Limon Tour
World Guide
DriveZona
Tranzito
شنبه, 01 ارديبهشت 1403
ثبت نام
Bw.77- بیوگرافی خواکین فینیکس

 

  بیوگرافی خوآکین فینیکس  
   
 
BW.77- Joaquin Phoenix Biography
تاریخ تولد
28 اکتبر 1974
تاریخ مرگ
-
ملیت
سن خوزه امریکا
حرفه
بازیگر
مترجم
عادل
(10farman)

خواکین فینیکس با نام شناسنامه‌ای خواکین رافایل باتم در ریوپیدراس در ناحیه‌ای از شهر سن خوان پورتوریکو متولد شد .او تا شش سالگی در ریو پیدراس زندگی می‌کرد .او سومین فرزند از 5 فرزند خانواده‌ است. ریور و رین، برادر و خواهر بزرگ‌ترش، متولد 1970 و 1972 هستند. لیبتری و سامر، خواهر و برادر دیگرش نیز در سال‌های....
 
 
     
  Cinema Center Biography Group  

 

 

 

alt


خواکین فینیکس متولد 28 اکتبر 1974 است که به او leaf phoniex (برگ فینیکس) نیز می‌گفتند.

او بازیگری آمریکایی، کارگردان موزیک ویدئو، تهیه‌کننده و فعال اجتماعی است. فینیکس بازیگری را از دوران کودکی شروع کرد و پس از ایفای نقش در فیلم تاریخی گلادیاتور در نقش کومودوس تهیه شده در سال 2000 مورد توجه همگان قرار گرفت. این فیلم به کارگردانی ریدلی اسکات، نامزدی اسکار را برای او به ارمغان آورد و در جشنواره‌های متعددی مانند بفتا و گلدن گلوب نیز نامرد دریافت جایزه‌ی بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. بعد از آن، او با باری در فیلم Walk the Line در سال 2005، بازی زیبایی در نقش جانی کش، خواننده‌ی آمریکایی، را به نمایش گذاشت. این نقش باعث شد خواکین در جشنواره‌های بسیاری مورد تحسین و تمجید قرار گرفته و برنده جایزه‌ی بهترین بازیگر مرد گلدن گلوب و نامزد جایزه‌ی بهترین بازیگر مرد اسکار گردد. فینیکس سومین نامزدی اسکار خود را در سال 2012 برای بازی در فیلم The Master به‌دست آورد که از جانب منتقدان بسیار تحسین شد.

خواکین فینیکس به جز کار بازیگری به کارگردانی موزیک ویدئو و تهیه‌کنندگی فیلم‌ها و برنامه‌های تلوزیونی نیز علاقه دارد. او یک آلبوم نیز منتشرکرده که آهنگ Walk the Line آن برنده جوایزی شده است.



کودکی :

خواکین فینیکس با نام شناسنامه‌ای خواکین رافایل باتم در ریوپیدراس در ناحیه‌ای از شهر سن خوان پورتوریکو متولد شد .او تا شش سالگی در ریو پیدراس زندگی می‌کرد .او سومین فرزند از 5 فرزند خانواده‌ است. ریور و رین، برادر و خواهر بزرگ‌ترش، متولد 1970 و 1972 هستند. لیبتری و سامر، خواهر و برادر دیگرش نیز در سال‌های 1976 و 1978 به دنیا آمده‌اند. آن‌ها یک خواهر ناتنی از رابطه قبلی پدرشان نیز دارند. پدر فینیکس، جان لی باتم، برده‌ای کاتولیک از فونتانا کالیفرنیا و مادرش، آرلین نی دونتز، متولد برانکس نیویورک بوده که والدینش از یهودیان مهاجر از روسیه و مجارستان به شمار می‌آمده‌اند. در سال 1968، آرلین خانواده را ترک گفت و به سمت کالیفرنیا حرکت کرد و بعدها با پدر فونیکس در کابین حمل وسایل قطار رو به رو شده و این برخورد به ازدواج در سال 1969 ختم گردید. سپس آن دو به فرقه‌ی بچه‌های خدا گرویدند و شروع به سفر در سراسر آمریکای جنوبی کردند .جان و آرلین، والدین فینیکس، در نهایت از فرقه بچه های خدا دلسرد شده و درسال 1978 تصمیم به خروج از فرقه و بازگشت به ایالات متحده آمریکا گرفتند. آن‌ها برای شروعی دوباره، نام خانوادگی خود را به فینیکس تغییر دادند .خواکین نام لیف (برگ) را در این دوران برای خود گذاشته بود و دلیل این نام گذاری، تمایل وی به نامی مرتبط با طیبعت هم‌چون برادر و خواهرانش بود و ازجمع‌آوری برگ‌هایی که به همراه پدر در اوقات فراقت انجام می‌داد الهام گرفته بود .او تا 15 سالگی از نام leaf برای بازیگری استفاده می‌کرد ولی دوباره نام خود را به خواکین تغییر داد .همه برای حمایت مالی و تامین غذای خانواده، در خیابان‌ها به ارائه‌ی استعداد خود در خوانندگی و استفاده از آلات موسیقی می‌پرداختند. آرلین در لس انجلس منشی NBA شده بود و جان شغلی در محوطه‌سازی برعهده گرفته‌بود .در نهایت فینیکس و برادر و خواهرانش توسط آیریس برتون کشف شدند و آیریس هر 5 فرزند را با دنیای بازیگری آشنا کرد. آیریس برتون یکی از مدیران برجسته هالیوود در مورد کشف استعداد کودکان بود و عمدتا بچه‌ها را برای بازی در تبلیغات و سریال‌های تلوزیونی استفاده می‌کرد. فینیکس در شرایطی غم‌انگیز برادر، ریور، را در سال 1993 از دست دارد. ریور به خاطر مصرف بیش از حد مواد مخدر در خارج از هالیوود در کلوپ شبانه‌ای به نام وایپر، که در آن زمان متعلق به جانی دپ بود، درگذشت .نفوذ بیش از حد رسانه ها در زندگی خواکین، باعث شده بود بار دیگر خواکین از دید مردم خارج شود ولی یک سال بعد با اصرار دوستانش دوباره با اکراه به دنیای بازیگری بازگشت.

 
 

alt


زندگی حرفه ای : 

بازیگری :

فینیکس اولین بازی های خود را به عنوان بازیگر مهمان در دو سریال هفت عروس برای هفت برادر (1982) و معمای خواندن و نوشتن (1984) به همراه برادرش ریور به نمایش گذاشت و سپس به همراه خواهرش سامر در یکی از اپیزودهای فصل اول سریال Murder, She Wrote بازی کرد .او در سال 1985 با جو بث ویلیامز برای بازی در فیلم تلویزیونی شبکه CBS به نام کودکان چیزی نمی‌گویند به توافق رسید. اولین ایفای نقش خیره کننده‌ی او نیز بازی در نقش مکس در فیلم اردوگاه فضایی ساخته شده در سال 1986 بود. فینیکس در همان سال در سریال آلفرد هیچکاک تقدیم می‌کند در اپیزود پایان خوش حضور داست. وی اولین بار در فیلم Russkies در 1987 کاراکتر اصلی را بازی کرد و بعد از آن با ران هاوارد در فیلم Parenthood در سال 1989 همکاری کرد. او پس از برگشت دوباره بازیگری، اسم خود را به خواکین برگرداند و در نقش‌هایی متضاد با شخصیتش بازی می‌کرد و شخصیت‌های متزلزل با جنبه‌های تاریک را می‌پذیرفت .او نقدهای مثبتی را برای چندین فیلم که در ادمه ذکر خواهد شد به‌دست آورد.
فینیکس نقش جوانی پردردسر را در فیلمی به نام to die for ( 1995) به کارگردانی گاس ون سنت در کنار نیکول کیدمن بود ایفا کرد .در فیلم اولیور استون به نام U TURN نیز نقش جوانی دردسرساز در شهری کوچک را بازی می‌کرد . هم‌چنین سه سال بعد در نقش کومودوس، امپراطور بی‌رحم روم، در فیلم گلادیاتور به کارگردانی ریدلی اسکات بازی کرد. در همان سال نقش کشیشی ناسازگار را هم در فیلم quills برعهده گرفت و در سال 2002 در فیلم نمادها به کارگردانی ام نایت شامالان، نقش بازیکن افسرده بیس‌بال را ایفا کرد و یک سال بعد در نقش شوهر مردد یک ستاره اسکیت باز در فیلم همه چیز درباره‌ی عشق ظاهر شد. در Village به کارگردانی ام نایت شامالان نقش کشاورزی عاشق پیشه، در فیلم هتل رواندا به کارگردانی تری جرج، نقش تصویربرداری سرخورده و در فیلم نردبان 49، نقش آتش‌نشانی شجاع را بر عهده داشت.
فونیکس ، نقش جانی کش را در فیلم زندگی نامه او، قدم زدن روی خط، به کارگردانی جیمز منگولد بازی کرد. ریس ویتراسپون نیز در این فیلم در نقش جون کارتر‌کش ظاهر شده و برای آن برنده جایزه‌ی اسکار بهترین بازیگر زن شد. باید بدانید تمام آهنگ‌های کش و کارتر در فیلم و موسیقی متن فیلم با نوازندگی و خوانندگی فینیکس و ویتراسپون اجرا شده است. فینیکس برای این فیلم، نامزد جایزه‌ی بهترین بازیگر مرد اسکار شده بود اما فیلیپ سیمور هافمن اسکار را برد و او تنها برنده‌ی جایزه‌ی بهترین بازیگر مرد گلدن گلوب آن سال شد .
در سال 2006، فینیکس به آکادمی علوم و تصاویر متحرک دعوت شد .فیلم بعدی فونیکس به نام من هنوز این‌جا هستم، اولین بار در جشنواره‌ی ونیز و تورنتو به نمایش درآمد .او پس از استراحتی خود خواسته با فیلم The Master به کارگردانی پل تامس اندرسون به دنیای بازیگری برگشت. او در این فیلم با فیلیپ سیمور هافمن همکاری می‌کرد. این فیلم برای اولین بار در جشنواره‌ی ونیز به نمایش درآمد که فونیکس در آن برنده‌ی جایزه‌ی بهترین بازیگر مرد شد .او سومین نامزدی اسکارش را نیز برای این فیلم به‌دست آورد .

alt


کارگردانی :

او برای چندین گروه موسیقی، موزیک ویدئوهایی را کارگردانی کرده است .چند گروه موسیقی که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد عبارتند ازshe wents revenge ، people in planes ، ringside و... که اکثرا گروه موسیقی راک‌اند .


تهیه کنندگی :

فینیکس برنامه‌ای تلوزیونی به نام برای واقعیت را تهیه‌کنندگی می‌کند که در این برنامه نیم ساعته، مهمانان مشهوری را دعوت کرده و آن‌ها را با رهبران جوان که در حال تغییر اقتصاد و اجتماع هستند، آشنا می‌سازد. او تهیه‌کنندگی فیلم سینمایی We Own The Night را نیز در پرونده شغلی خود دارد .


زندگی شخصی :

خواکین در دهه 90، به مدت سه سال با لیو تایلر، بازیگر زن آمریکایی، در ارتباط بود. او در سال 2005 برای ترک اعتیاد به الکل، به مرکز بارپروری رفت .در 26 ژانویه 2006، در حال رانندگی در یکی از خیابان‌های هالیوود، کنترل ماشین را از دست داده و تصادف سختی کرد .گزارشات، علت تصادف را قطع ترمز اعلام کردند .در این زمان خواکین مبهوت و سرگشته داخل ماشین است و صدایی از طرف پنجره می‌شنود که به او خاطر نشان می‌کند که آرامش خود را حفظ کند ولی خواکین قادر به دیدن آن فرد نیست. او نیز تکرار می‌کند که "من خوبم" ولی آن مرد مصرانه به او می‌گوید که آرامشش را حفظ کند و از روشن کردن سیگار در ماشین خودداری نماید .آن مرد، خواکین را از پنجره عقب ماشین خارج می‌کند. او، کارگردان مشهور آلمانی، ورنر هرزوگ بود .خواکین برای تشکر به سوی هرزوگ می‌رود ولی هرزوگ خاضعانه و فروتنانه به سمت منزلش که در آن نزدیکی بود، حرکت می‌کند .فینیکس، در تصمیمی غیرمنتظره در اواخر سال 2008 بازنشستگی خود را از بازیگری به خاطر ادامه کارش به عنوان یک رپر را اعلام می‌کند و می‌گوید فیلم دو عاشق می‌تواند آخرین فیلم او باشد .در فوریه 2009، فینیکس برای معرفی فیلم دو عاشق به برنامه دیوید لترمن دعوت شد. او آن شب به سوال‌های دیوید لترمن درباره‌ی برنامه‌های آینده‌اش، بسیار گنگ و بی‌توجه جواب می‌داد .در اکتبر 2012، فینیکس نسبت به آکادمی اسکار مواضعی سخت گرفت و اعلام کرد اسکار مزخرفی بیش نیست! ولی بعدها در مصاحبه‌ای حرفهایش را اصلاح و اعلام کرد که اسکار می‌تواند پایه‌ای محکم برای فیلم سازان شایسته باشد .
 
 

alt

فعالیت های اجتماعی :
فینیکس مدت مدیدی است که فعال اجتماعی است و وام های مالی او به چندین سازمان خیریه و بشر دوستانه و به خصوص سازمان عفو بین‌الملل تعلق می‌گیرد. او در انجمن‌های سازمان ملل مانند هنربهشت، اتحاد صلح و... نیز عضو است .او عضو هیئت مدیره‌ی گروه The Lunchbox Fund است که این صندوق غیرانتفاعی، تهیه‌ی غذا برای دانش آموزان آفریقای جنوبی را بر عهده دارد .وی هم‌چنین عضو گروه دفاع از حیوانات و رفتار اخلاقی مردم نسبت به حیوانات نیز می‌باشد . فینیکس در سال 2013 در فیلم کوتاهی برای peta بازی کرد، که در آن مردم را به گیاه‌خواری تشویق می‌نمود. در آن فیلم فینیکس روایت‌گر این بود که انسان در آب می‌میرد و ماهی در خشکی؛ و اینکه باید خود را در جای یک‌دیگر قرار دهیم .شبکه ABC، براساس ماهیت بحث‌برانگیز فیلم از پخش این فیلم کوتاه در طول پخش آکادمی اسکارخودداری کرد .فینیکس در سال 2005 تحقیقاتی انجام داد و براساس آن فیلمی درباره سوء استفاده از حیوانات در مزارع و حیوانات خانگی ساخت که آن فیلم جایزه انسان دوستی جشنواره‌ی سن دییگو را برای او به همراه داشت .لازم به ذکر است که خواکین فینیکس یک گیاه‌خوار است.
 

alt

فیلموگرافی


 

1984 Backwards: The Riddle of Dyslexia 2002 Signs
1985 Kids Don't Tell 2003 Brother Bear
1986 SpaceCamp 2003 It's All About Love
1987 Russkies 2004 Ladder 49
1989 Parenthood 2004 The Village
1995 To Die For 2004 Hotel Rwanda
1997 U Turn 2005 Walk the Line
1997 Inventing the Abbotts 2007 We Own the Night
1998 8mm 2007 Reservation Road
1998 Clay Pigeons 2008 Two Lovers
1998 Return to Paradise 2010 I'm Still Here
2000 The Yards 2012 The Master
2000 Quills 2013 The Immigrant
2000 Gladiator 2013 Her
2001 Buffalo Soldiers 2014 Inherent Vice

جوایز

 

-- -- اسکار
2012 نامزد The Master
2005 نامزد Walk the Line
2000 نامزد Gladiator
-- -- گلدن گلوب
2012 نامزد The Master
2005 برنده Walk the Line
2000 نامزد Gladiator
-- -- نامزدی در سه جایزه بفتا
-- -- در کل : 69 نامزدی در جوایز مختلف و برنده شدن 20 جایزه از این جوایز
 

.... با تشکر از حانیه عزیز بابت ویراستاری و عرفان عزیز بابت تهیه عکس ها ...


alt

 

 

 

ارسال نظر


کد امنیتی
بارگزاری مجدد

تحلیل و بررسی ها

فروش ایالات متحده

53 $-M
فروش جهانی
3.4 $-M
فروش کلی
56.4 $-M

The Conjuring

 The Conjuring (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

279 $-M
فروش جهانی
308 $-M
فروش کلی
587.8 $-M

Despicable Me 2

 Despicable Me 2 (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

82 $-M
فروش جهانی
8.7 $-M
فروش کلی
90.8 $-M

Grown Ups 2

 Grown Ups 2 (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

33.7 $-M
فروش جهانی
--- $-M
فروش کلی
33.7 $-M

Turbo

 Turbo (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

72.8 $-M
فروش جهانی
110 $-M
فروش کلی
183 $-M

Pacific Rim

 Pacific Rim (2013) on IMDb

کپی رایت

این سایت تحت مالکیت مجموعه فرهنگی سینماسنتر میباشد و فعالیت آن مطابق قوانین میباشد، کلیه حقوق مطالب منتشر شده در این مجموعه متعلق به مجموعه فرهنگی سینماسنتر و مشمول قوانین کپی رایت و حفظ حقوق مولفین است. لذا هر گونه کپی برداری بدون قید منبع و نام نویسندگان نقض صریح قوانین کپی رایت محسوب گشته و مشمول مجازاتهای تعریف شده برای این نوع جرم می گردد. برای هر گونه برداشت از مطالب قبلا با مسئولان سایت هماهنگی حاصل نمائید.

سینماسنتر
مرجع نقد و بررسی فیلم و سریالهای تلویزیونی
 
تلفن: 
ایمیل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
وبسایت: http://CinemaCenter.ir

آمار سایت

بازدیدکنندگان
2746
مطالب
1050
وب لینک ها
6
نمایش تعداد مطالب
3382136
 

ما 21 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

آخرین اخبار

ورود/خروج

ثبت نام

*
*
*
*
*
*

پر کردن فیلد های ستاره دار ضروری است.