معرفی فیلمهای سینمای جهان

معرفي فیلم صورت زخمـی

 Scarface (1983) on IMDb

نام فیلم: صورت زخمی
 
محصول : امریکا
سال تولید : 1983
مدت : 170 دقیقه
ژانر : درام، جنائی، تریلر
کارگردان: برایان دی پالما
نویسنده: اولیور استون
بر اساس فیلمنامه ای از:‌هاوارد هاوکس و بن هشت
بر اساس نول: آرمیتاژ تریل
تهیه کننده: مارتین برگمان
آهنگساز: جورجیو مورودر
فیلمبردار: جان ای آلونزو
 
بازیگران:
آل پاچینو: آنتونی مونتانا
استیون باور:‌ مانی ریبرا
میشل فایفر: الویرا هنکوک
رابرت لاجیا: فرانک لوپز
اف موری ابراهام: عمر سوارز
ماری الیزابت ماسترانتونیو: جینا مونتانا
پل شنر: آلخاندرو سوسا
 
افتخارات:
نامزد سه جایزه گلدن گلوب در سال 1984
 
درباره داستان:
با اخراج خلافکاران و گروههائی که از دید فیدل کاسترو (رهبر کوبا) علیه منافع کوبا کار میکنند، تعداد وسیعی از مهاجران کوبائی وارد مناطق جنوبی آمریکا بخصوص فلوریدا و شهر میامی میشوند.
آنتونی مونتانا (با بازی آل پاچینو) نیز یکی از این مهاجران است که بلافاصله پس از ورود به آمریکا و دریافت اجازه کار و اقامت، به راههای غیر قانونی برای امرار معاش رو می آورد. آنتونی مونتانا با استعدادی که در این راه به خرج میدهد به استخدام باند قاچان موارد مخدر فرانک لوپز (با بازی رابرت لاجیا) در می آید. در اینجاست که با دوست او الیویرا (با بازی میشل فایفر) آشنا میشود. 
آشنائی قدیمی او با تونی ریبرا (با بازی استیون باور) سبب میشود که او نیز یکی از اعضای گروه تونی مونتانا در شروع فعالیتهای غیر قانونی اش باشد، اما قدرت گرفتن زیاد او اسباب نگرانی فرانک لوپز است و همین باعث افتادن داستان به مجرای جدیدی میگردد...
 
درباره فیلم:
آثار برایان دی پالما بیش از هر سینماگر دیگری توانسته است فضای واقعی خشونت و ریا را در میان تبهکارانی که درگیر مواد مخدر هستند به نمایش بگذارد او در این باره یک تریلوژی ایجاد کرده که شروع این نوع سینمای دی پالمائی به حساب می آید و البته آغاز این تریلوژی صورت زخمی است.
دی پالما در صورت زخمی دست به ریسک زیادی میزند، ریسکی که ممکن بود این فیلم را به ورطه شکست بکشاند اما این طور نشد. بینندگان دقیقا از چیزهائی که صورت زخمی سال 1932 نداشت، در فیلم 1983 لذت بردند و همین سبب شد تا فیلم صورت زخمی موفق ترین فیلم دی پالما از نظر فروش تا آن زمان باشد.
دی پالما یک اکشن ساز نیست و فیلمهایش بیش از هر کس دیگری در 30 سال گذشته فیلم نامه محور بوده ولی متاسفانه این نوع سینما طرفدار زیادی ندارد در نتیجه از ریت فروش بالائی برخوردار نیست.
با این وجود صورت زخمی یکی از پر حادثه ترین فیلمهای زمان خودش است و حتی از حیث درگیری بین گروهی در میان خلاف کاران هم یکی از سرآمد هاست. خشونت جاری در فیلم نه غلو است و نه سهل انگاری، از دید من دقیقا همان چیزیست که باید باشد. کسانی که با تاریخچه تبهکاری آمریکا آشنا هستند میدانند که ورود مواد مخدر به لیست کالاهای قاچاق خشونت سبب ایجاد خشونت مفرط در میان خلافکاران نگردید، این خشونت با ورود کوبائی ها به این تجارت در میامی آغاز شد.
تا قبل از آن ایتالیائی ها با شیوه ای خاص با کمک یهودی ها این تجارت را در مملکت اداره میکردند. در زمانی بعدتر پورتوریکوئی ها و سیاهان نیز وارد این عرصه شدند. اما با ورود تبعیدی های کوبائی این شرایط تغییر کرد و دیگر هیچ کس در امنیت نبود.
صورت زخمی داستان این دوران پر حادثه و خشن است و دی پالما به خوبی توانسته فضای سرشار از نا امنی را در داستان به تصویر بکشد. البته صورت زخمی در خشونت فقط محدود به کوبائی ها نیست. این فیلم به فصلی از خشونت میپردازد که دقیقا با ورود کلمبیائی ها و بولیویائی ها به آمریکا آغاز میشود و تا دهه نود ادامه پیدا میکند. فصلی که مواد مخدر به بحث اصلی روز آمریکا بدل میشود. شروع گنگ از نوع جدید (برهنه و خشن) که تا آن زمان در ایالات متحده بی سابقه بود در همین دوره آغاز میشود.
فیلم از دیدگاه فنی دارای قابلیتهای فوق العاده ای نیست هر چند که فیلم برداری آن قابل تقدیر است، اما قطعا از حیث داستان و اجرای داستان در جایگاه مهمی از سینمای آمریکا قرار می‌گیرد. با توجه به این که دی‌پالما در آغاز راه خود برای ورود به عرصه فیلمهای تجاری بوده تمام تلاش خود را در کارگردانی این اثر به کار گرفته است، اما در نهایت این فرم کار نیست که بیننده را جذب میکند، بلکه محتوای با کیفیت و بازی های فوق العاده است. دی پالما قبل از صورت زخمی فیلمهای بسیاری ساخته بود اما هیچ کدام تا آن زمان جایگاهی آنچنان رفیع پیدا نکرده بودند.
اگر در پدرخوانده‌ها توانستیم به وجود یک بازیگر فوق العاده در جهان پی ببریم در صورت زخمی این بازیگر مبدل به اسطوره ای همیشگی شد. اسطوره ای که دیگر سینمای جهان را بدون او نمیتوان تصور کرد. 
صورت زخمی دی پالما را به کارگردان مورد اطمینانی بدل کرد، کارگردانی که علاقمندان سینمای جهان بعدها آثار قوی تری از او دیدند.
در پایان باید گفت که این فیلم قطعا در بین بهترین فیلمهای طرفداران دی‌پالما و پاچینو قرار میگیرد. فیلمی که شخصیت سینمائی جدیدی برای پاچینو بوجود آورد و نوید یک کارگردان خوب را در عرصه فیلم سازی داد.
ارادتمند...فرخ

این مطالب تحت کپی رایت سایت سینماسنتر منتشر شده است . لذا هر گونه کپی برداری از این مطالب بدون اجازه نویسنده و سایت سینماسنترwww.cinemacenter.ir نقض آشکار قوانین کپی رایت محسوب می گردد.