Limon Tour
World Guide
DriveZona
Tranzito
جمعه, 31 فروردين 1403
ثبت نام
صفحه اصلی  >  سینمای جهان  >  ارزشگذاری فیلم جهان  >  Mwr.11- ارزشگذاری فیلـــم: گل‌های جنگ (2011)

ارزشگذاری سینمای جهان

Mwr.11- ارزشگذاری فیلـــم: گل‌های جنگ (2011)

banner11.jpg - 93.01 Kb

 

info1.png - 4.15 Kb

نام فیلم: گل‌های جنگ (2011)

کارگردان: ژانگ ییمو
نویسنده: هنگ لیو (براساس رمانی از گلینگ یان)
مدیر فیلمبرداری: ژیائودینگ ژائو
موسیقی: جیانگ چن
تدوین: پیکنگ منگ
تهیه کننده: ویپینگ ژانگ

بازیگران:
کریستین بیل
نی نی
تنگ داوی


خلاصه داستان: در سال ۱۹۳۷، جان میلر (کریستین بیل) یک آمریکایی متصدی کفن و دفن، برای شرکت در مراسم درگذشت یک کشیش به صومعه‌ای می‌رود که دختران نوجوان دانش آموز در آن تحصیل می‌کنند. در این زمان شهر در اشغال نظامیان ژاپنی است و چند روسپی نیز به آن صومعه پناه می‌برند...

نظر نویسندگان سینماسنتر درباره فیلم:
سینماسنتر
سینماسنتر
فرخ فرمان
2.5.png - 3.67 Kb
گلهای جنگ اثریست دچار ضعفهای متعدد داستانی. متاسفانه فیلم هایی که در مورد کینه های قدیمی بین ملتها ساخته میشوند گاهی آنقدر در عمق کینه خود پیش میروند که قاعده های داستان و بعضا سینما را هم فدای این کینه میکنند. به همین روی گلهای جنگ فیلمی است قوی در تکنیک اما ضعیف در داستان و همین باعث میشود این اثر نتواند بیننده را به طور کامل جذب کند. ضعف داستان به طور کلی بازمیگردد به همان کینه ای که میان مردم چین و ژاپن وجود دارد، همان کینه ای که وقتش رسیده تا فراموش شود، اما برخی سیاستها در دولت چین به دنبال این هستند که همچنان ریشه های این کینه میان این دو ملت خشک نشود و به همین ترتیب دولت چین به چنین آثاری به شکل یک اثر ملی مینگرد، اثری که تنها تاثیر آن افزایش تنش بین دو ملت است. اثری که قرار است بیشتر بیننده اش را به بازی بگیرد و او را اسیر احساسات کند به جای آنکه او را به فکر کردن وادار کند.
داستان گلهای جنگ با چند دستکاری ساده و همچنین کنار گذاشتن دید یکطرفه، میتوانست بدل به اثری استثنائی شود. اما حتی تنها بارقه امید برای برون رفت از این بن بست، (افسر هاسه گاوا) نیز به یاس مبدل میشود تا مدلی از شر کامل و خیر کامل در فیلم ایجاد شود. اگر به خاطر داشته باشید حضور یک فرد آلمانی اما با روحیه ای زیبا در فیلم پیانیست سبب زیبائی دو چندان فیلم شد ضمن این که کمک کرد تا فیلم نگاهی کاملا یکسویه نداشته باشد.
در مجموع باید گفت که فیلم گلهای جنگ اثر خوبی نیست اما دربر دارنده یک سری نکات خوب است. نکاتی که اگر به تک تک آنها نمره بدهیم باز هم فیلم امتیاز خوبی خواهد گرفت. اگر حساب فیلم نامه را کلا از ساخت اثر جدا کنیم باید گفت که قطعا ایمو ژانگ کارگردانی بسیار خوبی بر اثر داشته، فیلم برداری در تمام لحظات خوب است و نمره منفی من به فیلم برداری تنها در صحنه های اسلوموشن است که دیگر از دیدن آنها در فیلمهای چینی خسته شده ام، موسیقی بسیار عالی ای دارد و از تدوین بسیار خوبی برخوردار است، ضمن این که مشخصا برای طراحی صحنه ها و جلوه های ویژه زحمت بی اندازه ای کشیده شده است. اما آنچه نقطه ضعف این فیلم است فیلم نامه عجولانه و کینه توزانه ای است که این اثر بر مبنای آن ساخته شده است، فیلم نامه ای که میتواند پیام آور صلح باشد تا شعله افکن خشم و جنگ. این عجله سبب ایجاد ضعفهای مختلفی در شخصیت پردازی و عمق دادن به داستان شده تا حدی که در صحنه هائی مانند ورود روسپیان سرخوش به کلیسا، دفاع یک نفره افسر چینی و پیروزی او در برابر ژاپنی ها و یا خروج دو زن روسپی برای آوردن گوشواره و تار ساز عملا شعور بیننده را زیر سوال میبرد تا جائی که از خود میپرسد ...آیا با یک شوخی روبرو هستیم؟!
داستان پوسته ای و شخصیتهای تو خالی که اغلب موارد در حد ژست و تیپ باقی می مانند، از ضعفهای غیر قابل انکار این اثر است. شخصیتهای اصلی فیلم (میلر و مو) کپی های خوبی هستند از دیگر آثار، مخصوصا جان میلر که در واقع فردیست پوچ و بدون هویت که حتی دگردیسی غیر قابل درک او هم کاملا غیر واقعی و تهی از کار درآمده است. شخصیت مو نیز در همین حد پوچ است، با این که این پوچی از فیلم نامه منشا میگیرد اما بازی نی نی در نقش مو قابل قبول است. با وجود همه ضعفها باید گفت که گلهای جنگ اثری برجسته از سینمای چین است، سینمائی که جهش تکنیکی خوبی دارد اما در محتوا همچنان دارای مشکلات عدیده است.
از دید بنده با تمام احترامی که برای تکنیک این فیلم میتوان قائل شد اما همچنان برترین فیلم خارجی امسال شایسته فیلم "یک جدائی" بود. اثری گره خورده با اجتماع و واقعیات و نه کینه توز و فرافکن ... به تصور بنده به همین دلیل بود که این فیلم آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفت. چون لحنی بیطرفانه و منصفانه ندارد.
برای این فیلم امتیاز 6 را در نظر گرفته بودم. اما استفاده بیش از حد از اسلوموشن و اغراق در برخی صحنه های جنگ سبب شد تا تنها 5 امتیاز به این فیلم اختصاص دهم.
سینماسنتر
سینماسنتر
نازنین اختری
4.5.png - 3.67 Kb
در تمام لحظات فیلم، زمان برایم دفن شده بود. حس کردم زمان با گذشت این فیلم نمی‌گذرد و نگذشت. مدت‌ها بود که فیلمی در این حد نتوانسته بود تحت تاثیر قرارم دهد. داستانی از جنگ و سیاهی و تباهی و ظلم بی‌حدش! روایتی از ناگفته‌ها و نادیده‌های نبرد. گل‌های جنگ از فضای فوق‌العاده تاریک و تیره جنگ می‌گفت و از مقاومت و ایثاری که به زیبایی در مقابل ظلم و وحشی‌گری ایستادگی کرد. شاید قابل درک نباشد که در این فضا گروهی با یکدیگر متحد شدند که هیچ نوع سنخیتی نداشتند و کاملا در شرایط عادی زندگی روبه‌رو و مخالف یکدیگر هستند. طلایه‌دار و پیشروی این گروه ناهمگون نیز مردی‌ست هوسران و دائم‌الخمر که تنها نگاه ساده کودکانی لازم بود برای به یکباره قهرمان شدنش. فیلم سرشار از سکانس‌ها و لحظات تلخ و زننده است، تصاویر بازی زیبایی در این فیلم با چشمان مخاطب دارند. موسیقی متن بر گوش جان بیننده می‌نشیند که در میان این همه سیاهی غرق است.
گل‌های جنگ اثری قوی از سینمای چین است که اگر از احساسات بسیار محکم و استوار آن بگذریم، از خشم کهن مردم یک ملت در مقابل ظلمی که به آنها روا شده است عبور نماییم، در نوع خود می‌تواند حرف‌های ناگفته بسیاری داشته باشد... فیلمی که از نظر من بیشتر از هر نوع جایزه و تقدیری، شایسته تفکر بسیار است. این فیلم بی‌نهایت فکر لازم دارد.
سینماسنتر
سینماسنتر
سهیل امیدوار
3.5.png - 3.67 Kb
گلهای جنگ فیلم بسیار قشنگی است که در عین حال بسیار متاثر کننده و اعصاب خورد کن هستش و من هیچ وقت به کسی دیدن این فیلم رو توصیه نمی کنم چون به اندازه کافی اعصاب آدم خورد میشه توی روز و دیگه نباید با یه فیلم تلخ ساعت استراحت آدم تلخ تر بشه. بخاطر همین هم دو امیتاز ازش کم کردم اول میخواستم 9 بدم ولی اینقدر اعصابم خورد شد که 7 دادم به فیلم.
به فیلم از دو دیدگاه نگاه کنیم
1- در زمان جنگ، سختی و بدبختی حتی کسانی که در دو جبهه مخالف هم هستند به کمک یکدیگر میپیوندند زنان بدکاره ای که حتی به عمرشان از جلو کلیسا عبور نکرده اند اکنون به آن پناه می برند و دختران دانش آموزی که هیچ گاه به زنان بدکاره به شکل انسان نگاه نکرده اند اکنون برای حفظ جان خود به آنها نیاز دارند. و این موضوع بشکل فوق العاده ای در فیلم نمایش داده شده بود و تا جایی پیش میره که زنان بدکاره جان خودشان را برای دختران نوجوان از دست می دهند.

2- قسمتی از واقعیت جنگ رو نشان می داد که کمتر توی فیلمی نشان داده میشه چون ما عادت کرده ایم از رشادت ها جان برکف نهادن های سربازان کشورها بشنویم و هیچ گاه شاید بحث تجاوز به خاک یک کشور و پیامدهایش به آن شکل نشان داده نشده. یکی از این پیامدها بحث تجاوز به زن ها در هنگام جنگ است، حقیقتی که در هر جنگی وجود داشته. شاید عده ای بگند که گارگردان چینی بخاطر نفرت زیادی که از ژاپنی ها داشته سربازان ژاپنی رو بصورت حیوانی افسار گسیخته نشان داده که در پی زن های چینی و برای ارضاء تمایلات جنسی خود هستند و اینگونه حیوان وار به آنها هجوم می برند اگر هم همچین چیزی رو قبول کنیم نباید از این واقعیتی که در این فیلم اشاره شده است براحتی بگذریم. واقعیتی تلخ که در تمام جنگ ها وجود داشته است.

یک موردی هم که برام زیاد باورپذیر نبود سرگذشت جان میلر بود که پس از مرگ دختر 12 ساله اش رو به آرایش مردگان قبل از دفن اورده بود که زیبا شوند و همین تکنیک مهمترین کار برای پایان دادن به فیلم و نجات دخترها شد.
ولی همین توضیح کوتاه که در پایان فیلم آورده شده علت تغییر ناگهانی جان میلر از یک فرد پولکی رو به یک محافظ دخترها توجیه میکنه فردی که از ترس جانش لباس کشیشی میپوشد و در کمد لباس پنهان میشود به یکباره ناجی و محافظ دخترها در برابر سربازان ژاپنی می شود. هر چند باور پذیریش کمی سخته ولی این اتفاق در داستان گم میشه و وصله ناجوری برای داستان نیست.
در کل فیلم گلهای جنگ فیلم قشنگی است ولی من همچنان به کسی توصیه نمی کنم که فیلم رو ببیند.
سینماسنتر
سینماسنتر
سروش ممدوحی
4.png - 3.34 Kb
یک فیلم خوش ساخت از سینمای چین! سینمای چین سینمای خوبی است که بارها فیلم های اینچنینی را به بازار عرضه کرده که واقعا بعضی از این فیلم ها ما رو احساساتی میکنه که نمونه بارز این فیلم ها میشه به فیلم گلهای جنگ اشاره کرد که تو هیچ کجا دیده نشد و حتی نمی دونم چطور شد که تو گلدن گلوب نامزد شد! چون عملا با این فیلم یک لج و لجبازی عجیبی در گرفته بود که باعث حتی به دور ماندن از اسکار نیز شد.
این فیلم تجربه دوباره دیدن یک فیلم چینی رو برام زنده کرد و با فیلم نامه ای جالب و بازی بسیار زیبای بازیگرا به خصوص کریستین بیل تونست خودی نشون بده. فیلمی که روایتگر یک کشیش(مرده شور) امریکایی است که در یک دوره جنگ بین ژاپن و چین و در یک کلیسا گیر میوفته. کریستین بیل به زیبایی تونسته نقش خودش رو در کاراکتر کشیش دربیاره و بازی دیگر بازیگرها به خصوص دختران این فیلم که یکی بعد از دیگری تونستن از عهده نقششون بر بیان.
جنگ جنگ جنگ و بیخانمانی و مرگ و.... و صدالبته از خودگذشتگی که در سرتاسر فیلم موج میزد مخصوصا آخر فیلم و پایانش خیلی جالب بود و صدالبته از خودگذشتگی دختران کلیسا که خودشون رو به فاحشه ها فروختن واقعا لذت بخش بود... واقعا در بعضی از صحنه های فیلم آدم تحت تاثیر عمیقی قرار میگیره و اون صحنه های گریه آور فیلم که دیگه نگو و نپرس!
راستی نباید از موسیقی متن زیبا و فیلم برداری زیبای این فیلم نیز به راحتی گذشت همه چیز در این فیلم دست به دست هم دیگه داده بودن تا یکی از زیباترین فیلم های سینمای چین رو ببینیم...
به نظرم این فیلم یکی از بهترین فیلم های سال 2011 بودش من برای این فیلم احترام زیادی قائل هستم.
سینماسنتر
سینماسنتر
پرنیان ابراهیمی
3.5.png - 3.67 Kb
"گل های جنگ" ژانگ ییمو یکی از بهترین فیلم هایی است که نه تنها در سال 2011 بلکه در چند سال اخیر شاهدش بودم، اثر زیبایی دیگر از کارگردان بزرگ فیلم هایی چون خانه خنجرهای پرنده و نفرین گل طلایی.
داستان فیلم در مورد کشتار شهر نانجینگ چین توسط ژاپنی ها در سال 1937 است. فیلم با خشم و نفرتی عمیق از ژاپنی ها ساخته شده است و نشان دهنده احساس مردم چین از این فاجعه پس از سال هاست. میزان خشم کارگردان از خاطره این جنگ به طرز عجیبی عمیق است و هنر ییمو در این است که به خوبی بیننده را با خود همراه می کند و حس همذات پنداری او را بر می انگیزد.
ژانگ ییمو به خوبی و با شدت هر چه تمام تر قساوت و ویرانگری جنگ را نشان می هد و در عین حال چیزی که بیشتر بیننده را تحت تأثیر قرار می دهد، حس فداکاری و از خود گذشتگی انسان ها در چنین مواقعی است.
در این فیلم می بینیم که جنگ هم آدم ها را از هم جدا می کند و هم آنها را به هم نزدیک می کند، هم فرصت با هم بودن را از آنها می گیرد و هم به آنها اجازه می دهد برای همیشه با هم باشند، در قلب کسانی که پیش از این یکدیگر را نمی شناختند و شاید هرگز همدیگر را نبینند، و اینکه به آنها فرصتی می دهد تا چیزی باشند که پیش از این هرگز فرصتش را نداشتند.
صحنه های جنگ اگرچه پر هزینه، اما به خوبی هر چه تمام تر به تصویر کشیده شده اند. موسیقی متن فیلم عالی است و کاملا هماهنگ با سکانس ها، به طوری که تأثیرگذاری فیلم را بیشتر می کند. فیلم برداری خاص فیلم های چینی هم در فیلم به خوبی مشهود است.
بازی کریستین بیل در فیلم عالی است، اگرچه تحول جان میلر از آدمی فرصت طلب و خوش گذران به فردی انسان دوست که در مقابل شاگردان صومعه و نیز زنان روسپی احساس وظیفه می کند، در مدتی کوتاه صورت می گیرد، اما سیر وقایع و بازی هنرمندانه بیل این تغییر را کاملا باور پذیر می کند.
بازی بازیگران چینی هم در جای خود بسیار خوب است و کاملا هماهنگ با بازی حرفه ای بیل.

یکی از نقاط تاریک برای من این بود که چرا باید نقش ناجی بازماندگان جنگ را یک آمریکایی بازی کند؟ اگرچه حضور بیل و بازی عالی و روان او یکی از نقاط قوت فیلم است، اما توجیهی برای این مسأله نیست.

شخصا فکر می کنم که در مراسم اسکار در حق این فیلم به شدت ظلم شده است، طوری که حتی نتوانسته در میان نامزدهای نهایی اسکار قرار گیرد!!!!
سینماسنتر
سینماسنتر
علی بیات
2.5.png - 3.67 Kb
چند سالی بود که فیلمی نتونسته بود من را اینهمه تحت تاثیر قرار بده. فیلمنامه بسیار خوب و روان بود و به هیچ وجه احساس خستگی به بیننده دست نمی داد. با این که شخصیت اول فیلم با بازی کریستین بیل یک شخصیت کلیشه ای بود (شخصیت دائم الخمر زن باره ای که تبدیل به قهرمان فیلم می شه) ولی انقدر این کلیشه خوب و با ظرافت ایجاد شده بود که به راحتی برام قابل هضم بود. چندین سکانس فیلم به شدت بیننده را تحت تاثیر قرار می داد و این از نقاط قوت فیلم بود. این فیلم متاسفانه دراسکارامسال با استقبال روبرو نشد و تنها در فستیوال معتبر گلدن گلوب نامزد بهترین فیلم غیر انگلیسی شد که در نهایت آنجا هم نتوانست جایزه ای را برنده شود.
در کل فیلم برای دوستداران سینمای شرق آسیا بسیار زیبا و دیدنی می باشد و اتفاقا با ترکیب بازی فوق العاده کریستین بیل فیلم بسیار قدرتمند و عالی شده است.
سینماسنتر
سینماسنتر
علی معصومی
4.png - 3.34 Kb
گل های جنگ بدون کوچکترین شک و شبهه ای و با فاصله بسیار بهترین فیلم سال 2011 جهان است. فیلمی قدرتمند بلحاظ فرم و محتوی از کارگردان شهیر سینمای چین، ژانگ ییمو. باید عرض کنم که دیده نشدن این فیلم حتی در حد نامزدی اسکار بدون کوچکترین شک و شبهه ای بخاطر دلایل سیاسی و جنگ سردی است که هم اکنون بین امریکا و چین وجود دارد. این فیلم بلحاظ ساختار و محتوی در بدترین حالت دو برابر بهتر از "جدایی" است که جایزه اسکار و گلدن گلوب را به خانه برد.

پرخرج ترین فیلم تاریخ سینمای چین در اکثر لحظات در لوکیشنی محدود می گذرد و مسلما بیشترین هزینه را مسائل فنی فیلم برده که در اشل هالیوود حداقل نیمی از هزینه های فیلم متعلق به بازیگران است. در ژانر جنگ شاید گل های جنگ جزء شاخص ترین فیلم ها بین لیست طویلی از بهترین فیلم های تاریخ سینماست. اکشن فیلم جزء نقاط قوت آن است و در این بخش آن چنان رئال تصویر شده که فضای تیره و تار و بی رحم جنگ را بصورت کامل به بیننده منتقل می کند. قله این بخش کاراکتر "سرگرد لی" است که آن چنان زیبا به ندای وظیفه خود عمل می کند که به هیرویی باور پذیر تبدیل می شود. به جرات می توان گفت که لحظه فداکاری سربازان چینی بهتر از نمونه کم نظیر تاریخ سینما یعنی نجات سرباز رایان درآمده.

قطعا فیلمبرداری گل های جنگ برجسته ترین المان فنی فیلم است و آن قدر به واقعیت نزدیک می شود که بیننده را وارد فضای جنگ می کند. پیوند تنگاتنگ میان اجزای فنی از فیلمبرداری و صدابرداری گرفته تا طراحی صحنه، لباس و گریم پر جزئیات، داستان فیلم را تا اعماق وجود بیننده منتقل می کند.
یکی از المان های زیبایی شناختی که فیلم گاهی از زاویه دید آن روایت می شود، اُرسی کلیسا ست که در هر بخش از فیلم روایت گر کلیدی ترین لحظات داستان است. نکته عجیب در مورد این فیلم در هم تندیگی بسیار سخت عشق و نفرت، زندگی و مرگ و امید و ناامیدی در لحظه لحظه داستان است.
اما این فیلم خوب نقاط ضعفی هم دارد که از شاهکار شدن آن جلوگیری می کند. بارزترین این نکات منطق وجودی جان میلر است و دیگری استفاده بیش از حد از زبان انگلیسی که بسیار فانتزی به نظر می رسد.

در پایان و علی رقم نکات بسیاری که درباره فیلم وجود دارد که باید گفته شود، عرض می کنم که "گل های جنگ" یا به عقیده بنده "روسپیان باکره" برای دیدن ساخته شده و هر قدر از عمق نگاه انسانی آن گفته شود باز هم نیازمند دیده شدن و عمیق شدن در اجزای داستان هستیم. در نهایت پیشنهاده بنده آن است که هر فیلمی از دو سال اخیر در نوبت دیدن دارید را کنار گذاشته و گل های جنگ را در سر لیست خود قرار دهید.
سینماسنتر
سینماسنتر

جدول ارزشگذاری فیلم گل‌های جنگ:

فرخ فرمان

نازنین اختری

سهیل امیدوار
سروش ممدوحی
پرنیان ابراهیمی

علی بیات

علیمعصومی

ستاره نهایی نمره نهایی
(از10)
2.5.png - 3.67 Kb
4.5.png - 3.67 Kb
3.5.png - 3.67 Kb
4.png - 3.34 Kb
4.5.png - 3.67 Kb
4.5.png - 3.67 Kb
4.png - 3.34 Kb
4.png - 3.34 Kb
7.8

 

جدول راهنمای ارزشگذاری فیلم:

5.png - 3.35 Kb
4.png - 3.34 Kb
3.png - 3.34 Kb
2.png - 3.34 Kb
1.png - 3.28 Kb
0.png - 2.93 Kb
عالی خیلی خوب خوب متوسط ضعیف بی ارزش

ارسال نظر


کد امنیتی
بارگزاری مجدد

تحلیل و بررسی ها

فروش ایالات متحده

53 $-M
فروش جهانی
3.4 $-M
فروش کلی
56.4 $-M

The Conjuring

 The Conjuring (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

279 $-M
فروش جهانی
308 $-M
فروش کلی
587.8 $-M

Despicable Me 2

 Despicable Me 2 (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

82 $-M
فروش جهانی
8.7 $-M
فروش کلی
90.8 $-M

Grown Ups 2

 Grown Ups 2 (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

33.7 $-M
فروش جهانی
--- $-M
فروش کلی
33.7 $-M

Turbo

 Turbo (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

72.8 $-M
فروش جهانی
110 $-M
فروش کلی
183 $-M

Pacific Rim

 Pacific Rim (2013) on IMDb

کپی رایت

این سایت تحت مالکیت مجموعه فرهنگی سینماسنتر میباشد و فعالیت آن مطابق قوانین میباشد، کلیه حقوق مطالب منتشر شده در این مجموعه متعلق به مجموعه فرهنگی سینماسنتر و مشمول قوانین کپی رایت و حفظ حقوق مولفین است. لذا هر گونه کپی برداری بدون قید منبع و نام نویسندگان نقض صریح قوانین کپی رایت محسوب گشته و مشمول مجازاتهای تعریف شده برای این نوع جرم می گردد. برای هر گونه برداشت از مطالب قبلا با مسئولان سایت هماهنگی حاصل نمائید.

سینماسنتر
مرجع نقد و بررسی فیلم و سریالهای تلویزیونی
 
تلفن: 
ایمیل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
وبسایت: http://CinemaCenter.ir

آمار سایت

بازدیدکنندگان
2746
مطالب
1050
وب لینک ها
6
نمایش تعداد مطالب
3381419
 

ما 27 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

آخرین اخبار

ورود/خروج

ثبت نام

*
*
*
*
*
*

پر کردن فیلد های ستاره دار ضروری است.