Limon Tour
World Guide
DriveZona
Tranzito
جمعه, 07 ارديبهشت 1403
ثبت نام
صفحه اصلی  >  سینمای جهان  >  ارزشگذاری فیلم جهان  >  Mwr.07- ارزشگذاری فیلـــم: درخت زندگی (2011)

ارزشگذاری سینمای جهان

Mwr.07- ارزشگذاری فیلـــم: درخت زندگی (2011)

نام: Banner copy.jpg نمایش: 90 اندازه: 58.4 کیلو بایت


نام: Info1.png نمایش: 60 اندازه: 4.1 کیلو بایت


نام فیلم: درخت زندگی (2011)

کارگردان: ترنس مالیک
نویسنده: ترنس مالیک
مدیر فیلمبرداری: امانوئل لوبزکی
موسیقی: الکساندر دسپلت
تهیه کننده: برد پیت، گرند هیل، سارا گرین، بیل پولند و...


بازیگران
:
برد پیت
جسیکا چاستین
شون پن

خلاصه داستان: در سال 1965، پسری در خانواده‌اش شاهد از دست رفتن معصومیت است. او با این فلسفه والدین اش در تضاد و مبارزه است...


نظر نویسندگان سینماسنتر درباره فیلم:
سینماسنتر
سینماسنتر
فرخ فرمان
نام: 1.png نمایش: 84 اندازه: 1.2 کیلو بایت
خوب سرانجام من هم این فیلم را دیدم. البته باید بگم که این دیدن 2 روز طول کشید.
خیلی خیلی متاسفم که باید بگویم این فیلم حتی ذره ای بنده را جذب نکرد. با این که میدانم خیلی از دوستان و منتقدین درباره این فیلم نقدهای مثبتی نوشته اند و همچنین میدانم که علاقمند زیادی هم دارد، اما بنده اصلا نتوانستم با این اثر ارتباط برقرار کنم.
از دید من درخت زندگی فیلمی بود معلق بین مستند، سینما و نصایح اخروی ... ممکن است که فیلم برداری خوبی داشته باشه که اصلا در خدمت سینما نیست و یا ممکن است به شکل کلی ای یک نوا و نمای 2.18 دقیقه ای باشد که دارای تصویر برداری خوبی است، اما از دید من که به هر حال در هر اثر به دنبال مفاهیم سینما هم میگردم "درخت زندگی" هیچ نکته مثبتی نداشت.

درخت زندگی نه در راستای سینما که در راستای کلیپی درباره اعتقادات ساخته شده است. متاسفانه فیلم از حیث داستان به گونه ای است که ذره ای تامین کننده ذهنیات بنده به عنوان کسی که علاقمند رعایت منطق در اصول زندگی هستم، نیست و همین باعث شد که از ابتدا و با رو شدن دست سازنده به طور کلی فیلم را با بی علاقگی دنبال کنم.
این بی علاقگی در ادامه در حال حرکت به سوی مثبتی بود؛ اما بلافاصله با تلفیق صحنه های مستند درباره سرگذشت کره زمین تا به امروز که البته با موسیقی هم همراه بود، دوباره مسیر دید بنده را همچنان منفی و منفی تر کرد. اگر فیلم کاملا مستند بود همین صحنه ها میتوانست نقطه مثبتش باشد که البته ذهنیت سازنده در نمایش این صحنه ها چیز دیگریست که مطلوب خاطر من نبود.

به هر حال این فیلم منتقدین زیادی هم دارد. منتقدینی که آخرین ساخته مالیک را به عنوان سینما قبول نمی کنند و فکر می کنم به راحتی بنده هم در همین راستا قرار می گیرم. برای من "درخت زندگی" فیلمی خسته کننده و بسیار خواب آور و به دور از سینما بود، همراه صدای پس زمینه ای که مانند به هم خوردن برگ درختان و یا در مواقعی شبیه صدای ضعیف شده جوشکاری بود و یکسره در حال آزار دادن روح و روانم بود. علاوه بر این که حرکت سرگیجه آور دوربین سبب شد که این موسیقی اعصاب خورد کن بیشتر نمود پیدا کند و اتفاقا هر زمان دوربین به سمت سکون یا حرکت آرامتر حرکت کرد فیلم برایم قابل تحمل تر می شد.

با توجه به این که نه دیدم به زندگی اینگونه است و نه هدف فیلم برایم اهمیتی دارد، کلیت فیلم از دید بنده بی مفهوم و بی معنی ست، چرا که سازنده به دنبال ایجاد دیدگاهی از زندگیست که در تضاد کامل با تفکرات بنده است. خاطرم هست که بعد از دیدن فیلم "آخرت" ساخته کلینت ایستوود نیز دچار چنین حالتی شدم، اما ساخت سینمائی اثر سبب شد که فیلم برایم ارزشمند تر جلوه کند و کلیت دید سازنده را زیر سوال نرود. اما "درخت زندگی" کاملا روبرویم ایستاده و با تمام سینمائی که ندارد، برداشت بنده را از زندگی به چالش میکشد و این دقیقا همان جائی است که نمی توانم با فیلم مرتبط شوم.

از دید من ساخته طولانی مالیک نه در فرم به موفقیتی دست یافته و نه در محتوا و در منتهی الیه تلاشش توانسته تشکیل دهنده یک نوا و نمای بسیار طولانی و خسته کننده باشد که اثری از سینما در آن دیده نمی شود.
نکته ای دیگر که در مورد این فیلم میشود گفت بحث بازی های آن است. بازی ها آنچنان در هم ریخته و سر در گم است که به سختی میشود برای بازی بازیگران و ریتم کار آنها مدلی جهت مثال پیدا کرد. شان پن با این که در فیلم نقش چندانی ندارد اما شاید در یکی از ضعیف ترین کارهای خود توانسته نقشی بازی کند همانند بازیگری که تازه همین امروز با سینما و نمایش آشنا شده. براد پیت بازی ای منظم تر دارد اما در نمایش نوع علاقه اش به زندگی و خانواده و فرزندانش به شدت ناموفق است. نه از بازی او میشود متنفر بودن را درک کرد و نه علاقمند بودن را و این دقیقا همان مشکلی ست که چاستین هم به شدت به آن دچار است که اتفاقا همین سردرگمی به بچه ها هم سرایت کرده است.

به نظر من بهترین بازی این نوا و نمای بلند باز میگردد به بازی فرزند ارشد خانواده که به خوبی از پس وظایفی که به او محول شده برآمده است، سوای این که بخواهیم دقیق شویم که این وظایف چیست.

متاسفم که دیدم به این فیلم اینقدر منفی است، متاسفانه بدترین فیلم خارجی ای که در 5 سال گذشته دیدم "درخت زندگی" بود.
برای این اثر امتیاز 2 را در نظر میگیرم که آن هم نه برای کارگردانی و فیلم نامه و بازی هاست، بلکه به خاطر لحظات محدودی است که تصاویر مستند فیلم با ترکیب موسیقی توانست سرگذشت کوتاهی از روزگار خورشید، زمین و کائنات را در برابرم به تصویر بکشد و باز صرف نظر از اینکه دلیل این کار چه بود، چون با نگاه به معنی آن همین ارزش هم در ذهنم خدشه دار می شود.
سینماسنتر
سینماسنتر
نازنین اختری
نام: 2.png نمایش: 85 اندازه: 1.3 کیلو بایت
درخت زندگی... اولین نکته‌ای که در باب این فیلم باید عرض کنم، پس از احساس خستگی‌ای که تماشای آن برایم به ارمغان آورد، عدم انسجام و گسستگی قابل لمس در داستان بود. اینکه این فیلم و داستان آن برای من نوعی، پیوستگی لازم را نداشت. کاملا همانند یکی از پوسترهای فیلم، پازلی از تصویرهای مختلف! درختی با شاخ و برگ فراوان البته در نهایت در قالب یک مجموعه واحد! تصور من در مورد این فیلم، نه یک فیلم که بلکه مجموعه‌ای متحرک از تصاویر است. حتی در خوشبینانه‌ترین حالت هم نمیتوان نام مستند را بر این اثر گذاشت. درخت زندگی تصویر است و تصویر، آنهم نه بصورت یکپارچه!
متاسفانه برای من مشاهده این فیلم حس خوشایندی را به همراه نداشت! البته مایل نیستم، این حس ناخوشایند را در برابر امتیازات فنی مثبت آن در یک ردیف قرار دهم. چرا که درخت زندگی به راحتی می‌تواند نمره قابل قبول را در این مقوله کسب نماید.
سینماسنتر
سینماسنتر
سروش ممدوحی
نام: 3.png نمایش: 85 اندازه: 1.3 کیلو بایت
فیلم درخت زندگی فیلمی ایست زیبا با حس و حالی زیبا که دربرگیرنده زیبایی های خاص خود است. فیلمی بلند پروازانه از زندگی خانواده ای که نام فیلم نیز برداشتی است از این خانواده "درخت زندگی". مالیک در فیلم سعی می کند خوبی زندگی و هر چه در زندگی برای یک انسان می تواند اتفاق بیافتد را به نمایش در بیاورد. در این بین نگاهی هم به بدبختی های یک زندگی می اندازد. بدبختی از خوبی هم می تواند سرچشمه بگیرد، مالیک سعی بر نشان دادن آن دارد. یک فضای اخلاقی که نگاهی کاملا نامیزان را خلق می کند. مالیک به زیبایی تونسته با بهره گیری از فضاهای زیبا و سرچشمه زیبایی اینها رو بیان کنه. فضایی که زیبا درآمده است و آنها را در این فیلم گمارده است.
در کل فیلم درخت زندگی ترنس مالیک فضای جالبی را به نمایش در می آورد که این فضا مستلرم آن شد که بتواند در کن سال گذشته نخل طلایی بهترین فیلم را مال خود نماید. اما فیلم روند کندی دارد که این روند شاید به مزاق بیننده خوش نیاید و حتی با روند کندی که فیلم به جلو حرکت می کند پایانی جالب را برای خود نمی پروراند که همین نکات باعث آن شد که هم در گلدن گلاب و هم در اسکار نتواند به آنچه که لیاقت دارد دست یابد. در کنار این موضوع ها بازی بازیگرها در حد قابل قبولی است و نمره قبولی میگیرد...
من به این فیلم نمره شش دادم امیدوارم که مالیک راضی باشد ...
سینماسنتر
سینماسنتر
علی معصومی
نام: 3.png نمایش: 85 اندازه: 1.3 کیلو بایت
به گالری کانسپچوال آرت ترنس مالیک خوش آمدید.

تجربه گرایی به هر اندازه قابل ستایش است، چرا که درهای جدیدی را به رویمان می گشاید. هر اندازه جدی تر باشد، قابل ستایش تر است. فیلم اخیر مالیک تجربه گراست، جدی است و قابل ستایش. سینما نیازمند نگاه های جدید است و برای این کار بیش از هر چیز به انسان های شجاع نیاز دارد، کسانی که از حرکت در تاریکی نترسند. بی شک ترنس مالیک جزء شجاع ترین های امروز سینماست.

حرکت در تاریکی به همان میزان که قابل ستایش است، پر از موانع نادیده و کشف نشده است پس در همان قدم اول از رسیدن به لحنی جدید نمی توان انتظار فیلمی کامل و کم نقص را داشت. به نظر می رسد که این رویکرد، منصفانه ترین نگاه به فیلم اخیر مالیک است.
بر این اساس، اولین و مشخص ترین ایراد فیلم پرداخت شخصیت ها است؛ پدری که شغل او برایمان هویدا نیست، گذشته ای ندارد، دلایل خشونت دلسوزانه اش مشخص نیست و در کل با شخصیت سادیستی روبرو هستیم که باید بدون دلایل قانع کننده او را بپذیریم. نکته ی دیگر برادر کوچک تر است که بلکل فراموش شده. او را تنها در چند شات داریم و انگار وجود خارجی ندارد.
ایراد بعدی فیلم در اندازه نبودن برش ها و در کل تدوین است. درخت زندگی بیش از آنکه به جزئیات بپردازد، فدای کلیات می شود. کلیاتی که در ابتدای فیلم از زبان مادر بیان می شود و پس از آن و بخصوص پس از فلش فوروارد و فلش بکی که به کودکی جک زده می شود، بارها کم بودن زمان سکانس و قطع زود هنگام تصویر را شاهد هستیم.
شاید برخی این سوال برایشان مطرح باشد که چرا مالیک از بدو آفرینش جهان آغاز می کند و چه دلیلی دارد که او برای زدن حرف هایش این چنین مقدمه چینی کند، جواب این سوال در پایان فیلم نهفته است که رستاخیزی داریم و اگر نبود ابتدایی برای جهان، رستاخیز پایانی هم کارکردی نداشت.
در مورد فیلم برداری خاص فیلم هم باز باید به این نکته اشاره کنم که هر چند تصاویر زیبا، بدیع، مفهومی و با قاب های درست و به اندازه است اما جزئیات کم است. آن چیزی که زندگی را تشکیل می دهد و روح آن بحساب می آید، قطعا با جزئیات معنا پیدا می کند. فیلم بسیار بیش از کلوز آپ ها و مدیوم شات ها، پر است از لانگ و اکسترمم شات هایی که آنچنان که باید کارکردی در مفهوم زندگی خانواده ای کوچک ندارد.
نقص دیگر فیلم آن است که به تنهایی موجودیت مستقلی برای عموم ندارد. اگر شما یک فیلسوف، فیزیکدان یا کشیش باشید، درک بسیار بهتری از تصاویر ابزترکت فیلم دارید. فیلم بلحاظ آنکه مذهبی است و کاملا هم اصول مذهب را رعایت می کند پس حرف جهانی برای زدن دارد اما نقصان آن در بیهوده پیچیده کردن مفاهیم است. مفاهیم عالی هر قدر کوچک شده و در زندگی روتین بیایند، قابل لمس و درک می شوند اما هر قدر به سورئالیسم و تصاویر ابزترکت نزدیک شوند، پیچیده و انتزاعی می نمایند. در نتیجه اگر حرف جهانی برای زدن داریم باید آن را به ساده ترین شکل ممکن بیان کنیم.

درخت زندگی یکی از فیلم های مورد علاقه بنده در سال 2011 بود، آنقدر که پس از پایان دیدن آن که مدت زمانی بسیار بیشتر از تایم رئال فیلم بود، دوباره آن را از اول مرور کردم. امیدوارم کشف و شهود مالیک در فضا و راه جدیدی که در سینما پیدا کرده در ادامه کارنامه او هم جریان داشته باشد تا پس از این شاهد کارهای پخته تری از این گالری نور و رنگ و موسیقی باشیم.
سینماسنتر
سینماسنتر

جدول ارزشگذاری فیلم درخت زندگی:

فرخ فرمان نازنین اختری
سروش ممدوحی علی معصومی ستاره نهایی نمره نهایی
(از 10)
نام: 1.png نمایش: 84 اندازه: 1.2 کیلو بایت نام: 2.png نمایش: 85 اندازه: 1.3 کیلو بایت نام: 3.png نمایش: 85 اندازه: 1.3 کیلو بایت نام: 3.png نمایش: 85 اندازه: 1.3 کیلو بایت نام: 2.5.png نمایش: 84 اندازه: 4.4 کیلو بایت 4.5


جدول راهنمای ارزشگذاری فیلم:

عالی خیلی خوب خوب متوسط ضعیف بی ارزش

نام: vxrhf6uz72813xmntpg4.png نمایش: 126 اندازه: 95.5 کیلو بایت

ارسال نظر


کد امنیتی
بارگزاری مجدد

تحلیل و بررسی ها

فروش ایالات متحده

53 $-M
فروش جهانی
3.4 $-M
فروش کلی
56.4 $-M

The Conjuring

 The Conjuring (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

279 $-M
فروش جهانی
308 $-M
فروش کلی
587.8 $-M

Despicable Me 2

 Despicable Me 2 (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

82 $-M
فروش جهانی
8.7 $-M
فروش کلی
90.8 $-M

Grown Ups 2

 Grown Ups 2 (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

33.7 $-M
فروش جهانی
--- $-M
فروش کلی
33.7 $-M

Turbo

 Turbo (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

72.8 $-M
فروش جهانی
110 $-M
فروش کلی
183 $-M

Pacific Rim

 Pacific Rim (2013) on IMDb

کپی رایت

این سایت تحت مالکیت مجموعه فرهنگی سینماسنتر میباشد و فعالیت آن مطابق قوانین میباشد، کلیه حقوق مطالب منتشر شده در این مجموعه متعلق به مجموعه فرهنگی سینماسنتر و مشمول قوانین کپی رایت و حفظ حقوق مولفین است. لذا هر گونه کپی برداری بدون قید منبع و نام نویسندگان نقض صریح قوانین کپی رایت محسوب گشته و مشمول مجازاتهای تعریف شده برای این نوع جرم می گردد. برای هر گونه برداشت از مطالب قبلا با مسئولان سایت هماهنگی حاصل نمائید.

سینماسنتر
مرجع نقد و بررسی فیلم و سریالهای تلویزیونی
 
تلفن: 
ایمیل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
وبسایت: http://CinemaCenter.ir

آمار سایت

بازدیدکنندگان
2746
مطالب
1050
وب لینک ها
6
نمایش تعداد مطالب
3386647
 

ما 23 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

آخرین اخبار

ورود/خروج

ثبت نام

*
*
*
*
*
*

پر کردن فیلد های ستاره دار ضروری است.