ترجمه نقدهای منتقدین جهان
Cwr.103- نقد و بررسی فیلم Great Gatsby توسط جیمز برادینلی
- توضیحات
-
تاریخ ایجاد در دوشنبه, 20 خرداد 1392 08:11
-
نوشته شده توسط سروش ممدوحی
-
بازدید: 4824
|
Great Gatsby |
|
گتسبی بزرگ |
|
|
Great Gatsby |
|
اطلاعات فیلم |
تهیه کننده : باز لورمان
کارگردان : باز لورمان
نویسنده :باز لورمان
ژانر: درام ،
تاریخ نمایش: 10 می 2013
فیلمبردار: سایمون دوگان
موزیک: کریگ آرمسترانگ
بودجه: 105 میلیون دلار
فروش: در حال اکران
زمان فیلم: 143 دقیقه
کشور سازنده: امریکا
IMDB Rate :... از 10
|
|
بازیگران |
لئوناردو دیکاپریو
توبی مگوایر
امیتا باچان
الیزابت دبیکی
کری مولیگان
|
افتخارات و جوایز |
---- |
امتیاز جیمز برادینلی از 4ستاره : 2 ستاره
|
|
|
منتقد : جیمز برادینلی |
|
مترجم : هما Skyfly |
|
گتسبي بزرگ يكي از بهترين رمان هاي آمريكائي قرن بيستم است و بسياري از افراد به خاطر دارند كه در دوران دبيرستان مجبور به خواندن آن بوده اند. تا به حال فيلم هايي با اقتباس از اين كتاب ساخته شده (برجسته ترين آن نسخه سال 1974 با بازي رابرت ردفورد است) اما هيچيك در انتقال جادوي رمان به روي پرده موفقيت خاصي نداشته اند. متأسفانه اين نسخه جديد همراه با جلوه هاي سه بعدي و ديگر ترفندهاي صدا و تصوير تغييري در اين روند ايجاد نمي كند. اگرچه داستان به متن اسكات فيتزجرالد وفادار است اما نوعي بي روحي در روند آن وجود دارد كه از قوت فيلم مي كاهد. برخلاف آنچه كه ممكن است به نظر برسد، باز لورمان كارگردان در واقع نوعي خوابگردي ساخته است.
بعضي از انتخاب هاي او عجيب هستند و در مواقعي به نظر مي رسد كه فيلم تقليدي ناشيانه از مولن روژ است. سكانس هاي مهماني كه موسيقي كاين وست و جي زي Jay Z را ارائه مي كند، به طور وحشيانه اي خارج از ريتم بقيه فيلم است. صحنه هاي ديگري هم هست، شايد لورمان مي خواسته اين صحنه ها را پيشتر ببرد (منظور نمايش هرزگي است) اما محدوديت هاي PG-13 آن را خلاصه كرده است. تصميم گيري ساخت فيلم به صورت سه بعدي اگرچه فاجعه آميز نيست اما تصميم خوبي هم نيست چراكه مشكلات تصاوير حيلي تاريك و حركات تيره نامشخص، گتسبي بزرگ را كمرنگ مي كند و استفاده هر از گاهي بعضي كلمات تناسبي ندارد. اين ارائه داستان با چهارچوبي غير ضروري آغاز مي شود، جايي كه نيك كاراوي (توبي مگواير) داستان خود را در يك آسايشگاه به روانشناس مي گويد. داستان به نيويورك 1922 برمي گردد و شخصيت هاي اصلي را معرفي مي كند. علاوه بر نيك كه به شهر آمده، دختر عموي او ديزي بوكانان (كري موليگان )، همسرش، تام (جودل ادگرتون) و دوست نزديك ديزي جردن بيكر (اليزابت دبيكي) را مي بينيم. بعد نوبت جي گتسبي است (لئوناردو دي كاپريو ) مرد ثروتمند و مرموزي كه در عمارتي نزديك به كلبه كوچك محل اقامت نيك زندگي مي كند. گتسبي وقت را براي دوست شدن با نيك تلف نمي كند اما او انگيزه هاي پنهاني هم دارد. او از دوست تازه خود مي خواهد كه مهماني چايي را ترتيب بدهد، جايي كه او به طور اتفاقي با ديزي برخوردي داشته باشد. آنها قبلاً به هم نزديك بوده اند و گتسبي مي خواهد خاطره عشق گذشته را يادآوري كند. گتسبي بزرگ به عنوان يك كتاب يك مطالعه اجباري است. وقتي توسط لورمان به فيلم تبديل مي شود، چيزي شبيه كشمكش مي شود. در نهايت توجه به هريك از كاراكترها سخت است. جزئيات مقطعي، اگر تحت تأثير 3D قرار نگيرند، به خوبي ارائه شده اند. با اين حال دهه 1920 خيلي واقعي اخساس نمي شود. پيچ و تاب هاي زيادي خارج از زمان فيلم وجود دارد كه ابهام را از بين مي برد. لورمان فيلمي فانتزي/ موزيكال مثل مولن روژ ساخته اما چيزي كاملاً متفاوت كه به اقتباس از يك درام محترمانه انجاميده است. يكي از قدرت هاي بزرگ رمان فيتزجرالد اين است كه پنجره اي از دهه 1920 را به روي شما باز مي كند بدون تصادفي بزرگ و پي آمد آن افسردگي بزرگ. اين يكي از معدود چيزهاي است كه نسخه 1974 را، در رده بالاتري قرار مي دهد. لورمان، به دور از نياز يا ميل براي بالا بردن همه چيز، نكته اي را در اينجا فراموش مي كند. بحثي در اين نيست كه لئوناردو دي كاپريو تا حدي شبيه گتسبي است اما در اينجا بهترين عنصر فيلم زماني است كه او حضور تقريباً ناشناخته اي دارد، نيمرخي روي لنگرگاه يا صورتي تاريك و روشن در يك پنجره. «آشكارسازي» او با كلوزآپي از دي كاپريو در حالي كه لبخند مي زند، ديدني است، اما بعد از آن، هنرپبشه با پذيرش شخصيت مشكل دارد. گتسبي او كشمكش هاي سختي را تجربه مي كند و وقتي مي گويد «ورزش قديمي» ، عدم اعتقاد راسخ در شيوه بيان او وجود دارد. ايفاي نقش دي كاپريو بهتر از ردفورد است اما با جي گتسبي فاصله زيادي دارد. توبي مگواير در نقش نيك خوب است اما عملكرد او بيشتر شبيه يك ناظر است تا يك شركت كننده. ديزي با بازي كري موليگان به هر جهت جذابيتي ندارد. و جوئل ادگرتون از ايفاي نقش اسنيدلي ويپلاش به دور است. جالب است بدانيم كه طرفداران گتسبي بزرگ چگونه به فيلم پاسخ خواهد داد چراكه آنان تنها افرادي هستند كه دوست دارند آن را ببينند. در اين بين لحظاتي از زيبائي ژرف و تم هاي رمان درباره عشق، ثروت، شهرت و قدرت وجود دارد. باز لورمان با فيلم رومئو + جوليت مي توانست از سبك سطح بالاي خود براي ساخت يك فيلم مهيج و متناسب كلاسيك استفاده كند. و در گتسبي بزرگ او ثابت كرد كه نمي تواند تاريخ را تكرار كند يا مخالفان را متقاعد كند كه استراليا يك وقفه بوده است.
این نقد و ترجمه تحت کپی رایت سایت سینماسنتر منتشر شده است . لذا هر گونه کپی برداری از این مطالب بدون اجازه نویسنده و سایت سینماسنترپایگاه تحلیلی و خبری سینماسنتر نقض آشکار قوانین کپی رایت محسوب می گردد..
ترجمه و پشتیبانی توسط:شرکت جومی