Limon Tour
World Guide
DriveZona
Tranzito
جمعه, 13 مهر 1403
ثبت نام

مقاله ها

Cwr.28- نقد و بررسی فیلم Rampart توسط راجر ایبرت

 

  Rampart   رمپارت  
  alt

Rampart
 
اطلاعات فیلم
تهیه کننده : بن فاسنر - لورن اینگل 
کارگردان : اورن مورمان
نویسنده : جیمز الروی
موزیک: دیکون هینچلیف
ژانر: درام - کمدی
تاریخ نمایش: 10 فبریه 2012
فیلمبردار: بابی بوکوفسکی
فروش کلی : ---

کشور سازنده: امریکا (هالییود)
IMDB Rate : 6 از 10 از بین 2661 رای .
بازیگران
وودی هارلسون
ایس کوب
ند بیتی
انا هچ
استیو بوسکامی
افتخارات و جوایز
 
امتیاز راجر ایبرت از 4ستاره : ستاره کامل
 
  منتقد : راجر ایبرت   مترجم : هما Skyfly  

 

alt

 
وودي هارلسون در رمپارت نحيف و نزار است، پوستي است كه روي استخوان كشيده باشند. چشمانش دو دو مي زند. او افسر پليس در اداره پليس لس آنجلس است و در سال 1999 متهم به فساد مي شود اما او هر كجا كه مي رود اين فساد را با خود مي برد. داستان هاي زيادي درباره رمپارت هست كه فيلمهاي زيادي از آن مي توان ساخت اما در اين فيلم، شم او، بررسي شخصيت اين افسر پليس منزوي را مقدور مي سازد. او به فضاي ملامت بار رمپارت نيازي ندارد. خودجوش است.
هارلسون هنرپيشه ايده ال اين نقش است. بخصوص در فيلمهايي از اين دست نشان مي دهد كه او به هرچيزي نگاه مي كند و بعد خود را در حال نگاه كردن مي بيند. شخصيت او، ديو بروان، حول اخلاقيات نمي چرخد و غرايز حياتي يك موش را دارد. او دوست دارد راهش را از تنگ ترين زاويه پيدا كند. او زاويه بازي را مي شناسد.
چرا او اينگونه است؟ اين پرسش به توضيح اينكه چرا اين فيلم اينقدر جالب است كمك مي كند زيراكه جوابي ندارد. «رمپارت» به محركهاي موضوعي معمول فيلمهاي جنايي با انگيزه پول و انتقام و ... محدود مي شود. در اين فيلم رفتار براون در جهت انجام اعمال بد است.
براي من او يادآور يكي از شيطاني ترين شخصيت ها در افسانه اي آمريكايي است، جاج هولدن در كميك مك كارتي به نام Blood Meridian ، مردي كه شكنجه مي دهد و مي كشد فقط به دليل ساده لذت بردن از رنج. جاج هولدن نيز مي توانست هارلسون رمپارت را بازي كند.
او آشكارا نژادپرست است. او به زنان توهين مي كند. او دو بار ازدواج كرده است (آن هچ و سينتيا نيكسون) كه اين دو خواهر هستند و اين آشكارا به اين مفهوم است كه آنها در خانه هايي نزديك به هم زندگي مي كنند. ارتباط احساسي بين آنها نبوده است. او از هر كدام يك دختر دارد و گفته مي شود كه يك بار يك متجاوز را به خاطر احساسي كه نسبت به دخنرانش داشته، به قتل رسانده است. او كشتن را آغاز كرده و به نظر نمي رسد كه بخواهد آن را متوقف كند.
وقتي او آخرين مورد را در سال 1999 در ناحيه انجام مي دهد، اين احساس است كه به نظر مي رسد به براون قدرت مي دهد. هشت سال بعد از خشونت در برابر رادني كينگ، از براون در حال ضرب و شتم يك مضنون فيلمبرداري شده است. به نظر مي رسد طوري در اين كار درگير شده كه مثل كارگري كه عاشق كارش است عمل مي كند. اخيراً فيلمبرداري از افسران پليس غيرقانوني اعلام شده است. حتماً نظر ديو براون بوده است.
اين بار به نظر نمي رسد كه راه فراري داشته باشد. پليس ناحيه او را هدف اصلي مي داند و سگورني ويور به خوبي روي يك مشاور DA كه او را تحت نظر دارد تمركز كرده است. او در انتخاب وكيل مدافع (رابين رايت) نيز مرتكب خطا مي شود، روش نادرست و زمان نادرست، و به طور اتفاقي به يك بازرس سياه پوست توهين مي كند (ايس كيوب).
«رمپارت» تماماً در لس آنجلس و در تابستان اتفاق مي افتد، هوا گرم و اشعه خورشيد كوركننده است، براون عرق مي كند و احساس تخريب مي كند. نمي توان براي هميشه با ساديسم و غيراخلاقيات زندگي كرد. حتي افرادي كه به اخلاقيات اعتقادي ندارند به عقب برمي گردند چرا كه به شناخت خود مي رسند و از پيش رفتن مي هراسند.
كارگرداني و نويسندگي «رميارت» به همراه الروي بر عهده اورن مورمن بوده است كه آغاز كار كارگرداني او با فيلم The Messenger در سال 2009 بوده است. او نامزد دريافت جايزه اسكار براي بهترين فيلمبرداري شده است. در اين فيلم نيز وودي هارلسون نقش يك نظامي را دارد كه بايد خبر كشته شدن سربازي را برساند. او به همكار خود مي آموزد كه در ماجرا درگير نشود: با هيچ كس تماس فيزيكي نداشته باش، براي تو و اونها اينطوري بهتره. اونها زندگي خودشون رو دارن. اونها خبر رو مي خوان نه يك دوست تازه.
در آن فيلم شخصيت هارلسون به فردي احساسي بدل مي شود. او هنرپيشه اي همه كاره است و مي تواند مسيري را مشخص كند و به طريق ديگري عمل كند. اين را مي دانيم و شايد به همين دليل در «رمپارت» اينقدر جالب به نظر مي رسد. آيا براي انسان اينقدر راحت است كه مثل شيطان و بي تفاوت باشد آنطور كه ديو براون هست؟ مشخصاً بله. چه چيز او را اينطور ساخته است؟ شايد هيچ چيز و شايد اين راه اوست.
 
 
alt
 
با تشکر از سعید عزیز بابت تهیه بنر
 
این نقد و ترجمه تحت کپی رایت سایت سینماسنتر منتشر شده است . لذا هر گونه کپی برداری از این مطالب بدون اجازه نویسنده و سایت سینماسنترwww.cinemacenter.ir نقض آشکار قوانین کپی رایت محسوب می گردد .

 

ارسال نظر


کد امنیتی
بارگزاری مجدد

تحلیل و بررسی ها

فروش ایالات متحده

53 $-M
فروش جهانی
3.4 $-M
فروش کلی
56.4 $-M

The Conjuring

 The Conjuring (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

279 $-M
فروش جهانی
308 $-M
فروش کلی
587.8 $-M

Despicable Me 2

 Despicable Me 2 (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

82 $-M
فروش جهانی
8.7 $-M
فروش کلی
90.8 $-M

Grown Ups 2

 Grown Ups 2 (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

33.7 $-M
فروش جهانی
--- $-M
فروش کلی
33.7 $-M

Turbo

 Turbo (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

72.8 $-M
فروش جهانی
110 $-M
فروش کلی
183 $-M

Pacific Rim

 Pacific Rim (2013) on IMDb

کپی رایت

این سایت تحت مالکیت مجموعه فرهنگی سینماسنتر میباشد و فعالیت آن مطابق قوانین میباشد، کلیه حقوق مطالب منتشر شده در این مجموعه متعلق به مجموعه فرهنگی سینماسنتر و مشمول قوانین کپی رایت و حفظ حقوق مولفین است. لذا هر گونه کپی برداری بدون قید منبع و نام نویسندگان نقض صریح قوانین کپی رایت محسوب گشته و مشمول مجازاتهای تعریف شده برای این نوع جرم می گردد. برای هر گونه برداشت از مطالب قبلا با مسئولان سایت هماهنگی حاصل نمائید.

سینماسنتر
مرجع نقد و بررسی فیلم و سریالهای تلویزیونی
 
تلفن: 
ایمیل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
وبسایت: http://CinemaCenter.ir

آمار سایت

بازدیدکنندگان
2746
مطالب
1050
وب لینک ها
6
نمایش تعداد مطالب
3521782
 

ما 33 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

آخرین اخبار

ورود/خروج

ثبت نام

*
*
*
*
*
*

پر کردن فیلد های ستاره دار ضروری است.