خلاصه داستان: داستان عشق عجیب دو نوجوان که برای خود، خانواده و اطرافیانشان دردسرهایی را میآفریند...
سهیل امیدوار |
در ابتدا با توجه به اسم فیلم انتظار دیگری از فیلم داشتم ولی کم کم مشخص شد که داستان فیلم در مورد علاقه یک پسر دوازده ساله به دختری همسن خود است. فیلم برای بچه ها همین رده سنی فیلم جالبی است البته بچه هایی به غیر از بچه های ایرانی چون با هنچار های اجتماعی ایران سنخیتی ندارد و کاملا یک ناهنجار شناخته میشود. فیلم اساسا نه شروعی دارد و نه پایانی انگار که از ناکجا آبادی به یکباره میان دیدگان شما سقوط میکند. شاید برای گروه سنی نوجوانان بسیار جالب باشد و نوع فیلم برداری و اتفاقاتی که در فیلم رخ میدهد بینده نوجوان را جذب خود کند ولی برای بزرگسالان جذابیت بسیار کمی دارد ولی به نظر من مشخص نیست فیلم برای پدر و مادرها ساخته شده است یا نوجوانان. چون نه این عمل پسر و دختر را نکوهش میکند و نه رفتار والدین را زیر سوال میبرد فقط یک سری اتفاقات را بر پرده میکشد بدون اینکه بخواهد به بیننده پیامی بدهد که این فیلم اصلا برای چه ساخته شده است شاید فقط برای بیان یک عشق کودکانه که رنگ و روی بزرگسالی به خود میگیرد. در کل اگر شما دوست دارید که یک فیلم عاشقانه کودکانه ببینید یک بار دیدن این فیلم خوب است، در غیر این صورت دیدن این فیلم را توصیه نمیکنم. |
سروش ممدوحی |
فيلم نميدونم چه اسمي براش بزارم... اسمي که روي فيلم است اصلا و ابدا به فيلم نمي آيد! قلمرو طلوع ماه يا هر چيز ديگه اي که معنی اش ميشه اصلا به فيلمي با اين موضوع و مفهوم نمياد! از اسمش که بگذريم مي رسيم به خود فيلم... فيلمي با مضمون عشق و گردش و فرار و... که شکل گرفته است از بازي کودکانه و فکرهاي جوانان عاشق که بيا دست در دست هم برويم و زندگي رو براي خودمون بسازيم! فيلم با بهرگيري از قاب هاي زيبا و جذاب و فيلم برداري خوب و اهنگ سازي جالب و... که نمايان گر ساخت فيلم با بهرگيري از بهترين روش ها و تکنيک هاي سينمايي است سعي دارد داستان ساده اي را به نمايش بگذارد! فيلم در همه جهات يک فيلم مسخره به نمايش ميگذارد با بازي ضعيف بازيگرها که بازي نقش اصلي فيلم ادوارد نورتون نيز سردسته انهاست، همراه ميشود! فيلم در کل چيزي براي ارائه براي بيننده خود ندارد و در همين سطح هم قرار ميگيرد و به پيش ميرود. متاسفانه فيلم کاملا با نقص يک فيلم نامه جالب مواجه است که در بهر اين حرکات دوربين و... وس اندرسون بماند و فيلم را زيباتر از انچه ميبينيم بکند! کاش کاش کاش يک فيلم نامه خوب در بهر اين فيلم بود......... به فیلم 1 ستاره از 5 دادم آن هم فقط به خاطر هنرهای سینمایی و بس |
علی بیات |
فیلم بی شک برای گروه سنی جوان و نوجوان می تواند جالب باشد و در این گروه فروش خوبی داشته باشد. ولی آیا این فیلم برای منتقدین هم جالب خواهد بود؟ به نظر من این فیلم برای قشر سینما دوست مخاطب خاص یک فیلم سردرگم بسیار ضعیف است که داستان آن حتی نمی تواند خیلی مجذوب کننده باشد. برای دیدن این فیلم با قصه عشق ساده دو کودک برای من بسیار سخت بود و دیدن تمام فیلم بسیار دشوار بود. این فیلم به نظرم در سطح پایینی قرار دارد و تنها با استفاده از بروس ویلیس و ادوارد نورتون توانسته برای خود نامی دست و پا کند. |
علی معصومی |
لباس بد قواره وس اندرسون بر پایه یک دکمه دوخته شده است که باعث می شود بسیاری سینمای نداشته او را آوانگارد بپندارند.
اگر تمامی تکنیک های سینمایی را هم در یک فیلم پیاده کنید، اما همچنان محتوایی در کار نباشد، ره به ناکجاآباد خواهید برد. وس اندرسون از سینمای کوبریک تنها پرسپکتیو تک نقطه ای را آموخته آن هم تنها در مرحله اجرا و البته با کمترین عمق که شاید بهترین نام برای آن تقارن باشد. تکنیکی بسیار رایج در طراحی، که استاد مسلم سینما آن را به شکلی مفهومی در اکثر فیلم هایش بکار بست. اما تفاوت عمده کوبریک و وس اندرسون در مفهوم و عمق تصاویر است. پرسپکتیو کوبریک مختص به خود اوست، در چشمان کاملا بسته تداعیگر فضایی رؤیاگونه است، همین تکنیک در غلاف تمام فلزی نوعی اضطراب را منعکس میکند، درخشش تبدیل پرسپکتیو تک نقطه ای به دلهره و وحشتی عمیق است، بری لیندون حاکی از عمق نگاه نقاش به قاب تاریخ است، پرتقال کوکی نهایت شرارت و لجام گسیختگی اخلاقی انسان و2001: اودیسه فضایی بیش از هر چیز بر بار زمانی و مکانی می افزاید. این تنها قسمتی از دانشگاه سینمای کوبریک کبیر است.
اما وس اندرسون کاریکاتور سینماست. فیلم خرده پیرنگ و قاب محور ایشان آنچنان عمق اندکی دارد که در پایان بیننده با خود میاندیشد که حرف فیلم چه بود!؟ جواب ساده است، حرف فیلم آن است که وس اندرسون یک کَمِرا فِتیش است و آنچنان در این امر مصر است که تبدیل به حالتی سادیستی می شود.
البته که پرسپکتیو تک نقطه ای تنها تکنیکی نیست که کاریکاتوری از آن در این فیلم به نمایش کشیده شده، از اورهد شات گرفته تا تو شات، اورشولدر و انواع پن ها... همه و همه در خدمت تکنیک خاص کارگردان هستند، نه در خدمت روند روایی داستان.
در هر ابعادی فیلم شبه آوانگارد وس اندرسون کار ضعیف و البته چه از نظر تجربی و یا هنری، فاقد ارزش است. سینمایی که برای علایق کارگردان ساخته شده و بدون توجه به دریافت مخاطب و وجه سرگرمی سینما شکل گرفته، جدای از آنکه فاقد ارزش است بلکه ضد هر نوع ارزش سینمایی نیز هست.
|
جدول ارزشگذاری فیلم قلمرو طلوع ماه:
سهیل امیدوار | سروش ممدوحی | علی بیات | علی معصومی | ستاره نهایی | نمره نهایی (از 10) |
6.5 |
جدول راهنمای ارزشگذاری فیلم:
عالی | خیلی خوب | خوب | متوسط | ضعیف | بی ارزش |
فروش ایالات متحده | |
53 $-M | |
فروش جهانی | |
3.4 $-M | |
فروش کلی | |
56.4 $-M | |
فروش ایالات متحده | |
279 $-M | |
فروش جهانی | |
308 $-M | |
فروش کلی | |
587.8 $-M | |
فروش ایالات متحده | |
82 $-M | |
فروش جهانی | |
8.7 $-M | |
فروش کلی | |
90.8 $-M | |
فروش ایالات متحده | |
33.7 $-M | |
فروش جهانی | |
--- $-M | |
فروش کلی | |
33.7 $-M | |
فروش ایالات متحده | |
72.8 $-M | |
فروش جهانی | |
110 $-M | |
فروش کلی | |
183 $-M | |
این سایت تحت مالکیت مجموعه فرهنگی سینماسنتر میباشد و فعالیت آن مطابق قوانین میباشد، کلیه حقوق مطالب منتشر شده در این مجموعه متعلق به مجموعه فرهنگی سینماسنتر و مشمول قوانین کپی رایت و حفظ حقوق مولفین است. لذا هر گونه کپی برداری بدون قید منبع و نام نویسندگان نقض صریح قوانین کپی رایت محسوب گشته و مشمول مجازاتهای تعریف شده برای این نوع جرم می گردد. برای هر گونه برداشت از مطالب قبلا با مسئولان سایت هماهنگی حاصل نمائید.
ما 48 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم
ترجمه و پشتیبانی توسط:شرکت جومی