی آزاد از زندگی­نامه نقاش اسپانیایی، فرانسیسکو گویا است که محصول مشترک اسپانیا و آمریکاست.

The Ghost of Munich: فیلم جدید میلوش فورمن، درامی تاریخی بر اساس رمانی به همین نام نوشته مارک بنا موآ است و موضوع اصلی فیلم، توافق­نامه مونیخ است.



سبــــــــک و روش :: 

فورمن سبک و روش مخصوص به خود را در ساخت فیلم کمدی دارد. قهرمانان او غریبه­هایی هستند که در دنیایی غیر متعارف و عجیب زندگی می­کنند. فیلم­های او غالبا ریشه در واقعیت دارند و دارای کیفیتی شبه مستند هستند. او در فیلم­هایش به طور معمول از بازیگرانی تازه کار و غیر حرفه­ای استفاده می­کند.

alt


فیلمو گرافی

-- نام فیلم -- نام فیلم
1963 Audition 1981 Ragtime
1964 Black Peter 1984 Amadeus
1964 Loves of a Blonde 1986 Heartbum
1966 A well paid walk 1989 Valmont
1967 The Fireman's Ball 1989 New Years Day
1971 Taking Off 1996 The People vs. Larry Flynt
1971 I Miss Sonia Henie (Short Film 1999 Man on the Moon
1973 Visions of Eight 2006 Goya's Ghosts
1975 One Flew Over the Cuckoo's Nest 2011 The Ghost of Munich
1979 Hair -- --

جوایز

-- -- Academy Awards
1975 برنده One Flew Over the Cuckoo's Nest
1984 برنده Amadeus
1996 نامزد The People vs. Larry Flynt
-- -- Golden Globe
1975 برنده One Flew Over the Cuckoo's Nest
1984 برنده Amadeus
1981 نامزد Ragtime
1996 برنده The People vs. Larry Flynt
-- -- Cannes
1971 برنده Taking Off : won Grand Prize of the Jury
1968 نامزد The Fireman's Ball
-- -- Another 42 wins & 18 nominations


.... با تشکر از پرنیان عزیز بابت ویراستاری و عرفان عزیز بابت تهیه بنرها ....

alt

 

ارسال نظر


کد امنیتی
بارگزاری مجدد

تحلیل و بررسی ها

فروش ایالات متحده

53 $-M
فروش جهانی
3.4 $-M
فروش کلی
56.4 $-M

The Conjuring

 The Conjuring (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

279 $-M
فروش جهانی
308 $-M
فروش کلی
587.8 $-M

Despicable Me 2

 Despicable Me 2 (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

82 $-M
فروش جهانی
8.7 $-M
فروش کلی
90.8 $-M

Grown Ups 2

 Grown Ups 2 (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

33.7 $-M
فروش جهانی
--- $-M
فروش کلی
33.7 $-M

Turbo

 Turbo (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

72.8 $-M
فروش جهانی
110 $-M
فروش کلی
183 $-M

Pacific Rim

 Pacific Rim (2013) on IMDb

کپی رایت

این سایت تحت مالکیت مجموعه فرهنگی سینماسنتر میباشد و فعالیت آن مطابق قوانین میباشد، کلیه حقوق مطالب منتشر شده در این مجموعه متعلق به مجموعه فرهنگی سینماسنتر و مشمول قوانین کپی رایت و حفظ حقوق مولفین است. لذا هر گونه کپی برداری بدون قید منبع و نام نویسندگان نقض صریح قوانین کپی رایت محسوب گشته و مشمول مجازاتهای تعریف شده برای این نوع جرم می گردد. برای هر گونه برداشت از مطالب قبلا با مسئولان سایت هماهنگی حاصل نمائید.

سینماسنتر
مرجع نقد و بررسی فیلم و سریالهای تلویزیونی
 
تلفن: 
ایمیل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
وبسایت: http://CinemaCenter.ir

آمار سایت

بازدیدکنندگان
2746
مطالب
1050
وب لینک ها
6
نمایش تعداد مطالب
3358300
 

ما 32 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

آخرین اخبار

ورود/خروج

ثبت نام

*
*
*
*
*
*

پر کردن فیلد های ستاره دار ضروری است.