ترجمه نقدهای منتقدین جهان

Cwr.36- نقد و بررسی فیلم Indiana Jones and the Temple of Doom توسط راجر ایبرت

 

  Indiana Jones and the Temple of Doom   اينديانا جونز و معبد مرگ  
  alt

Indiana Jones and the Temple of Doom
 
اطلاعات فیلم
تهیه کننده : جورج لوکاس ، رابرت واتس
کارگردان : استیون اسپیلبرگ
نویسنده : گلوریا کاتز
ژانر: اکشن 
تاریخ نمایش: 23 می 1984
فیلمبردار: داگلاس اسلوکومب
موزیک: جان ویلیامز
فروش کلی : 535 میلیون دلار

بودجه: 333 میلیون دلار
کشور سازنده: امریکا (هالییود)

IMDB Rate : 7.5 از 10 از بین 155،500رای .
بازیگران
هریسون فورد
امریش پوری
روشن سس
فیلیپ استون
کین کاپشو
جاناتان کی کوآن
افتخارات و جوایز
------
امتیاز راجر ایبرت از 4ستاره :4 ستاره
 
  منتقد : راجر ایبرت   مترجم : هما Skyfly  

 

alt
 
«اينديانا جونز و معبد مرگ » استيون اسپيلبرگ يكي از بي رحمانه ترين فيلم هاي اكشن همراه با ذوق هنري است كه تا به حال ساخته شده است. فيلم، چرخشي پر پيچ و خم ، غلبه اي تكنيكي، يك فانتزي بصري، و در مجموع جالب است و نمي توان به سادگي آن را با اولين فيلم اينديانا جونز «Raiders of the Lost Ark» مقايسه كرد. فيلم به روشي ديگر عمل مي كند و روايت هاي متفاوتي را بكار مي گيرد.
«Raiders» از سريال هاي بعد از ظهرهاي شنبه الهام گرفته بود. فيلم مجموعه اي از وضعيت هاي خطرناك صخره نوردي، مسير سفر اينديانا جونز از سانفرانسيسكو به تبت، مصر و ديگر مكان هاي خيال انگيز و در واقع تصويري از جاده اي عجيب بود. «معبد» عمدتاً در يك لوكيشن اتفاق مي افتد و بيشتر به روايت تسخير دژ تسخيرناپذير برمي گردد. مي دانيد چه نوع دژي را مي گويم. اين دژها را هميشه در فيلم هاي جيمز باند مي بينيد. اغلب داراي راه هاي مخفي در زير زمين، پشت درياها، روي ماه و درون آتشفشان هستند. اين دژها توسط متعصبين تشنه قدرت اداره مي شوند. اولين نگاه به يك دژ تسخبرناپذير يكي است: يك لانگ شات قوي، با موسيقي واگنري كه كاربردهاي آنها را مشخص مي كند.
نقش قهرمان در فيلمي از اين دست ورود به قلعه، ربودن جايزه و فرار است. اين كار هميشه با مشكلات بزرگ، شگفتي هاي ترسناك، مخاطرات غيرقابل بحث و سكانس فرار زيبا همراه است. آخرين شات ها در انتهاي سكانس الزامي هستند: دژ مي بايست تخريب شود. خوشيختانه ديوارهاي بلندي از آب و آتش وجود دارد كه افراد بد را گرفتار كند و فرصت فرار را در فاصله بسيار كمي تا مرگ به قهرمان بدهد.
برگرديم به فيلم ايديانا جونز. با شروع فيلم، اينديانا را در يك كلوپ شبانه در شانگهاي مي بينيم. قاتلين به دنبال او هستند. او در زمان كوتاهي مي گريزد و يكي از زنان كلوپ را هم با خود مي برد (كيت كپ شاو Kate Capshaw) و به فرد مورد اعتماد خود (كه هوي كوان Ke Huy Quan) مي پيوندد. راه، آنها را در مسير حوادث قرار مي دهد: پروازي بر فراز هيماليا، فراري نفسگير از يك هواپيماي در حال انفجار و ملاقاتي با رئيس رهكده اي كه از از اينديانا جونز مي خواهد جواهر قيمتي و جادويي دهكده را باز گرداند – سنگي كه با همه كودكان دهكده ناپديد شده است. اينديانا مرد شجاعي است و موافقت مي كند. صحنه شام در قصر فرمانرواي بدذات قلمرو از فيلمهاي جيمز باند گرفته شده كه بخش اجباري هر ماجرايي است: هميشه يك مرگ حتمي به جيمز وعده داده مي شود اما در ابتدا ميزبان براي به رخ كشيدن قدرت و غرور خود او را به شام دعوت مي كند. تنها سكانس نمايشي فيلم بعد از مهماني شام است كه در آن موضوعاتي مثل عشق مورد بحث قرار مي گيرد (پاپ كورن درست كردن). نيمه دوم فيلم با يك سري حوادث نفسگير آغاز مي شود – در اينجا راه هايي در زير قصر وجود دارد كه به جهنم شبيه است. 
طراحي صحنه، كارگرداني هنري، جلوه هاي ويژه و افكت هاي صدا در اين جهنم زيرزميني تأثيرگذارترين پرداخت ها در كل دوران Raiders و تريلرهاي مشابه جيمز باند است. ده ها كودك خردسال مشغول كار هستند، مهاراجه بدجنس آنها را در بردگي نگه داشته و از قدرت شيطاني جواهر گمشده و دو قطعه جواهر ديگر براي اين بردگي استفاده مي كند. اينديانا و دويتانش با تعجب بسيار تماشا مي كنند و سپس اينديانا براي ربودن جواهر دست به اقدام مي زند. بعضي از صحنه هاي زيباي فيلم در اينجا اتفاق مي افتد: قربانيان انساني در قفسي فولادي به قعر يك آتشفشان زيرزميني فرو مي روند، مراسم مذهبي عجيبي برگزار مي شود و صحنه فرار از طريق مسيرهاي زيزميني وجود دارد. قار نيست اين صحنه فرار را باور كنيم. مشخصاً اسپيلبرگ «General» باستر كيتون، كلاسيك صامتي كه مسئله بارز و منطقي فرار بر روي ريل ها را حل مي كند، مطالعه كرده است. (مثلاً وقتي هميشه يك قطار پشت قطار ديگري هست چه بايد كرد) همانطور كه اينديانا و دوستانش در ماشين كوچك و غير قابل كنترل معدن به اين سو و آن سو برخورد مي كنند، تعقيب كنندگان پشت سر، روبرو ، بالا و پايين و ئر كنار آنها هستند و صحنه نفس را در سينه حبس مي كند. «اينديانا جونز و معبد مرگ » براي آنچه كه دقيقاً هست دفاعي ندارد: شادي بخشيدن، ديوانگي و فرار رؤيايي و وحشيانه.
لزومي هم به دفاع نيست. اين فيلم هيجان انگيزترين، عجيب ترين، احمقانه ترين و عاشقانه ترين فيلم ماجرايي از زمان «Raiders» است و مي توان گفت كه پيش درآمد و يا ادامه آن نيست. فقط يك تجربه است و با لبخندي نابخردانه سالن را ترك مي كنيد.
 
alt
 
این نقد و ترجمه تحت کپی رایت سایت سینماسنتر منتشر شده است . لذا هر گونه کپی برداری از این مطالب بدون اجازه نویسنده و سایت سینماسنترwww.cinemacenter.ir نقض آشکار قوانین کپی رایت محسوب می گردد .