خلاصه داستان: قصه فیلم در زمان آینده رخ میدهد، در جایی که حکومت مرکزی، بالاجبار 2 جوان از هر 12 منطقه را برای مبارزهای بر سر زندگی گردهم میآورد...
نظر نویسندگان سینماسنتر درباره فیلم: |
فرخ فرمان |
بازی گرسنگی یا عطش داستانی نیست که در ابتدا آدم رو جذب کند. |
نازنین اختری |
متاسفم! خیلی با خودم کلنجار رفتم که در مورد این فیلم بنویسم و تنها به دادن امتیاز 0 اکتفا نکنم! فیلم بود، داستان بود، تخیلی بود و یا هر چیز دیگر، نمیتوانم درک کنم که چگونه میشود برای ساخت چنین فیلمی تلاش کرد حتی! از همان مراحل ابتدایی تصمیم برای ساخت یک فیلم، حتی مراحل نگارش فیلمنامه، چرا واقعن؟! ساخت چنین فیلمی به چه بهایی؟ احساساتی شدهام، غوطهور در عواطف انسانی شدم، هرچه میخواهید نامش را بگذارید، اما اگر یکدرصد از مضمون فیلم مطلع بودم بطور حتم آنرا نمیدیدم! خرافات، عقاید متعصبانه تهی، سوار شدن بر باورهای مردم سادهاندیش یا اجبارن سادهاندیش، ایجاد رعب و ترس با سوءاستفاده از پوچیاتی که مردم به عنوان آیین و رسومات قبولشان دارند آنقدر نکوهیده و ننگین هست که به خودی خود برای نفرت بنده کافیست، چه برسد تلاش برای نمایش چنین خزعبلاتی!! درونمایه این فیلم برای بنده کافی بود تا به جای توجه به مسائل فنی، نمره صفر را آنهم با ارفاق در نظر بگیرم! |
سروش ممدوحی |
فیلم عطش مبارزه فیلمی واقعا تینجیری بود که با رنگ و لعاب هایی که در طول فیلم به ان داده شده بود برای علاقه مندان به این گونه رنگ و لعاب ساخته شده بود. فیلم به کندی و در بعضی از مواقع به سمت کسل کنندگی حرکت میکند که این ناشی از ساخت بد فیلم دارد و شاید هم کتاب این گونه روایت شده است! بازی بازیگرها بجز جنیفر لورنس خوب در نیامده اس ! فیلم نامه مشکل عمده دارد . موزیک خوب نیست. لباس ها در بعضی مواقع زننده است و........... |
سهیل امیدوار |
این فیلم تنها زائده یک ذهن بیمار، روانپریش و مالیخولیایی هستش که زندگی انسانها درش هیچ ارزش و معنایی نداره و نویسنده متاسفانه درک و مفهوم درستی از قدرت عشق نداشته. اول و مهمتر از هر چیزی انسانیت هستش و بعدش مسائلی مانند عشق و وقتی ما مورد اول رو نداریم مورد دوم کاملا بی معنی و زائد هستش. |
پرنیان ابراهیمی |
بازی های گرسنگی یا عطش مبارزه، اگر چه زمانی طولانی دارد و گاهی به نظر خسته کننده می رسد، اما داستان به اندازه ای جذابیت دارد که تا پایان بیننده را با خود همراه نگه دارد. مهم ترین نکته داستان، که در سراسر فیلم جریان دارد و به خوبی بیننده را با خود درگیر می کند، میزان خشونت طلبی مردم کاپیتول است. در طول فیلم مدام به یاد گلادیاتورهای زمان باستان می افتادم. اگر چه بازه زمانی و مکانی فیلم نامشخص است، با این حال به نظر می رسد که در دوره ای رخ داده که بشر به پیشرفت های قابل ملاحضه ای دست پیدا کرده و همراه با این پیشرفت ها، بازی های گلادیاتوری هم پیشرفت کرده اند! توصیه هایی که به کتنیس می شد، مثل این جمله که «کاری کن که مردم از تو خششون بیاد» کاملا یادآور فیلم گلادیاتور بود. در طول فیلم، به خوبی می توان میل به خشونت و لذت بردن از آن را در مردم کاپیتول دید. اگر چه به طور واضح مشخص نیست که چرا مردم کاپیتول با سایر مردم مناطق 12 گانه اینقدر تفاوت دارند؟ هم از نظر معیشتی و هم ظاهر! از دیگر ضعف های فیلم این است که بیننده دلیل اصلی شورش مردم مناطق 12 گانه را تا پایان فیلم نمی فهمد و مشخص نیست که چرا باید هر منطقه، هر سال دو قربانی را پیشکش کند؟ اگر چه در همان ابتدا گفته می شود که آزادی بهایی دارد ولی اهدای این قربانی ها به آزاد شدن مردم مناطق منجر نشده است. پس دلیل آن چیست؟ نکته دیگر این که قربانی ها به که پیشکش می شوند؟ هر چند این بخش هم یادآور خدایان باستانی و اهداء قربانی برای آنان است. بار درام فیلم خوب است، صحنه های اکشن هم اگر چه کم است، ولی هنگام مبارزه های تن به تن قابل قبول است و اینکه خون زیادی در صحنه های مختلف دیده نمی شود به نظر من خیلی خوب است. موسیقی متن فیلم هم از نظر من خوب است، به خصوص در تأثیر گذاری صحنه های درام، خوب عمل کرده است. اگر چه پرداخت شخصیت ها بسیار عجولانه و حتی گاهی ضعیف است، ولی جنیفر لارنس، با بازی بسیار خوبی که در نقش کتنیس ارائه داده، این کاراکتر را به خوبی در ذهن بیننده جا انداخته است. من به شخصه از بازی زیبای او لذت بردم. داستان عشق کتنیس و پیتا به نظر عجولانه می رسید. با توجه به اینکه فیلم پایانی گنگ داشت، به نظر می رسد که سرانجام این عشق در قسمت های بعدی مشخص خواهد شد. |
علی معصومی |
مسابقات گرسنگی خود، ناقض خود است، پس چطور چنین فیلمی می فروشد؟ اگر جهان را عرصه مسابقات گرسنگی بدانیم، قدرنهندگان به این فیلم همان طرفداران جنگ گلادیاتورهای بربری هستند. آیا غیر از این است که دلیل موفقیت مسابقات گرسنگی، بازی با زندگی آدم ها و بخصوص نیمه دوم فیلم و صحنه های اکشن آن است؟ در حالی که ما در نیمه اول با فیلمی ضعیف روبرو هستیم که هر قدر تلاش می کند از ساخت منطقی برای راه اندازی مسابقات گرسنگی، عاجز است اما آن چیزی که بیننده را جذب می کند همان سکانس های بی رحمانه و سراسر خشونت نیمه دوم است. پس فیلمی که خود با سرگرمی مردم بوسیله خشونت و بی رحمی، فروش می کند و موفقیت کسب می کند، چه تفاوتی با شعارهای بی ریشه و بی منطق فقیران در برابر اغنیا دارد؟ این فیلم به رغم شعار انسان دوستی، خود ستایشگر خشونت و بی رحمی است و همانطور که عده ای بورژوا، اکثر مردم را به بردگی کشیده اند، نویسنده و کارگردان، مردم دنیا را به بازی گرفته است. با کمال تأسف فیلم از هر راهی برای سرگرم کردن بیننده بهره می برد که این قطعا بزرگترین نقطه ضعف آن است. |
جدول ارزشگذاری فیلم رفقای خوب:
فرخ فرمان | نازنین اختری | سروش ممدوحی | سهیل امیدوار | پرنیان ابراهیمی | علی معصومی | ستاره نهائی | نمره نهایی (از 10) |
1.8 |
جدول راهنمای ارزشگذاری فیلم:
عالی | خیلی خوب | خوب | متوسط | ضعیف | بی ارزش |
فروش ایالات متحده | |
53 $-M | |
فروش جهانی | |
3.4 $-M | |
فروش کلی | |
56.4 $-M | |
فروش ایالات متحده | |
279 $-M | |
فروش جهانی | |
308 $-M | |
فروش کلی | |
587.8 $-M | |
فروش ایالات متحده | |
82 $-M | |
فروش جهانی | |
8.7 $-M | |
فروش کلی | |
90.8 $-M | |
فروش ایالات متحده | |
33.7 $-M | |
فروش جهانی | |
--- $-M | |
فروش کلی | |
33.7 $-M | |
فروش ایالات متحده | |
72.8 $-M | |
فروش جهانی | |
110 $-M | |
فروش کلی | |
183 $-M | |
این سایت تحت مالکیت مجموعه فرهنگی سینماسنتر میباشد و فعالیت آن مطابق قوانین میباشد، کلیه حقوق مطالب منتشر شده در این مجموعه متعلق به مجموعه فرهنگی سینماسنتر و مشمول قوانین کپی رایت و حفظ حقوق مولفین است. لذا هر گونه کپی برداری بدون قید منبع و نام نویسندگان نقض صریح قوانین کپی رایت محسوب گشته و مشمول مجازاتهای تعریف شده برای این نوع جرم می گردد. برای هر گونه برداشت از مطالب قبلا با مسئولان سایت هماهنگی حاصل نمائید.
ما 62 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم
ترجمه و پشتیبانی توسط:شرکت جومی