Limon Tour
World Guide
DriveZona
Tranzito
پنج شنبه, 26 مرداد 1396
ثبت نام

مقاله ها

Mwr.24- ارزشگذاری فیلـــم: لــوپــر (2012)
alt
alt
نام فیلم: لوپر (2012)
کارگردان: ريان جانسون
نویسنده: ريان جانسون
مدیر فیلمبرداری: استيو يادلين
موسیقی: ناتان جانسون
تدوین: باب دوكسي
تهیه کننده: رم برگمن، جيمز دي. استرن
بازیگران:
جوزف گوردن لويت (جو)
بروس ويليس (جو پير)
اميلي بلانت (سارا)
 
خلاصه داستان: سال 2044. جو، یک لوپر است. کسی که وظیفه دارد قربانیانی را که توسط گروهی در سی سال آینده یعنی در سال 2074، دستگیر می شوند و به وسیله‎ی سفر زمان، به سال 2044 فرستاده می شوند، بُکُشد و دستمزد دریافت کند. ماجرا وقتی پیچیده می‎شود که جو بايد خودش را از بین ببرد...
 
فرخ فرمان
alt
بحث زمان مقوله ایست که فیلمها و سریالهای تلویزیونی زیادی را به شکست کامل کشانده و برخی دیگه هم با هوشمندی خاصی توانستند از تبعات بازی با زمان فرار کنند. لوپر از جمله داستانهائی در این زمینه است که آثار هوشمندی فوق الذکر در آن دیده میشود و به همین دلیل ایده مطرح شده در آن با وجود داشتن باگهای زیاد به شکست کامل منجر نمیشود هر چند که به نظر من موفقیت کاملی هم ندارد و در انتها در واقع هوشمندی ابتدائیش را هم زیر سوال میبرد.
مهمترین نکته علمی که در بحث بازی با زمان وجود دارد مقوله لوپ است و تقریبا همه مواردی که به دستکاری در گذشته شخصی خودمان منجر میشود یک نوع دستکاری در این لوپ است که سرانجام سبب توقف لوپ و توقف کل حرکت میشود. 
در لوپر با بازگشت به گذشته ها از زمان جاری داستان روبرو نیستیم و در واقع بخش مهمی از اتفاقات در زمانی می افتند که یک فروارد 30 ساله به جلو محسوب میشوند. اتفاقات جاری در داستان در جهت بازگشت در تونل زمان به سمت گذشته نیست اما مفهوم دستکاری در فرایند زمان را همچنان منتقل میکند. این دستکاری به شکلی انجام میشود که تکمیل کننده یک دوره کامل از لوپ باشد. 
لوپ شکل گرفته از زندگی عادی فردی در سال 2044 شروع میشود و طی دوره ای 30 ساله به سال 2074 میرسد و سپس با بازگشت در زمان به دست خودش در همان سال 2044 کشته میشود و بدین ترتیب لوپ کامل میگردد که بهترین تلقی از آن میتواند "دورباطل" باشد والبته اشکالی هم تولید نمیکند و همه چیز با فرض وجود ماشین زمان توجیه پذیر است.
در تمام داستانهای شکست خورده مربوط به بازی با زمان داستان پرداز در پی این است که با ایجاد تغییر در گذشته افراد تغییراتی در آینده آنها به وجود بیاورد و این خود تولید کننده مشکلی دیگر است. چون کسی نمیتواند در گذشته خود تغییری ایجاد کند (مثلا برود و پدربزرگش را بکشد یا در گذشته شخص خود را نابود کند)، در صورت ایجاد چنین تغییری مسیری را که به شرایط حالش منجر شده قطع میکند (مقطع الراس) و در نتیجه هیچ گاه به شرایط حال نمیرسد. من اگر در زمان به عقب بروم و خودم را بکشم هیچ گاه وجود نخواهم داشت که در آینده بازگشتی در تونل زمان داشته باشم و در واقع همه چیز به روال طبیعی خود ادامه خواهد داد. این بخشی است که در فیلم در همان مسیر شکست گام برمیدارد.

لوپر با هوشمندی در بخش ابتدائی از ورود به این حیطه خودداری میکند و در عوض مسیر این لوپ را از آینده به گذشته طی میکند. فردی که در سال 2074 زندگی میکند اگر در زمان به عقب برگردد به دست خودش در سال 2044 به قتل برسد نه تنها لوپ دچار مشکل نمیشود که پدیده ای دیگر به نام کامل شدن لوپ رخ میدهد و این دقیقا اتفاقی است که در لوپر رخ میدهد. با همین دیدگاه نسخه 2074 شخصیت اصلی داستان با بازی بروس ویلیس در واقع دانای کل زندگی شخصیت اصلی داستان است و طبیعی است که نسخه 2044 همین شخصیت به طور اتوماتیک دستش پیش نسخه 2074 اش رو خواهد بود و البته این نسخه همچنان میتواند خطرهائی را برای نسخه 2074 خود ایجاد کند به این ترتیب که مسیرهای جدیدی که او میپیماید میتواند اصولا سبب رسیدن نسخه 2074 به وضعیت حاضرش نشود. 
اتفاقی که در این جا رخ میدهد درگیر لوپ نیست و در واقع ضد لوپ است، یعنی تا جائی که روند معمولی داستان که کشته شدن نسخه های آینده به دست نسخه های گذشته است انجام میشود داستان دچار مشکلی نیست، اما وقتی که این لوپ در مورد جو کامل نمیشود و نسخه آینده (بروس ویلیس) میگریزد ماجرا به همان فاز بی پاسخی وارد میشود که خیلی از دیگر ماجراهای اینچنینی هم پیشتر به آن گرفتار شده بودند.
موارد بسیاری است که نسخه آینده جو با نمردنش میتواند بیافریند که سبب قطع شدن مقطع الراس خودش شود. فیلم در این قسمتها کاملا بی توجه به این نکته (عدم قطع لوپ) به پیش میرود و تنها به اکشن فیلم اکتفا میکند. از دید بنده حتی دیدن و بر سر یک میز نشستن جو 2044 با جو 2074 میتوانست آنقدر تغییر در مسیر ایجاد کند که هیچ گاه این دو را به هم نرساند و به نظر من فیلم در همین نقطه دچار از هم گسستگی و آشوب میشود که کلیه دیگر اتفاقات فیلم را هم تا انتها تحت تاثیر قرار میدهد. 
از دید سازنده تغییرات آنقدر وسیع نیست که سبب نابودی داستان شود و نهایتا هم به این فکر نمیکند که سبب رسیدن جو 2044 به نقطه پایان فیلم وجود نسخه ای دیگر در سال 2074 بوده است و با دید علمی هیچ گاه خودکشی جو 2044 نمیتواند سبب ادامه معمولی داستان شود، زیرا جو 2074 نا خود آگاه سبب مرگ خود در سال 2044 شده است و وقتی او در سال 2044 نباشد که در مسیر 30 ساله تا 2074 زندگی کند، هیچ گاه در آینده وجود نخواهد داشت تا به گذشته برگردد و سبب وقوع اتفاقات جاری فیلم شود و بدین ترتیب کل ماجرای اتفاق افتاده دود خواهد شد و به هوا خواهد رفت!!!
پس ... همچنان بازی با زمان یک فیلم شکست خورده دیگر نیز به وجود آورد، هرچند که در ابتدا توانسته باشد یک ایده خوب هم در این باره مطرح کند...

با این حال فیلم از دیدگاه یک اثر حادثه ای کاری خوب است و قابل قبول به شرط آنکه به منطق حوادث تخیلی اش زیاد دقت نکنیم و تنها از سیر وقایع و تلفیق علم و تخیل در داستان لذت ببریم. با نگاه اخیر با داستان خوبی روبرو هستیم که با بازی های بروس ویلیس، جوزف گوردون و امیلی بلانت بهتر هم شده است. یکی از نکات جالب این فیلم گریم جوزف گوردون برای شبیه تر شدن به ترکیب چهره بروس ویلیس است. 

برای این فیلم 1.5 ستاره در نظر میگیرم که آن هم به خاطر ایده لوپ در ابتدای داستان است و همچنین بازی خوب امیلی بلانت.
 
سروش ممدوحي
alt

لوپر ...

این روزها فیلم های اکشن و صد البته سفر در زمان ها چه گذشته و چه اینده باب شده است و هرروز فیلم های جورواجوری از این موضوع به بیرون درز میکند فیلم هایی که به نظرم یکی از دیگری نمیتوانند ان موفقیت هایی که انتظار دارند را براورده کنند. لوپر فیلم جدید بروس و یلیس و جوزف گوردن لویت نیز از این مقوله بیرون نیست و تقیریبا همان راه دیگر فیلم ها را رفته است.

فیلم در ابتدای امر جالب به نظر می اید و با شروعی جالب بیننده را جذب خود مینماید ولی بعد از گذشت نیمه اول فیلم ، فیلم به سرازیری می افتد و همان طور پیش میرود که نباید پیش میرفت . فیلم به نظرم چیز خاصی نداشت و خسته کننده نیز پیش رفت . البته به منهای بازی خوب بازیگرا به خصوص بازیگر زن فیلم امیلی بلانت و کمی نیز بروس ویلیس عزیز.. 
در کل باید گفت با اینکه منتقدهای جهانی این فیلم را یکی از بهترین فیلم های امسال دونستند و امتیاز های بالایی نیز به فیلم دادند اما من یکی که این فیلم رو پسند نکردم و مانند دیگر فیلم های سفر در زمان دیدم همین .. راستی اسم فیلم نیز برام جالب بود looper یاد loop برنامه نویسی افتادم که همچین چرخه همیشه ادامه داره ... اینم طوری طراحی شده بود که چرخه ادامه داشته باشه و بروس از اینده به حال امد تا زندگی خود را بهتر کنه...

به فیلم امتیاز 4 رو دادم شاید بیشتر از این حقش بوده باشه اما من در این فیلم ندیدم..

 
علی بیات
alt
فیلم خوبی بود ولی یک شاهکار نبود. کلا فیلم را می شود به دو نیمه تقسیم کرد که نیمه اول فیلم که شرح وقایع فیلم و معرفی داستان و شخصیت هاست که متاسفانه یکم خسته کننده است. و نیمه دوم فیلم که با جریان فیلم همراه می شویم و داستان را دنبال می کنیم که به نظرم خیلی خوب درست شده است. داستان فیلم را دوست داشتم چون بحث جدیدی در سفر به زمان را نشان می داد و درام پایانی فیلم هم فوق العاده زیبا بود و شاید می توان گفت به جز این پایان هر گونه اگر تمام می شد از زیبایی پایانی فیلم می کاهید. 

نکته مهم دیگر این فیلم ساخت فیلم با بودجه اندک 30 میلیون دلاری بود که در نوع خودش جالب هست.
 
علی معصومی
alt
لوپر داستاني سر راست دارد و بعد از ديدن هر كس احساس مي كند كه آن را درك كرده اما اگر نگاه عميقي به منطق فيلم بيندازيم، با سوالات فراواني روبرو خواهيم شد كه در مقابل شان جواب هاي فراواني نيز وجود دارد.

هر چند سفر در زمان در بسياري فيلم ها دست مايه قرار گرفته اما در اين ميان لوپر با تمام وجوه اشتراك‌اش، بحثي جداگانه دارد. موردهاي فراواني در اين بحث به ذهن بنده رسيد، يادداشت هاي فراواني هم نوشتم، از رسم دياگرام ها گرفته تا پروسه فيلم و... اما عرض مي كنم كه فيلم بايد به بحث گذاشته شود، نظر خودم را هر چند بپسندم اما به علت نسبي بودن بحث بيشتر دوست دارم كه اين فيلم به يك بحث علمي – سينمايي گذاشته شود. نكته مهم فيلم به عقيده بنده آن است كه هر كس با هر ميزان درك از داستان، فيزيك و سينما بايد نقطه عطف داستان را بيابد. اگر بتوانيم نقطه عطف نسبي داستان را پيدا كنيم تا 70 درصد به جواب و خط درست داستاني رسيده ايم.
 

جدول ارزشگذاری فیلم لوپر:

فرخ فرمان سروش ممدوحي علي بيات علی معصومی ستاره نهایی نمره نهایی (از 10)
alt alt alt alt alt 4.5

جدول راهنمای ارزشگذاری فیلم:
alt alt alt alt alt alt
عالی خیلی خوب خوب متوسط ضعیف بی ارزش

alt

ارسال نظر


کد امنیتی
بارگزاری مجدد

مطالب مرتبط با مطلب در حال مطالعه

تحلیل و بررسی ها

فروش ایالات متحده

53 $-M
فروش جهانی
3.4 $-M
فروش کلی
56.4 $-M

The Conjuring

 The Conjuring (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

279 $-M
فروش جهانی
308 $-M
فروش کلی
587.8 $-M

Despicable Me 2

 Despicable Me 2 (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

82 $-M
فروش جهانی
8.7 $-M
فروش کلی
90.8 $-M

Grown Ups 2

 Grown Ups 2 (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

33.7 $-M
فروش جهانی
--- $-M
فروش کلی
33.7 $-M

Turbo

 Turbo (2013) on IMDb

فروش ایالات متحده

72.8 $-M
فروش جهانی
110 $-M
فروش کلی
183 $-M

Pacific Rim

 Pacific Rim (2013) on IMDb

کپی رایت

این سایت تحت مالکیت مجموعه فرهنگی سینماسنتر میباشد و فعالیت آن مطابق قوانین میباشد، کلیه حقوق مطالب منتشر شده در این مجموعه متعلق به مجموعه فرهنگی سینماسنتر و مشمول قوانین کپی رایت و حفظ حقوق مولفین است. لذا هر گونه کپی برداری بدون قید منبع و نام نویسندگان نقض صریح قوانین کپی رایت محسوب گشته و مشمول مجازاتهای تعریف شده برای این نوع جرم می گردد. برای هر گونه برداشت از مطالب قبلا با مسئولان سایت هماهنگی حاصل نمائید.

سینماسنتر
مرجع نقد و بررسی فیلم و سریالهای تلویزیونی
 
تلفن: 
ایمیل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
وبسایت: http://CinemaCenter.ir

آمار سایت

بازدیدکنندگان
1889
مطالب
1049
وب لینک ها
6
نمایش تعداد مطالب
1365928
 

ما 50 مهمان و یک عضو آنلاین داریم

آخرین اخبار


مرجع نقد و بررسی فیلم و سریالهای تلویزیونی

ورود/خروج

ثبت نام

*
*
*
*
*
*

پر کردن فیلد های ستاره دار ضروری است.