مقاله ها
Cwr.13- نقد و بررسی فیلم The DaVinci Code توسط راجر ایبرت
- توضیحات
-
تاریخ ایجاد در جمعه, 05 آبان 1391 16:02
-
نوشته شده توسط سروش ممدوحی
-
بازدید: 7203
|
The Da Vinci Code |
|
کد داوینچی |
|
|
The Da Vinci Code |
|
اطلاعات فیلم |
تهیه کننده: جنکینز
کارگردان : ران هاوارد
نویسنده : اکیوا گولدزمن
موزیک متن : هانس زیمر
ژانر: ترلیر - رازآلود
تاریخ نمایش:19 می 2006 در آمریکا
فروش کلی : 250 میلیون دلار
بودجه: 50 میلیون دلار
کشور سازنده: امریکا (هالییود)
IMDB Rate :6.4 از 10 |
بازیگران |
تام هنکس (رابرت لنگدون)
آدری تتو(سوفیه نوو)
یان مکلین(سر تبینگ)
ژان رنو(بیزو فچ)
|
افتخارات و جوایز |
------ |
امتیاز راجر ایبرت از 4ستاره : ستاره کامل |
|
|
منتقد : راجر ایبرت |
|
مترجم : هما Skyfly |
|
ميگويند فروش كتاب «راز داوينچي» تا بحال بيش از انجيل بوده است. پايان متفاوتي دارد. رمان دان برداون Dan Brown كاملاً نامعقول و فيلم رون هوارد Ron Howard بطور نامعقولانهاي سرگرمكننده است. محتواي هر دو كليساي كاتوليك را متهم ميكنند. ميدانم افرادي هستند كه به تخيلات بروان درباره شراب مقدس، نسل عيسي مسيح، شواليههاي معبد، اوپوس ديي Opus Dei و داستان واقعي مريم ماگدالين باور دارند.
پس بياييد با اين توافق كه «راز داوينچي» يك كار تخيلي است شروع كنيم. از آنجايي كه همه رمان را خواندهاند، لازم است فقط يك راز را فاش كنم و آن اينكه فيلم، كتاب را با ديد مذهبي دنبال ميكند. اگرچه كتاب كاري سخيف است و نگاه و سبگ ضعيفي دارد اما يك موضوع فرضي را ارائه كرده است.
خوشبختانه، فيلمسازي رون هوارد بهتر از رماننويسي دان بروان است، او فرمول بروان را دنبال ميكند،(مكاني عجيب، آشكارسازي شگفتانگيز ، صحنه تعقيب نااميدانه كه به دفعات لازم تكرار ميشود) و آن را با حضور تام هنكس Tom Hanks در حد يك كار برتر بالا ميبرد.
هنكس در نقش رابرت لانگدون Robert Longdon ظاهر ميشود. استاد نشانهشناسي هاروارد كه براي يك سخنراني در پاريس حضور دارد و بازرس فاچه Fache (ژان رنو) به او قتل ژاك سونير Jacque Sauniere (ژان پير ماريل Jean Pierre Marielle) در موزه را اطلاع ميدهد. مرد بيچاره مورد اصابت گلوله قرار گرفته و نيمه شب در موزه لوور ميميرد، اگرچه در حال مرگ بوده اما زخمهاي او خوشبختانه آنقدر به او فرصت دادهاند كه كليد صندوقي را مخفي كند، برهنه شود و با خون خود علائمي بر روي بدن خود ايجاد كند و بدن خود را در حالتي از طرح داوينچي قرار دهد و پيغامي با توالي اعداد براي سوفي نوو Sophie Neveu (اودري تاوتو Audry Tautou - پليس فرانسوي زيبايي كه بعد از مرگ والدينش تحت سرپرستي سونير بوده است) باز هم با خون بنويسد. بيشتر افراد موقع مرگ فقط ميتوانند دو يا سه كلمه بنويسند اما ژاك كل فيلم را مينويسد.
با خواندن رمان ميدانيم كه بعد چه اتفاقي ميافتد. سوفي به رابرت ميگويد كه از سوي فاچه در خطر است و آنها در لوور نميمانند و جستجويي را آغاز ميكنند كه آنها را به ويلاي سر لي تيبينگ Sir Leigh Teabing (يان مك كالن Ian McKallen)، معبد كليسايي در لندن، كليساي متروكهاي در روستاهاي بريتانيا و دخمهاي مخفي ميرساند و دوباره به لوور برميگرداند. در تمام اين مدت پليس فرانسه و بريتانيا هردو يك گام پشت سر آنها و سوفي و رابرت مبتكر و جسور هستند. شايد آنها خدا را در كنار خود دارند. مجموعه تعقيب و گريزها و كشفيات با داستان و شخصيت ديگري به نام سيلاس Silas (پل بتاني Paul Bettaney) همراه است، كه تحت فرمان معلم كار ميكند، شخصيتي مرموز در مركز توطئه پنهان كردن شراب مقدس، آنچه واقعيت است و آنچه نشان داده ميشود. توطئه، اعضاي اوپوس دي، جامعهاي از كاتوليكها كه در زندگي واقعي پارسايي و دينداري عرفي دارند، را در بر ميگيرد.
اوپوس ديي در داخل كليسا كار ميكند نه همراه با آن، همچنين حلقه محرمانهاي از كاردينالها را تعليم ميدهد كه در توطئه دخيل باشند (پاپ و اكثر كاتوليكهاي ديگر ظاهراً نقشي ندارند). اين افراد رازي را حفظ ميكنند كه اگر آشكار شود، كليسا را از بين ميبرد. اين دليل حفظ راز آنهاست. اگر قرار بود به آنها توصيهاي بكنم، ميگفتم كه آنها با حفظ راز كليسا را تهديد ميكنند و عاقلانهترين استراتژي از بين بردن راز است.
يكي از جذبههاي كليساي كاتوليك اين است كه قديميترين سازمان موجود در جهان است و براي همين فيلمهايي نظير «راز داوينچي» جالبتر از فيلمهاي ساخته شده مذهبي مثلاً بر مبناي نوشته يك نويسنده علمي-تخلي در دهه 1950 است. همه مكانها در «راز داوينچي» واقعاً وجود دارد، اگرچه آخرين بار كه معبد كليسا را ديدم براي تعميرات بسته بود.
تام هنكس، اودري تاوتو و ژان رنو در نقشهاي خود بسيار خوب ظاهر شدهاند و سر يان مككالن به خوبي از عهده نقش برآمده است و شخصيت سر لي را در قالب يك شخص متعصب كه مطالعات او فقط موارد ديداري و شنيداري دارد و به بيننده نسبت به راز داونچي در «شام آخر» آگاهي ميدهد، ارائه ميكند. ظاهراً ارتباط نزديكي را با ديگر مبتكران حفظ كردهاست.
از سويي دسيسهاي داريم كه 2000 سال قدمت دارد و اساس مسيحيت را مورد تهديد قرار ميدهد و از سوي ديگر شبكهاي از غيرحرفهايهاي ثروتمندي كه به شاخهاي مذهبي شبيه هستند.
بله، موضوع نامعقول است، اما موضوع بيشتر فيلمها نامعقول است. آنچه كه رون هوارد ارائه ميكند، لحن و سبك و فضاي رازآلود غير قابل انكاري است. او درست از بالا شروع ميكند، وقتي موسيقي هانس زيمر Hans Zimmer مذهبي و بدشگون ميشود، لوگو كلمبيا پيكچرز در سايه ميافتد. صحنه قتل در لوور با ديدگاه مذهبي وحشتناك و شيوه لانگدون در نگاه به حروف و اعداد و نشانهها و بازسازي ذهني و يافتن راز آنها هوشمندانه است. مثل شخصيت فلورا كراس Flora Cross در «فصل زنبور» است كه از جادوي نهان براي تجسم هجي كلمات استفاده ميكند.
فيلم تأثيرگذار است. به نظر ميرسد درگيري و فريفتن مدام به لبه آشكارسازي وحشتناكي ميرسد. بعد از اتمام آن از اين تعجب ميكنيم چرا لازم است چنين رازي با اين معماي پيچيده و با شكار يك جانور لاشخور حفظ شود. آنچه رابرت و سوفي دنبال ميكنند، سخت است و طوري پيچيده است كه به نظر ميرسد هيچكس قادر به طي مسير آن نيست. راز بايد تا نقطهاي حفظ شود، پشت آن مطلقا،
گمشده است و كل نكته حفاطت از آن كنار قضيه است. پرسش ديگري مطرح ميشود: با توجه به جايي كه مسير آغاز ميشود، آيا نوعي كنجكاوي براي خاتمه آن وجود ندارد؟ تي. اس. اليوت ميگويد: پايان من، آغاز من است.
با تشکر از سعید عزیز بابت گرافیک
این نقد و ترجمه تحت کپی رایت سایت سینماسنتر منتشر شده است . لذا هر گونه کپی برداری از این مطالب بدون اجازه نویسنده و سایت سینماسنترwww.cinemacenter.ir نقض آشکار قوانین کپی رایت محسوب می گردد .
ارسال نظر
ترجمه و پشتیبانی توسط:شرکت جومی