ترجمه نقدهای منتقدین جهان

Cwr.62- نقد و بررسی فیلم The Possession توسط راجر ایبرت

 

  The Possession    
  alt

The Possession
 
اطلاعات فیلم
تهیه کننده : سم ریمی
کارگردان : اوله بورندال
نویسنده : جولیت اسنودن
ژانر: 
ترسناک
تاریخ نمایش: 31 اگوست 2012
فیلمبردار: بیل پوپ
موزیک: دانتون سانکو

فروش کلی : در حال اکران
بودجه: 14 میلیون دلار
کشور سازنده: امریکا (هالییود)

IMDB Rate : 6.1 از 10 از بین 3872 رای .
بازیگران
ناتاشا کالیس
جفری دین مورگان
کیرا سدویگ

 
افتخارات و جوایز
------
امتیاز راجر ایبرت از 4ستاره : 3.5 ستاره
 
  منتقد : راجر ایبرت   مترجم : هما Skyfly  

 

alt
 
«The Possession» فيلمي ترسناك درباره تسخير ماورائي است كه بيش از سر و صداي زياد ما را مي ترساند. مثل فيلم «جن گير»، بهترين فيلم در اين ژانر، «The Possession» هم تا حدي الهامات مذهبي دارد و شخصيت هاي باورپذيري را در يك دنياي واقعي خلق مي كند. 
تسخير (يا تصرف) عنوان فيلم يك هدف واقعي است، يك جعبه چوبي سياه، كه به صورت هنرمندانه اي بسته و قفل شده است. جعبه كتيبه اي حكاكي شده به خط عبري دارد و به يابنده آن اطلاع مي دهد كه جعبه يك دايباك (روح تسخيركننده) دارد، يك روح شيطاني كه به روح بخت برگشته اي كه آن را باز كند مي پيوندد. دايباك ها عنصر آشناي فولكلور يهودي هستند.
بعد از شروع سكانس ابتدائي در «The Possession»، جعبه در مكاني در يك حراج ظاهر مي شود. دختر جواني به نام اميلي (ناتاشا كاليس Natasha Calis) كه با خواهرش هانا (مديسون ديوپورت Madison Daveport) و پدرش كلايد (جفري دين مورگان Jeffrey Dean Morgan) زندگي مي كند، جعبه را مي خرد. مادر آنها استفاني (كايرا سدويك Kyra Sedgwick) از پدرشان جدا شده است.
همه اين موضوع يك روايت باورپذير است و ربطي به هيسترياي دختر جوان يا مسئله بين پدر و مادر او (كه بعد بوجود مي آيد) ندارد. همان است كه گفته مي شود: يك جعبه دايباك، برگرفته از يك جعبه واقعي كه در مقاله اي در لس آنجلس تايمز توصيف شده است. در اينكه جعبه واقعي همان پديده اي كه در فيلم نشان داده مي شود را بوجود آورد شك دارم اما نمي خواهم آن را باز كنم كه موضوع را بفهمم. پدر و دو دختر به تازگي به حانه اي در حومه شهر آمده اند، خانه اي كه تازه رنگ شده و اتاقهاي خالي دارد. تميزي زياد آن با فضاي تاريك قديمي دايباك مغايرت دارد. بعد از باز كردن جعبه، اميلي شروع به حركات عجيبي مي كند، مالكيت جعبه را با تندخويي اظهار مي كند، پدر و معلمهايش را آزار مي دهد و مادرش را وادار به سوءظن و عدم اعتماد به همسر سابقش مي كند. كايرا سدويك و جفري دين مورگان نقش زوجي را با واقع گرايي و بدون ظاهرسازي ايفا مي كنند. يكي از وحشتناك ترين موارد در «The Possession» اين است كه شخصيت ها قبل از اينكه اميلي شروع به تغيير كند، همه واقعي هستند.
فيلم به كارگرداني اولي بورندال Ole Bornedal محتواي جعبه را بدون سردرگم كردن با جلوه هاي ويژه، ترسناك مي كند: يك ظرف كوچك حاوي يك وسيله عجيب، ديگر ساخته هاي عجيب و عريب و ترسناك تر از بقيه – تعداد زياد حشرات است. حشرات در يك جعبه كه قرنها بسته مانده باشد ترسناك تر از اژدهاي CGI و موجوداتي از اين دست است.
در يك صحنه جالب، كلايد با يك پروفسور يهودي در دانشگاهي كه در آنجا مربي بسكتبال است، مشورت مي كند و متوجه ترجمه كلماتي كه روي جعبه حكاكي شده مي شود و از انجمن يهوديان هاسيديك در بروكلين تقاضاي كمك مي كند. گروهي از پيرمردان در يك كنيسه فاصله اي بين حود و جعبه مي گذارند. اما زادوك پسر جوانتر خاخام (ماتيسياهو Matisyahu) معتقد است كه وقتي يك زندگي در معرض خطر قرار مي گيرد اين وظيفه اوست كه كمك كند و اين موضوع به تلاش ترسناك براي جن گيري منجر مي شود.
ماتيسياهو يك جن گير مهريان مي شود. او خود را به عنوان رگا برتر هاسيديك اعلام مي كند. مشخصاً در زندگي واقعي او با دايباك ها مشكل دارد. اما در اينجا به عنوان جواني كه همراه با ipod خود مي خواند و با آموزش هاي پدرش جذب علوم الهي شده است، وجود مؤثري دارد، 
صحنه اي كه او دست در دست دايباك مي رود براي بسياري يادآور رويارويي مكس فون سيدو Max von Sydow با شيطان در «جن گير» است. مي توان رنج ليندا بلير در آن فيلم را با شكنجه ناتاشا كاليس در اين فيلم مقايسه كرد. «جن گير» بر فيلمهاي زيادي تأثير گذاشته است و اين فيلم در ميان برترها قرار دارد.
 
alt
 
این نقد و ترجمه تحت کپی رایت سایت سینماسنتر منتشر شده است . لذا هر گونه کپی برداری از این مطالب بدون اجازه نویسنده و سایت سینماسنترwww.cinemacenter.ir نقض آشکار قوانین کپی رایت محسوب می گردد .