Limon Tour
World Guide
DriveZona
Tranzito
پنج شنبه, 09 فروردين 1403
ثبت نام
صفحه اصلی  >  سینمای جهان  >  ارزشگذاری فیلم جهان  >  Mwr.17- ارزشگذاری فیلـــم: مسابقات گرسنگی (2012)

ارزشگذاری سینمای جهان

Mwr.17- ارزشگذاری فیلـــم: مسابقات گرسنگی (2012)
مسابقات گرسنگي



 

 

نام فیلم: مسابقات گرسنگی (2012)

کارگردان: گری راس
نویسنده: گری راس، سوزان کالینز، بیلی ری (بر اساس کتابی از سوزان کالینز)

مدیر فیلمبرداری: تام استرن
موسیقی: جیمز نوتن هوارد
تدوین: استفن میریونه، جولیت ولفلینگ
تهیه کننده: نینا جاکوبسن، جان کلیک

بازیگران:
جنیفر لارنس (کتنس اوردین)
جاش هاچرسون (پیتا ملارک)

 


خلاصه داستان: قصه فیلم در زمان آینده رخ می‌دهد، در جایی که حکومت مرکزی، بالاجبار 2 جوان از هر 12 منطقه را برای مبارزه‌ای بر سر زندگی گردهم می‌آورد...

 
 
نظر نویسندگان سینماسنتر درباره فیلم:
 
 
فرخ فرمان
1.5.png - 3.80 Kb

بازی گرسنگی یا عطش داستانی نیست که در ابتدا آدم رو جذب کند.
میتوان گفت که داستان بعد از 30 دقیقه ابتدائی بهتر میشود و قابل دیدن اما نه خوب. اگر کسی تحمل صبر در این 30 دقیقه را نداشته باشد مسلما فیلم را رها خواهد کرد و قطعا این یکی از نقاط ضعف بزرگ فیلم است.
زمان فیلم بسیار زیاد است. چیزی نزدیک به دو ساعت و نیم که برای چنین موضوع بسیار خسته کننده و نا لازم بوده است. به راحتی میشد یک ساعت از زمان فیلم کم کرد بدون آنکه لطمه ای به داستان بخورد. اتفاقا این کم بودن زمان کمک بسیاری به ضرباهنگ فیلم و بالا رفتن هیجان آن میکرد. نکته جلب کننده زیادی در فیلم وجود ندارد و با این که فیلم فروش زیادی در گیشه داشته است اما این طور به نظر میرسد که داستان به شدت از نداشتن هدف رنج میبرد و این بی هدفی سبب شده که درام فیلم حس نگردد. در واقع اگر فیلم مورد استقبال تماشاگران قرار نمیگرفت میشد آنرا یک فیلم درجه دوم و ورشکسته دانست اما بدبختانه فیلم نزدیک 700 میلیون دلار فروش داشته و همین سبب شده که خیلی از ضعف های عمومی آن خود را در پشت موفقیت فیلم در گیشه مخفی کنند.

از دیدگاه فنی فیلم فاقد مینیموم های یک اثر جذاب است. تقریبا نه جلوه های ویژه جذابیت کافی دارند و نه فیلم برداری و نه هنر کارگردانی. فیلم از این حیث کاملا معمولی به نظر میرسد. داستان دارای بار درام کافی نیست. در واقع باید گفت که درام آن در نیامده و به بیننده منتقل نمیشود. عشق دو سویه داستان تهی و پوچ است و پایان ماجرا هم کاملا بسته بی مفهوم. نه از نظام ظلم و جور به اندازه کافی به بیننده دیتا داده میشود و نه از مظلومین تحت جور!! بنابر این ایده ای نمیتواند در مورد وزن اتفاقات داستان داشت.
بازی های فیلم بسیار یک بعدی و غیر قابل ارتباط برقرار کردن هستند که این را هم میتوان به ضعف های فیلم افزود.
در نهایت با یک فیلم بد فرم و بد محتوا روبرو هستیم که اتفاقا موفق هم هست. نمونه کامل سطحی نگری هالیوودی که حتی نمیتوان دلیل موفقیت آنرا درک کرد.

 
 
نازنین اختری
0.png - 2.93 Kb
متاسفم! 
خیلی با خودم کلنجار رفتم که در مورد این فیلم بنویسم و تنها به دادن امتیاز 0 اکتفا نکنم! 
فیلم بود، داستان بود، تخیلی بود و یا هر چیز دیگر، نمی‌توانم درک کنم که چگونه می‌شود برای ساخت چنین فیلمی تلاش کرد حتی! از همان مراحل ابتدایی تصمیم برای ساخت یک فیلم، حتی مراحل نگارش فیلم‌نامه، چرا واقعن؟! ساخت چنین فیلمی به چه بهایی؟ احساساتی شده‌ام، غوطه‌ور در عواطف انسانی شدم، هرچه می‌خواهید نامش را بگذارید، اما اگر یک‌درصد از مضمون فیلم مطلع بودم بطور حتم آن‌را نمی‌دیدم! 
خرافات، عقاید متعصبانه تهی، سوار شدن بر باورهای مردم ساده‌اندیش یا اجبارن ساده‌اندیش، ایجاد رعب و ترس با سوءاستفاده از پوچیاتی که مردم به عنوان آیین و رسومات قبولشان دارند آنقدر نکوهیده و ننگین هست که به خودی خود برای نفرت بنده کافی‌ست، چه برسد تلاش برای نمایش چنین خزعبلاتی!!
درون‌مایه این فیلم برای بنده کافی بود تا به جای توجه به مسائل فنی، نمره صفر را آن‌هم با ارفاق در نظر بگیرم!
 
 
سروش ممدوحی
1.png - 3.28 Kb

فیلم عطش مبارزه فیلمی واقعا تینجیری بود که با رنگ و لعاب هایی که در طول فیلم به ان داده شده بود برای علاقه مندان به این گونه رنگ و لعاب ساخته شده بود. فیلم به کندی و در بعضی از مواقع به سمت کسل کنندگی حرکت میکند که این ناشی از ساخت بد فیلم دارد و شاید هم کتاب این گونه روایت شده است! بازی بازیگرها بجز جنیفر لورنس خوب در نیامده اس ! فیلم نامه مشکل عمده دارد . موزیک خوب نیست. لباس ها در بعضی مواقع زننده است و...........
اشکالات زیادی درباره فیلم است که نام بردنش وقت میطلبد در کل عطش مبارزه ان فیلمی نبود که انتظارش را داشتم و اون فروش و این طرفدارها برای این فیلم واقعا من را به شک فرو برد که این امریکایی ها واقعا یک جاشون اشکال داره... راستی این فیلم من رو یاد فیلم condemned انداخت که استیو استن (کشتی کج کار معروف) یک نظامی قدیمی که در زندان بود را به یک جزیره برده بودند و او نیز همانند عطش مبارزه باید هرکسی در جزیره بود میکشت تا زنده بیرون اید! پایان فیلم هم دست خوشی از این فیلم نداشت! من condemned را از این فیلم بیشتر پسندیدم

 
 
سهیل امیدوار
0.png - 2.93 Kb

این فیلم تنها زائده یک ذهن بیمار، روانپریش و مالیخولیایی هستش که زندگی انسانها درش هیچ ارزش و معنایی نداره و نویسنده متاسفانه درک و مفهوم درستی از قدرت عشق نداشته. اول و مهمتر از هر چیزی انسانیت هستش و بعدش مسائلی مانند عشق و وقتی ما مورد اول رو نداریم مورد دوم کاملا بی معنی و زائد هستش.
چطور ممکنه کسی که ذهن اینچنین بیماری داشته باشه و 24 تا نوجوان 12 تا 16 ساله رو با دلیلی بیمعنی و پوچ به جون همدیگه بندازه تا همدیگرو لت و پار کنن میتونه از عشق و دوست داشتن بگه؟ (منظور نویسنده هستش) فیلمی کاملا بی ارزش و بی سرو ته که فقط میتونه ذهن آدم رو مشوش و اعصابشو خورد کنه.
واقعا چیزی به اسم منطق و عقل در این فیلم وجود نداره چرا 24 تا آدمی که میدونن تا چند روز دیگه 23 نفرشون کشته میشن اینقدر بیخیالن اصلا برای چی دارن این نمایش هارو برگزار میکنن؟ برای چی دو هفته تمرین میکنن؟ توی همواپیما وقتی ردیابشون رو وصل میکنن چرا اینقدر خوشحالن؟ تنها کسی که ناراحته اونم شخصیت اول فیلمه که اونم لابد چون از خواهرش جدا شده و نمیتونه ببینتش اینقدر ناراحته. مسخره تر از این نمیشد فیلمی ساخت.
اینقدر اعصابم از داستان فیلم خراب شد که هیجان فیلم و مناظر زیبای اون رو تحت شعاع خودش قرار داد فیلم میتونست همین مبارزات رو، همین صحنه هارو، همین محیط مبارزه رو داشته باشه ولی با داستان دیگه نه داستانی به این بیماری و مریضی. فیلم های بسیار دیگه ای هم هستند که توش لت و پار شدن انسان هارو نشون میدن، انسانهایی که برای زنده ماندن مجبورن هم نوع خودشون رو لت و پار کنن ولی واقعا این فیلم مزخرفترین فیلم در بین اون فیلم هاست.
اگر ما داستان فیلم رو ندونیم و 70 دقیقه فیلم رو حذف کنیم و فقط ببینیم که چطوری این 24 نفر به جون همدیگه میوفتن فیلم خوبی میتونه باشه ولی وقتی اون 70 دقیقه اول به فیلم اضافه میشه فیلم معنی و مفهومش رو از دست میده و بیشتر بدرد سطل آشغال میخوره.
حتی عدد صفر هم برای همچین فیلمی زیاده و نمره دادن به این فیلم با عدد به نوعی توهین به اعداد هستش فیلمی مزخرف و بیمعنی.

پ.ن: چطوری درجه این فیلم pg-13 هستش؟ آدم های توی هالیوود رو حتما باید به یک روانپزشک نشون داد و کسانی که فیلم هارو درجه بندی میکنن.

 
 
پرنیان ابراهیمی
3.png - 3.34 Kb
بازی های گرسنگی یا عطش مبارزه، اگر چه زمانی طولانی دارد و گاهی به نظر خسته کننده می رسد، اما داستان به اندازه ای جذابیت دارد که تا پایان بیننده را با خود همراه نگه دارد.

مهم ترین نکته داستان، که در سراسر فیلم جریان دارد و به خوبی بیننده را با خود درگیر می کند، میزان خشونت طلبی مردم کاپیتول است. در طول فیلم مدام به یاد گلادیاتورهای زمان باستان می افتادم. اگر چه بازه زمانی و مکانی فیلم نامشخص است، با این حال به نظر می رسد که در دوره ای رخ داده که بشر به پیشرفت های قابل ملاحضه ای دست پیدا کرده و همراه با این پیشرفت ها، بازی های گلادیاتوری هم پیشرفت کرده اند! توصیه هایی که به کتنیس می شد، مثل این جمله که «کاری کن که مردم از تو خششون بیاد» کاملا یادآور فیلم گلادیاتور بود.

در طول فیلم، به خوبی می توان میل به خشونت و لذت بردن از آن را در مردم کاپیتول دید. 
اگر چه به طور واضح مشخص نیست که چرا مردم کاپیتول با سایر مردم مناطق 12 گانه اینقدر تفاوت دارند؟ هم از نظر معیشتی و هم ظاهر!

از دیگر ضعف های فیلم این است که بیننده دلیل اصلی شورش مردم مناطق 12 گانه را تا پایان فیلم نمی فهمد و مشخص نیست که چرا باید هر منطقه، هر سال دو قربانی را پیشکش کند؟ اگر چه در همان ابتدا گفته می شود که آزادی بهایی دارد ولی اهدای این قربانی ها به آزاد شدن مردم مناطق منجر نشده است. پس دلیل آن چیست؟
نکته دیگر این که قربانی ها به که پیشکش می شوند؟ هر چند این بخش هم یادآور خدایان باستانی و اهداء قربانی برای آنان است.

بار درام فیلم خوب است، صحنه های اکشن هم اگر چه کم است، ولی هنگام مبارزه های تن به تن قابل قبول است و اینکه خون زیادی در صحنه های مختلف دیده نمی شود به نظر من خیلی خوب است.

موسیقی متن فیلم هم از نظر من خوب است، به خصوص در تأثیر گذاری صحنه های درام، خوب عمل کرده است. 

اگر چه پرداخت شخصیت ها بسیار عجولانه و حتی گاهی ضعیف است، ولی جنیفر لارنس، با بازی بسیار خوبی که در نقش کتنیس ارائه داده، این کاراکتر را به خوبی در ذهن بیننده جا انداخته است. من به شخصه از بازی زیبای او لذت بردم.
داستان عشق کتنیس و پیتا به نظر عجولانه می رسید. با توجه به اینکه فیلم پایانی گنگ داشت، به نظر می رسد که سرانجام این عشق در قسمت های بعدی مشخص خواهد شد.
 
 
علی معصومی
0.png - 2.93 Kb
مسابقات گرسنگی خود، ناقض خود است، پس چطور چنین فیلمی می فروشد؟

اگر جهان را عرصه مسابقات گرسنگی بدانیم، قدرنهندگان به این فیلم همان طرفداران جنگ گلادیاتورهای بربری هستند. آیا غیر از این است که دلیل موفقیت مسابقات گرسنگی، بازی با زندگی آدم ها و بخصوص نیمه دوم فیلم و صحنه های اکشن آن است؟ در حالی که ما در نیمه اول با فیلمی ضعیف روبرو هستیم که هر قدر تلاش می کند از ساخت منطقی برای راه اندازی مسابقات گرسنگی، عاجز است اما آن چیزی که بیننده را جذب می کند همان سکانس های بی رحمانه و سراسر خشونت نیمه دوم است. پس فیلمی که خود با سرگرمی مردم بوسیله خشونت و بی رحمی، فروش می کند و موفقیت کسب می کند، چه تفاوتی با شعارهای بی ریشه و بی منطق فقیران در برابر اغنیا دارد؟

این فیلم به رغم شعار انسان دوستی، خود ستایشگر خشونت و بی رحمی است و همانطور که عده ای بورژوا، اکثر مردم را به بردگی کشیده اند، نویسنده و کارگردان، مردم دنیا را به بازی گرفته است. با کمال تأسف فیلم از هر راهی برای سرگرم کردن بیننده بهره می برد که این قطعا بزرگترین نقطه ضعف آن است.
 
 

جدول ارزشگذاری فیلم رفقای خوب:

فرخ فرمان نازنین اختری سروش ممدوحی سهیل امیدوار پرنیان ابراهیمی علی معصومی ستاره نهائی نمره نهایی (از 10)
1.5.png - 3.80 Kb 0.png - 2.93 Kb 1.png - 3.28 Kb 0.png - 2.93 Kb 3.png - 3.34 Kb 0.png - 2.93 Kb 1.png - 3.28 Kb 1.8

 

جدول راهنمای ارزشگذاری فیلم:

5.png - 3.35 Kb 4.png - 3.34 Kb 3.png - 3.34 Kb 2.png - 3.34 Kb 1.png - 3.28 Kb 0.png - 2.93 Kb
عالی خیلی خوب خوب متوسط ضعیف بی ارزش
 
 

 

ارسال نظر


کد امنیتی
بارگزاری مجدد

تحلیل و بررسی ها

فروش ایالات متحده

53 $-M
فروش جهانی
3.4 $-M
فروش کلی
56.4 $-M

The Conjuring

 The Conjuring (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

279 $-M
فروش جهانی
308 $-M
فروش کلی
587.8 $-M

Despicable Me 2

 Despicable Me 2 (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

82 $-M
فروش جهانی
8.7 $-M
فروش کلی
90.8 $-M

Grown Ups 2

 Grown Ups 2 (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

33.7 $-M
فروش جهانی
--- $-M
فروش کلی
33.7 $-M

Turbo

 Turbo (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

72.8 $-M
فروش جهانی
110 $-M
فروش کلی
183 $-M

Pacific Rim

 Pacific Rim (2013) on IMDb

کپی رایت

این سایت تحت مالکیت مجموعه فرهنگی سینماسنتر میباشد و فعالیت آن مطابق قوانین میباشد، کلیه حقوق مطالب منتشر شده در این مجموعه متعلق به مجموعه فرهنگی سینماسنتر و مشمول قوانین کپی رایت و حفظ حقوق مولفین است. لذا هر گونه کپی برداری بدون قید منبع و نام نویسندگان نقض صریح قوانین کپی رایت محسوب گشته و مشمول مجازاتهای تعریف شده برای این نوع جرم می گردد. برای هر گونه برداشت از مطالب قبلا با مسئولان سایت هماهنگی حاصل نمائید.

سینماسنتر
مرجع نقد و بررسی فیلم و سریالهای تلویزیونی
 
تلفن: 
ایمیل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
وبسایت: http://CinemaCenter.ir

آمار سایت

بازدیدکنندگان
2746
مطالب
1050
وب لینک ها
6
نمایش تعداد مطالب
3362934
 

ما 37 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

آخرین اخبار

ورود/خروج

ثبت نام

*
*
*
*
*
*

پر کردن فیلد های ستاره دار ضروری است.